Announcement

Collapse
No announcement yet.

525d -01, ilmamassamittari ja turbon mukaantulo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zzzz
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 73
    • Länsi-Suomi

    525d -01, ilmamassamittari ja turbon mukaantulo

    Olin tuossa jo pidemmän aikaa ihmetellyt ajoittaista "hengettömyyttä" autossani, vääntöä ei tuntunut välillä löytyvän millään ennen kuin antoi kierroksia vähintään 3000 rpm, vaikka kyllähän sitä tuonkokoisesta kiisselistä pitäisi löytyä jo reilusti alempaakin.

    Viikonloppuna sitten etsin pellin alta ilmamäärämittarin ja kokeilin nypätä anturipiuhan irti. Seurauksena auto kulkee nyt _pirun_ paljon paremmin, joten ensi tilassa kai pitäisi hommata tilalle uusi toimiva.

    Ilmeisesti osa on kuitenkin vaihtunut 01/2001 ja autossani on vanha osanumerolla 13712247002 varustettu mittari jota ei enää valmisteta. Osoitteessa http://www.realoem.com/bmw/showparts...=13&fg=20&hl=3
    löytyvästä "räjäytyskuvasta" päättelin, että myös osanumerolla 13627787076 varustettu mittari sopii, mutta hinta näyttäisi olevan melko suolainen. Onko kenelläkään tietoa, mikä olisi halvin ratkaisu mittarin korjaamiseen? (jos piuha irti ajelua ei lasketa)

    Pitkään olen ihmetellyt myös turbon myöhäistä mukaantuloa. Selkeän "väännönlisän" tuntee vasta noin 2500 kierroksen paikkeilla kun kiihdyttää rivakammin. Onko tämä normaalia vai johtuneeko risasta ilmamassamittarista?
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Zzzz
    Olin tuossa jo pidemmän aikaa ihmetellyt ajoittaista "hengettömyyttä" autossani, vääntöä ei tuntunut välillä löytyvän millään ennen kuin antoi kierroksia vähintään 3000 rpm, vaikka kyllähän sitä tuonkokoisesta kiisselistä pitäisi löytyä jo reilusti alempaakin.

    Viikonloppuna sitten etsin pellin alta ilmamäärämittarin ja kokeilin nypätä anturipiuhan irti. Seurauksena auto kulkee nyt _pirun_ paljon paremmin, joten ensi tilassa kai pitäisi hommata tilalle uusi toimiva.

    Ilmeisesti osa on kuitenkin vaihtunut 01/2001 ja autossani on vanha osanumerolla 13712247002 varustettu mittari jota ei enää valmisteta. Osoitteessa http://www.realoem.com/bmw/showparts...=13&fg=20&hl=3
    löytyvästä "räjäytyskuvasta" päättelin, että myös osanumerolla 13627787076 varustettu mittari sopii, mutta hinta näyttäisi olevan melko suolainen. Onko kenelläkään tietoa, mikä olisi halvin ratkaisu mittarin korjaamiseen? (jos piuha irti ajelua ei lasketa)

    Pitkään olen ihmetellyt myös turbon myöhäistä mukaantuloa. Selkeän "väännönlisän" tuntee vasta noin 2500 kierroksen paikkeilla kun kiihdyttää rivakammin. Onko tämä normaalia vai johtuneeko risasta ilmamassamittarista?
    Kannattas käydä tekemässä bmw testerissä se ilmamassamittari testi niin näkee sitten suoraan onko vika siinä...Joka tapauksessa joudut käyttämään testerissä kun uusi massamittari pitää ohjelmoida ohjainlaitteelle...

    Myös turbon voi testerillä testata ja näkee myös suoraan mitä se antaa kierroksilla ja tyhjäkäynnillä...siinä turbossahan voi olla vikana esim. ne muuttuvat siivet jotka eivät käänny vaikka vipu liikkuukin....

    Comment

    • Zzzz
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 73
      • Länsi-Suomi

      #3
      Originally posted by Sami
      Kannattas käydä tekemässä bmw testerissä se ilmamassamittari testi niin näkee sitten suoraan onko vika siinä...Joka tapauksessa joudut käyttämään testerissä kun uusi massamittari pitää ohjelmoida ohjainlaitteelle...

      Myös turbon voi testerillä testata ja näkee myös suoraan mitä se antaa kierroksilla ja tyhjäkäynnillä...siinä turbossahan voi olla vikana esim. ne muuttuvat siivet jotka eivät käänny vaikka vipu liikkuukin....
      Soittelin merkkihuollon varaosapuolelle ja meinasivat ettei ohjelmointia tarvitse, mutta tuo riippunee tietty siitä, laittaako tilalle samanlaisen mittarin kuin vanhakin voiko jonkin muun valmistajan. Samaan hengenvetoon oli sitä mieltä, että vika olisi mittarissa kun kerran irti nyppäämällä toimii paremmin.

      Mut tuo turbon testaus pitää ottaa asiaksi, ei tullut mieleen että tuonkin voi testata. Kiitoksia vinkistä.

      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Zzzz
        Soittelin merkkihuollon varaosapuolelle ja meinasivat ettei ohjelmointia tarvitse, mutta tuo riippunee tietty siitä, laittaako tilalle samanlaisen mittarin kuin vanhakin voiko jonkin muun valmistajan. Samaan hengenvetoon oli sitä mieltä, että vika olisi mittarissa kun kerran irti nyppäämällä toimii paremmin.

        Mut tuo turbon testaus pitää ottaa asiaksi, ei tullut mieleen että tuonkin voi testata. Kiitoksia vinkistä.

        Jos laitat alkuperäisen uuden niin tulee automaattisesti uuden mallinen joka täytyy ohjelmoida jos entinen vanhempaa mallia...Vikahan on massamittarissa mitä ilmeisemmin kun johdon pois ottamalla toimii....

        Comment

        • Zzzz
          Bimmer Rookie
          • Dec 2003
          • 73
          • Länsi-Suomi

          #5
          Nyt taas kulkee :-)

          Originally posted by Sami
          Jos laitat alkuperäisen uuden niin tulee automaattisesti uuden mallinen joka täytyy ohjelmoida jos entinen vanhempaa mallia...Vikahan on massamittarissa mitä ilmeisemmin kun johdon pois ottamalla toimii....
          Vaihdoin Pierburgin osanumerolla 7.22684.07.0 olevan mittarin ja nyt kulkee taas paremmin kuin aikoihin. Mitään ohjelmointia ei tarvittu, kunhan vain heitti kiinni. Hieman aluksi epäilytti kun originaali oli Boschin F00C 2G2 029 mutta hyvin tuntuu toimivan, turbokin alkaa jo reilusti vääntää siinä 1600 kierroksen paikkeilla ja mukanaolon huomaa heti alusta.

          Katsoin myös mittarin antamaa arvoa ODBII-liittimen kautta Scantoolilla ja uusi mittari tuntuu kautta linjan antavan suurempaa arvoa. Esim. vanhalla (risalla) mittarilla kierrosten ollessa 2000 oli sisään virtaavan ilman määrä noin 30g/s. Uudella puolestaan vastaava arvo oli noin 40-45g/s.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by Zzzz
            Vaihdoin Pierburgin osanumerolla 7.22684.07.0 olevan mittarin ja nyt kulkee taas paremmin kuin aikoihin. Mitään ohjelmointia ei tarvittu, kunhan vain heitti kiinni. Hieman aluksi epäilytti kun originaali oli Boschin F00C 2G2 029 mutta hyvin tuntuu toimivan, turbokin alkaa jo reilusti vääntää siinä 1600 kierroksen paikkeilla ja mukanaolon huomaa heti alusta.

            Katsoin myös mittarin antamaa arvoa ODBII-liittimen kautta Scantoolilla ja uusi mittari tuntuu kautta linjan antavan suurempaa arvoa. Esim. vanhalla (risalla) mittarilla kierrosten ollessa 2000 oli sisään virtaavan ilman määrä noin 30g/s. Uudella puolestaan vastaava arvo oli noin 40-45g/s.
            MITÄ MITÄ??!! Olet siis saanut Scantoolin toimimaan?! MIkä piuha ja mistä? Mikä versio Scantoolista?

            KOkeilin aikoinaan tuota piuha + Scantoolia, mutta ei onnannnut. Milloin on omasi valmistettu?

            Comment

            • Zzzz
              Bimmer Rookie
              • Dec 2003
              • 73
              • Länsi-Suomi

              #7
              Originally posted by Keimo
              MITÄ MITÄ??!! Olet siis saanut Scantoolin toimimaan?! MIkä piuha ja mistä? Mikä versio Scantoolista?

              KOkeilin aikoinaan tuota piuha + Scantoolia, mutta ei onnannnut. Milloin on omasi valmistettu?
              Scantool on versio 1.08 osoitteesta http://www.scantool.net/software/sca...et/index.shtml

              Piuhan ostin keväällä porilaiselta firmalta, jolla on sivut osoitteessa http://www.omega.fi/. Tuote "ElmScan ISO Scan Tool". Piuhan valmistusajasta ei ole tietoa. Porissa oleva kaveri on ihan mukava, testasimme yhdessä piuhan toimivuuden ennen kuin tein kaupat.

              Autoni on E39 525d, vuosimallia 2001 mutta kasattu alustanumeron mukaan 10/2000.

              Vikamuistia en ole päässyt tuolla lukemaan, anturitietoja sen sijaan kyllä. Vikamuistiinkin tuolla piuhalla kai pitäisi päästä käsiksi, kun vain viitsisi kokeilla ja hakea sellaisen softan millä se onnistuu.

              Olikohan tässä tyhjentävä vastaus?

              Editoitu: Niih... ja jos joku löytää ohjelman, millä saisi OBDII-liittimen kautta luettua anturitietojen lisäksi myös vikamuistia niin kertokoon sen ihmeessä ääneen.
              Last edited by Zzzz; 29-07-2005, 15:10.

              Comment

              • ART
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 305

                #8
                Muistelen aiemmista keskusteluista lukeneeni, että tuon ilmamassamittarin oireiluun liittyisi puhdittomuuden lisäksi runsas savuttelu?

                Kun olen jo hetken aikaa epäillyt, olisiko omassani ilmamassamittarivikaa, kun liikennevalolähdöt tuntuvat niin hengettömiltä; kaasu pohjassa kun lähtee, ei tapahdu mitään ennenkuin vasta 2200-2300rpm paikkeilla ja sitten lähdetään niinkuin 80-luvun bensaturbolla. Auto ei kuitenkaan tupruttele savua lainkaan, joten ajattelin että kuuluu normaalikäytökseen. Tuttavan 320d kuitenkin tuntuu vääntävän puhdikkaammin 1500rpm:stä asti...

                Eli, voisihan tuota itsekin testailla, löytyykö vikaa. Sen verran täytyy kuitenkin esittää tyhmää kysymystä, että kun tuosta RealOem:n kuvasta ei oikein selviä, kuinka paljon täytyy purkaa ennenkuin pääsee käsiksi tuohon liittimeen? Eli varmaan jotakin moottorin suojapaneeleita irti ensiksi, mutta pääseekö sen sitten suoraan päältä nyppäämään irti tuon piuhan?

                Pirautin myös piruuttani paikalliseen tarvikeliikkeeseen ja kysyin tuota Pierburgia tuolla varaosanumerolla. Ei löydy hyllystä, mutta parin päivän sisällä saisi noin 80eur hintaan.

                EDIT: Vielä sellainen kysymys, että jättääkö tuon ilmamassamittarin piuhan irtinyppäys vikakoodin ECU:lle? Ja vielä, että vastaako tuo Pierburgin 7.22684.07.0 nyt sitten tuota 13712247002 -mallia vai uudempaa 13627787076 -mallia?
                Last edited by ART; 29-07-2005, 12:08.

                Comment

                • Zzzz
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 73
                  • Länsi-Suomi

                  #9
                  Originally posted by ART
                  Muistelen aiemmista keskusteluista lukeneeni, että tuon ilmamassamittarin oireiluun liittyisi puhdittomuuden lisäksi runsas savuttelu?

                  Kun olen jo hetken aikaa epäillyt, olisiko omassani ilmamassamittarivikaa, kun liikennevalolähdöt tuntuvat niin hengettömiltä; kaasu pohjassa kun lähtee, ei tapahdu mitään ennenkuin vasta 2200-2300rpm paikkeilla ja sitten lähdetään niinkuin 80-luvun bensaturbolla. Auto ei kuitenkaan tupruttele savua lainkaan, joten ajattelin että kuuluu normaalikäytökseen. Tuttavan 320d kuitenkin tuntuu vääntävän puhdikkaammin 1500rpm:stä asti...

                  Eli, voisihan tuota itsekin testailla, löytyykö vikaa. Sen verran täytyy kuitenkin esittää tyhmää kysymystä, että kun tuosta RealOem:n kuvasta ei oikein selviä, kuinka paljon täytyy purkaa ennenkuin pääsee käsiksi tuohon liittimeen? Eli varmaan jotakin moottorin suojapaneeleita irti ensiksi, mutta pääseekö sen sitten suoraan päältä nyppäämään irti tuon piuhan?

                  Pirautin myös piruuttani paikalliseen tarvikeliikkeeseen ja kysyin tuota Pierburgia tuolla varaosanumerolla. Ei löydy hyllystä, mutta parin päivän sisällä saisi noin 80eur hintaan.

                  EDIT: Vielä sellainen kysymys, että jättääkö tuon ilmamassamittarin piuhan irtinyppäys vikakoodin ECU:lle? Ja vielä, että vastaako tuo Pierburgin 7.22684.07.0 nyt sitten tuota 13712247002 -mallia vai uudempaa 13627787076 -mallia?
                  Itse en huomannut mitään erityistä savuttelua. Oireet kuulostavat melko samalta, kuin mitä itselläni oli. Helpoin tapa selvittää onko mittarissa vikaa, on nypätä se irti ja kokeilla kulkeeko tehdasasetuksilla paremmin.

                  Liittimeen pääsee käsiksi kun ottaa lähinnä syyläriä olevan moottorin peitemuovin irti. (kiinni kolmella ruuvilla, ÄLÄ pudota niitä moottorin ohi pohjapanssarin päälle :-) Todella pieni homma, tarvitset vain kuusiokoloavaimen. Sen jälkeen vain liitin irti ja kokeilemaan toimiiko paremmin. Todennäköisesti jättää vikakoodin ECU:lle, mutta itsehän tiedät mistä tuo johtuu ja se voidaan kuitata pois seuraavassa huollossa. Sen aikaa kun mittari ei ole kiinni, kone käy tehdasasetuksilla. Jos haluat itse anturinkin irti, niin tarvitset thorxin jossa on reikä päässä.

                  Nuo numerot, joita laitoin ekaan viestiini lukevat siinä muovikauluksessa, jossa mittari on kiinni. Niillä ei uskoakseni ole mitään merkitystä siihen mikä mittari siihen on kiinni ruuvattu kunhan se fyysisesti vain samaan reikään sopii. (eli tuossa muoviosassa ei ole mitään "älyä", vaan ainoastaan itse anturi on piuhassa kiinni.

                  Alla kuva anturista, jonka siis vaihdoin ja joka oli kiinni muovikauluksessa osanumerolla 13712247002. Ilmeisesti tuo OEM-kanta käsittää itse mittarin ja muovikauluksen samaksi osaksi.
                  Attached Files
                  Last edited by Zzzz; 29-07-2005, 14:41.

                  Comment

                  • ART
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 305

                    #10
                    Kiitoksia Zzzz, pitääpä tässä viikonloppuna testailla!

                    Comment

                    • Zzzz
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 73
                      • Länsi-Suomi

                      #11
                      Originally posted by ART
                      Kiitoksia Zzzz, pitääpä tässä viikonloppuna testailla!
                      Se Pierburgin anturi on sit päällepäin hieman eri näköinen kuin Boschin, mutta toimii yhtälailla.

                      Viikonloppuja!

                      Comment

                      • jakkeri530d
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 231
                        • Oulu

                        #12
                        Itselläni ei toiminut tuo pierburgi 530d:ssä,ihmettelenkin miten se toimii 525d:ssä koska autoissahan on sama kone ja tietääkseni sama ilmamassa mittari myös. Pierburgilla savuttelu loppui kokonaan mutta ongelmaksi tuli että kun painoi kaasun pohjaan auto mietti n.2sec ennenkuin lähti kiihtymään.
                        Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                        Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                        Ex. MB C 200cdi farkku -03
                        Ex. Bmw 540iA T -98/99
                        Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                        Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                        Comment

                        • ART
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 305

                          #13
                          Noniih, tulihan tuota testailtua, eihän tuo kovin monimutkainen homma ollutkaan. Ei kuitenkaan ollut havaittavaa eroa piuha irti ajaessa, joten ilmeisesti tuossa ilmamassamittarissa ei ole vikaa. Liekkö sitä sitten missään, auto kuitenkin kiihtyy ja kulkee (+200kmh) muuten ihan hyvin, mutta noilla alakierroksilla vain tuntuu että voimaa voisi olla enemmänkin. Pitäisi olla joku vertailukohde niin olisi helpompi päätellä..

                          Comment

                          • Zzzz
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2003
                            • 73
                            • Länsi-Suomi

                            #14
                            Originally posted by jakkeri530d
                            Itselläni ei toiminut tuo pierburgi 530d:ssä,ihmettelenkin miten se toimii 525d:ssä koska autoissahan on sama kone ja tietääkseni sama ilmamassa mittari myös. Pierburgilla savuttelu loppui kokonaan mutta ongelmaksi tuli että kun painoi kaasun pohjaan auto mietti n.2sec ennenkuin lähti kiihtymään.
                            Kumma juttu! Mulla kyllä hyökkää nyt tosi äkäisesti, ilman mitään miettimisiä.
                            Koska autosi on kasattu?

                            Comment

                            • Zzzz
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2003
                              • 73
                              • Länsi-Suomi

                              #15
                              Originally posted by ART
                              Noniih, tulihan tuota testailtua, eihän tuo kovin monimutkainen homma ollutkaan. Ei kuitenkaan ollut havaittavaa eroa piuha irti ajaessa, joten ilmeisesti tuossa ilmamassamittarissa ei ole vikaa. Liekkö sitä sitten missään, auto kuitenkin kiihtyy ja kulkee (+200kmh) muuten ihan hyvin, mutta noilla alakierroksilla vain tuntuu että voimaa voisi olla enemmänkin. Pitäisi olla joku vertailukohde niin olisi helpompi päätellä..
                              Parhaiten eron huomasi ehkä kiihdyttäessä nelosella 90km/h:sta eteenpäin, vaikka kyllä sen huomasi joka pykälällä.

                              Ilmamittarin vaihdon jälkeen mulla kyllä lähti vääntämään kunnolla jo 1600:n paikkeilla. Mittari irti ehkä noin 2000:sta ja risalla mittarilla vasta 2500:sta.

                              Kaipa nuokin keräävät roskaa tunnistuspintaansa ja heikkenevät ajan myötä? Ehkä sinun autosi mittari ei ole vielä yhtä huono kuin omassani oli, mutta heikkenemistä on jo tapahtunut? ..tai sitten vika on jossain aivan muualla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎