Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onko tietoa perän pomppimisesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Markus-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1463
    • Ihan Savossa

    #16
    Onko iskarit varmasti kiinni?

    Ford Mondeo Mk3 STW
    VW E-Golf 2015
    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

    Comment

    • Northstar
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 745
      • Järvenpää

      #17
      Näköjään muillakin samaa ongelmaa ja sitä puitu, tosin E30:ssä:
      sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Northstar
        Öö, mikäs nyt mättää? Mikä kohta menee niin persiilleen?
        Olisiko tuo ollut yksi (?), vrt -->

        Originally posted by tenutappi
        Tuota.. oonko nyt ymmärtäny ihan vikaan vai mitä mut mun käsittääkseni camber erillisjousitetussa autossa lisääntyy jouston aikana, kääntäen pyörän ulkolaitaa sillon irti kitkapinnasta huonontaen vetopitoa
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • Northstar
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 745
          • Järvenpää

          #19
          Originally posted by Zoui
          Olisiko tuo ollut yksi (?), vrt -->
          Itse olen antanut esitteistä itseäni valistaa, että se kallistus lisäisi pitoa..(?) Tosiaan en ole mikään autosuunnittelija, en tiedä tekeekö se oikeasti niin vaiko ei (lisääkö vaiko ei pitoa).
          Mutta lisäkommenttina/kysymyksenä miksi sitten ne pyörät rata-autoissa on kallellaan (puoltaa minusta esitteiden kertomaa kuvaa hyvyydestä)?

          Onhan se hyvä mennä henkilökohtaisuuksiin, eikö selittää asiaa, jos on varmaa faktatietoa asiasta (onko?). Se on OIKEA tapa miten boardilla tulee toimiakin!
          sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by M5 talviautona
            Mulla on joka nurkassa suht uudet bilsteenin iskarit ja jouset.. katsastuksessa kehuttiin iskareita.. Et tuskin niissä on vikaa..?
            Mutta mites ne takaiskareiden yläkiinnikekumit? Jos ne on väsähtäneet niin pompottaa taatusti tuossa tilanteessa.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Northstar
              Itse olen antanut esitteistä itseäni valistaa, että se kallistus lisäisi pitoa..(?) Tosiaan en ole mikään autosuunnittelija, en tiedä tekeekö se oikeasti niin vaiko ei (lisääkö vaiko ei pitoa).
              Mutta lisäkommenttina/kysymyksenä miksi sitten ne pyörät rata-autoissa on kallellaan (puoltaa minusta esitteiden kertomaa kuvaa hyvyydestä)?
              Lisää ja ei lisää, riippuu mistä pidosta puhutaan. Lueppa tähän kohtaan vielä toi tenutapin viestin loppuosa.

              Originally posted by tenutappi
              Mä kun luulin et siks kilpa-autoissa käännetään sadekelillä pyörät pystyyn et saadaan suurempi kitkapinta-ala pyörälle -> parempi vetopito

              Kun taas kuivalla kelillä camberia voi huoletta antaa sen -3 astetta melkein, eli kun paino on reilusti ulomman renkaan puolella, on kitkapinta-ala suurin mahdollinen, jolloin mahdollistetaan kova sivuttaiskiihtyvyys mutta vastaavasti huonompi vetopito
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Bnito
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 334

                #22
                Erillis jousitettussa camberi lisääntyy (negatiiviseen suunntaan) mitä enemmän perä painuu alaspäin ja tarjoo tällä tavalla paremman pidon kurveissa. Kun taas jäykkä taka-akseli tarjoaa paremman pidon suoralla, kuten joku jo maitsi, kyseinen jousitus kumminkin on avuton kurveissa = hidas, luisuu muttei kulje.

                Itellä tuo e30 325 pomputtelee samanlailla jos ei kaasua tarjoile, omassa tapauksessa kumminkin uskon tuohon tehonpuutteeseen
                F11 525 3.0 -10

                Ex E46 330d Touring -00
                Ex 316/325 '85

                Comment

                • Northstar
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 745
                  • Järvenpää

                  #23
                  Ok, kiitoksia valistuksesta! Hyvä oppia aina uutta.

                  Minusta asia olisi pitänyt silti kirjoitella ylläolevasti (Bnito, tenutappi) suoraan eikä mennä henkilökohtaisuuksiin, kuten arvoisa Maza viisaudessaan teki ja jättää silti kertomatta mikä on niin päin prinkkalaa, se ei auttanut edes alkuperäistä kysyjää pätkääkään.
                  sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #24
                    edit.ei enää mitään.
                    Last edited by Muumi; 16-07-2005, 11:07.
                    E24 635csi

                    Comment

                    • M5 talviautona
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 242
                      • Kokkola

                      #25
                      Rata autoissahan

                      Eikös rata autoissa etitä maksimaalista pitoa kaarre ajoon, niin sen takia taka rattaat on kampperissa? Eihän siellä tuu ku se yx kiihytys paikaltaan ja sen jälkeen mennään lujaa loppu aika mutkiin.. Ja eikös ajo ominaisuuksia saadan karvan paranettua jos rattaat on hiukan kamperissa? Moniko kiihytys auto on varustettu erillisjousituksella? Ainut et bemarit saattaa olla.. mut noi kaikki rakenetut on tietääkseni jäykällä akselilla.(kaikki mitä minä olen nähnyt)
                      Pitäis tieten katsoa nuo iskarin yläpään kumet jos ne on paskat.. Mut ei mikään kolise.. Iskarit on kiinni.. Voihan se olla että ne on liian löysät iskarit? Mut ei viitsis ostaa uusia ton takia. Ei sitä kumminkaan tuu sutattua joka päivä..
                      Pystyykös muuten tossa ämmäläisessä säätää kampperia takana? Olin katsovivani että siellä olisi epäkesko pultti siellä ripustuksissa ja jos sitä säätäis ni kampperin pitäis minun mielestä muuttua? Pitääkö asia paikkaansa? Onkohan tuolla kampperilla jotain tekemistä pomppimisen kanssa? Rattaat näyttää olevan karvan vinossa? Mut ei syö oikeen renkaitakaan, Pikkusen enemmän on vänkärin puoli kulunnu sisä reunasta.. Mut ei paljoa..

                      Tää on kumma palsta ku puheen aihe muuttuu melkeen aina toiseen..
                      ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                      325e 2,7 e30
                      318i e30
                      535ia e34
                      m5 e34
                      525 e34
                      316i e30
                      524td e28 = Ei savua ilman tulta
                      Viimesin bemari 316i e36
                      Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #26
                        Originally posted by M5 talviautona
                        Eikös rata autoissa etitä maksimaalista pitoa kaarre ajoon, niin sen takia taka rattaat on kampperissa? Eihän siellä tuu ku se yx kiihytys paikaltaan ja sen jälkeen mennään lujaa loppu aika mutkiin.. Ja eikös ajo ominaisuuksia saadan karvan paranettua jos rattaat on hiukan kamperissa? Moniko kiihytys auto on varustettu erillisjousituksella? Ainut et bemarit saattaa olla.. mut noi kaikki rakenetut on tietääkseni jäykällä akselilla.(kaikki mitä minä olen nähnyt)
                        ..
                        Rata-autoilussa pitää tehdä kompromissi kaarrepidon ja vetopidon välillä. Hitaista mutkista ulos tultaessa tarvitaan jälleen vetopitoa -paljon rengaspinta-alaa (pieni kulma)- kun taas kaarteessa tarvitaan kallistusta, jolloin rengas painautuu rataa vasten painonsiirtymän myötä -> kaarrepito paranee. On tietysti paljon muitakin muuttujia, mitkä vaikuttavat kaarrepitoon, mutta kulmien osalta se menee noin pääpiirteissään. Formuloissa vetopitoa tarvitaan sateella, joten mutkat ajetaan jyrkemmillä ohjausliikkeillä ja kiihdytetään ratti suorassa. Tällöin renkaat on säädetty pienelle-camper kulmalle.

                        Comment

                        • visa e36
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 753
                          • Järvenpää

                          #27
                          Originally posted by Vanquish
                          Rata-autoilussa pitää tehdä kompromissi kaarrepidon ja vetopidon välillä. Hitaista mutkista ulos tultaessa tarvitaan jälleen vetopitoa -paljon rengaspinta-alaa (pieni kulma)- kun taas kaarteessa tarvitaan kallistusta, jolloin rengas painautuu rataa vasten painonsiirtymän myötä -> kaarrepito paranee. On tietysti paljon muitakin muuttujia, mitkä vaikuttavat kaarrepitoon, mutta kulmien osalta se menee noin pääpiirteissään. Formuloissa vetopitoa tarvitaan sateella, joten mutkat ajetaan jyrkemmillä ohjausliikkeillä ja kiihdytetään ratti suorassa. Tällöin renkaat on säädetty pienelle-camper kulmalle.
                          Juuri näin plussana mainittakoon että esim. Kuivalla kelillä kun voidaan pitää isoja kulmia että on tarpeeksi mutkissa pitoa ja myös suorilla vain vähän kitkapinta-alaa, että saadaan mahdollisimman hyvä suora nopeus johtuen pienestä vierintävastuksesta. sadekelillähän ei pysty pitämään niin isoja kulmia ,koska pitoa pitää saada suorille kun mutkat ovat liukkaat eli ei voida kiihdyttää suoralle mutkista niin lujaa.
                          Nykyiset
                          -63 Pontiac Catalina convertible
                          -05 E53 X5 3.0d

                          Comment

                          • Obelix
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2004
                            • 60
                            • Jokela

                            #28
                            kilpa autoissa, jos säännöt sallii muutoksen käytetään erillisjousitettua taka-akselia uniball tukivarsilla, elikkä perä murikka laitetaan putkesta tehdyn kehikon sisälle joka on pultattu koriin kiinni, josta lähtee uniball tukivarret pyörän-navoille, josta lähtee vielä yksi tukivarsi pr.puoli eteen päin pitämään edes takiaset voimat. uniball tukivarsista voidaan säätä kaikkia pyörän kulmia. tääläisellä taka-akselilla saadan pyöran pystykulma pidettyä halutuissa arvoissa, kun bmw:een orkkis taka-akselissa pysty kulma muuttuu koko ajan jousituksen liikkuessa.
                            tästä taka-akselista on kahta kuppikuntaa toiset sanoo että jäykkä-akseli nelilinkilla ja toiset tuota yllämainittua erillisjousitettua taka-akselia.
                            itse rakennan justiin yllämainittua erillisjousitettua taka-akseli.
                            toi jäykkä-akseli nelilinkillä on hyvä kiihdytys autoihin

                            Comment

                            • larmatin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 1118
                              • Perttula

                              #29
                              mulla pompottaa kanssa jos ihan suoraan 235/40/18 kumeilla sudittaa.
                              uusin sisimmät vetonivelet, ei vaikutusta.
                              tuli syksy ja ensi lumet tielle, kesärenkailla kun kokeili ajaa niin ihan kävelyvauhdissa kun pitoa ei ollut mitään niin pompotti kun yritti päästä eteen päin.
                              takakelkan puslat uusittu ja väljää ei ole.
                              talvirenkailla ei pompota yhtään.

                              sitten hitsasin kaksimassa vauhtipyörän kiinteäksi niin pompotus väheni huomattavasti.
                              kardaanin tukilaakeri on ehjä.

                              Comment

                              • jvakeva
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2433
                                • Kouvola

                                #30
                                omakohtaisista kokemuksista ainakin vanhat paskat iskarit päästää renkaat pomppimaat jopa ihan reilussa vedätyksessä.. korostuu etenkin kumia sunpattaessa.
                                B10 V8 # 108
                                saab r560 8X4

                                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎