etsin search:illa mutta ei tuntunu löytyvän..eli -01:seen 530d:hen pitäis vaihtaa moottoriöljyt ja ku tosta saksankielisestä ohjekirjastakaa ei oikein oo apua..missä sijaitsee öljynsuodatin?ilmeisesti jossain muovikotelossa?millä kotelon saa auki?entäs käykö tohon koneeseen mobil1 5w/50?
530d öljynvaihto
Collapse
X
-
530d öljynvaihto
Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
Ex. E60 530dA -05
Ex. E39 530dA -01
Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i -99
Tags: None
-
BMW suosittelee Castrolin 0W40. Itse laitoin edullisimmat 0W:t Mobil 1, jota löysin motonetistä.
Suodatin on edestä katsottuna pystyasennossa etuoikealla, päällä suuri kuusiokolouros muovikorkissa.Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc
-
kiitos vastauksesta!kysytään nyt vielä samaan hikeen(ku sulla näyttää olevan samanlainen auto) että missäs polttoainesuodatin on?miten se vaihdetaan ja entäs käynnistys vaihtamisen jälkeen?Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
Ex. E60 530dA -05
Ex. E39 530dA -01
Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i -99
Comment
-
Se on noin kello kahdessa öljynsuodattimesta, edessä on paluulöpön jäähdytin.
Itse vaihdoin tuon irroittamalla kaksi pulttia suodattimen kiinnittimestä, ruuvasin vanhan pois ja uuden kiinni. Eli en vapauttanut niitä lukitusjousia ja poistanut tulo- ja lähtöletkuja. Varo ettei löpöä lorise laturiin kun ruuvaat suodatinta irti, suojaa se varmuudeksi jollakin. Uutta suodatinta kiinnittäessä katso ettei tiiviste muljahda pois paikoiltaan, voitele se esim. löpölle niin saattaa helpottaa... Kun releet on taas kiinni, niin virrat päälle noin minuutiksi (avain asentoon 2). Tällöin siirtopumppu täyttää suodattimen ja ilmaa järjestelmän.
Edit: Niin ja öljyistä, haulla löytyy tarinaa tästä. Tässä ei juuri kannata pihtailla, varsinkin jos noudattaa huoltovalojen mukaista öljynvaihtoväliä. Eli juuri toi Castrol 0W-40, Mobil1 0W-40, tms.
Lisäksi kannattaa vaihtaa (tai ainakin tarkistaa) ilmanputsari samalla kuin vaihdat pa-suodattimen.Last edited by jms-btcf; 28-07-2005, 23:23.e61 535d
Comment
-
Hyvä, että ohjeita piisaa...
Hymiöitä hyvän auton valinnasta! !Originally posted by tuomkiti81missäs polttoainesuodatin on?miten se vaihdetaan ja entäs käynnistys vaihtamisen jälkeen?
Naftasuodin löytyi biltemasta varaosanumerolla 19-5293 hintaan 24.50. Osa oli presiis samoilla stansseilla, kuin mitä orggis suodatin. Mitään ihmeellistä en vaihtotyön jälkeen menossa huomannut. Kulutus saattoi tippua hieman aiemmasta reilusta 8 l sekalaisessa ajossa reiluun 7.6 :een. Tiedä häntä.
Sijainti on siinä öljyn suodattimen vieressä telineessä, alumiininen sylinteri. Easy spot. --> liitteessä osa nr. 1, joka tosin kaupan versiossa ei ole purettavissa, kuten kuva esittää. Liittimet lähtee helposti kun tutkii mekanismin. Kirkas U- muotoinen pa- letku on syytä kääntää heti lemmarin irroittamisen jälkeen pystyyn, naftaa valuu muuten vääriin paikkoihin. Tai sulkee letkun lukkopihdeillä ennen irroittamista ; ) Toivottavasti ei ole haperoa letkua... niitäkin on näihin vaihdeltu.
Käynnistäminen olis sitten se jännä vaihe, itsellä lähti toisella yrittämällä. En tosin antanut pumpulle juurikaan aikaa pumpata uutta suodatinta täyteen vaan lähdin starttailee hetimiten vaiheesta 1. Vehkeessä on ilmeisesti automatisoitu ilmaus, toisin kuin vanhoissa 200d meseissä. : )Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc
Comment
-
kiitos taas hyvistä vastauksista.pitää kysyä täältä vähä kaikenlaista ku tää auto on mun eka bmw niin ei oo kaikki niksit vielä hanskas.tosta öljynvaihdosta sen verran että edellisiin autoihin oon vaihtanu moottoriöljyt vähintään 10000km välein..se on loppujenlopuksi kuitenkin halpaa huoltoa.eilen kävin paikallisessa bmw-liikkeessä kysymässä vaihdelaatikon(automaatti) ja peräöljyn vaihtoa.jäpikkä meinas että vaihdelootaan meneen n.5-6litraa(25€ litra
) ja perään n.2litraa.kokonaiskustannus 250€ töineen..pitää käydä vaihdattaas täs ku ehtii...mitä muilla on kustantanu vastaava öljyjen vaihto?
Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
Ex. E60 530dA -05
Ex. E39 530dA -01
Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i -99
Comment
-
Älä vaihdata vaihdelaatikon öljyjä, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos laatikossa ei ole mitään ongelmia niin vaihto noilla kilometreillä ei todellakaan ole järkevää. Lisäksi tuo on aika monimutkainen homma jos se halutaan tehdä kunnolla, siis niin että kaikki öljy tosiaan vaihtuu eli luulen että se vaihto jää puolitiehen.Originally posted by tuomkiti81eilen kävin paikallisessa bmw-liikkeessä kysymässä vaihdelaatikon(automaatti) ja peräöljyn vaihtoa.jäpikkä meinas että vaihdelootaan meneen n.5-6litraa(25€ litra
) ja perään n.2litraa.kokonaiskustannus 250€ töineen..pitää käydä vaihdattaas täs ku ehtii...mitä muilla on kustantanu vastaava öljyjen vaihto?
Comment
-
se huoltoneuvoja sanoi että ne on suositellu suomenolosuhteis 150tkm:n vaihtoväliä vaikka kysees onki "ikiöljy"(tuskin sellasta onkaa?) toki mielipiteitä onko monia..Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
Ex. E60 530dA -05
Ex. E39 530dA -01
Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i -99
Comment
-
Lisää mielipiteitä voit lukea vaikka täältä, erityisesti Hemin ja -Tapin jutut: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29482Originally posted by tuomkiti81se huoltoneuvoja sanoi että ne on suositellu suomenolosuhteis 150tkm:n vaihtoväliä vaikka kysees onki "ikiöljy"(tuskin sellasta onkaa?) toki mielipiteitä onko monia..
Comment
-
Ainakin Volvon automaatteihin vaihdetaan kierrättämällä, että kaikki öljy saadan vaihdettua, pelkän tulpan aukaisemmalla ei tule ulos kuin pari litraa. Eli leku lauhdittimeen, auto käyntiin, pumppaa kerralla noin 2 litraa ulos, uutta öljyä mittatikusta sisään. Tätä toistetaan kunnes öljy on puhdasta, tuohon menee melko reilusti öljyä mutta onpahan puhtaat. Miksi bemariin ei voi öljyjä vaihtaa kierrättämällä? Nämä ihmeöljyt ei oikeen vakuuta, Vollen öljyt oli melkoista kuraa kun ne vaihdettiin(190tkm)Originally posted by TJJLisää mielipiteitä voit lukea vaikka täältä, erityisesti Hemin ja -Tapin jutut: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29482
Huom, myös Volvo mainostaa "ikiöljyä" Maahantuoja taas suosittelee pohjolan oloissa että öljyt vaihdetaan 120tkm jälkeen
Comment
-
Älä herran tähden mene vaihdattamaan vihreälätkäiseen 530D:n GM-laatikkoon mitään öljyjä. Ei taatusti maksa vaivaa, mutta riskit ovat melkoiset...ja realisoituessaan erittäin kalliit. Et tule ajamaan ko.laatikkoa yhtään sen nopeammin loppuun vaikka sinne et öljyjä vaihtaisikkaan. Nyt on riskinä se että tuo 5-6l(laatikon kokonaisöljymäärä n.12l)pesee kaikki laatikon seinämille ja sopukoihin jo pikeentyneen paskan kerrasta irti, ja kirstu on samantien entinen(tsekkaa vaihtolaatikoiden hinnat ennen vaihtoa).
Mikäli autolla on takuulla ajettu alle 100tkm(siis aikuisten oikeasti), on riskit vielä kohtuullisen pienet. Tämän jälkeen tuo öljynvaihto on jo kuin venäläistä rulettia. Itse en myöskään Volvoon lähtisi MISSÄÄN TAPAUKSESSA vaihtamaan automaattiin öljyjä enään 200tkm:n tietämillä jos sisällä on vielä orgkkisliemet. Tiedän jo kyllä bemunkin uudempiakin ZF-laatikoita ryssityn näistä tuontiautoista näillä öljynvaihdoilla. Syy voi olla tosin sekin että todelliset ajokilsat ovat vaihtohetkellä olleetkin jotain muuta kuin mitä ehdottomasti viimeiseksi vaihtohetkeksi suositellaan 80-120tkm. Tai sitten siihen huotokirjaan merkittyä 80tkm:n vaihtoa ei koskaan ole tehty.
Oli miten oli, niin laatikon ikä näissä nykybemuissa on kutakuinkin se mitä on auton muukin elinkaari. Öljynvaihdot tässä kohdin SELKEÄSTI enemmän lyhentävät e39:n kokonaisajokilometrisuorittetta kuin pidentävät sitä.Last edited by Hemi; 31-08-2005, 01:00.
Comment
-
volvossa suositeltu vaihtoväli on 80tkm...vielä muutama vuosi stten kun s80:set oli yleisiä taksissa niin vaihteistoja papahteli tuon tuosta,lähes poikkeuksetta kilometrit olivat 200tkm molemmin puolin...ja usein tuo öljynvaihto oli "unohtunut"(huoltokaavakkeessa suositukset -osiolla).noissa aw50 laatikoissa ei ole vaihdettavaa suodatinta,joka tietenkin osaltaan "auttaa" lyhyttä kestoikää..normaalikäytössä(ei taksi) nuo loodat ovat kestäneet huomattavastikkin pidempään..muistab taannoin erään herran joka osti taksikäytössä olleen 220tkm ajetun s80:sen,omistaja oli todennut että kun autom öljyt on vaihdettu viimeksi 110tkm;ssa niin ne on nyt vaihdettava,koitin kovasti toppuutella että oletko ihan varma ja ettei kannata,vaihdetaan vaihdetaan ja niin vaihdettiin,2viikkoa ja omalla kohdallani varauskalenterissa oli tämän ko.auton rek.num ja "autom.vaihteiston uusinta"....että sellasta ja 4000e menoerä...Originally posted by HemiÄlä herran tähden mene vaihdattamaan vihreälätkäiseen 530D:n GM-laatikkoon mitään öljyjä. Ei taatusti maksa vaivaa, mutta riskit ovat melkoiset...ja realisoituessaan erittäin kalliit. Et tule ajamaan ko.laatikkoa yhtään sen nopeammin loppuun vaikka sinne et öljyjä vaihtaisikkaan. Nyt on riskinä se että tuo 5-6l(laatikon kokonaisöljymäärä n.12l)pesee kaikki laatikon seinämille ja sopukoihin jo pikeentyneen paskan kerrasta irti, ja kirstu on samantien entinen(tsekkaa vaihtolaatikoiden hinnat ennen vaihtoa).
Mikäli autolla on takuulla ajettu alle 100tkm(siis aikuisten oikeasti), on riskit vielä kohtuullisen pienet. Tämän jälkeen tuo öljynvaihto on jo kuin venäläistä rulettia. Itse en myöskään Volvoon lähtisi MISSÄÄN TAPAUKSESSA vaihtamaan automaattiin öljyjä enään 200tkm:n tietämillä jos sisällä on vielä orgkkisliemet. Tiedän jo kyllä bemunkin uudempiakin ZF-laatikoita ryssityn näistä tuontiautoista näillä öljynvaihdoilla. Syy voi olla tosin sekin että todelliset ajokilsat ovat vaihtohetkellä olleetkin jotain muuta kuin mitä ehdottomasti viimeiseksi vaihtohetkeksi suositellaan 80-120tkm. Tai sitten siihen huotokirjaan merkittyä 80tkm:n vaihtoa ei koskaan ole tehty.
Oli miten oli, niin laatikon ikä näissä nykybemuissa on kutakuinkin se mitä on auton muukin elinkaari. Öljynvaihdot tässä kohdin SELKEÄSTI enemmän lyhentävät e39:n kokonaisajokilometrisuorittetta kuin pidentävät sitä.
Mutta nämä loodat ovatkin japsiperustaa...
Tallin täytteet:
E70 3.0d -09
E34 540ia -94
E39 520d -00
E39 528i M-sport -00
E60 520i -04
E30 -86
E61 520da -09
Comment
-
Mitenkäs tollanen 530d manuaalilaatikko? Laatikon kupeessa keltainen lätkä, joka puhuu jotain BMW:n "ikiöljyistä," ei pidä koskaan vaihtaa. Manuaalivaihteistossa en tuohon usko, ei uudet öljyt haittaa tee. Puhdistavat kytkentärenkaita paremmin, kun ei ole jo epäpuhtauksia valmiiksi öljyn seassa.
Pikaisella vilkaisulla löysin kaksi "proppua" jotka olivat erilaisia kuin perässä, hieman ulkonevia, tavallisen pultinkannan näköisiä? Pohjassa yksi ja oikealla puolella kyljessä toinen.2001 530d Touring
Comment
Comment