Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43 tyhjäkäyntiventtiilin tyyppi ja kytkentä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    M43 tyhjäkäyntiventtiilin tyyppi ja kytkentä

    Tarttis saada tuo venttiili keskustelemaan ecun kanssa. Kyseessä siis M43 ja M44 koneessakin esiintyvä kolmepinninen tyhjäkäyntiventtiili. Eikös tuo ole ihan PWM tyyppinen ratkaisu?
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11160
    • Oulu

    #2
    Juu kyllä. Keskimmäiseen naataan tulee 12v ja ecu vuorotellen maadoittaa nastoja 1 ja 3 pwm ohjauksella. Joku 100-200hz taajuus on ok.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Oukei. Muistelen lukeneeni Ecumasterin manuaalista, että kaipailisi vielä tasasuuntaajaa tai jotain vastusta sinne väliin, ettei virta ala sitten kulkea väärään suuntaan ecun läpi auton ollessa sammuksissa. Ilmeisesti oikea vastus valitaan sen vastuksen mukaan, mitä tuon plussan ja maiden välistä löytyy ohmimittauksella? Mulle tuli ihan puskista, että toi osaa hutaa 12V jännitettä, mutta niin se varmasti sitten on. Osahan on tämän näköinen käikäle, ei niitä pyöreitä putken mallisia, mitä noista myös löytyy.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11160
        • Oulu

        #4
        Tuo riippuu ihan ecusta miten tehty tai miten muuten on kytketty. Itse en ole tarvinnu mitään megan ja speeduinon kanssa kun käyttää orggis johtosarjaa. Mut en tiedä noista oikeista kaupallisista sit. Ja toki se 12v pitäs tulla ohjattuna tk venttiilille niin et vain virrat päällä tulee 12v.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Juu, tottakai ohjattuna. Täytyy varmaan viritellä yksi rele vielä lisää tuota varten.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11160
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Juppe View Post
            Juu, tottakai ohjattuna. Täytyy varmaan viritellä yksi rele vielä lisää tuota varten.
            Pitäähän sulla puolille, suuttimille yms olla kans ohjattu 12v, niin ota samasta linjasta?

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Itse asiassa mulla on puolat ja suuttimet molemmat oman releen/syötön takana.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Mites tuo venan säätö käytännössä menee tällä 3-johtoisella mallilla? Ei ole kokemusta kuin kaksijohtoisesta ja siitä ei duty cyclen lisäksi pysytynyt säätämään oikein mitään. Mulla toimii tuo nyt niin, että Kiekat nousee aika ylös, jos pistokkeen nyppää irti. Meinaa varmaan sitä, että siellä on jousi sisällä ja ilman virtaa venttiili on keskiasennossa. Reverse polarityllä kiekat laskee pikkuhiljaa alas ja normaalissa asennossa ne humppaavat koko ajan. Hertsisäätöäkin vähän ihmettelin, ja en oikein tiedä, mitä sen pitäisi vaikuttaa. Tuntuu, ettei tuo venttiili reagoi oikein hyvin duty cyclen säätöön. Manuska on kyllä luettu, mutta täytyy vielä ihmetellä.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11160
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Mites tuo venan säätö käytännössä menee tällä 3-johtoisella mallilla? Ei ole kokemusta kuin kaksijohtoisesta ja siitä ei duty cyclen lisäksi pysytynyt säätämään oikein mitään. Mulla toimii tuo nyt niin, että Kiekat nousee aika ylös, jos pistokkeen nyppää irti. Meinaa varmaan sitä, että siellä on jousi sisällä ja ilman virtaa venttiili on keskiasennossa. Reverse polarityllä kiekat laskee pikkuhiljaa alas ja normaalissa asennossa ne humppaavat koko ajan. Hertsisäätöäkin vähän ihmettelin, ja en oikein tiedä, mitä sen pitäisi vaikuttaa. Tuntuu, ettei tuo venttiili reagoi oikein hyvin duty cyclen säätöön. Manuska on kyllä luettu, mutta täytyy vielä ihmetellä.
                  Ne kyllä reagoi just niinkuin pitää, kun ohjaa oikein.

                  80-200Hz on todettu toimivaksi taajuudeksi. Sillon kun sulla ei tuu venttiilille virtaa, se jää keski asentoon puoleksi auki. Tämä on eräänlainen failsafe moodi, jos ecu toteaa että venttiilin toinen käämi on esim. rikki, niin katkaisemalla ohjauksen kone edelleen käy tyhjää. Sitten kun maadoitat toisen nastan, niin venttiili menee kokonaan kiinni. En nyt muista oliko se nyt pinni 1 vai 3 mutta kuitenkin. Ja sitten taas toisen nastan kun maadoitat, niin venttiili menee kokonaan auki. Keskimmäiseen nastaan 2 tulee tosiaan 12v releeltä. Tuon ohjaus toimii niin että ecu vuorotellen maadoittaa nastoja 1 ja 3, mikä käytännössä tarkoittaa että 50% dutyllä venttiili on puoleksi auki, eli tilanne on sama kuin piuha oli irti. Enemmän dutyä, niin venttiili aukeaa ja vähemmän dutyä, niin venttiili menee kiinni. Toki riippuen kumminpäin piuhat 1 ja 3 on kytketty, voit joutua käyttää inverted dutyä. Mut kummiskin.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Joo, tuo on selvä juttu. Ongelmana on nyt vaan se, että laittoi tuohon mitä vaan, 0-100 väliltä, niin siellä ei tapahdu oikein mitään ja kierrosten lasku pyyntitasolle on aivan liian hidasta. Tuo käytössä oleva kaasuläppä on peräisin Porsche Boxsterista ja nyt on herännyt semmonen epäiys, että olisko perussäätö karvan verran liian auki. Se 2,7L kone tarvii kuitenkin eritavalla ilmaa kuin 1.8L. Suuttimien tiiveys täytyy vielä tarkistaa (vaikka tuntuivat olevan ihan napakasti kiskon ja pesän välissä), mutta kaiken viimeaikaisen homman jälkeen nää on enää pientä puuhastelua

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11160
                      • Oulu

                      #11
                      Ootko varmistanu ihan vaan katsomalla venttiiliin, että se aukeaa ja menee kiinni kuten pitää? Ja joku paikkahan siellä voi vuotaa jos reagoi hitaasti. Toki mitenkään absoluuttisen nopeaa reagointia ko. tk-venttiilillä ei saa. Se aina vähän hitaasti reagoi muutoksiin. Riippen myös vähän kuinka vanha ja jumissa se on.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Osa on uusi. Ei tosin alkuperäinen ja kyllä se ainakin surisee kun virrat kytkee ecuun. Täytyy ruuvata se irti ja katsoatekeekö se mitään kun duty cycleä muuttaa.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Kyllä nyt on hankalaa. Kone tykkää kiertää likaa ohjasi sitä miten hyvänsä. Oikeastaa ainoa säätö, joka tekee jotain on DC-correction ja sekin niin, että 0- -28% ei tee mitään ja viimeinen 2% saa auton käymään todella laihalla ja lähellä tavoitekierroksia. Kaasuläppä on niin kinni, että en usko sieltä virtaavan yhtää tavaraa. Oon koittanut 3-wire PWM with spring ja PWM three wire asetuksilla, eikä kumpikaa toimi toistaan paremmin. Ei tuota pysty edes oiken väärin kytkemään ja imuvuodotkin akaa olla poissuljettuja. Venttiili on nyt reverse polarity asennossa, koska normaalissa asennossa alka vimmattu humppaaminen. Se kyllä pysyy käynnissä, mutta kiekat seilaa tasaisella rytmillä koko ajan. Tietäis edes kumpi noista on se oikea asento...
                          Last edited by Juppe; 12-04-2019, 15:10.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11160
                            • Oulu

                            #14
                            Katsoitko sinne venttiiliin että se nyt menee auki ja kiinni kuten pitää? DC siihen pitäskin vaan vaikuttaa. Taajuudella ei niin merkitystä. 80-20% duty on ollu se toimiva säätöväli itsellä. Ennemmän tai vähemmän, niin venttiili on käytännössä kokonaan auki tai kiinni. Noin pieni toimiva väli kertois, että vain toinen käämeistä oikeasti on käytössä ja nimenomaan aukaseva puoli. Onhan ecussa kytkentä tehty oikein?

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              Kyllä se on kytketty oikein. Testasin outputit ja molemmista alkaa luisti sätkiä. Keskiasennossa se on tosi vähän auki, mut silti ihan liikaa mun setupille. Reversellä somenoidi on auki ja molemmista outputeista se vetää sitä kii. Mä vähän veikkaan, että sitä ei saa säädettyä nyt tarpeeksi pienelle. Menee kokonaan kii tai sitten on liikaa auki. Outoa on se, että vena kiinni käy tosi huonosti ja ihan liian laihalla vaikka pitäis kai olla vähän toisinpäin.johto irti keskiasennossa kiekat alkaa nousta 2000r nurkille. Pitäisiköhän sitä venttiiliä koittaa vähän kuristaa?

                              Malli oli tosiaan tämmönen. Tosi huonosti löytyy speksejä tolle.
                              Last edited by Juppe; 12-04-2019, 18:45.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎