Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelivetotekniikat käytännössä, kaikki merkit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6217
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by hietase View Post
    E30 ja E34 ovat nelivetoisina olleet mielestäni aika kunkkuja. Vetävät aina vähintään kolmella pyörällä, ilman että elektroniikka leikkaa tehoja. Onko muilla merkeillä ollut lähihistoriassa, esim. 2000-luvun puolella, sellaisia nelivetomalleja, joissa veto on aina vähintään kolmella pyörällä ilman jarruttavaa elektroniikkaa? Tai edes siten, että tuo jarruttava elektroniikka voitaisiin kytkeä pois päältä?
    Eipä ole muista Bmw:n nelikoista kokemusta, mutta tykkään valtavasti e30 ix:stä, juuri passeli jako etu/takapään kanssa ja se että on "nelikko".

    Yksi kiinnostava nelikko olisi kiva kokeilla, Nissan Skyline GT-R 32 ja GT-R 34, näitä "super nelikkoja", siis jossa on 100% takaveto, kun tietotekniikka "tuntee" eli laskee että sutii, niin siirtää tehoa eteen, maks taisi olla 50/50 jako, eikä niissä taida olla mitään luistonestoja, myös tuossa GT-R 34 on sähköinen lukko takana, myös nelipyöräohjaus. Eli noi vaikuttaa olevan kovia varttimailissa ja radalla. Ne mitä olen kuullut, että on outoa ajaa, koska ne etuveto tulee sillain yllättäen, kun esim e30:sessä se on jatkuva 37/63 jako. Myös mikä kiinnostaisi kokeilla on Lancia ja Ford escort cosworth, siinä missä audi ur quattro
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1021
      • Pikis

      #17
      Originally posted by TON-III View Post
      Tähän mielipiteeseen on helppo yhtyä, takana n. 100 000 km. nastarenkaisella torsenautolla niin kyllä tuon nykyisen 640 DA X-Drive:n käytös tuossa pikkuisessa autotallini edessä olevassa nousevassa liuskassa leveine kitkoineen saa melkeinpä itkemään, toki rengastus vaikuttaa mutta tämä bemari tuntuu sutivan vuorotellen jokaisella renkaalla vuorotellen.

      Jatkuva nelari myös ohjautuu paremmin sillä eturenkaathan 'imevät' kaistanvaihdon.
      XDrive on jatkuva nelari mutta takapainotteinen verrattuna Quattroon. Tuo sun kokema pidon haku liittyy siihen kun ajonvakautus yrittää hakea epätoivoisesti pitoa joltain renkaalta. Oletko testannut onko saman tuntuinen DTC päällä?
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • Kaimu
        BTCF Member
        • Nov 2011
        • 467
        • Turun kupeessa

        #18
        Originally posted by icecold View Post
        No nyt Oot varmaan niitä miehiä jotka kiskoo jokaisella kalareissullakin vähintään kaksmetrisen hauen.
        Niin siis se silmien väli tuo eiku hä?

        Audi C4 koppasesta S nelkusta omia kokemuksia.
        Oikee yllättäjä kun sai napista perän kunnolla lukkoon nelivedon lisäksi, tosin vain maksimissaan jotain tyyliin 30km/h vauhtiin asti:think
        Silti sillä pääsi kanssa yllättävän hyvin vetelemmillä pinnoilla, kuin myös liukkaallakin.
        sigpic

        E82 n55

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Oma kokemus on että torsen on käytännön vetopidon kannalta ylivoimainen.
          Mä en oikeesti edes ymmärrä miten se voi olla NIIN paljon parempi jos vertaa vaikka haldexilla varustettuun saman konsernin nelivetoon. Pitää siis muistaa että Audissa on torsen vain jos kone pitkittäin. Ihan uusissa sinne taitaa olla jo sotkettu tosin jotain muutakin.

          Jokainen kehuu omaansa. Minä ajan päivittäin liikkeen vehkeillä, kaikenmerkkisillä. Siinä huomaa aika äkkiä minkä tuntuisia vehkeet ovat.
          Aivan erilainen toimintaperiaate?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • _Bäri_
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2014
            • 934
            • Turku

            #20
            Originally posted by touring39 View Post
            Piti kaivaa talviteloilta peräkärry n. 40 cm hangesta tänään. Touareg ei puskenut kärryn luokse edes ilmajousitus off-road -korkeudella, eli lapiohommiksi meni.

            En kans tältä seisomalta usko, että yksikään palme olis sitä sieltä hakenu...
            Kaikki asiat ei oo uskon asioita... Samanlaisessa hangessa ajettiin Hyundai Santa Fe:lla.. Jos te ette kykene talvisissa olosuhteissa ajamaan ei kai tarkota sitä ettei kukaan muukaan pysty?
            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

            Ex:
            E61 535dA -05
            E91 320dA -06
            E53 X5 3.0dA - 03
            E39 535iA -01
            E39 520i -97
            E39 530dA - 00

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3175
              • 47200

              #21
              Nelikkoja ollu käytössä e30 ix: mukava kun vähän takapainoinen niin voi luisutella eikä puske niin julmetusti, renkaina oli goodyear ug 500 uudet nastat. Meni todella kivasti jopa madallettuna.
              Sitten subaru justy nappinelikko, eli vahdekepin päästä napista nelikko päälle. 1.2L 3syl hurja mylly. Sekin meni pienen kokonsa vuoksi aika mukavasti ja maavaraakin sopivasti. Joskus ajoin sillä yli metrisen vallin läpi parkkipaikalle mutta vauhtia vähän kaipasi 40-50cm hangessa työnnettiin kaverin kanssa sillä jouluaattona 2005. Lähettiin kokeilemaan ominaisuuksia. Yli km päästiin puskemaan peltotietä minkä tuiskuttanu aivan umpeen. Paikkapaikoin oli vaan 15cm ja sit taas yli keulan korkusia dyynejä. Välillä aivan tasaista 40cm. No sinne jäi viimein jumiin, pakilla aina vauhtia ja täysillä eteenpäin vaan. Viimein ei enää menny ja näkyvyys nolla kun konepellin päällä melkein 50cm lunta kun se nousi aina siihen puskiessa. Ei ollu mitään millä kaivaa ni revittiin aurinkolipat irti ja kaivettii niillä. Tunkilla auto ylös ja alta kaivamaan. Sit peruutettiin se reilu km takas samoja jälkiä.
              Viimeisin nelikko oli suzuki baleno sedan 1.8 koneella. Kardaanissa viskopurkki välissä joten avustava lähinnä tuo takapää. No tarpeeks kun revittelin sillä niin sekin antautu heti alkuunsa. Joten auto nosturille ja kemppiä siihen murikkaan ja sit oli "nelikko" eli ristikkäiset vähintään samaa vauhtia. Sit oli melkein jees. Kerran sutas ristiin ja siinä oltiin todennäköisesti. Ei asfaltilla tietenkään halunnu kääntyä koska etu/takapyörä ristiin pyörii samaa vauhtia. Kemppi on kemppi. Vaihdelaatikon kupeesta pultti löysälle ja tappia sisään/ulos niin etuveto/neliveto. Kätevä mutta turha jos se visko olis toiminu oikein niin olkoot kesät talvet nelikkona. Kahdella kaverilla 2006 ja 2007 legasyt ja ne menee todella hyvin kunnon hangessakin.
              Last edited by pazq; 08-02-2019, 22:29. Reason: Joo

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by _Bäri_ View Post
                Kaikki asiat ei oo uskon asioita... Samanlaisessa hangessa ajettiin Hyundai Santa Fe:lla.. Jos te ette kykene talvisissa olosuhteissa ajamaan ei kai tarkota sitä ettei kukaan muukaan pysty?
                Niimpä, mäkin oon ajanut normi takaveto e30:llä ilman lukkoa ja dx corollalla reilu 50cm hangessa. Corollassa oli vielä kesäkumit alla. Hienosti auras keula tietä.
                Dx meni nastakumeilla vielä liki 80cm hangessa.
                Ite en kyllä ymmärrä mihin niitä nelivetoja edes tarvii kun lukoton takavetokin kulkee hienosti.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Aivan erilainen toimintaperiaate?
                  No jatka nyt kun aloitit.

                  Minusta kytkeytyvä ja jatkuva neliveto ovat jokseenkin eri asioita.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15262
                    • Ajamisen Iloa

                    #24
                    Itsellä nyt ei ole kokemuksia kuin 2017 V70 ja 2018 V90 nelikoista. Menee ihan asiallisesti aika paksussakin soosissa mitä tuossa mökin pihalla pyörittelin kun sitä ei oltu aurattu. Rajoitukset saa pois valikon kautta mutta se minusta laittaa vähän tyhmästi pois myös ajonvakautuksen vetoluistoneston kanssa. Ois fiksumpi kun niitä pystyisi erikseen säädeltyä.
                    Ei todellakaan ainakaan automaatilla ja dieselillä mikään rallivehje sillä polkimenpainalluksen ja vedon välillä on kuminauhamaista viivettä vajaa sekunti.

                    Mielummin pyrkii ajamaan sportti päällä melko kliinisti ja silloin se oppii hetken ajelun jälkeen ja antaa siimaa sen verran että risteyksissä yms voi ajaa pikkusen nelipyöräliipissä.

                    En valitettavasti osaa verrata mihinkään muuhun nelivetoon koska en ole ikinä semmoisia ajanut lumella enkä juuri muutenkaan.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by _Bäri_ View Post
                      Kaikki asiat ei oo uskon asioita... Samanlaisessa hangessa ajettiin Hyundai Santa Fe:lla.. Jos te ette kykene talvisissa olosuhteissa ajamaan ei kai tarkota sitä ettei kukaan muukaan pysty?
                      No sehän riippuu taas ihan minkälaista lunta se on. Puuterilumessa varmasti menee. Sitten kun on muutoma suojakeli ollut ja lumi on jäätynyt kunnolla (hankiainen), niin siitä samasta 40cm ei mene läpi edes tasaiselle ilman kärriä. Kaikki nelivedot jää kiinni kun ne jää mahastaan kiinni. Puuterilumeen ei jää mahastaan kiinni, kun se ei kannattele auton painoa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • AnttiR
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 819
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Muutama päivä tullut nyt rällättyä vanhalla C5 korisella A6 audilla ja ei ole kyllä ikävä E39:iä
                        Kyllähän tuolla on mm. liikkeellelähdöt ja ohitukset huonommallakin kelillä sellaisia että ihan naurattaa.
                        Umpihangessa ei kyllä kovin hyvä menijä ole näin märällä lumella ja madallettuna.
                        Edellinen oma neliveto oli E46 330xd ja siitä jäi kyllä myös erittäin positiivinen muisto. Tulee yleensä haettua noille rajoja ja yllättävän huonoihin paikkoihin silläkin pääsi. Mielestäni tuo torsen quattro kuitenkin tuolla maantievauhdissa turvallisemman tuntunen.
                        E61 535d -04

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #27
                          Originally posted by _Bäri_ View Post
                          Kaikki asiat ei oo uskon asioita... Samanlaisessa hangessa ajettiin Hyundai Santa Fe:lla.. Jos te ette kykene talvisissa olosuhteissa ajamaan ei kai tarkota sitä ettei kukaan muukaan pysty?
                          Kyllä se tarkoittaa juuri sitä. Tohon märkään mössöön ei edes Tohatsu Santafe puske.
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • _Bäri_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2014
                            • 934
                            • Turku

                            #28
                            Originally posted by touring39 View Post
                            Kyllä se tarkoittaa juuri sitä. Tohon märkään mössöön ei edes Tohatsu Santafe puske.
                            En kai mä missään vaiheessa väittänytkään että olisin nuoskalumessa ajanu? On se kumma jos ei muista kertoa vallinneesta ilmanpaineesta, moottoriöljyn määrään lähtien kaikesta muuttuvasta tekijästä.

                            Mulla nyt on muutenkin volvossa lisävarusteena nappi, mikä tekee saman efektin hangelle kun mooses teki punaiselle merelle.
                            Last edited by _Bäri_; 09-02-2019, 05:12.
                            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                            Ex:
                            E61 535dA -05
                            E91 320dA -06
                            E53 X5 3.0dA - 03
                            E39 535iA -01
                            E39 520i -97
                            E39 530dA - 00

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #29
                              Originally posted by _Bäri_ View Post
                              En kai mä missään vaiheessa väittänytkään että olisin nuoskalumessa ajanu? On se kumma jos ei muista kertoa vallinneesta ilmanpaineesta, moottoriöljyn määrään lähtien kaikesta muuttuvasta tekijästä.

                              Mulla nyt on muutenkin volvossa lisävarusteena nappi, mikä tekee saman efektin hangelle kun mooses teki punaiselle merelle.
                              Olet samalta seudulta näköjään, eli tiesit mikä sadekeli täällä oli eilen. Silti meinasit, että samanlaisessa hangessa olis pyhä rauta porskuttanut...

                              Puuterilumessa volsukin menee niin, että kattoevä näkyy tappajahai-tyyliin
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6217
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by jannmann View Post
                                Ite en kyllä ymmärrä mihin niitä nelivetoja edes tarvii kun lukoton takavetokin kulkee hienosti.
                                Kyllä mä tykkään nelikosta, nytkin joutuu menee etuvetoisella sijaisautolla, kun oma nelikko seisoo tuolla metrisissä hangissa odottamassa kesää, että voi jatkaa päkertämistä. Muutaman talven tuolla e30 316 se ihan kivaakin, avoimella perällä. Sitten yhden talven ajoin e30:sel 2.5 ja avoimella, kyllähän sillä pääsi ja pärjäsi, mutta kun vertasi nelikkoon, niin kyllä se nelikko
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎