Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 5HP19 output speed sensor -ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    ZF 5HP19 output speed sensor -ongelmia

    Potilaalla ongelmana, että laatikon speed sensori ilmeisesti prakailee ja tästä johtuen (jos joku tämän voi vahvistaa, niin tarjoan kaljat tai kahvit tai mitä nyt saakaan olla) laatikko jatkuvasti tilassa, jossa speediä ei lueta sensorilta, vaan ilmeisesti suoraan ABS-yksiköltä. Kaikki feedbacki on tervetullutta, ennen kuin alan tilailemaan korjauksia.

    INPAKOODI laatikolta

    Olen yrittänyt selvitellä ongelmaa, kun tosiaan koodi on päällä jatkuvasti ja laatikko kuitenkin toimii tällöin "normaalisti". Ykkönen vähän töksähtää kun tiputtaa kakkoselta, samoin fillareiden sutiessa laatikko empii pykälää ja saattaa vedättää liian pitkään pienellä vaihteella.

    Tässä vaiheessa homma meni kuitenkin kummalliseksi: jos vikakoodin nollaa paikalla ollessaan, laatikko ei vaihda ykköseltä isommalle. Sporttimanuaalilla saat isomman pykälän silmään - saattaa tässä vaiheessa yrittää heittää takaisin ykköselle tai mahdollisesti saat kolmosen silmään. Tällöin koodi pomppaa takaisin ja ajaminen D:llä onnistuu normaalisti. Jos nollaat koodin esim. valoissa, ei vaihda ykköstä.

    Lisätutkailuja tehtyäni huomasin, että output speed sensor -arvo näyttää nollaa, jos vikakoodi on POISSA. Kun koodi tulee päälle, alkaa arvo päivittyä. Tästä siis päätelmänä (ja tuosta ym. koodista), että laatikko ei saa speed sensorilta arvoa ja ei siksi vaihda isompaa. Ja kun loota huomaa, että homma ei toimi, niin pyörimisnopeutta otetaan sitten takapyöriltä. Tätä tukisi kerran katsastuksessa näkynyt vikakoodi P0720 Toimintahäiriö - käyttöpyörintänopeustunnistin JA INPAn kertoma "Ersatzfunktion aktiv", eli joku vaihtoehtoinen toiminto käytössä.

    Loota on rempattu Recrolla full rebuildina n. kaksi vuotta sitten pakkirummun levittyä, silloin on testattu sensorit ja solenoidit. Mekaanista vikaa tuskin siis on, vaan homma on sähköissä.

    Olisiko kellään vastaavasta kokemusta ja/tai tietämystä? Powermaticille tätä olisin viemässä output speed sensorin vaihtoon, mutta tokihan tässä vaiheessa olisi mukava saada hommalle varmistus että auto tulee kuntoon.
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    #2
    Noh tulipa vaihatettua sensori ja vika pysyy. Liekö TCU:ssa vika. Mitenkähän tätä lähtisi tutkimaan - mitään hajuja?
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Mittasithan jo ennen anturin vaihtoa, että johdotus ehjä?
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Benighted
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2015
        • 281
        • Klaukkala

        #4
        Originally posted by HTK12 View Post
        Mittasithan jo ennen anturin vaihtoa, että johdotus ehjä?
        Pakko myöntää, että ei tullut mitattua - seuraavaksi tämä operaatio edessä. Perse edellä puuhun niin sanotusti meni, mutta ei tuohon sensorin vaihtoon muutamaa satasta enempää mennyt onneksi. Aika kauan tuon asian varmisteluun tuli käytettyä, mutta en ymmärtänyt ottaa huomioon tuota laatikolta boksille menevää yhteyttä, että vika voisi olla siinäkin.

        Seuraavaksi tosiaan katsellaan foorumilaisen avustuksella, että tonne ohjausboksiin tulee signaalit oikein ja yritetään sitä kautta arvailla, onko vika boksissa vai johdotuksissa.

        Laatikon päässä kaikki kunnossa ja mekaanisesti loota ok.
        F11 530xdA M-Sport 2014
        Ex. E39 530iA Touring 2001
        Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

        Comment

        • Benighted
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2015
          • 281
          • Klaukkala

          #5
          Vaihtoboksilla testattu, vika säilyy, johdotuksessa lienee vikaa. Ei kylläkään saatu ihan täyttä varmuutta tähän mittaamalla, mutta eipä tässä oikein muita vaihtoehtoja enää jää.
          F11 530xdA M-Sport 2014
          Ex. E39 530iA Touring 2001
          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

          Comment

          • Benighted
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2015
            • 281
            • Klaukkala

            #6
            Tännekin päivitys, eli johto oli poikki liittimen juuresta ja saatiin korjattua työntällä pinni ulos ja juottamalla vähän lisää johtoa. Taas futaa!

            Kulutus tippui pikkuisen ja laatikko luistaa vähemmän. Mitään oikeasti radikaalia muutosta ei kuitenkaan ollut, eli vikatilassakin tuo kyllä pelasi varsin näyisti.
            F11 530xdA M-Sport 2014
            Ex. E39 530iA Touring 2001
            Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎