Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kolahtelu. Vauhtipyörä/kytkin/laatikko?? S5D 320Z - Vika löytynyt & korjattu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juischi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 119
    • Iisalmi

    #16
    Eli vauhtipyörässä oli tuo väljyys ja se klonksui kytkintä käytettäessä. Terveeseen vauhtipyörään ei juuri muuta eroa osaa kertoa, kuin pienoinen kilahdus (jousista?) "välystä"-normaalia liikettä koitettaessa.
    Mitsubishi Lancer Evo IX -07

    Ex: Audi A6 biturbo quattro avant Abt -04

    Ex

    Comment

    • creatious
      BTCF Member 2006
      • Jul 2005
      • 194

      #17
      Originally posted by Slow_M3
      En usko että kyseessä olis toi backslash jos ääni kuuluu myös auton ollessa paikallaan. Tossa backslashissahan on kyseessä väljyys hammasrattaistossa josta aiheutuu kolahdusta kun vedon ottaa pois ja laittaa takas. Jos sun auton vika on laatikon puolella niin voisko se olla vaihteiston pääakselin laakeroinnissa? Sehän on ainoa mikä siellä pyörii kytkin ylhäällä vaihde vapaalla auton ollessa paikallaan? Enemmän toi sun vika kyllä kuulostaa vauhtipyörän väsähtämiseltä.
      Omassa koslossa on jonkin aikaa kuulunut pientä rahinaa/ronkolutusta/mitälie
      paikallaan ollessa, vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen ylhäällä. Heti kun kytkinmen
      painaa pohjaan, ääni häviää. Eli oliskohan tuohon muita mahdollisia syitä?
      Äänen alkuperää vähän vaikea paikallistaa, mutta voisi kyllä kuvitella, että se
      saattaisi tulla vaihdelaatikon kohdilta. Täytyy höristellä korvia vähän tarkemmin...

      e36 318i -92 m40

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10043
        • KVLA

        #18
        [QUOTE=creatious]Omassa koslossa on jonkin aikaa kuulunut pientä rahinaa/ronkolutusta/mitälie
        paikallaan ollessa, vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen ylhäällä. Heti kun kytkinmen
        painaa pohjaan, ääni häviää.

        Kyllä tuo viittaa vaihdelaatikon rallatukselle.Väljää /kulumaa laakeroinnissa (ja ehkä rattaissakin).Tarkasta nyt kuitenkin kiireesti ensin öljymäärä.Jos olisi vaikka vuotanut.Eipähän kuivuuttaan valittaisi.

        Comment

        • Martti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 787
          • Suomi

          #19
          Originally posted by creatious
          Omassa koslossa on jonkin aikaa kuulunut pientä rahinaa/ronkolutusta/mitälie
          paikallaan ollessa, vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen ylhäällä. Heti kun kytkinmen
          painaa pohjaan, ääni häviää. Eli oliskohan tuohon muita mahdollisia syitä?
          Äänen alkuperää vähän vaikea paikallistaa, mutta voisi kyllä kuvitella, että se
          saattaisi tulla vaihdelaatikon kohdilta. Täytyy höristellä korvia vähän tarkemmin...

          e36 318i -92 m40

          Kytkin pohjaan --> kytkinakseli lopettaa pyörimisen --> kytkinakselin laakeri??

          Comment

          • juppis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 172

            #20
            Minulta jäi selvittämättä, et mitenkä tuon vauhtipyörä vian korjasit? Vaihdoikko uuden tilalle ja jos näin niin mitä makso ja mistä ostit? Vai saitko vanhan toimiin jotenki? Itellä m3:ses samaa ääntä...vauhtipyörä on kyllä vaihdettu kevyempään (aj.alle 10tkm.),joten luulen että kyseessä mun kohdalla ei ole kuluminen, mutta varmuuden vuoksi kyselisin?

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #21
              Paljonko saa olla "väljää" kun pyörittelee kardaania, itsellä on jonkin verran ja sellainen kliksunta kuuluu laatikon seudulta/kardaanin alusta kun vaihtaa pyörittämissuuntaa... Samoin tuntuu myös väljää vaihdettaessa vedolta moottorijarrutukselle, hieman kuuluu myös tota ääntä tyhjäkäynnillä kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa sen pois. Laatikon loppupäässä näyttäis olevan myös hieman öljyvuotoa, ajattelin ensalkuun vaihdattaa laatikkoon ja perään öljyt?!?

              E39 m52 manuaali -96

              Comment

              • Magor
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 574
                • Oulu

                #22
                Vaihda myös stefat jos vuotoa!

                Originally posted by superb View Post
                Paljonko saa olla "väljää" kun pyörittelee kardaania, itsellä on jonkin verran ja sellainen kliksunta kuuluu laatikon seudulta/kardaanin alusta kun vaihtaa pyörittämissuuntaa... Samoin tuntuu myös väljää vaihdettaessa vedolta moottorijarrutukselle, hieman kuuluu myös tota ääntä tyhjäkäynnillä kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa sen pois. Laatikon loppupäässä näyttäis olevan myös hieman öljyvuotoa, ajattelin ensalkuun vaihdattaa laatikkoon ja perään öljyt?!?

                E39 m52 manuaali -96
                Jos näkyy öljyvuotoa laatikon takapäästä niin kannattaa harkita ennen öljyjen vaihtoa myös vaihdelaatikon stefan vaihtoa.Itella sama homma ku just kattelin auton alle ja oli roiskinu jonkin verran öljyjä kartanolle.
                Nyt en saa pikaisesti mihinkään rempattavaksi eikä itellä riitä aikaa mutta pakko jossain vaiheessa vaihdattaa stefat tuohon laatikkoon ja perään ympäriinsä.
                Mulla tuntu pikkusta väljyyttä ku nostin kardaania suoraan auton pohjaa kohti että olisko laakeriki päässy kulahtamaan :(

                HUOM!
                Jos jollain on kokemusta tällaisesta remontista niin paljonko maksoi hunajaa jos veitte liikkeeseen korjattavaksi??? Eli vaihtolistalla olis vaihdelaatikon laakeri (ehkä),vaihdelaatikon stefa, rättinivel, kannatinlaakeri ja perän stefat kaikki.

                Ei varmasti halpaa mutta toivottavasti ei älyttömän kallistakaan
                G31 540d xdrive
                E28 535iA ikiprojekti

                Comment

                • mikron
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2171
                  • Himas

                  #23
                  Mua kans kiinnostais tietää enempi, kuuluu pieni klonksahdus kun veto menee päälle ja kun alkaa moottorijarrutuksen. Jostain (täältä?) muistan kuulleeni, että menis koko kardaani vaihtoon?! Luulis siellä olevan juuri jotain niveliä mitä voipi vaihtaa.
                  F11 530dA xDrive M-sport -13
                  Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                  Ex: E38 740iA -98
                  Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                  Ex: E39 523i -96
                  Ex: E34 520i -89

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #24
                    Rättinivelet ja kardaanin nivelet voivat olla väljiä, mutta manuaalisella laatikolla tarkoittaa yleensä vauhtipyörää.
                    Last edited by Valkman; 08-09-2007, 08:03.

                    Comment

                    • tkdM5
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 71

                      #25
                      Vaihdoin kytkinpaketin tuossa noin 500km/1kk sitten luistamisen takia ja nyt tuli yhtäkkiä sellainen vika että kun painan kytkimen pohjaan niin vaihdelaatikon/kytkimen alueelta kuuluu suht kovaa rahinaa, jos nostaa kytkimen tai veto on päällä niin ääniä ei kuulu.. pitäisiköhän laatikön öljyt kokeilla vaihtaa jos auttaisi vai mikäköhän mahtaa olla tuossa :/
                      e34 M5 3.8 -94

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #26
                        Nostetaas vanhaa topicia ylös. Itsellä kanssa kolahtaa kun päästää kaasun ja vastaavasti painaa taas. Ei kolise tyhjäkäynnillä tai jos sammuttaa koneen, oli kytkin ylhäällä tai ei. Kytkinrempan yhteydessä kattelin että kaksoismassapyörä oli vaihdettu (valmistaja LUK) ja käsin pyöriteltäessä ei pahalta vaikuttanut. Kyllähän se vähän jousti edestakas mutta aika kovaa sai vääntää kyllä. Eikä pystynyt käsin vääntämään "päästä päähän". Miltä tuntuu loppuun ajettu kaksoismassapyörä? Pystyykö käsin vääntämään "päästä päähän" niin että kolahtaa?

                        Sensijaan vaihdelaatikon akselilla (mikä tulee kytkimeen kiinni) oli aika paljon välystä, en tyhmänä huomannu asiaa kytkinrempan yhteydessä tutkia mutta voiko tuohon vaihtaa jonkun laakerin ja onko kuinka työläs? Onnistuuko ilman että aukasee koko laatikkoa? Kyseessä ZF:n laatikko e34:ssa.

                        Itse epäilen että kardaanin rättinivel joustaa senverran kun nyt jo aika vanha on että aiheuttaa kuminauha efektin ja kolistaa tota väljää vaihdelaatikon akselia sitten, voisko olla mahdollista? Eli laatikon laakeri ja rättinivel vaihtoon vai? Ei kiinostais ainakaan massapyörää lähtee vaihtaa
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎