Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xdrive ZF8HP ominaisuuksista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2035
    • Riihimäki

    Xdrive ZF8HP ominaisuuksista

    Ajattelin perustaa oman topikin kun en helposti löytänyt vastaavaa.

    Aihe lähti siitä kun jäin eilen omaan pihaan jumiin tuolla "maasturilla", 2013 X1 Xdrive 20d. Samaa tekniikkaahan ne kaikki, siksi yleiselle puolelle.

    Pysähdyin katoksen eteen loivaan ylämäkeen putsaamaan könttejä lokareista. Painoin P:lle ja vedin vielä käsijarrun päälle, jätin käyntiin ja nousin autosta. Operaation jälkeen en päässyt liikkeelle eteen enkä taakse. Lumityöt oli tekemättä eli lunta oli 3-4cm mikä riitti estämään taaksepäin valumisen vapaalla. Painelin luistonestoa eri asentoihin eikä mikään auttanut vaan vaihde pomppasi aina päältä heti kun koski kaasuun. Sama siis eteen/taakse, sport/d,... Sammutin auton, käynnistin ja edelleen sama tilanne. Lopulta suostui heilahtamaan taaksepäin sen verran että sain valumaan tasaiselle, mutta edelleen ei lähtenyt eteenpäin. Sammutin, kiersin auton, potkaisin renkaaseen, työnsin autoa vähän vapaalla, sylkäisin vasemman olan yli, minkä jälkeen toimi taas normaalisti. Joskus aiemmin on ollut vastaavaa ongelmaa tallin kynnyksen ylityksessä.

    Kysymys on onko tämä normaalia toimintaa ja mistä se johtuu? Pyörä ei siis missään vaiheessa päässyt sutimaan.

    Vaikka vuoden aikana olen tähän 8hp-laatikkoon tottunut ja se on ihan ok ajettava, tällaisten tilanteiden vuoksi pidän silti manuaalia huomattavasti parempana vaihtoehtona. Tuolla voi jäädä nelivedosta huolimatta kiinni ihan minne vaan!
  • arska86
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 309
    • Helsinki

    #2
    Oliko ovi auki? Heittää vaihteen pois, jos kuskilla on ovi ja vyö auki.

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2035
      • Riihimäki

      #3
      Vyö oli auki, ovi 98% varmuudella kiinni, mutta onhan pieni mahdollisuus ettei olisi ollut kunnolla lukittuneena...hmm.

      Tosiaan joskus kyllä törmännyt tuohonkin kun yrittänyt peruutellessa katsoa ovesta, mutta nyt ei tullut mieleen koitella ovea. Kirottu ominaisuus sekin.
      Last edited by racing02; 10-01-2019, 07:56.

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3839
        • Nokia

        #4
        Lisättäköön vielä, että ovesta kurkkien voi peruutella vyö auki, jos painaa jarrua samalla.

        Mutta juu, kuulostaa kyllä ihan "user errorilta" tämä. Joka on tainnut käydä aika monelle.
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2035
          • Riihimäki

          #5
          Voi olla että ovesta oli kysymys. Koitin eilen toistaa tilannetta, tosin kolatulla pihalla. Ei onnistunut. Ensin koitin ovi raollaan - täähän lähtee liikkeelle ja ovesta tulee screenille varoitus. Sitten muistin että arska mainitsi turvavyöstä, mikä oli nyt kiinni. Tosiaan, vyö JA ovi auki vaihde pomppaa pois. Mutta mikä hassuinta vyö auki ovesta ei enää tule ilmoitusta näytölle!

          Ei mene tällaisen 70-luvulla syntyneen kaaliin miksi ihmeessä ovien ja turvavöiden pitää vaikuttaa vaihteiston toimintaan.

          Koitin vielä Tomi T:n jarrukikkailua ja peruutus onnistui ovi auki. Eteenpäinkin liikkui jarru päällä kunnes liikkeestä löi P:lle. Todella fiksua suunnittelua....Vaihtaisko joku manuaaliin.

          Comment

          • van cleef
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1893
            • 01830

            #6
            Mulla on ollut kahvit sylissä muutaman kerran, kun olen nelosta tai edellistä kolmosta yrittänyt siirtää autotalllissa vähän siivouksen tms. takia. Hypännyt rattiin, auto käyntiin, kahvikuppi kädessä, otan metrin eteen ovi auki, että saan lastattua lattian. Töks ja juhlamokat rinnuksilla.

            Sitä luulisi oppivan, mutta ei...
            Last edited by van cleef; 11-01-2019, 07:58.
            ...

            Comment

            • JHe
              BTCF Member
              • Oct 2016
              • 184
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by racing02 View Post
              Ei mene tällaisen 70-luvulla syntyneen kaaliin miksi ihmeessä ovien ja turvavöiden pitää vaikuttaa vaihteiston toimintaan.

              Sen takia, että autosta poistuessa se ei vahingossa lähde itsekseen eteenpäin.
              E46 M3

              Comment

              • jj5
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1338
                • pks

                #8
                Originally posted by JHe View Post
                Sen takia, että autosta poistuessa se ei vahingossa lähde itsekseen eteenpäin.
                Ei ummarra miksi autojen pitää olla näin holhoavia, kaikenlaista haittaa on tämmöisistä toiminnoista.
                F30 hybridissä auto ei pysy "käynnissä" edes jos kuskin ovi avautuu, paitsi kun polttomoottori on jostain syystä paikallaan ollessa käynnissä mikä sekin vaatii joko pakkasta ja kylmää ajoakkua tai erinäistä kikkailua.
                sigpic

                Comment

                • Janza182
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4988
                  • 013

                  #9
                  Näin edellisessä työpaikassa useamman kerran kun automaatti jäi D:lle ja vanhempi herra/rouva yritti hypätä autosta pois. Erittäin ikävän näköisiä tilanteita

                  Eli ymmärrän siinä mielessä täysin tuon holhoamisen mutta olisihan se kiva jos joku haluaa sen pois päältä niin sen saisi kohtuullisen pienellä vaivalla.

                  Ei tuo ole omassa autossa häirinnyt. Yhden kerran heittänyt vaihteen pois päältä ja sekin oli silloin kun en tiennyt koko ominaisuudesta.

                  Comment

                  • fransesco
                    BTCF Member
                    • Jul 2014
                    • 235
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by jj5 View Post
                    Ei ummarra miksi autojen pitää olla näin holhoavia, kaikenlaista haittaa on tämmöisistä toiminnoista.
                    Varmaan sen takia että näitä autoja tehdään myös niille markkinoille joiden takia kertakäyttömukissa pitää olla varoitus kuumasta kahvista, peileissä ilmoitus että esineet saattavat olla lähempänä kuin miltä näyttää jne. Eli että valmistaja ei ole sitten vastuussa jos joku onnistuu mokaamaan.
                    E88 & F56 electric

                    Comment

                    • E39Fin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2013
                      • 1761
                      • HKI/Orimattila

                      #11
                      Topikin aloittajan mukainen ihmekeissi oli tuossa jouluaattona kun isäukon piti lähteä joulupukkikeikalle F15:lla. Eli vaihde pomppi pois päältä vaikka sammutti ja käynnisti pari kertaa auton uudelleen ja ei. Sitten faija vanhan volvon ratissa pukkikeikalle ja aamulla kokeilemaan uudelleen niin ei vieläkään. Olisko neljä kertaa käytetty sammuksissa ja käynnissä uudelleen niin sitten yhtäkkiä pelaskin kun haki auton toisen avaimen ja kokeili sillä. Mun mielestä ihan hyvä tuo turvaominaisuus kun peileistä olen kuorma-autokoulutusten jälkeen tottunut peruuttelemaan mutta tuon kenkkuilun aiheuttajaa en ymmärrä kun ei vikakoodejakaan ollut aiheeseen liittyen. nyt on auto pelannut kolme viikkoa taas ilman häiriön häiriötä.
                      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                      E39 523iA Oxfordgreen

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎