Voisi olla liian rikasta, bensa ainakin haisee niin helvetisti. Millä laihennetaan? Jospa tulppaan sen tyhjäkäyntisäätimen ja kokeilen ilma sitä... Ehkä huomenna tiedämme miten kävi.
M20 huono kylmäkäynti ongelma
Collapse
X
-
-
Tyhjäkäynninsäädin päästää kylmässä koneessa ilmaa kaasuläpän ohi jotta kierroksia saadaan ylös. Seosta ei rikasteta sen kummemmin sillä, ruiskun lämpöanturi antaa sitten kylmälle koneelle omat kakkunsa.
Käynnistyksen yhteydessä "ryyppy" hoidetaan pääsuuttimien käyttä max.30s kerrallaan automaattisesti. Vanhassa L-jetissä oli imusarjassa oma suutin tätä varten.
Ruiskun lämpöanturi voisi kettuilla..?
t.Ville
Comment
-
Originally posted by KyytsisTyhjäkäynninsäädin päästää kylmässä koneessa ilmaa kaasuläpän ohi jotta kierroksia saadaan ylös. Seosta ei rikasteta sen kummemmin sillä, ruiskun lämpöanturi antaa sitten kylmälle koneelle omat kakkunsa.
Käynnistyksen yhteydessä "ryyppy" hoidetaan pääsuuttimien käyttä max.30s kerrallaan automaattisesti. Vanhassa L-jetissä oli imusarjassa oma suutin tätä varten.
Ruiskun lämpöanturi voisi kettuilla..?
t.VilleJospa kokeilen sitten uutta anturia(kin)...
Comment
-
Originally posted by Bmw MasterAijaa, noinko se toimii? Oon aina ihmetellyt sitä kaasuläpän ohittavaa putkea, miten se voi parantaa kylmä käyntiä. Kaikenmaailman ohjeissa ja novelleissa kerrotaan vain sen nostavan kylmänä käyntiä. Miten se sen tekee? seos laihenee? Vittuun vaan koko roskaJospa kokeilen sitten uutta anturia(kin)...
i. ruisku antaa enemmän kakkua, rikastaa
ii. tyhjäkäynninsäädin antaa enemmän ilmaa kylmälle koneelle (tarkkailee jäähdytinnesteen lämpöä)
== Kovemmat kierrokset.
Mulla oli yhdessä e28:ssa sähköllä toimiva tyhjäkäynninsäädin, oli aika näppärä kun sai niitä vesiletkuja karsittua. Se otti virrat bensapumpulta, joten kun kone kävi niin se lämpeni jne...
t.Ville
Comment
-
Jos otti ruiskun lämpötila anturin irti, ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Sain tyhjäkäynnin kohtuu lukemiin, kun käänsin sen ruuvin melkein kiinni. Kylmänä tyhjäkäynti ihan ok, n. 1400rpm. Edelleen ekat 25sek ihan metanolidragsteri...
Jos tyhjäkynnin säätöruuvia avaa, saa ilmaa lisää ja käy kovempaa? Miksi näin?
Comment
-
Originally posted by Bmw MasterJos otti ruiskun lämpötila anturin irti, ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Sain tyhjäkäynnin kohtuu lukemiin, kun käänsin sen ruuvin melkein kiinni. Kylmänä tyhjäkäynti ihan ok, n. 1400rpm. Edelleen ekat 25sek ihan metanolidragsteri...
Jos tyhjäkynnin säätöruuvia avaa, saa ilmaa lisää ja käy kovempaa? Miksi näin?
Kun se saa lisää ilmaa se myös imee sitä kovempaa, vilkaise huviksesi mitä tapahtuu ilmamäärämittarilla kun ruuvia avaa --> se läppä aukeaa enemmän ja kone saa lisää kaakkua. Tämä toiminta tosin vähän ihmetyttää, koska jostain luin että boksin pitäisi syöttää ilmamäärämittarista riippumatta jotain vakio määrää (pikkaisen rikasta) kun tyhjäkäyntikytkin (kaasuläpän alla) on kiinni.
Tulipa mieleen, sulla voi olla sytytys pielessä. Tai virranjakajan keskipakosäädin jumissa -> liikaa ennakkoa --> korkeat kierrokset.
Helppo huudella täältä..
t.Ville
Comment
-
Vaikuttaisko tuo jakaja vika tai sytkyn säätö kylmä käyntiin? Missä se tyhjäkäynnin säätö ruuvi yleensä on? Nyt sen saa kiertää vaikka kiinni niin tyhjäkäynti n.800rpm. Nyt se on inan auki, n.850rpm. Toimii ja kulkee ihan helvetin hienosti sen ekan 30-55sek jälkeen, joten tuskin tuo jakavika voi olla... tai niin luulen...
OT: Meinasin Ville soittaa tänään sulle, piti kysyä minkä värinen toi Taksi on, kun en itse muistanut...
Comment
-
Selviskö tuohon "metanolidragsteri-käyntiin" kylmänä syytä?
Mulla tuntuisi olevan sama ongelma, aamulla ekan startin jälkeen käy jonkin aikaa huonosti ja raskaasti, pakokaasu haisee bensalle ja tuntuu kuin kävisi vajailla pytyillä. Välillä asettuu puolessa minuutissa, mutta joskus vaatii parikin minuuttia ennenkuin alkaa käydä kaikilla ja nätisti.
Seokset säädin analysaattorissa kohdalleen, lämpöanturi näyttää oikeita vastusarvoja ja tulpat ovat uudet. Virranjakajan kannen ja pyörijän tarkistin ja ovat melko uudenoloiset. Lämpimänä ja lämpimänä startatessa ei mitään ongelmaa.
Yhden suuttimen huomasin vuotavan tulppia vaihtaessa, joten vaihdoin sen. Tällä parani kyllä sen verran että ei tarvitse sahata enää ennenkuin suostuu hörähtämään ensimmäisen kerran (bensanpaine ei karkaa seistessä), mutta ei vaikuttanut tuohon huonoon käyntiin kylmästartin jälkeen.
Testasin myös hiukan johtuisiko ongelma seoksista, varovasti ilmamäärämittarin neulaa siirtämällä koneen käydessä käynti huononee sekä laihentamalla että rikastamalla, joten seokset lienee kunnossa. Bensanpaineensäätimen toimivuuden tarkistin myös analysaattoriin kytkettynä, ja lämpöanturin töpselin irti nyppääminen käydessä sammuttaa koneen heti.
Kansipahvin vuotoa epäilin myös, pyttyihin vuotohan kyllä aiheuttaisi vajailla käyntiä kylmästartin jälkeen, mutta toisaalta jäähdytysnestettä ei katoa, paisarissa ei kupli, öljyissä ei näy vaaleaa eikä kaasut haise makealta.. Pahvinkaan ei pitäisi kovin vanha olla kun kone on tiemmä rempattu täysin lähivuosina.
On muuten kummallinen värkki tämän L-jet koneen jakajan kansi, meni tovi ennenkuin sain sen takaisin paikoilleen. Ei ole kyllä tullut aiemmin typerämpää kiinnitystä nähtyä..
Ongelmatapaus on siis '85 M20B20.
Edit: Tuosta sytkäennakosta vielä, missä kohtaa pitäisi ajoitusmerkkien olla? Strobolamppu olisi mutta en ole löytänyt ajoitusmerkkejä vielä mistään. Tuon alkukäynnistyksen hankaluuden jälkeen pelaa kyllä hienosti muuten, vetää sen mitä tämmöinen nyt jaksaa eikä jää miettimään kaasua painaessa. Pyörijää pystyy toiseen suuntaan hiukan pyörittämään, joten keskipakoennakko ei ole ainakaan jumissa ja alipainekellon kalvokin on ehyt. Vielä tulee mieleen näitä tutkimuskohteita, eli kaasuläppäkytkin toimii. Oli aiemmin täynnä huohotusöljyä, mutta putsasin kunnolla ja säädin kohdilleen, eli tyhjäkäyntimikrokytkin toimii ja kytkeytyy tyhjäkäynnillä sekä täyskaasukärjet pelaa.
Last edited by seth; 06-04-2007, 16:16.
Comment
-
----
Itellä samaa ongelmaa kylmäkäynnin kanssa..
m20b20 vm85
kylmänä saa aivan liikaa bensaa... seosmittari punasella ensimmäiset 3min, ei tahdo käynnissä pysyä..
termostaatin kopasta uusin sen vedenlämmön anturin minkä ois pitänyt auttaa mutta ei... kone on kyllä muuten säädöissä... seosmittarin mukaan säädetty.. ja katsastuksessa meni päästötestissä hienosti läpi..
eikö kukaan tiedä tähän vastausta?----------------
M20B20 ahdistusta
Comment
-
Itse otin 528:sta kylmäkäynti suuttimelta letkun irti, tai siis se halkesi ja on niin vittumainen vaihtaa. Sillä tokeni aika nätiksi käynti. Eli saa kylmänä ihan törkeästi liikaa soppaa. Kannattaa vaihtaa uuteen se kylmäkäyntiventtiilikin edes joskus, ei se ikuinen ole.
Comment
-
Originally posted by TemeL View PostTossa mallissa ei ole enää sitä kylmäkäyntisuutinta.. ja lisäilmamuisti on uusi...
Comment
-
Itse olen alkanut epäilemään että tuossa LE-jet purkissa on joku tyyppivika joka hajottaa tuon kylmästartti-ominaisuuden ja ruuttaa suuttimet selällään bensaa..
En usko että vain huono sumu aiheuttaisi tuollaisia oireita, soppaa vaan tulee yksinkertaisesti aivan liikaa sen aikaa kun rikastustoiminto on päällä. Tarkemmin kuunnellessa käy kyllä jokaisella pytyllä mutta todella raskaasti ja mustaa savuttaen.
Imuvuoto puolestaan taas laihentaisi seosta, joten vaikka se kaikkea ikävää aiheuttaakin niin tuskin tuollaista ylirikastumista.
Pitäisi varmaan mitata pulssinleveydet, ainakin LH-jetille (Saab) speksataan minkä pituisia pulsseja pitäisi näkyä eri lämpötiloissa startatessa, kylmäkäynnin aikana ja korotetulla tyhjäkäynnillä lämpimänä jne.
Comment
-
Onko tuo kylmästartti ominaisuus siis moottorin-ohjaus boxissa vai?
Mulla on omassa M20B25:ssa (Motronic) aivan sama vika.
Kylmänä käy tovin kuin traktori ja sitten alkaa tasottua.
Vikahan voisi olla myös lämpötila antureissa, antaa väärää dataa boxille?
Comment
-
Täällä myös samaa kylmäkäyntiongelmaa m40b16 -89 motronic ruisku.
Kaikki "tavalliset" osat tarkastettu ja vaihdettu uusiin tuloksetta.
Ite epäilin noita nokan ja kampiakselin asentotunnistimia,mutta jos tuossa topicin
L-jetronicissa ei niitä ole, niin tuskin noiden osien vaihto mitään auttaisi omassakaan koslassa.
Vikaa on etsitty kohta kaksvuotta eikä edes bmw huollossa osanneet yksinkertaisesti veikkailla että mikä siellä mättää.
Tänään töistä lähdettyäni ilmanlämpötila oli lähemmäs 10 astetta ja ei rykinyt paljon mitään, kun tavallisesti saa humpata 3 kilometriä ennenkuin asettuu.
Oisko suuttimet sitte loppu, kippasin yhden puhdistusaineen tankkiin reilu puolvuottasitten eikä ainakaan vielä ole vaikuttanut paskan vertaa.
Tässä kesällä vois käyttää imusarjan irti ja vaihtaa ne lämpötila anturit jos vaikka sattuis siitä kiikastamaan.
Nimimerkillä KengurubensaaLast edited by Ralliperuna; 12-04-2007, 18:09.Vitutus------- Se ei lopu ikinä.
Comment
Comment