Announcement

Collapse
No announcement yet.

m47d20 ei kulje, Edit: uusi ahdin ja toimi taas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4621
    • Lahti.

    m47d20 ei kulje, Edit: uusi ahdin ja toimi taas.

    Eli 2003 320d facelift 150hp hankittiin kauppakassiksi.

    Pienemissä vaihteessa jaksaa kiertää normaallisesti, mutta sen jälkeen kierokset hyytyvät noin 3200 kohdalla ja menohalut loppuvat melkolailla. Vikakoodi on ahtopaine säätimessä, mutta se on vaihdettu aikaisemman omistajan kautta kuten myös ainakin siitä meneviä alipaineletkut ja myös alhaala olevia ahtopaineletkut.
    Elin toivossa että se olisi imusarjan takana oleva ilampaine anturi (mappi) , mutta siihen meni 69€ hukkaan.

    Livedata saan sen verran selvää että railpaine on mitä pyydetään. Tienpäälle menee 1500Bar asti kuten myös ahtopaineet, eli 1.5bar ja sitten arvot romahtuvat.

    Ahdin on kuittien mukaan vaihdettu 90tkm sitten. ( auto itse 360tkm) ei ääntele mutta imusarjassa on jonkun verran öljyä. Vanha mappi oli aikalailla sotkuinen...mutta kone ei muuten savuta.

    Imusarjanläpät ja egr poistettu käytöstä huoltokirjan mukaan...

    Ajatuksia?
    Last edited by EPDM; 13-11-2019, 11:15.
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4621
    • Lahti.

    #2
    Imusarja otettu irti ja todettu että läpät otettu pois eli ilman saanti ei ole siitä kiinni. Kolme pulttia rikki imusarjassa mutta silti tuskin se vetää niin paljon ilmaa läpi syyn aiheittavaksi.

    Ainoa vaihtoehto on että katti ihan tukossa tai sitten vg ahtimet siivet jumissa??
    Last edited by EPDM; 13-09-2019, 08:57.
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      #3
      Olikos näissä yli/alipaineella ohjatut moottorin kumityynyt? Ne jos on rikki niin paine karkaa sieltä. Näin ainakin siis volkkarituotteissa.

      Comment

      • EPDM
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2005
        • 4621
        • Lahti.

        #4
        On.

        Minulla on uudet neliskulmaiset ja haen ne pyöreät imusarjan tiivisteet motonetista kun ei paljon maksa.



        Pari pulttia ( kahdeksasta) ovat katkennut imusarjan kanalien kohdalla ja yksi "hylsy" mistä se moottorin puolinen pulttu menee läpi imusarjasta puuttuu, eikä nähtävästi ole edes varaosana saatavina ainakin realoem kuvan mukaan.

        Siltikin epäilen että tästä voi vuotaa niinkin paljon läpi aiheuttakseen tämän luokan vuotoja?!
        Viviendo en Lahiti
        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
        Vw Corrado vr6

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          #5
          Mikäs se vikakoodi tarkalleen on?

          Tää nyt kuulostaa sille että vikadiagnoosia/oireiden kuvausta pitäs vähän tarkentaa ennenkuin kukaan osaa auttaa asiassa.
          Paineista nyt alkuun koko ahtoputkisto ettei ole reikää tai välijäähy losahtanu.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • EPDM
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2005
            • 4621
            • Lahti.

            #6
            Vikakoodi on ilmapäine säätimen, eli pressure coverter/air charge controll. Se on vaihdettu uuteen (pierburg)...vikakoodi 4530.

            Se jännä juttu on että joskus se vetää ihan puhtaasti, mutta yleensä ei.

            Painestus voisi olla hyvä idea
            Viviendo en Lahiti
            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
            Vw Corrado vr6

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4621
              • Lahti.

              #7
              Heheh....otin ihan piruttain ilmamäärämittärin liitin irti.....moottorin käynti EI muuttunut, EIKÄ tullut vikavalo mittaristoon?...ja nyt kiertää ihan normaalisesti....:think?

              Eli nähtävästi IMM on siis viallinen vaikka live datassa arvot muuttui kunnes lopahti, eli ei voi olla koodattukaan pois pelistä...
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Ei olisi mikään ihme, että vikakoodeja olisi otettu softasta pois. Näitä näkee, tekee diagnosoinnin hieman haastavaksi.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1193
                  • Muhos

                  #9
                  Meillä vuotta vanhempi 320d touring ja nyt vaimo ajeli sillä viikon. Tänään ajoin sillä itse töihin ja voi kauhia kun oli muuttunut laiskaksi. Pikkukierroksilla taajamassa ei eroa juuri havainnut, mutta heti kun olisi pitänyt kiihdyttää maantievauhtiin, niin tuntui etteihän kulje juuri mihinkään. Ihan kun ahtoja ei olisi yhtään... Vikavaloa ei kuitenkaan pala ja vikakoodeja en ole vielä lukenut.

                  Viitosella kun 80 vauhdissa laittaa kaasun pohjaan, niin eipä tapahdu juuri mitään. Kulutusmittarikaan ei nouse, kuin hyvä jos 10l/100km asentoon. Tiedän kyllä että vikakoodit ja livedata on ensimmäinen mistä vianhaku aloitetaan, mutta ei kai siitä haittaakaan ole, jos kuulee muitten kokemuksia vastaavasta viasta. Turbo tähän autoon on vaihdettu joskus... itse vaihdoin IMM:n jotain 100tkm sitten, ja ahtopaineanturi on vaihdettu ihan vasta... sen liittimestä tosin puuttui se metallinen lukituslanka, joten on toki voinut irrota...

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by MPV View Post
                    Meillä vuotta vanhempi 320d touring ja nyt vaimo ajeli sillä viikon. Tänään ajoin sillä itse töihin ja voi kauhia kun oli muuttunut laiskaksi. Pikkukierroksilla taajamassa ei eroa juuri havainnut, mutta heti kun olisi pitänyt kiihdyttää maantievauhtiin, niin tuntui etteihän kulje juuri mihinkään. Ihan kun ahtoja ei olisi yhtään... Vikavaloa ei kuitenkaan pala ja vikakoodeja en ole vielä lukenut.

                    Viitosella kun 80 vauhdissa laittaa kaasun pohjaan, niin eipä tapahdu juuri mitään. Kulutusmittarikaan ei nouse, kuin hyvä jos 10l/100km asentoon. Tiedän kyllä että vikakoodit ja livedata on ensimmäinen mistä vianhaku aloitetaan, mutta ei kai siitä haittaakaan ole, jos kuulee muitten kokemuksia vastaavasta viasta. Turbo tähän autoon on vaihdettu joskus... itse vaihdoin IMM:n jotain 100tkm sitten, ja ahtopaineanturi on vaihdettu ihan vasta... sen liittimestä tosin puuttui se metallinen lukituslanka, joten on toki voinut irrota...
                    Laiska se 320d on vaikka olisi kunnossakin Asiaan, turha tässä alkaa arpomaan missä se vika on ilman vikakakoodeja/live-dataa. Jos nyt jotain pitäisi veikata, niin ei ahda syystä x. Tarkista ettei ole ahtovuotoja.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4621
                      • Lahti.

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Ei olisi mikään ihme, että vikakoodeja olisi otettu softasta pois. Näitä näkee, tekee diagnosoinnin hieman haastavaksi.
                      Oli kyllä ihan vakio ohjelma kuitenkin. Iso ero tehopenkillä liitin kiinni ja irti milloin kylläsavuttaa aika moisesti, mikä ei ole yllätys tietysti. Nyt Bematorilta tilattu käytetty toinen imm.

                      Kuten kysyin toisessa vanhassa topiikissa, pitääkö "uusi" sitten koodata taikka ei?
                      Last edited by EPDM; 23-09-2019, 21:19.
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by EPDM View Post
                        Oli kyllä ihan vaikio ohjelma kuitenkin. Iso ero tehopenkillä liitin kiinni ja irti milloin kylläsavuttaa aika moisesti, mikä ei ole yllätys tietysti. Nyt Bematorilta tilattu käytetty toinen imm.

                        Kuten kysyin toisessa vanhassa topiikissa, pitääkö "uusi" sitten koodata taikka ei?
                        Koodata ei tarvitse, riippuu softaversiosta vaatiiko softan päivityksen vai ei. Toki onhan se softa voitu jo aiemminkin päivittää, jos on maf vaihdettu. Tilanne koskee alkupään autoja, myöhemmin on tehtaalta jo riittävän uusi softa. Purkuosana toki voi saada vanhan mallisen maf, joka ei taas sitten toimi uudemman softan kanssa.
                        Last edited by HTK12; 19-09-2019, 17:31.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • EPDM
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2005
                          • 4621
                          • Lahti.

                          #13
                          No eipä uusi/käytetty boschin osa auttanut. Tarkistin vielä osan ja anturin osa ja ne täsmää. Mutta sakkaa ihan samalla tavalla 3000+ vaiheessä 3-4 vaihteella.

                          Sama 4530 ahtopaine säädin vika, mutta se kun on jo vaihdettu ihan uuteen pierbirgin osaan...

                          Alkaa nypittää..
                          Viviendo en Lahiti
                          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                          Vw Corrado vr6

                          Comment

                          • ooopeee
                            BTCF Member
                            • Dec 2011
                            • 2109
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by EPDM View Post
                            No eipä uusi/käytetty boschin osa auttanut. Tarkistin vielä osan ja anturin osa ja ne täsmää. Mutta sakkaa ihan samalla tavalla 3000+ vaiheessä 3-4 vaihteella.

                            Sama 4530 ahtopaine säädin vika, mutta se kun on jo vaihdettu ihan uuteen pierbirgin osaan...

                            Alkaa nypittää..

                            E. Ei mitään
                            VW passat 1.9tdi 4motion
                            E36 "328" cabrio

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5257
                              • Pirkkala

                              #15
                              Tuo koodi viittaa siihen, että ecu pyrkii pitämään ahtopaineen määritetyissä rajoissa, mutta se ei pysy siinä ja siksi ahtopaineen säädin menee yli omien vikakoodirajojensa. Toisin sanoen viittaa mekaaniseen vikaan eli näissä tapauksissa yleensä:
                              Turbon johdesiivet jumittaa
                              Alipaineletkut rikki
                              Alipainepumppu rikki
                              Johdesiipiä käyttävän alipainekellon kalvo rikki

                              Ota alipainekellon tanko tai koko kello irti turbolta, kokeile liikkuuko johdesiipien käyttövipu täysin vapaasti, ellei liiku, on turbo huollon tarpeessa.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎