Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelivetotekniikat käytännössä, kaikki merkit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Bäri_
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2014
    • 934
    • Turku

    #31
    Originally posted by touring39 View Post
    Olet samalta seudulta näköjään, eli tiesit mikä sadekeli täällä oli eilen. Silti meinasit, että samanlaisessa hangessa olis pyhä rauta porskuttanut...

    Puuterilumessa volsukin menee niin, että kattoevä näkyy tappajahai-tyyliin

    Jos luet ekan viestin niin huomaisit että puhuin viime viikosta. En eilisestä.
    G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

    Ex:
    E61 535dA -05
    E91 320dA -06
    E53 X5 3.0dA - 03
    E39 535iA -01
    E39 520i -97
    E39 530dA - 00

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #32
      Originally posted by _Bäri_ View Post
      Jos luet ekan viestin niin huomaisit että puhuin viime viikosta. En eilisestä.
      Lues ajatuksella tuo post #20...
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #33
        Kyllä ne 30-40cm lumijutut kannattaa unohtaa, ilman radikaalia alustan korotusta ja todella karkeakuvioisia allterrain renkaita on turha valehdella itselleen tai toisille että henkilöauto etenee tuollaisessa hangessa muuten kuin puuterilumessa. 20cm nuoskalunta pysäyttää jo oikeat maastoautotkin tavallisilla kuvioilla varustetuilla talvirenkailla.

        Itse neliveto kyllä etenesi mutta kun pohja vähänkin kantaa autoa kellumaan ei renkailla ole mistä työntää.

        Henkilömalliselle normaali alustaiselle nelivedolle 10-15cm on lähes poikkeuksetta maksimi, 20cm oikeaa lunta ja siinä on paikallaan.

        Lunta on erilaista.
        Last edited by BMW525Xda; 09-02-2019, 12:35.

        Comment

        • jluoma
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 685
          • Lappeenranta

          #34
          Sivustaseuraajana jäin miettimään, että löytisikö ihan joku testi, jossa erityyppisten nelivetojen paremmuus tulisi esiin? Ainakaan heti en suoraan netistä löytänyt..
          Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

          325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

          Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #35
            Originally posted by jluoma View Post
            Sivustaseuraajana jäin miettimään, että löytisikö ihan joku testi, jossa erityyppisten nelivetojen paremmuus tulisi esiin? Ainakaan heti en suoraan netistä löytänyt..
            Ei taida löytyä puolueetonta testiä mistään, kovin tuntuu olevan tärkeää valmistajillakin nokitella toisiaan.
            Netti täynnä videokoosteita jossa omaa merkkiä edustavat autot kulkee ja kilpaileva merkki jumissa hangessa.
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • jluoma
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 685
              • Lappeenranta

              #36
              Originally posted by Nettipepe View Post
              Ei taida löytyä puolueetonta testiä mistään, kovin tuntuu olevan tärkeää valmistajillakin nokitella toisiaan.
              Netti täynnä videokoosteita jossa omaa merkkiä edustavat autot kulkee ja kilpaileva merkki jumissa hangessa.
              Tämmöselle testillehän taitaisi sitten olla tilaus?
              Tekniikanmaailma?
              Kaikki nelivetoiseksi itseään väittävät katumaasturit kunnon vaikeisiin olosuhteisiin ja sitten nähtäisiin mikä vetää ja mitä vedetään.

              Minua ainakin kiinnostaisi, että mitkä on oikeasti hyviä, joilla voi mennä vaikka maastoonkin, tai jos joku malli on ihan heittopussi, jota kaikkien pitää hinata vuorollaan, kun ei selviä omin avuin.
              Last edited by jluoma; 09-02-2019, 14:24.
              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #37
                Kaveri halusi testata Subarun nelivedon ja haki koeajoon. Hänellä on mökki jonne ei aurata tietä ja lunta oli noin 15-20cm. Menosuuntaan päästiin 100m kunnes kulku tyssäsi. Pakki päälle ja kääntöyritys, ei onnistunut koska 50/50 jatkuva neliveto aiheuttaa peruuttaessa puskemista eikä auto vaan käänny. Useamman yrityksen jälkeen paloi sitten kytkin. Paikallisen viljelijän kalustolla tie auki ja falkilla auto metro-autoon.

                Comment

                • Ihmemies
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 83
                  • Tampere

                  #38
                  Mulla on ollut kohta 15v C5 korinen Audi A6, varsin eleetön kelillä kuin kelillä. Tosi harvoin on pelottanut ajaa. Jumiin on toki jääty, kun auto jää pohjasta kantamaan. D2 korinen S8 samaa linjaa.

                  Ongelmana näissä on se, että etuperä on laatikon ja moottorin välissä. Tällöin 200kg moottori hiluineen on etuakselin etupuolella, joten painojakauma ei ole kovin optimaalinen

                  Torsen myöskään ei vaadi kauheasti huoltoa, kunhan edes joskus vaihtaa öljyjä. Ei ole tukkoon meneviä haldexeja ikävä.

                  Bensan kulutusta torsen lisää aika paljon, ainakin 10% ellei enemmänkin. Renkaat kuluvat todella tasaisesti, ja nastat pysyvät kiinni.
                  Last edited by Ihmemies; 09-02-2019, 16:00.
                  Audi A6 1999 | Audi S8 2001

                  Comment

                  • Keetee
                    Newbiemmer
                    • Mar 2016
                    • 14
                    • Lounais-Suomi

                    #39
                    Omia nelikkoja vuosien varrelta S40 T5 AWD, X-Type 3.0 AWD, Brera 3.2 AWD, pari x-driveä 320 GT ja X3 28i, pari A4 1.8T Quattroa, Freelander 2 2.2 AWD, pari Evoque 2.0 AWD ja Countryman Hybrid AWD.

                    Kaikki siis enemmän tai vähemmän "lelunelikkoja" ja kaikilla on pärjännyt hyvinkin sujuvasti etelän liukkaat, kesäkelissähän noista ei ainakaan itselle ole mitään hyötyä.

                    Hauskin takapainoitteisuuden vuoksi on ollut Breran torsen tyyppinen ratkaisu ja paskin Jaggen ratkaisu, joka oli myös takapainotteinen, mutta sillä jäi oikeissa olosuhteissa "tasaisellakin" jäällä jumiin - siinä oli joku simppeli sähköinen järjestelmä.

                    Millään en ole syvään hankeen varinaisesti pyrkinyt, mutta joskus joutunut tuoreeseen 10-20 cm lumeen ja sen perusteella yhdyn joihinkin edellisiin eli käytännössä järjestelmästä riippumatta sillä missä on korkein maavara pääsee vaikeimpaan paikkaan jumiin - rengaskuviolla tietysti myös iso vaikutus jos oikein tosissaan yrittää haastaa myös kesäkelissä.

                    Jopa Minin hybridi nelikko pärjää ihan sujuvasti meidän kelissä, vaikka ensin hieman epäilin - lähtee kuin nappi housuista talvikelilläkin.
                    Last edited by Keetee; 09-02-2019, 19:53. Reason: typo

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 562
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Ei taida löytyä puolueetonta testiä mistään, kovin tuntuu olevan tärkeää valmistajillakin nokitella toisiaan.
                      Netti täynnä videokoosteita jossa omaa merkkiä edustavat autot kulkee ja kilpaileva merkki jumissa hangessa.
                      Oma hortoilu youtubessa tuottanut saman havainnon.

                      Se olisikin kunnon testi, kun testattavilla autoilla olisi sama rengas, toki kyseisen auton koossa. Mutta siis kuvio / nastoitus sama.

                      Maavaran kanssa pohtinut myös, että olisi mielenkiintoinen katsoa testiä jossa olisi samalla rengastuksella esim. A4, A4 korotettuna ja sitten vaikka Q5. Vai onko tuo Q5 torsenilla?

                      Hyviä kommentteja tullutntähän asti, kiitos. Videoissa kaverit puskevat niin syvässä lumessa, että väistämättä alkaa ajatella jo moottoritilan kotelointia ja ilmanottoa. Kuinkahan valtavasti konehuoneeseen kertyy lunta, kun surutta painetaan syvässä puuterissa

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5273
                        • Pirkkala

                        #41


                        Tuossa ihan informatiivinen video näiden vag konsernin vehkeiden tekniikasta. Päteehän tuo aika moneen merkkiin kun Haldex on käytössä tosi monessa merkissä ja Torseniakin löytyy muistakin kuin Audista.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1204
                          • GrassLake

                          #42
                          Ei nyt liity suoraan säikeen aiheeseen, mutta tuonpa esille kuitenkin...

                          Itsellä nyt muutaman vuoden ollut käyttiksenä 120-korinen Land cruiser.
                          Tässä on Torsen, minkä saa vielä erikseen lukittua kiinteäksi.
                          Hienosti etenee, maavaraakin kun on, mutta:

                          Se pointti tämän vehkeen etenemiskyvyssä verraten henkilöautoihin on erityisesti jousituksen liikevarat; takarattaiden jousto luokkaa yli 30cm, pito pysyy tasaisena vaikka siellä hangessa/mettässä olisi epätasaisuuksia.

                          Suuremmat joustovarat on se maasturit eniten hlöautoista erottava juttu, tietty isojen pyörien ja maavaran lisäksi.

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 562
                            • Espoo

                            #43
                            Aloitusviestissäni rajasin pois oikeat maasturit siksi, että itselleni ei varsinaista maastoajoa tule todennäköisesti koskaan, ainoastaan auraamattomia tai huonosti aurattuja mökkiteitä. Oikeat maasturit ovat (käsittääkseni) niin kalliita ostaa ja käyttää, ettei minulla ole sellaisiin varaa. Kyllähän Land Cruiser olisi lahea peli.

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              #44
                              Venäjän pojat rymyää hangessa.
                              En näe kyllä suurta eroa tekniikoissa.
                              Lähinnä renkaat lienee enemmän vaikuttava tekijä, ja korkeampi maavara tuo myös etua etsittäessä pitoa kuoppaisessa maastossa,jousituksen liikkeen ansiosta.
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Omia on ollut yksi vanhempi Jeeppi (XJ), pari torsen-Passattia sekä nykyiset E30iX ja E61 xdrive. Muiden Haldex-volvoja tai WRX-Imprezaa on tullut joskus kokeiltua.

                                Kaikissa puolensa eikä absoluuttinen etenemiskyky oo ollut itselle prioriteetti edes Jeepillä, vaikka siinä oli isommat nappulapyörät ja korotusta. Katuajoon se vähemmän yllättäen oli huonoin noista.

                                E30:stä pidän eniten sen hyvän tuntuman ja loogisen ajokäytöksen vuoksi. Xdrivellä taas on tullut eniten tullut ajettua ja se on hyvä, vaikka kuski ei oikein tiedä etukäteen/tunne minne sitä voimaa jaetaan, ja hankalammassa paikassa takalukon puutetta ei korvaa nykivät sähköiset avut. Niihin vaan pitää luottaa, ajo on vaivatonta ja käytös siistiä kuitenkin.

                                Torsenista ei voi kevyellä koneella (suht järkevällä painojakaumalla) pahaa sanoa, voimanjako on hyvä ja looginen, käytös aika neutraali. Xdriveen siirryttyäni sitä oli aluksi ikäväkin, mutten enää kokonaisuutena takaisin vaihtaisi vain torsenin vuoksi.

                                Vanhemmat Haldexit ei jättäneet kovin loogista kuvaa ja Subaru oli liian puskeva. Ajokokemusta noilla tosin aika vähän.

                                Seuraavakin käyttöauto on 99% varmasti xdrive.
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎