Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 turboon kytkintä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j.laitine
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 282
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by ///X-POWER View Post
    Ei meinaa tulla vittuakaan tuosta kytkin hommasta. Hyvissä ajoin muka rupesin suunnittelemaan tuota hommaa, mutta on menny niin jumppaamiseksi tuon kanssa, että nyt pitää jo kysyä jos jollaki ois kokemusta asiasta.

    Eli ostin sen -765 asetelman ja LUK:in massalevyn ja kaiken vitutuksen alun ja juuren eli Blingfactoryn M50 vauhtipyörän. En tiedä onko tuota paljo muut sitten asennelleet ku ei siinä tunnu mikään olevan oikein! Hammaskehä ei käynyt suoraan paikalleen, startin pyörä jyrsii vauhtista josta lähtee mukava ääni startatessa, rieskan takaosa pääsee hankaamaan moottorista tuleviin 6m pultteihin, kierteet tehty vituralleen (kartiot reiät) jonka takia kierteet paukkuu väkisellä asetelmaa kiristäessä ja sopivaa laakeriahan ei tietysti ole saatavillakaan jne.

    Nyt ollaan ongelmissa kuitenkin menossa siinä kohtaa, että pitäs tuo esijännitys saada sopivaksi tuolle asetelmalle. Sitä kun tunnostaa olevan ihan helevetisti liikaa, kun kytkin ei irrota ollenkaan vaikka kuinka pitkälle painaa laakeria.

    Ensinnäkin eikö tuon asetelman pitäisi mennä iholleen tuohon vauhtipyörään, kun se on kiristetty paikalleen?? Nyt siihen jää 2,7mm rako

    Tönärillä mitattuna levylle on 0,7mm kohouma limpussa ja asetelma+levy laskettuna siihen päälle rakoa/pänninkiä jää 3,8mm (vähennettynä kohoumalla siis 3,1mm)

    Kertokaahan minkäverran tuota verkonpainoa pitäisi nyt koneistaa?? Levy on 9,9mm paksu. En oikeen selvää kuvaa löytäny M5 rieskastakaan..
    Mulla on aivan samaa ongelmaa.. 0.3 milliä on levynkohdalla kohoumaa.. Ainoa vain että levynä on M535.sen e28.sin levy.. Irroittaa vasta aivan pohjassa.. Ja asetelmahan on juurikin -765 loppuinen. Laitoin vielä e21 323.sen painelaakerin mikä on jotain 4-5 milliä paksumpi kuin tuo e36.sen alkuperäinen ja haarukkaa on nostettu ns."nollukan" päästä (eli se toinen pää kuin sylinterin.) 4mm ja sylinteriä jatkettu noin 6mm niin ei puhettakaan että pelaisi.. voiko olla mahdollista ettei tuo alkuperäinen 325.sen sylinteri jaksaisi painaa tuota aseltelmaa, vai voiko letku antaa niin paljon periksi että paine hukkuisi siihen..?? :think
    Audi s4 b5
    e21 323 (Ikuisuus rojekti)
    M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


    Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

    Comment

    • Soiled
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3216
      • Mystinen Kuopio

      #17
      Originally posted by j.laitine View Post
      Mulla on aivan samaa ongelmaa.. 0.3 milliä on levynkohdalla kohoumaa.. Ainoa vain että levynä on M535.sen e28.sin levy.. Irroittaa vasta aivan pohjassa.. Ja asetelmahan on juurikin -765 loppuinen. Laitoin vielä e21 323.sen painelaakerin mikä on jotain 4-5 milliä paksumpi kuin tuo e36.sen alkuperäinen ja haarukkaa on nostettu ns."nollukan" päästä (eli se toinen pää kuin sylinterin.) 4mm ja sylinteriä jatkettu noin 6mm niin ei puhettakaan että pelaisi.. voiko olla mahdollista ettei tuo alkuperäinen 325.sen sylinteri jaksaisi painaa tuota aseltelmaa, vai voiko letku antaa niin paljon periksi että paine hukkuisi siihen..?? :think
      Testaa vielä iskemällä toiset 5mm tai 10mm jatkoa tuohon työsylinterin varteen ja katso miten vaikuttaa irroittamiseen. Sen verta paljon poikkeaa noi racekytkimet orkkiksesta, että jatkoa tarvitaan "reilusti", että kytkin saadaan irroittamaan ns. normaaliin tapaan eikä aivan pohjassa.
      Mystinen.Fi @ FB
      IG @tarmohanninen
      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

      Comment

      • Jaska T
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 215
        • Pyhäsalmi

        #18
        Originally posted by j.laitine View Post
        Mulla on aivan samaa ongelmaa.. 0.3 milliä on levynkohdalla kohoumaa.. Ainoa vain että levynä on M535.sen e28.sin levy.. Irroittaa vasta aivan pohjassa.. Ja asetelmahan on juurikin -765 loppuinen. Laitoin vielä e21 323.sen painelaakerin mikä on jotain 4-5 milliä paksumpi kuin tuo e36.sen alkuperäinen ja haarukkaa on nostettu ns."nollukan" päästä (eli se toinen pää kuin sylinterin.) 4mm ja sylinteriä jatkettu noin 6mm niin ei puhettakaan että pelaisi.. voiko olla mahdollista ettei tuo alkuperäinen 325.sen sylinteri jaksaisi painaa tuota aseltelmaa, vai voiko letku antaa niin paljon periksi että paine hukkuisi siihen..?? :think
        Minulla oli ihan sama homma dieselissä -765 asetelmalla ja jousitetulla massalevyllä, irrotti vasta aivan pohjassa, mutta parin tuhannen km:n jälkeen oli levy jo sopivan verran kulunu, että rupesi irroittamaan heti paremmin(osasyynsä voi myös olla kytkimen lopullisella ilmautumisella). Niin ja vakio painelaakeri jonka alla 5mm spaceri.

        Comment

        • ///X-POWER
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 424
          • kajaani

          #19
          Originally posted by Jaska T View Post
          Minulla oli ihan sama homma dieselissä -765 asetelmalla ja jousitetulla massalevyllä, irrotti vasta aivan pohjassa, mutta parin tuhannen km:n jälkeen oli levy jo sopivan verran kulunu, että rupesi irroittamaan heti paremmin(osasyynsä voi myös olla kytkimen lopullisella ilmautumisella). Niin ja vakio painelaakeri jonka alla 5mm spaceri.
          Mulla laakerin lähentäminen asetelmaan on hoidettu tuolla e21 5mm pidemmällä painelaakerilla ja lisäksi haarukkaan on hitsattu laakerin alle koroketta n. 6mm. Tuon pitäs jo yksistään riittää, kun eroa vakioon kuluneeseen, mutta toimivaan kytkimeen oli 9mm. Mutta kun ei Tai sen verran se irrotti mitä tuossa huomasin, kun tuon auton joutuu aina pakottavista syistä kasaamaan ja ajamaankin vähän matkaa, että kakkosella ku pysähty ja piti kyntkintä niin pohjassa ku mahollista, niin just ja just pysy käynnissä ja sen verran luisti.

          Niin ei liene enää muuta propleemaa kuin perseellään oleva jännitys??

          Olisko kellään M5:sen vauhtipyörää mistä mitata tuota upotusta?? Anyone

          Comment

          • j.laitine
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2008
            • 282
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Soiled View Post
            Testaa vielä iskemällä toiset 5mm tai 10mm jatkoa tuohon työsylinterin varteen ja katso miten vaikuttaa irroittamiseen. Sen verta paljon poikkeaa noi racekytkimet orkkiksesta, että jatkoa tarvitaan "reilusti", että kytkin saadaan irroittamaan ns. normaaliin tapaan eikä aivan pohjassa.

            Tuntuu vaan että menee sitten se haarukka jo ihan vinoon sinne kun painaa polkimen pohjaan.. Pitäis varmaan leikata rälläkällä pala pois laatikon kupeesta että näkis kunnolla missä asennossa se siellä on.. Tai sitten jos jaksais vielä jumpata laatikon kerran irti, niin tekisi siitä "nollukka päästä" säädettävän.. Kokeilin M3.sen työsylinterillä samanmittaisella tangolla, niin ei irroittanut senkään vertaa..?? Ja ilmauksesta ei ainakaan pitäisi olla kiinni kun jarrusatulasta ollaan pumpattu aina nesteitä sinne työsylinteriin päin..
            Audi s4 b5
            e21 323 (Ikuisuus rojekti)
            M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


            Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

            Comment

            • Soiled
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3216
              • Mystinen Kuopio

              #21
              Sitä tappia pitää vaan jatkaa, jos teet laatikkoon "huoltoluukun" niin näet, että itse haarukka liikkuu loppujaan niin mitättömän matkan, että se ei vaikuta painelaakerin vinoon menemiseen vaikka jatkaisi työsylinterin tappia 50mm.
              Itsellä oli zf laatikon kanssa sylinterin tappia jatkettu 10mm, haarukkaa siirretty 10mm toiselta reunalta eteenpäin sekä sorvattu 7mm korokepala vakiopainelaakerin jatkeeksi ja ei irroittanut ollenkaan tällä modilla, kun käytössä oli -618 asetelma + M3 massalevy (homma lähes sama -765 asetelman kanssa). Ostin uuden työsylinterin ym. ja homma ei toiminut. Ihmettelin suuresti, kun kuitenkin m20 + 260 getin kanssa pelkkä työsylinterin tangon jatkaminen 10mm sai kytkimen lähes normaaliksi.
              Hitsasin vielä 10mm lisää tankoon pituutta ja alkoi pelaamaan vaikkakin vielä voisi olla enempi käyttöaluetta eli tankoon lisää pituutta. Kaksoismassa vp on sen verta paksu, kun vertailee kovaan vp:en.
              S38:n kanssa taas raceasetelma + sintteri niin ei tarvitse tehdä mitään, kun käyttää ämmän omaa laatikkoa (tosin b36 ämmässä onkin jo vakiona kova vp).

              Niin ja noi race asetelmat ovat vain sen verta jäykkiä, että suoraan ei voi verrata vakioasetelmaan tuota välimatkaa. Jäykempi asetelma tarvitsee sen pari milliä extraa vs vakio jotta painelaakeri saa levyn irroittamaan.
              Last edited by Soiled; 11-07-2011, 19:24.
              Mystinen.Fi @ FB
              IG @tarmohanninen
              http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
              Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
              Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
              Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

              Comment

              • Noppe
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 535
                • Veneen alla

                #22
                Originally posted by Soiled View Post
                Itsellä oli zf laatikon kanssa
                Johtuukohan ihmisten ongelmat sitten "väärän" merkkisestä laatikosta, kun itellä ei mitään ongelmia getragin kanssa. On vain 7mm koroke painelaakerilla, ja irrottaa siellä missä pitääkin.

                Comment

                • j.laitine
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 282
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Soiled View Post
                  Sitä tappia pitää vaan jatkaa, jos teet laatikkoon "huoltoluukun" niin näet, että itse haarukka liikkuu loppujaan niin mitättömän matkan, että se ei vaikuta painelaakerin vinoon menemiseen vaikka jatkaisi työsylinterin tappia 50mm.
                  Itsellä oli zf laatikon kanssa sylinterin tappia jatkettu 10mm, haarukkaa siirretty 10mm toiselta reunalta eteenpäin sekä sorvattu 7mm korokepala vakiopainelaakerin jatkeeksi ja ei irroittanut ollenkaan tällä modilla, kun käytössä oli -618 asetelma + M3 massalevy (homma lähes sama -765 asetelman kanssa). Ostin uuden työsylinterin ym. ja homma ei toiminut. Ihmettelin suuresti, kun kuitenkin m20 + 260 getin kanssa pelkkä työsylinterin tangon jatkaminen 10mm sai kytkimen lähes normaaliksi.
                  Hitsasin vielä 10mm lisää tankoon pituutta ja alkoi pelaamaan vaikkakin vielä voisi olla enempi käyttöaluetta eli tankoon lisää pituutta. Kaksoismassa vp on sen verta paksu, kun vertailee kovaan vp:en.
                  S38:n kanssa taas raceasetelma + sintteri niin ei tarvitse tehdä mitään, kun käyttää ämmän omaa laatikkoa (tosin b36 ämmässä onkin jo vakiona kova vp).

                  Niin ja noi race asetelmat ovat vain sen verta jäykkiä, että suoraan ei voi verrata vakioasetelmaan tuota välimatkaa. Jäykempi asetelma tarvitsee sen pari milliä extraa vs vakio jotta painelaakeri saa levyn irroittamaan.
                  Täytyy huomenna koittaa vielä jatkaa sitä vähän lisää.. Sitä minäkin ajattelin että se työsylinteri ei jaksa samanlailla painaa sitä racea kuin vakiota sen takia hommasinkin sen M3.sen työsylinterin, mutta meni vain huonommaksi ja muutenkin aika outo kun uusi 323.sen e21.sen painelaakeri, niin pitää ääntä silloin kuin kytkin ei ole pohjassa, kytkimen painaa pohjaan niin ääni häviää..

                  Originally posted by Noppe View Post
                  Johtuukohan ihmisten ongelmat sitten "väärän" merkkisestä laatikosta, kun itellä ei mitään ongelmia getragin kanssa. On vain 7mm koroke painelaakerilla, ja irrottaa siellä missä pitääkin.
                  Getragin aski mulla on..
                  Audi s4 b5
                  e21 323 (Ikuisuus rojekti)
                  M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


                  Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

                  Comment

                  • jeemu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1844
                    • 67700

                    #24
                    Onko originaali gummiletku viel käytös? Jos nii vaiha tefloni vastaavaan, seo monasti pienestä kii
                    B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                    Comment

                    • ///X-POWER
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 424
                      • kajaani

                      #25
                      Originally posted by Noppe View Post
                      Johtuukohan ihmisten ongelmat sitten "väärän" merkkisestä laatikosta, kun itellä ei mitään ongelmia getragin kanssa. On vain 7mm koroke painelaakerilla, ja irrottaa siellä missä pitääkin.
                      Mulla on Getrag kans. Mutta eikö kellään ole mitään viisautta tuohon asetelman jännitykseen?? Löysin kyllä jonkun vanhan jutun missä sanottiin, että -765:selle pitäisi olla limpussa 0,3mm upotusta.

                      Ei olis vara harjotella yhtään enää tuota hommaa, kun perjantaiksi olis penkki aikakin varattu, niin tuon suhteen pitäs saada kerralla valmista.

                      VIENKÖ RIESKAN KONEISTAMOON JA SANON, ETTÄ 0,3mm SYVENNYSTÄ KYTKIMELLE?? JAA/EI VASTAUKSIA? Siltikään asetelman kiinnityspisteet ei kyllä nykyisten mittailujen perusteella pohjaa vauhtikseen :think

                      St..na ku olis tämän hanskailun tienny, niin oisin kyllä tilannu yksintein tuon paketin..

                      Comment

                      • harrastaja
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 73
                        • Riihimäki

                        #26
                        -765 asetelma on tasaisella vauhtipyörällä about kohdallaan 9,5mm paksulle levylle.
                        Joten, jos levy tosiaan on 9,9mm (kokoon puristettuna), niin pitäisi toimia tolla 0,3mm "upotuksella".

                        Tota " Siltikään asetelman kiinnityspisteet ei kyllä nykyisten mittailujen perusteella pohjaa vauhtikseen " juttua en kyllä ymmärrä ollenkaan?
                        Siis mitenkä ne pultit kiristyy?
                        Onko se nyt ihan oikeasti oikea asetelma ko. pyörälle, tai jotain muuta ihmeellistä?

                        Ja se haarukka kannattaa kyllä melko suoraan askarrella, toiminta kuitenkin silloin parhaimmillaan. Ei sitten tartte niin helposti tuomita kytkintä jäykäksi.
                        https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                        Comment

                        • ///X-POWER
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 424
                          • kajaani

                          #27
                          Originally posted by harrastaja View Post
                          -765 asetelma on tasaisella vauhtipyörällä about kohdallaan 9,5mm paksulle levylle.
                          Joten, jos levy tosiaan on 9,9mm (kokoon puristettuna), niin pitäisi toimia tolla 0,3mm "upotuksella".

                          Tota " Siltikään asetelman kiinnityspisteet ei kyllä nykyisten mittailujen perusteella pohjaa vauhtikseen " juttua en kyllä ymmärrä ollenkaan?
                          Siis mitenkä ne pultit kiristyy?
                          Onko se nyt ihan oikeasti oikea asetelma ko. pyörälle, tai jotain muuta ihmeellistä?

                          Ja se haarukka kannattaa kyllä melko suoraan askarrella, toiminta kuitenkin silloin parhaimmillaan. Ei sitten tartte niin helposti tuomita kytkintä jäykäksi.
                          No niin ottihan se joku kantaa tähän. Kiitoksia siitä

                          Tuo levyn paksuus on mitattu irtaallaan, että painuu varmaan muutaman kympin kirittynä paikalleen. Ja tuolla asetelman pohjaamisella yritän sanoa, että yleensä asetelma painuu vauhtista vasten eikä jää ilmaan 2,7mm verran mitä se nyt on. Eli se ei pönkkää mihinkään vaan pääsee kytkintä painaessa painumaan lähemmäs vauhtista. Jospa oli edes vähän selvemmin sanottu.
                          Ja asetelma on kyllä oikea, mutta tuo rieska ei tunnu olevan kyllä missään suhteessa..

                          Comment

                          • Mystinen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 1206
                            • Kehä3

                            #28
                            Kyllä se 765 asetelman pitäis "pohjaan" asti mennä. Eli sulla on tuo esijännitys vituillaan. Zjark M30 vauhtipyörä + orkkis 535 painelaakeri eikä tarvinnu edes työsylkyn tappia pidentää. Ilmauksesta oli kaikki kiinni. Tosin aika alhaalta irrottaa kytkin, mut on toiminu komeesti.

                            Vaparien virittäminen on säälittävää
                            350hp/480Nm@0,666bar
                            xxxhp/670Nm@1,6bar
                            - Mystinen.Fi -
                            -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                            Comment

                            • harrastaja
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 73
                              • Riihimäki

                              #29
                              Purista levy vaikka ruuvipenkissä "nippuun" ja mittaa sitten paksuus, ettei vaan tuu liian isoo lastua pois VP:stä.

                              En mä oikein vieläkään ymmärrä tota "kelluvaa" asetelmaa. Siis se rako pultit löysällä on 3,8mm ja pultit kiristettynä 2,7mm?
                              Jos näin, niin jotain merkillistä siinä on, kun normaalistikin toi pultit löysällä rako on about 2,5-3mm (tää ei sitten ole mikään mitoitusperuste).
                              Ei kai pultit pohjaa kierteestään?
                              https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                              Comment

                              • Soiled
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3216
                                • Mystinen Kuopio

                                #30
                                Sachsin ohjeiden mukaan käytettäessa asetelmaa -765 9,3mm massalevyllä (1861 931 034) upotusta tulee olla asetelmalle 0,3mm ja 8,4mm sintterilevyllä 1,2mm.
                                Sama homma toimii myös -618 asetelman kanssa.
                                Mystinen.Fi @ FB
                                IG @tarmohanninen
                                http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                                Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                                Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                                Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎