Announcement

Collapse
No announcement yet.

korkeajänniteakkujen korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mirrinmurkina
    Bimmer Rookie
    • Jul 2012
    • 161
    • Tuusula

    korkeajänniteakkujen korjaus

    Itse olen miettinyt, että voisi olla hauskaa kokeilla omistaa f30 active hybrid 3. Eniten mietityttää sähköisen voimalinjan vikaantuminen ja korjauksen hinta. Ymmärtääkseni tuo on aika pieni akku ja valmistajan ohjeiden mukaan koko akku vaihdetaan tarvittaessa. Uudemmissa autoissa (esim. i3) on kait mahdollista vaihtaa vain osa akusta. Jos tuollaiseen active hybridiin akun vaihtaisi hinta on ~ 13k€, joka on liian kallista. Se lienee kuitenkin koottu pienistä akkukennoista, jotka voivat olla hyvinkin yleisiä.
    Tietääkö joku Suomesta yhtäkään korjaamoa, jolla olisi kykyä oikeasti korjata korkeajänniteakku vialliset kennot vaihtamalla ja muutakin sähköisen voimalinjan osaamista. Valtuutetut korjaamot ovat valmistajien ohjeiden kahlitsemia.
    Tässä ketjussa voi muutenkin keskustella korkeajänniteakkujen korjauksesta.
    f10 535xi vm2011
    ---
    ex:
    e92 335i vm2007
    e90 320i vm2005
    e46 328CiA vm1999
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2003
    • Tampere/kainuu

    #2
    Activehybrideihin ei myydä akustoon varaosia, mutta ladattavien ja täyssähköisiin taas saa kaiken kuorien sisään. Kennolohkot, näiden ohjainpiirit, johtosarjat, lämmitys/jäähdytys laitteistot.

    Akun korjaustyöt vaatii pääosin kolme eri testilaitteistoa onnistuakseen ja laitteet ainakin vielä melko arvokkaita joten riippumattomilla korjaamolla tuskin riittää mielenkiinto niiden hankintaan.

    Pitkät takuut näissä järjestelmissä kuitenkin vähän kuluttajia avittamassa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #3
      Jos ongelmia tulisi takuuajan jälkeen niin kysyisin ekana täältä



      Sähköautojen akut kestävät nykytiedolla tosi hyvin. Kapasiteetti laskee aluksi nopeammin ja lasku hidastuu ajan saatossa. Hybridissä kapasiteetin lasku ei edes liene kovin kriittistä.

      Jos nyt ostat kyseisen auton ja ongelmia tulee x-vuoden päästä, kukaan ei voine sanoa nyt millä kuviolla akkuja korjataan/huolletaan mutta todennäköisesti se on halvempaa kuin nyt ja range/kemia saattaa olla parempi vaihtoakussa kuin orkkiksessa.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2003
        • Tampere/kainuu

        #4
        Ainakaan 2009 vuoden X6 active hybrideissä ei ongelmat tule sähköpuolelta vaan perus polttomoottoripuolelta, kuten kaikissa hybrideissä ajanmittaan varsinkin ahdetuissa suorasuihkuissa.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Ei tuollaisen akuston korjaaminen mitenkään erityisen vaikeaa ole. Itse on tullut RC, läppärin, akkutyökalujen ym. akkuja korjailtua. Samalla periaatteella nuokin menee. Vaatii toki vähän erikoistumista, että löytyy sopivat laitteet ja tietää mitä tekee. Lithium-akut kun ei anna virheitä anteeksi, vaan syttyvät aika herkästi väärin käsiteltyinä.

          Kuten edellä todettu, niin todella vähän näiden akkujen kanssa tuntuu maailmallakin olevan ongelmia, joten siitä en suuremmin murehtisi.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3447
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by mirrinmurkina View Post
            Itse olen miettinyt, että voisi olla hauskaa kokeilla omistaa f30 active hybrid 3. Eniten mietityttää sähköisen voimalinjan vikaantuminen ja korjauksen hinta. Ymmärtääkseni tuo on aika pieni akku ja valmistajan ohjeiden mukaan koko akku vaihdetaan tarvittaessa. Uudemmissa autoissa (esim. i3) on kait mahdollista vaihtaa vain osa akusta. Jos tuollaiseen active hybridiin akun vaihtaisi hinta on ~ 13k€, joka on liian kallista. Se lienee kuitenkin koottu pienistä akkukennoista, jotka voivat olla hyvinkin yleisiä.
            Tietääkö joku Suomesta yhtäkään korjaamoa, jolla olisi kykyä oikeasti korjata korkeajänniteakku vialliset kennot vaihtamalla ja muutakin sähköisen voimalinjan osaamista. Valtuutetut korjaamot ovat valmistajien ohjeiden kahlitsemia.
            Tässä ketjussa voi muutenkin keskustella korkeajänniteakkujen korjauksesta.
            Maksaa sun e92 335CiA vm2007 autoonkin moottorin vaihto siellä samalla marmoritiskillä ainakin tuon 13k€ mistä noita akun hintoja olet katsellut.
            Mutta ei se pelota ketään kun sehän on vanhaa tuttua tekniikkaa mitä on totuttu korjaamaan joka teollisuushallissa. Sen takia noi akkuhommat varmasti pelottaa koska ne ovat uutta ja tuntematonta tekniikkaa monelle.
            Toden-näköisyys on tosin monta kertaa suurempi, että polttomoottori kajahtaa herkimmin kun hybridien akut.
            No eiköhän noitakin kohta korjata vähän joka kylässä Kiinalaisten toimittamilla halpa korvikeosilla. :think
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2003
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Maksaa sun e92 335CiA vm2007 autoonkin moottorin vaihto siellä samalla marmoritiskillä ainakin tuon 13k€ mistä noita akun hintoja olet katsellut.
              Mutta ei se pelota ketään kun sehän on vanhaa tuttua tekniikkaa mitä on totuttu korjaamaan joka teollisuushallissa. Sen takia noi akkuhommat varmasti pelottaa koska ne ovat uutta ja tuntematonta tekniikkaa monelle.
              Toden-näköisyys on tosin monta kertaa suurempi, että polttomoottori kajahtaa herkimmin kun hybridien akut.
              No eiköhän noitakin kohta korjata vähän joka kylässä Kiinalaisten toimittamilla halpa korvikeosilla. :think
              Kyllä, kun vaan itse akun ja kennojen sekö kenno elektroniikan käsittelyyn tulee työkalu jossei alkuperäisiä meinaa hankkia.

              On meinaan blankko laatikko tuommoinen akku remontin jäljiltä jossei sieltä saa EOS testerin tekemää datalistaa ja koodia istaa varten, joka taas antaa suurjännite kärjille työskentelyluvan lopulta.

              +kennojen väliseen balansointiin käytettävä laturi/purkutyökalu, joka juttelee kenno elektroniikan kanssa akun ollessa vielä levällään.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Kyllä, kun vaan itse akun ja kennojen sekö kenno elektroniikan käsittelyyn tulee työkalu jossei alkuperäisiä meinaa hankkia.

                On meinaan blankko laatikko tuommoinen akku remontin jäljiltä jossei sieltä saa EOS testerin tekemää datalistaa ja koodia istaa varten, joka taas antaa suurjännite kärjille työskentelyluvan lopulta.

                +kennojen väliseen balansointiin käytettävä laturi/purkutyökalu, joka juttelee kenno elektroniikan kanssa akun ollessa vielä levällään.
                Näitä tuskin tullaan virallisella ISTA:lla aktivoimaan käyttöön korjauksen jälkeen. Eiköhän nämäkin hoideta E-sys/Tool32 kuten kaikki retrofitit, käytettyjen ohjainlaitteiden koodaukset/aktivoinnit jne.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2003
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Näitä tuskin tullaan virallisella ISTA:lla aktivoimaan käyttöön korjauksen jälkeen. Eiköhän nämäkin hoideta E-sys/Tool32 kuten kaikki retrofitit, käytettyjen ohjainlaitteiden koodaukset/aktivoinnit jne.
                  Aika näyttää. Näin tällähetkellä.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎