Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alusil ja ahdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mofe
    Bimmer Rookie
    • Aug 2019
    • 72
    • ylöjärvi

    Alusil ja ahdot

    Onko kokemuksia / tietoa alusil-päällystetyillä sylintereillä varustettujen lohkojen käyttämisestä ahtaessa. Onko parempi maksaa se 1000e jotta saan putkitettua koneen vai voiko pitää tuollaisenaan. Silmämääräisesti sylinterin pinta on kuitenkin ihan kunnossa eikä sen puoleen ongelmaa.


    !huom!
    Käynyt ilmi että kyseessä on sittenkin nikasil-sylinterinen alumiinilohko
    Last edited by Mofe; 07-09-2019, 19:45. Reason: uudet juonenkäänteet
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #2
    Ei siinä oo mitään vikaa, niin kauan, kun ei mitään mee pieleen. Se ei tosin tarvii kuin vuotavan suuttimen, niin silläkin voi saada jo pinnan paskaksi. Putkituskaan ei ihan ongelmaton ole. Teräslinerin ja alumiinin naittaminen yhteen tuo omat haasteensa lämpölaajenemisjuttujen takia ja monessa alumiinilohkossa ainevahvuudet eivät ole mitenkään valtavia. Putkitus saattaa heikentää lohkon rakennetta ja se taas ei ahtamista ajatellen ole oikein hyvä juttu.

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1832
      • Karjaa

      #3
      Niin BMW:ltä ei tosiaan ole tainnut alusil-lohkoja saada ahdettuna, mutta Porscheltahan niitä löytyy. Kuten Juppe totesi niin eipä niiden ahtamisen osalta mitään ongelmaa ole niin kauan kuin ei tule mitään isompaa vikaa. Sitten kun tulee niin aika äkkiä ovat naarmuilla = yleensä isompaa remppaa tiedossa.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • Mofe
        Bimmer Rookie
        • Aug 2019
        • 72
        • ylöjärvi

        #4
        Harkitsin myös m50 lohkon hankkimista. Ilmeisesti ei ole ihan kamala homma kyhätä m52 kamppeet m50 lohkoon. Ilmeisesti onglemaksi (ei niinkään ongelma vaan ymmärryksen uupuminen) nousisi se, että m50 lohkon öljy jetit, eivät ole erilliset mäntien alla vaan jotenkin integroitu runkolaakereihin. Tarkoittaako tämä käytännössä mitään eroa. Ruikkivat siis silti ihan itsenäisesti mäntien alle vai onko kiertokangessa kanava tätä varten

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11089
          • Oulu

          #5
          M52 on nikasil, ei alusil. Sen voi ahtaa huoletta. Mut jos vaihdat männänrenkaat, muista käyttää m52 nikasil männänrenkaita. Vain mahlella on moiset tarjolla. M50 lohkossa on öljyruiskut myös. Löytyy runkopukeista kampuran alta ja ottavat öljynpaineen samasta kanavasta kuin runkolaakeri. M52:ssa on erillinen kanava öljyruiskuille, kun ne pultataan erikseen lohkoon. Käytännössä tämä ero ei vaikuta mihinkään.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • shawela
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 366
            • Oulu

            #6
            Eikö alusil koevannut nikasilin vuonna 1996? Miksei alusil kestä ahtaa? Nikasil oli joskus ongelmallinen mm. amerikassa. Miten nykyään etalolipensan kanssa?

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5258
              • Pirkkala

              #7
              Originally posted by shawela View Post
              Eikö alusil koevannut nikasilin vuonna 1996? Miksei alusil kestä ahtaa? Nikasil oli joskus ongelmallinen mm. amerikassa. Miten nykyään etalolipensan kanssa?
              Kestää kyllä ahtaa aivan normaalisti.

              Etanolin kanssa ei ole ollut itsellä ongelmia ahdetussa enkä ole muiltakaan kuullut.
              Mulla siis sigun vehkeessä m62 alusil alakerta

              Tosin sitten kun aletaan ottaa 1000hv pihalle niin aletaan puhua sellaisista rasituksista että aika monessa tapauksessa rautaputket päätyneet lohkoon.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11089
                • Oulu

                #8
                Originally posted by shawela View Post
                Eikö alusil koevannut nikasilin vuonna 1996? Miksei alusil kestä ahtaa? Nikasil oli joskus ongelmallinen mm. amerikassa. Miten nykyään etalolipensan kanssa?
                Itseasiassa ongelma oli UK:ssa ei jenkkilässä. Jenkkiläläiset sai rautalohko m52:n alusta asti (en tiedä miksi), mutta UK:ssa oli tuohon aikaan saatavilla jotain halpis bensaa jossa oli suurehkoja määriä rikkiä, mikä syö nikasil pinnoitteen pois varsin tehokkaasti. Esim. Suomessa, saksassa jne. bensa on tuolloin ollut täysin rikitöntä ja ongelmaa ei ole ollut ja nuo nikasil koneet on edelleen kuin uusia sisältä ellei joku voiteluongelma ole pinnoitetta kadottanut sylinteriputkista. Etanoli ei ole ongelma.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Etanolin kanssa ei ole ollut itsellä ongelmia ahdetussa enkä ole muiltakaan kuullut.
                  Itseasiassa tuossa on kyllä pikku riskitekijä. Alusil pinta on erityisen heräkkä esimerkiksi liian rikkaalle polttoaineseokselle. Ihan vaan jo kylmäkäynnistys/ensistarttiasetuksia hakiessa voi saada pinnan paskaksi, jos tulpat pääsevät kunnolla kastumaan ja pytyt uivat viinassa. Se pinta on hyvä niin kauan, kun ei mikään mene pieleen, mutta virhemarginaalia sen kanssa ei oikein ole. Sopivasti jos saa kansipahvin rikki ja esim glykolia pääsee pyttyihin, ne leipovat kiinni hetkessä. Porschen alusil-lohkoja on saatu halki putkituksessakin. Toki alusil koneen voi ahtaa ja sitä voi ajaa viinalla, mutta vahingon sattuessa jälki on nopeasti kertaluokkaa kamalampaa kuin rautalohkolla. Siinä missä rautalohkoon tiputetaan uusi nahka ja taas ajetaan, saattaa Alusil lohko mennä korjauskelvottomaan kuntoon.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5258
                    • Pirkkala

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Itseasiassa tuossa on kyllä pikku riskitekijä. Alusil pinta on erityisen heräkkä esimerkiksi liian rikkaalle polttoaineseokselle. Ihan vaan jo kylmäkäynnistys/ensistarttiasetuksia hakiessa voi saada pinnan paskaksi, jos tulpat pääsevät kunnolla kastumaan ja pytyt uivat viinassa. Se pinta on hyvä niin kauan, kun ei mikään mene pieleen, mutta virhemarginaalia sen kanssa ei oikein ole. Sopivasti jos saa kansipahvin rikki ja esim glykolia pääsee pyttyihin, ne leipovat kiinni hetkessä. Porschen alusil-lohkoja on saatu halki putkituksessakin. Toki alusil koneen voi ahtaa ja sitä voi ajaa viinalla, mutta vahingon sattuessa jälki on nopeasti kertaluokkaa kamalampaa kuin rautalohkolla. Siinä missä rautalohkoon tiputetaan uusi nahka ja taas ajetaan, saattaa Alusil lohko mennä korjauskelvottomaan kuntoon.
                    Tämä on kyllä tiedossa, luulin että se oli kysyjän perusolettama asiaan.
                    Edelleenkin: kestää kyllä ahtaa ja ajaa e85. Ei ole tutuilla eikä itsellä ollut ongelmia minkään sortin kylmäkäynnistys yms hukutuksen takia.
                    Se on selvää että kaiken saa rikki jos haluaa ja on hyvä siinä.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Mofe
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2019
                      • 72
                      • ylöjärvi

                      #11
                      Jossainkohtaa elin siis luulossa että vuoden 97 lohkossa joka autossani on olisi alusilia. Auto wiki sanoo että BMW vaihtoi vuonna 96 alusiliin ja näyttää alusilia käyttävien moottorien listassa M52 I6. Katsoin sitten itse Pazin videolta, että valunumerolla 450 löytyy nikasilia sylintereistä. Autodoc myy putkia 30€ shipale
                      kylläkin 83 mm halkaisijalla että pitäisi sitten koneistamolla porata millin suuremmiksi, hoonata ja asennuttaa. Yhteensä varmaan 500-600€ tapaus. Jos konepojat saa lohkon pysymään ehjänä (kokemuksia Tammer Dieseleistä kellään?) niin voisin putkia harkita niin voisi sitten rauhassa ahtaa niin pirkuleesti ja elää huolettomammin. Helicoilit kannenpultteihin ja arp-pultit kaveriksi

                      Mutta onko asian ydin senkaltainen että jos tilaan britanniasta m52 lohkon rautaputkilla niin kannattaa sitä käyttää ahtamisessa mielummin kuin nikasil lohkoa. Mutta jos mikään tälläinen ei onnistu niin riittää että noudatan nikasil-lohkon kanssa suurempaa varovaisuutta ja teen säädöt kunnolla. Ei kannenvikainen ollut kone käydessään mutta jos tuo dekki osoittautuu kieroksi niin eihän sitä plaanata voi. sitten viimeistään on pakko harkita muita lohkoja

                      Jos taas löydän m50 lohkon niin eikös se eroa vain OBD II mallin m52 lohkoon nähden. Siis eikös m50 ja m52 ole muuten mitoiltaan täysin samat, vain eri materiaalia. M52 OBD II mallissa on vissiin tuo kampuran Hall-anturi startin lähellä ja OBD I mallissa siinä lohkon edessä kampuran moniurahihnapyörän päällä kuten M50. M50 varmaan paras lohko kun ratsuväen koko kasvaa suureksi, ahtoja on paljon ja haluaa elää ilman huolta lohkosta?
                      Last edited by Mofe; 05-09-2019, 11:09. Reason: tarkentavat kysymykset,

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16425
                        • Asikkala

                        #12
                        Ei liity putkiin mitenkään mutta tuo M52 I6 on oikeasti M52 l6 eli pieni ällä = six in line t. line 6, suora kuutonen. Anteeksi.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11089
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ei liity putkiin mitenkään mutta tuo M52 I6 on oikeasti M52 l6 eli pieni ällä = six in line t. line 6, suora kuutonen. Anteeksi.


                          M52 nikasil lohkossa nyt ei muuta ongelmaa ole kuin huoltoaspekti, et jos se särkyy, niin roskiin ja uutta tilalle. Mikä ei sinänsä ole edes ongelma, kun noita saa yleensä nätisti pyytämällä. Rautaputkitettua voi sit porata, hoonata jne. tarpeen vaatiessa. Tilalle voi laittaa toki m50 rautalohkon kestävyysmielessä, mutta siinä ottaa äkkiä takkiin 30kg painossa, mikä varsinkin esim. kevytkoppaisessa e30:ssä tuntuu.

                          Ja eurolohkot on ihan viimeisiä m52 lohkoja(jotka on btw rautaputkilla) lukuunottamatta odb1 mallia joissa anturi on etupäässä konetta. Obd2 lohkot on jenkkilän juttuja ja siellä taas muutenkin on ollu m52 rautalohkolla (poislukien 2.8 z3). Ja vaikka lohko oiskin takapään anturilla, voi siinä silti käyttää myös etupään anturia. Tuota anturin paikkaongelmaa ei siis tarvi murehtia ja m50 ja m52 lohkoja voi vaihdella ristiin huoletta.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Mofe
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2019
                            • 72
                            • ylöjärvi

                            #14
                            Meneekö nuo Mahlen nikasilrenkaat sitten ihan vikisemättä Wisecon takomäntiin. Kauhean vähän näyttäisi olevan myynnissä paljaita m52 lohkoja rautaputkilla. E39 523i on varmaan valmiiksi senverta painavampi että rauta vs alu lohko ei varmaan ole yhtä suurta vaikutusta. Kun ei ole ratakäyttöön tulossa vaan varmaan tälläinen miitti/suora riehumismobiili
                            Last edited by Mofe; 08-09-2019, 17:13.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎