Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuomkiti81
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1162
    • Seinäjoki

    530d öljynvaihto

    etsin search:illa mutta ei tuntunu löytyvän..eli -01:seen 530d:hen pitäis vaihtaa moottoriöljyt ja ku tosta saksankielisestä ohjekirjastakaa ei oikein oo apua..missä sijaitsee öljynsuodatin?ilmeisesti jossain muovikotelossa?millä kotelon saa auki?entäs käykö tohon koneeseen mobil1 5w/50?
    Mercedes Benz Cls 350cdi W218
    Opel Insignia 2.0 Cdti
    Scania R560 8x4

    Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
    Ex. E60 530dA -05
    Ex. E39 530dA -01
    Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
    Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
    Ex. Opel Vectra 1.6i -99
  • Luxi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 82
    • Tuusula

    #2
    BMW suosittelee Castrolin 0W40. Itse laitoin edullisimmat 0W:t Mobil 1, jota löysin motonetistä.

    Suodatin on edestä katsottuna pystyasennossa etuoikealla, päällä suuri kuusiokolouros muovikorkissa.
    Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
    G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

    Comment

    • tuomkiti81
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 1162
      • Seinäjoki

      #3
      kiitos vastauksesta!kysytään nyt vielä samaan hikeen(ku sulla näyttää olevan samanlainen auto) että missäs polttoainesuodatin on?miten se vaihdetaan ja entäs käynnistys vaihtamisen jälkeen?
      Mercedes Benz Cls 350cdi W218
      Opel Insignia 2.0 Cdti
      Scania R560 8x4

      Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
      Ex. E60 530dA -05
      Ex. E39 530dA -01
      Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
      Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
      Ex. Opel Vectra 1.6i -99

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        #4
        Se on noin kello kahdessa öljynsuodattimesta, edessä on paluulöpön jäähdytin.
        Itse vaihdoin tuon irroittamalla kaksi pulttia suodattimen kiinnittimestä, ruuvasin vanhan pois ja uuden kiinni. Eli en vapauttanut niitä lukitusjousia ja poistanut tulo- ja lähtöletkuja. Varo ettei löpöä lorise laturiin kun ruuvaat suodatinta irti, suojaa se varmuudeksi jollakin. Uutta suodatinta kiinnittäessä katso ettei tiiviste muljahda pois paikoiltaan, voitele se esim. löpölle niin saattaa helpottaa... Kun releet on taas kiinni, niin virrat päälle noin minuutiksi (avain asentoon 2). Tällöin siirtopumppu täyttää suodattimen ja ilmaa järjestelmän.

        Edit: Niin ja öljyistä, haulla löytyy tarinaa tästä. Tässä ei juuri kannata pihtailla, varsinkin jos noudattaa huoltovalojen mukaista öljynvaihtoväliä. Eli juuri toi Castrol 0W-40, Mobil1 0W-40, tms.
        Lisäksi kannattaa vaihtaa (tai ainakin tarkistaa) ilmanputsari samalla kuin vaihdat pa-suodattimen.
        Last edited by jms-btcf; 28-07-2005, 22:23.
        e61 535d

        Comment

        • Luxi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 82
          • Tuusula

          #5
          Hyvä, että ohjeita piisaa...
          Originally posted by tuomkiti81
          missäs polttoainesuodatin on?miten se vaihdetaan ja entäs käynnistys vaihtamisen jälkeen?
          Hymiöitä hyvän auton valinnasta! !
          Naftasuodin löytyi biltemasta varaosanumerolla 19-5293 hintaan 24.50. Osa oli presiis samoilla stansseilla, kuin mitä orggis suodatin. Mitään ihmeellistä en vaihtotyön jälkeen menossa huomannut. Kulutus saattoi tippua hieman aiemmasta reilusta 8 l sekalaisessa ajossa reiluun 7.6 :een. Tiedä häntä.

          Sijainti on siinä öljyn suodattimen vieressä telineessä, alumiininen sylinteri. Easy spot. --> liitteessä osa nr. 1, joka tosin kaupan versiossa ei ole purettavissa, kuten kuva esittää. Liittimet lähtee helposti kun tutkii mekanismin. Kirkas U- muotoinen pa- letku on syytä kääntää heti lemmarin irroittamisen jälkeen pystyyn, naftaa valuu muuten vääriin paikkoihin. Tai sulkee letkun lukkopihdeillä ennen irroittamista ; ) Toivottavasti ei ole haperoa letkua... niitäkin on näihin vaihdeltu.

          Käynnistäminen olis sitten se jännä vaihe, itsellä lähti toisella yrittämällä. En tosin antanut pumpulle juurikaan aikaa pumpata uutta suodatinta täyteen vaan lähdin starttailee hetimiten vaiheesta 1. Vehkeessä on ilmeisesti automatisoitu ilmaus, toisin kuin vanhoissa 200d meseissä. : )
          Last edited by Luxi; 28-07-2005, 22:29. Reason: olin hidas
          Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
          G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

          Comment

          • tuomkiti81
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 1162
            • Seinäjoki

            #6
            kiitos taas hyvistä vastauksista.pitää kysyä täältä vähä kaikenlaista ku tää auto on mun eka bmw niin ei oo kaikki niksit vielä hanskas.tosta öljynvaihdosta sen verran että edellisiin autoihin oon vaihtanu moottoriöljyt vähintään 10000km välein..se on loppujenlopuksi kuitenkin halpaa huoltoa.eilen kävin paikallisessa bmw-liikkeessä kysymässä vaihdelaatikon(automaatti) ja peräöljyn vaihtoa.jäpikkä meinas että vaihdelootaan meneen n.5-6litraa(25€ litra ) ja perään n.2litraa.kokonaiskustannus 250€ töineen..pitää käydä vaihdattaas täs ku ehtii...mitä muilla on kustantanu vastaava öljyjen vaihto?
            Mercedes Benz Cls 350cdi W218
            Opel Insignia 2.0 Cdti
            Scania R560 8x4

            Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
            Ex. E60 530dA -05
            Ex. E39 530dA -01
            Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
            Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
            Ex. Opel Vectra 1.6i -99

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by tuomkiti81
              eilen kävin paikallisessa bmw-liikkeessä kysymässä vaihdelaatikon(automaatti) ja peräöljyn vaihtoa.jäpikkä meinas että vaihdelootaan meneen n.5-6litraa(25€ litra ) ja perään n.2litraa.kokonaiskustannus 250€ töineen..pitää käydä vaihdattaas täs ku ehtii...mitä muilla on kustantanu vastaava öljyjen vaihto?
              Älä vaihdata vaihdelaatikon öljyjä, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos laatikossa ei ole mitään ongelmia niin vaihto noilla kilometreillä ei todellakaan ole järkevää. Lisäksi tuo on aika monimutkainen homma jos se halutaan tehdä kunnolla, siis niin että kaikki öljy tosiaan vaihtuu eli luulen että se vaihto jää puolitiehen.
              E39 528iA

              Comment

              • tuomkiti81
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 1162
                • Seinäjoki

                #8
                se huoltoneuvoja sanoi että ne on suositellu suomenolosuhteis 150tkm:n vaihtoväliä vaikka kysees onki "ikiöljy"(tuskin sellasta onkaa?) toki mielipiteitä onko monia..
                Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                Opel Insignia 2.0 Cdti
                Scania R560 8x4

                Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                Ex. E60 530dA -05
                Ex. E39 530dA -01
                Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by tuomkiti81
                  se huoltoneuvoja sanoi että ne on suositellu suomenolosuhteis 150tkm:n vaihtoväliä vaikka kysees onki "ikiöljy"(tuskin sellasta onkaa?) toki mielipiteitä onko monia..
                  Lisää mielipiteitä voit lukea vaikka täältä, erityisesti Hemin ja -Tapin jutut: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29482
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Eightball
                    Newbiemmer
                    • Aug 2005
                    • 5

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Lisää mielipiteitä voit lukea vaikka täältä, erityisesti Hemin ja -Tapin jutut: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29482
                    Ainakin Volvon automaatteihin vaihdetaan kierrättämällä, että kaikki öljy saadan vaihdettua, pelkän tulpan aukaisemmalla ei tule ulos kuin pari litraa. Eli leku lauhdittimeen, auto käyntiin, pumppaa kerralla noin 2 litraa ulos, uutta öljyä mittatikusta sisään. Tätä toistetaan kunnes öljy on puhdasta, tuohon menee melko reilusti öljyä mutta onpahan puhtaat. Miksi bemariin ei voi öljyjä vaihtaa kierrättämällä? Nämä ihmeöljyt ei oikeen vakuuta, Vollen öljyt oli melkoista kuraa kun ne vaihdettiin(190tkm)
                    Huom, myös Volvo mainostaa "ikiöljyä" Maahantuoja taas suosittelee pohjolan oloissa että öljyt vaihdetaan 120tkm jälkeen

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Älä herran tähden mene vaihdattamaan vihreälätkäiseen 530D:n GM-laatikkoon mitään öljyjä. Ei taatusti maksa vaivaa, mutta riskit ovat melkoiset...ja realisoituessaan erittäin kalliit. Et tule ajamaan ko.laatikkoa yhtään sen nopeammin loppuun vaikka sinne et öljyjä vaihtaisikkaan. Nyt on riskinä se että tuo 5-6l(laatikon kokonaisöljymäärä n.12l)pesee kaikki laatikon seinämille ja sopukoihin jo pikeentyneen paskan kerrasta irti, ja kirstu on samantien entinen(tsekkaa vaihtolaatikoiden hinnat ennen vaihtoa).
                      Mikäli autolla on takuulla ajettu alle 100tkm(siis aikuisten oikeasti), on riskit vielä kohtuullisen pienet. Tämän jälkeen tuo öljynvaihto on jo kuin venäläistä rulettia. Itse en myöskään Volvoon lähtisi MISSÄÄN TAPAUKSESSA vaihtamaan automaattiin öljyjä enään 200tkm:n tietämillä jos sisällä on vielä orgkkisliemet. Tiedän jo kyllä bemunkin uudempiakin ZF-laatikoita ryssityn näistä tuontiautoista näillä öljynvaihdoilla. Syy voi olla tosin sekin että todelliset ajokilsat ovat vaihtohetkellä olleetkin jotain muuta kuin mitä ehdottomasti viimeiseksi vaihtohetkeksi suositellaan 80-120tkm. Tai sitten siihen huotokirjaan merkittyä 80tkm:n vaihtoa ei koskaan ole tehty.
                      Oli miten oli, niin laatikon ikä näissä nykybemuissa on kutakuinkin se mitä on auton muukin elinkaari. Öljynvaihdot tässä kohdin SELKEÄSTI enemmän lyhentävät e39:n kokonaisajokilometrisuorittetta kuin pidentävät sitä.
                      Last edited by Hemi; 31-08-2005, 00:00.

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Älä herran tähden mene vaihdattamaan vihreälätkäiseen 530D:n GM-laatikkoon mitään öljyjä. Ei taatusti maksa vaivaa, mutta riskit ovat melkoiset...ja realisoituessaan erittäin kalliit. Et tule ajamaan ko.laatikkoa yhtään sen nopeammin loppuun vaikka sinne et öljyjä vaihtaisikkaan. Nyt on riskinä se että tuo 5-6l(laatikon kokonaisöljymäärä n.12l)pesee kaikki laatikon seinämille ja sopukoihin jo pikeentyneen paskan kerrasta irti, ja kirstu on samantien entinen(tsekkaa vaihtolaatikoiden hinnat ennen vaihtoa).
                        Mikäli autolla on takuulla ajettu alle 100tkm(siis aikuisten oikeasti), on riskit vielä kohtuullisen pienet. Tämän jälkeen tuo öljynvaihto on jo kuin venäläistä rulettia. Itse en myöskään Volvoon lähtisi MISSÄÄN TAPAUKSESSA vaihtamaan automaattiin öljyjä enään 200tkm:n tietämillä jos sisällä on vielä orgkkisliemet. Tiedän jo kyllä bemunkin uudempiakin ZF-laatikoita ryssityn näistä tuontiautoista näillä öljynvaihdoilla. Syy voi olla tosin sekin että todelliset ajokilsat ovat vaihtohetkellä olleetkin jotain muuta kuin mitä ehdottomasti viimeiseksi vaihtohetkeksi suositellaan 80-120tkm. Tai sitten siihen huotokirjaan merkittyä 80tkm:n vaihtoa ei koskaan ole tehty.
                        Oli miten oli, niin laatikon ikä näissä nykybemuissa on kutakuinkin se mitä on auton muukin elinkaari. Öljynvaihdot tässä kohdin SELKEÄSTI enemmän lyhentävät e39:n kokonaisajokilometrisuorittetta kuin pidentävät sitä.
                        volvossa suositeltu vaihtoväli on 80tkm...vielä muutama vuosi stten kun s80:set oli yleisiä taksissa niin vaihteistoja papahteli tuon tuosta,lähes poikkeuksetta kilometrit olivat 200tkm molemmin puolin...ja usein tuo öljynvaihto oli "unohtunut"(huoltokaavakkeessa suositukset -osiolla).noissa aw50 laatikoissa ei ole vaihdettavaa suodatinta,joka tietenkin osaltaan "auttaa" lyhyttä kestoikää..normaalikäytössä(ei taksi) nuo loodat ovat kestäneet huomattavastikkin pidempään..muistab taannoin erään herran joka osti taksikäytössä olleen 220tkm ajetun s80:sen,omistaja oli todennut että kun autom öljyt on vaihdettu viimeksi 110tkm;ssa niin ne on nyt vaihdettava,koitin kovasti toppuutella että oletko ihan varma ja ettei kannata,vaihdetaan vaihdetaan ja niin vaihdettiin,2viikkoa ja omalla kohdallani varauskalenterissa oli tämän ko.auton rek.num ja "autom.vaihteiston uusinta"....että sellasta ja 4000e menoerä...
                        Mutta nämä loodat ovatkin japsiperustaa...
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • thabandit^
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 62
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Mitenkäs tollanen 530d manuaalilaatikko? Laatikon kupeessa keltainen lätkä, joka puhuu jotain BMW:n "ikiöljyistä," ei pidä koskaan vaihtaa. Manuaalivaihteistossa en tuohon usko, ei uudet öljyt haittaa tee. Puhdistavat kytkentärenkaita paremmin, kun ei ole jo epäpuhtauksia valmiiksi öljyn seassa.

                          Pikaisella vilkaisulla löysin kaksi "proppua" jotka olivat erilaisia kuin perässä, hieman ulkonevia, tavallisen pultinkannan näköisiä? Pohjassa yksi ja oikealla puolella kyljessä toinen.
                          2001 530d Touring

                          Comment

                          • JML
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 112
                            • Jämsä

                            #14
                            Kyllähän sitä kaikkiin laatikoihin kannattaisi öljyt vaihtaa. Ei siitä oikein tehtynä haittaa ole. Manuaaliin ehkä vähän harvemmin, automaattiin 60-80 tkm välein.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎