Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 järjetön öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    N46 järjetön öljynkulutus

    2005 318i, 185 tkm ajettu,
    öljynkulutus oli n. 1 l / 100 km,
    vaihdoin huohottimen ja putsattiin huohottimen letkut, samalla myös öljynsuodattimen jalan tiivisteen uusittiin kun niistä oli selvästi vuotanut.

    Lopputulema oli että kun rojut oli vaihdettu ja auto kävi 10-15 minuuttia pihalla, välillä annettiin kierroksia, käynti pätki ja auto savutti kun hetken tyhjäkäyninn jälkeen painoi kaasua. Pyys lisää öljyä siis vartin käytön jälkeen, ennen sitä näytti että öljyt olis ollut ylärajassa...

    Oireet siis viittaa venttiilinvarraen kumeihin, auto seisoi useamman kuukauden ajamatta.

    Vikakoodeja tuli sytytyshäiriöistä useammasta sylinteristä.

    Ja itse kysymykseen:
    Eikai väljät venttiilinvarren kumet voi sentään vartissa vetää litraa öljyä koneesta?

    Separaattori kun vaihdettiin niin venttilit näytti aika puhtailta...

    Pitäisikö tyhjäkäynnillä venttiilikopassa olla yli vai alipaine?

    Ei pitäis näihin bensakoneellisiin romuihin sekaantua ollenkaan...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1017
    • Pikis

    #2
    Pitäisi olla pieni alipaine. Ilmansuodatin ok? Jos tukossa tekee alipainetta imusarjaan ja sitä myötä huohottimeen.

    Mutta, ei sen sieltäkään pitäisi mitenkään vartissa pystyä öljyä litraa imemään kun se on pelkkää öljyistä höyryä. Luulis että sen pitäisi vetää tikun kautta sitä ylös jotta tuollaisiin lukemiin pääsisi.
    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #3
      Venakopassa on selvä ylipaine tyhjäkäynnillä.

      Täytyy tarkistaa ilmansuodatin, väittäisin sen kuitenkin olevan kunnossa...

      Tosin takaraivossa itää ajautus että toimiikohan tuo öljytason anturi oikein,
      onko kohta kone piripinnassa öljystä...
      Koneessa kun ei ole tikkua...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5270
        • Pirkkala

        #4
        Ylipaine venakopassa? Sulla on männässä reikä

        Kerran ihmettelin samaa asiaa yhdestä skodasta kun pakokaasut tuli huohottimesta oikein paineella paljastui että turbon imusiipi halki ja pakosiipi tukki pakoputken kokonaan ja pakokaasu meni turbon akselin reiän kautta öljynputkea pitkin öljypohjaan ja sieltä venakopan kautta pihalle.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Itse juuri vastaavilla oireilla olevan N52 koneisen kävin ostamassa. Kutoskoneissa on tyyppivikana mäntien öljyrenkaat. Löytyy muutettua mäntä/rengas sarjaa joilla vaiva korjaantuu.

          Miksipä ei sama vaiva neloskoneisessa.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10043
            • KVLA

            #6
            Onko öljynpolttoa yhdessä vai kaikissa pytyissä. Esim.yksi sylinteri voisi viitata mäntävammaan. Sitten kaikkien sylinterien öljynpoltto m-renkaisiin,kuten yllä arveltiin. Syt.tulpat kertoo jotain.

            Ed. Luin huolimattomasti. Useamman pytyn syt.häröt viittaisi siihen,että öljyä palaa useammassa pytyssä.
            Last edited by Heguli 31; 20-02-2019, 12:48.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Onko öljynpolttoa yhdessä vai kaikissa pytyissä. Esim.yksi sylinteri voisi viitata mäntävammaan. Sitten kaikkien sylinterien öljynpoltto m-renkaisiin,kuten yllä arveltiin. Syt.tulpat kertoo jotain.

              Ed. Luin huolimattomasti. Useamman pytyn syt.häröt viittaisi siihen,että öljyä palaa useammassa pytyssä.
              Ainakin kahdessa oli häiriöitä... Täytyy vilkaista tulpat.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Tee ohivuotomittaus, niin näet esim. onko männässä/männänrenkaissa vikaa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Kannattanee ekana varmistaa sen öljyn tasoanturin toimivuus. Nopeastihan ne öljyt sieltä valuttelee mitta-astiaan.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    #10
                    Tähän mennessä 100% moottorivammaiseksi tuomituista n42/46:sta on ollut ainoastaan venttiilivarrenkumivikaisia, ja näitä on kymmeniä joissa asiakas on jo suunnitellut moottorin vaihtoa(toiseen samanlaiseen) jonkun korjaamon diagnoosin mukaan kun öljyä menee.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by suppari View Post
                      Tähän mennessä 100% moottorivammaiseksi tuomituista n42/46:sta on ollut ainoastaan venttiilivarrenkumivikaisia, ja näitä on kymmeniä joissa asiakas on jo suunnitellut moottorin vaihtoa(toiseen samanlaiseen) jonkun korjaamon diagnoosin mukaan kun öljyä menee.
                      Öljynkulutus paranee uusilla kumeilla, mutta on niistä ohjuritkin yleensä aika loppu. Aika pitkään ne silti uusilla kumeilla toimii, tosin yksi ääritapaus on ollut jossa pakovena oli jäänyt kantamaan kun ohjurit ihan loppu.

                      Toki sillä venavarren kumien vaihdolla kannattaa lähteä, koska korjaus on välitön ja halpa. Mäntä/rengasvikaisia ei ole itselläkään tullut vastaan.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14446
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by suppari View Post
                        Tähän mennessä 100% moottorivammaiseksi tuomituista n42/46:sta on ollut ainoastaan venttiilivarrenkumivikaisia, ja näitä on kymmeniä joissa asiakas on jo suunnitellut moottorin vaihtoa(toiseen samanlaiseen) jonkun korjaamon diagnoosin mukaan kun öljyä menee.
                        Aikamoinen määrä öljyä tuntuu menevän läpi nuista kumeista joo. Vaikka nyt sotkee, mutta varmaan liki sama 1l/100km söi sigun M52 ja loppu täysin kumien vaiholla.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #13
                          Jännä ois nähdä miten korkealla öljyn pinta näissä on kannen puolella käynnissä ollessa. Äkkiä kuvittelis, että pakopuolen on uitava öljyssä, että sitä saa kulumaan niin paljon. En ois alkuun itekkään uskonut, että venavarren kumien vaihto pelastaa noita reilun litran tuhannelle kilometrille kuluttavia koneita, mutta niin vaan on jo useamman auton kohdalla käynyt meilläkin jo. Ja rempan jälkeen öljyn kulutus loppuu käytännössä kokonaan.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3452
                            • Janakkala

                            #14
                            Kaikista tähänastisista N42 / N46 moottoreista on öljynkulutus ja savutus ongelmat poistunut uusimalla päivitetty huohotin-venttiilikoppa (eli alkuperäinen separaattori + putket poistuu) sekä vaihtamalla samalla uudet venttiilivarren kumit.
                            Tiedän kyllä, että porukka taistelee ja väittelee viimeiseen hengenvetoon tuosta venttiilikopan vaihdosta hinnan takia mutta sillä oireet poistuu. Kokemusta on kymmenistä moottoreista.
                            Minullekkin on tuotu monta kyseisen moottorin omaavaa yksilöä "konevikaisena" ja kyselty käytettyjen vaihtomoottoreiden asennusta kun nyrkkipajat ovat tehneet diagnooseja. Kaikille olen tuumannut, että munan tilalle ei kannata vaihtaa toista munaa. Korjataan ennemmin kuntoon
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Vieläkö tuota toista venttiilikoppaa saa jostain? Tiivistettä siihen ei ainakaan saa edes marmorilta, ellei asia ole muuttunut viimeisen parin vuoden aikana.

                              Tarkoitushan tuolla on estää huohottimen jäätyminen ja siinä käytössä se on äärimmäisen hyvä, eristettynäkin tuo alkuperäinen ulkoinen jäätyy herkästi.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎