Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X3 3.0i 06 voimansiirron nykäisyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gozilla
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 268
    • Sipoo

    BMW X3 3.0i 06 voimansiirron nykäisyt

    Taas näitä mystisiä ihanuuksia... Eli 75k ajettu bensa X3 3.0i 06 automaatti kuuluisalla "GM" A5S390 R YX vaihteistolla. Joillainhan on ollut näissä jotain D-vaihde luisto ongelmia, mutta täällä aski pelaa loistavasti muuten, mutta kevyesti kiihdyttäessä liikenteen mukana tulee sellaisia erikoisia "nykäisyjä" "muljahduksia" voimansiirrosta ( kuullostaa tulevan lähinnä takaa ) niitä saattaa tulla vain pari, tai sitten useampia peräkkäin esim 0-70km/h välille ajettaessa/kiihdyttäessä liikenteen mukana. Tekee saman myös pakilla!
    Tuntuu aivan siltä kuin kardaanin ristikko jotenkin muljahtais ahdistaen, nämä siis huomaa selkeästi, voimansiirto on kuitenkin muuten ääniltään aivan hiljainen. Auto käytetty nosturilla ja kaikki akselit, kannatin laakerit ym kumit on kuin uusia. Nosturilla ajettaessa ilmiötä ei oikein saa esille. Etu/takaperän öljyt vaihdettu ja olivat kuin uudet. Ei varmaan liene tuttu oire kellekkään...


    M135 F21 2013
    320d X-drive E90 2009





  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Gozilla View Post
    Taas näitä mystisiä ihanuuksia... Eli 75k ajettu bensa X3 3.0i 06 automaatti kuuluisalla "GM" A5S390 R YX vaihteistolla. Joillainhan on ollut näissä jotain D-vaihde luisto ongelmia, mutta täällä aski pelaa loistavasti muuten, mutta kevyesti kiihdyttäessä liikenteen mukana tulee sellaisia erikoisia "nykäisyjä" "muljahduksia" voimansiirrosta ( kuullostaa tulevan lähinnä takaa ) niitä saattaa tulla vain pari, tai sitten useampia peräkkäin esim 0-70km/h välille ajettaessa/kiihdyttäessä liikenteen mukana. Tekee saman myös pakilla!
    Tuntuu aivan siltä kuin kardaanin ristikko jotenkin muljahtais ahdistaen, nämä siis huomaa selkeästi, voimansiirto on kuitenkin muuten ääniltään aivan hiljainen. Auto käytetty nosturilla ja kaikki akselit, kannatin laakerit ym kumit on kuin uusia. Nosturilla ajettaessa ilmiötä ei oikein saa esille. Etu/takaperän öljyt vaihdettu ja olivat kuin uudet. Ei varmaan liene tuttu oire kellekkään...


    E61:ssä samalla moottorilla, mutta eri vaihdelaatikolla vähän samanlainen ilmiö. Ainakin kuvailusi perusteella kuulostaa hyvin samalta, mutta esiintyy lievempänä ja harvemmin kuin sinulla. Tuleeko nykäisyt selvimmin esille kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa kiihdyttämään? Liikkuuko kierroslukumittari nykäysten tahdissa? Itse vähän miettinyt voisiko nykiminen tulla jopa moottorin puolelta, mutta syytä ei ole vielä löytynyt.

    Edit. Sinulla siis tulee myös ääniä nykimisen yhteydessä? Tällaisia havaintoja ei minulla ole.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Gozilla
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 268
      • Sipoo

      #3
      Originally posted by markok View Post
      E61:ssä samalla moottorilla, mutta eri vaihdelaatikolla vähän samanlainen ilmiö. Ainakin kuvailusi perusteella kuulostaa hyvin samalta, mutta esiintyy lievempänä ja harvemmin kuin sinulla. Tuleeko nykäisyt selvimmin esille kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa kiihdyttämään? Liikkuuko kierroslukumittari nykäysten tahdissa? Itse vähän miettinyt voisiko nykiminen tulla jopa moottorin puolelta, mutta syytä ei ole vielä löytynyt.

      Edit. Sinulla siis tulee myös ääniä nykimisen yhteydessä? Tällaisia havaintoja ei minulla ole.

      Juu ei se oikeastaan "äännä" mutta kun paukuttaa niin kyllähän siitä joku ääni tulee... Asia selvis aika pitkälle tänään, ajettii ilman sitä jakolaatikon ohjauksen johtoa, eli liitin irti niin auto menee kuin sukkasillaan, eli joko vika servon ohjauksessa, servossa tai itse jakolaatikossa.


      Mutta hyvä että paikallistui.
      M135 F21 2013
      320d X-drive E90 2009





      Comment

      • Sto
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 89
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Gozilla View Post
        Juu ei se oikeastaan "äännä" mutta kun paukuttaa niin kyllähän siitä joku ääni tulee... Asia selvis aika pitkälle tänään, ajettii ilman sitä jakolaatikon ohjauksen johtoa, eli liitin irti niin auto menee kuin sukkasillaan, eli joko vika servon ohjauksessa, servossa tai itse jakolaatikossa.


        Mutta hyvä että paikallistui.

        Tyypillisestihän nämä X-drivet alkavat nypyttämään vedättäessä kun jakolaatikon öljyt alkaa olemaan ehtoopuolella. Omituiselta kuulostaa, että jo noilla kilsoilla olisi öljyt loppu, mutta kannattaahan ne kokeilla vaihtaa "huuhtelemalla" ennen isompia remppoja.
        EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

        Comment

        • Gozilla
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2009
          • 268
          • Sipoo

          #5
          Originally posted by Sto View Post
          Tyypillisestihän nämä X-drivet alkavat nypyttämään vedättäessä kun jakolaatikon öljyt alkaa olemaan ehtoopuolella. Omituiselta kuulostaa, että jo noilla kilsoilla olisi öljyt loppu, mutta kannattaahan ne kokeilla vaihtaa "huuhtelemalla" ennen isompia remppoja.
          Tuota, nyt en tajua tuota huuhtelu juttua, eihän sinne jakovaihteistoon mene kuin reilu litra ja on proput?
          M135 F21 2013
          320d X-drive E90 2009





          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            #6
            Jep.
            Eli vaihdat öljyt, ajat vähän ja vaihdat uudelleen.

            Auttaa nykimiseen ainakin f10/11 kuin taika.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Sto
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 89
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Gozilla View Post
              Tuota, nyt en tajua tuota huuhtelu juttua, eihän sinne jakovaihteistoon mene kuin reilu litra ja on proput?

              Öljyähän sinne ei paljoakaan mene, mutta sitäkin enemmän kertyy kuonaa palamalla/kitkalevyjen pinnasta ympäri jakolaatikkoa, joka sitten alkaa irtoamaan uusilla öljyillä. Sen takia kannattaa pari kertaa huuhtelemalla vaihtaa niin saa enemmän tuota kuonaa ulos eikä öljyt ole heti likaiset.


              Omaani olen kaikkiin jakolaatikoihin huuhtelemalla vaihtanut ja ei voi kuin ihmetellä kuinka mustaa liejua sieltä tulee ulos vielä toisellakin vaihdolla.
              EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

              Comment

              • Gozilla
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 268
                • Sipoo

                #8
                Originally posted by Sto View Post
                Öljyähän sinne ei paljoakaan mene, mutta sitäkin enemmän kertyy kuonaa palamalla/kitkalevyjen pinnasta ympäri jakolaatikkoa, joka sitten alkaa irtoamaan uusilla öljyillä. Sen takia kannattaa pari kertaa huuhtelemalla vaihtaa niin saa enemmän tuota kuonaa ulos eikä öljyt ole heti likaiset.


                Omaani olen kaikkiin jakolaatikoihin huuhtelemalla vaihtanut ja ei voi kuin ihmetellä kuinka mustaa liejua sieltä tulee ulos vielä toisellakin vaihdolla.

                Kiitos vinkistä... Eikös tuo systeemi mittaa sähkön johtavuutta, eli pitääkö ECU:lle kertoo jotain kun öljyt vaihtaa, vai vaihtaa vaan muutamaan otteseen ja kovaa ajoa vaan?
                Niin ja onko vinkkiä mitä öljyä kannattaa käyttää, BMW:n omaa vai jotain "tarviketta", tuohon jakovaihteistoon taitaa olla aika nuukasti vaihtoehtoja?
                Last edited by Gozilla; 09-07-2018, 16:06.
                M135 F21 2013
                320d X-drive E90 2009





                Comment

                • Gozilla
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 268
                  • Sipoo

                  #9
                  Mikäli hakukone kertoi totta, niin ilmeisesti X3 pitäis tuo "resetointi" tehdä?? Niin ja täähän oli sillä köyhemmällä ranskan GM askilla, ei ZF.


                  Passaako öljyks esim Ravenol TF-0870 ??
                  M135 F21 2013
                  320d X-drive E90 2009





                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    #10
                    Originally posted by Gozilla View Post
                    Mikäli hakukone kertoi totta, niin ilmeisesti X3 pitäis tuo "resetointi" tehdä?? Niin ja täähän oli sillä köyhemmällä ranskan GM askilla, ei ZF.


                    Passaako öljyks esim Ravenol TF-0870 ??

                    Minä laittaisin orkkis tavaraa. Sitä menee niin vähän että ei ole kustannuskysymys ja ei sitten tule laitettua pärnäsen korjaamon suosittelemaa jokapaikan laatikkoöljyä.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Sto
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 89
                      • Helsinki

                      #11
                      Kyllä tarvitsee resetoida ja se resetointi tehdään jakolaatikolle (VTG), joten automaattivaihteisto ei vaikuta asiaan. Auto tekee tuon öljynvaihtoresetoinnin jälkeen jonkinlaisen testin ja ajelee kytkinlevyjä kiinni<->auki ja resetoi samalla arvoja.

                      TIS:in mukaan tosiaan haistelee sähkön avulla öljyn johtavuutta ja sitä käyttä öljyn laatua. Itse olen tuota Ravenolin öljyä käyttänyt kun on halvempaa ja täyttää BMW:n speksit laatikolle. Vielä ei ole ainakaan ongelmia ilmennyt.
                      Last edited by Sto; 09-07-2018, 20:02.
                      EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                      Comment

                      • Gozilla
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 268
                        • Sipoo

                        #12
                        Pudotin öljyt alas ja eipä ne omaan silmään mitenkään oudoilta näyttäneet, tummaa mutta läpikuultavaa, vähän kun koneen öljyt olis vaihtannu, mutta aavistuksen punaisempaa.

                        Ei siis sellaista levylukkoperän harmaata kuraa, mitä odotin.


                        Kukakohan "harrastaja" pääkaupunki seudulla näitä resettejä tekee?? Noi marmori hinnat ei oikein iske...
                        Last edited by Gozilla; 09-07-2018, 22:20.
                        M135 F21 2013
                        320d X-drive E90 2009





                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Gozilla View Post
                          Pudotin öljyt alas ja eipä ne omaan silmään mitenkään oudoilta näyttäneet, tummaa mutta läpikuultavaa, vähän kun koneen öljyt olis vaihtannu, mutta aavistuksen punaisempaa.

                          Ei siis sellaista levylukkoperän harmaata kuraa, mitä odotin.


                          Kukakohan "harrastaja" pääkaupunki seudulla näitä resettejä tekee?? Noi marmori hinnat ei oikein iske...
                          Kannattaa kysäistä tuolta oman alueen topikista: https://www.btcf.fi/forum/showthread...63545&page=102
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Gozilla
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2009
                            • 268
                            • Sipoo

                            #14
                            Jummi jammi... Enpä olis ikinä uskonnu että öljyjenvaihto voisi korjata jotain??


                            Vaihdoin uudet öljyt jakolaatikolle ja kas kummaa ei nyi enää yhtää?? Huomenna vaihdan vielä toistamiseen ja sitten toi resetti niin eiköhän tokene!


                            Suurkiitokset vielä vinkeistä/linkeistä
                            M135 F21 2013
                            320d X-drive E90 2009





                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Gozilla View Post
                              Jummi jammi... Enpä olis ikinä uskonnu että öljyjenvaihto voisi korjata jotain??


                              Vaihdoin uudet öljyt jakolaatikolle ja kas kummaa ei nyi enää yhtää?? Huomenna vaihdan vielä toistamiseen ja sitten toi resetti niin eiköhän tokene!


                              Suurkiitokset vielä vinkeistä/linkeistä
                              Juu ihan yleistä x-drivessä, että öljyt ei kesta mahdottomia kilometrejä, mutta silti eivät kuulu huolto-ohjelmaan. No tulee niistä sentään vikakoodia, mutta sekää ei käy kuljettajalle, jos ei käy lukaisemassa vikakoodeja.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎