Iltaa arvon herrasväki
Kesän mittaa e30 keulille tiensä löytänyt m50b25 moottori on aiheuttanut harmaita hiuksia ensimmäisen lenkin yhteydessä. Moottoriin uusittu mm. seuraavaa:
Lohko hoonattu ja tasopinta oikaistu
Uudet kiertokankien ja kampiakselin laakerit ja pultit
Uudet männänrenkaat
Uusi kannentiiviste + muut moottorin tiivisteet
Uusi jakoketju, laahaimet ja kiristimet
Uudet kannenpultit
Kansi rempattu tammerdieselillä
Moottori käynnistetty ensimmäisen kerran alkukesästä, uudemman kerran jäähdytysjärjestelmän ilmauksen ohessa. Ensimmäisen parin kilometrin lenkin ajoin sen jälkeen, kun tuttavani hitsuutteli autoon pakoputken. Tällöin huomasin auton tupruttavan sinertävää savua etenkin tyhjäkäynnillä. Luulin tämän johtuvan osittain siitä, että putsasin brakkiksella tyhjäkäyntimoottorin jonka jälkeen voitelin sen wd-40. (Loogistesti ajattelin että wd40 päätyy tk-moottorista imusarjaan ja sieltä sylintereihin)
Kuluneella viikolla siirtokilvet haettuani kävin nelipyöräsuuntauksessa, ja tänään ensimmäistä kertaa kunnon lenkillä. Kilometrejä kertyi 225km, joista suurin osa ajettiin maantiellä 2000-3000rpm. Muutaman kerran kiihdytin 2000-3500rpm ripeästi. Lenkillä huomasin että moottorilla jarruttaessa putkesta tuli jälleen sinertävää savua. Sama homma auton ollessa tyhjäkäynnillä lämpimänä. Kiihdyttäessä ei juurikaan savuttanut (ainakaan yhtä paljon kuin moottorijarrulla). Tallille päästyäni pakoputken pää oli musta ja märkää, rätillä pyyhkäistyäni totesin että öljyähän se.
Toivon löytäväni vastauksen ongelmiini täältä. Moottori kasattu uusilla osilla juurikin siksi, ettei tarvisi pitkään aikaan huolehtia mistään. Näyttääkö kuitenkin siltä, että moottori pitää jälleen purkaa? Jostain pääsee öljyä palotilaan, mutta uusitut osat huomioiden ei vian pitäisi johtua kannentiivisteestä, männänrenkaista tai venttiilien ohjurikumeista. Mistä lähtisi ongelmaa etsimään? Pääsen autoon käsiksi vain viikonloppuisin. Ensiviikonloppuna kannattaa aloittaa varmaan imusarjan irroittamisesta.
Kiitos jo etukäteen!
Kesän mittaa e30 keulille tiensä löytänyt m50b25 moottori on aiheuttanut harmaita hiuksia ensimmäisen lenkin yhteydessä. Moottoriin uusittu mm. seuraavaa:
Lohko hoonattu ja tasopinta oikaistu
Uudet kiertokankien ja kampiakselin laakerit ja pultit
Uudet männänrenkaat
Uusi kannentiiviste + muut moottorin tiivisteet
Uusi jakoketju, laahaimet ja kiristimet
Uudet kannenpultit
Kansi rempattu tammerdieselillä
Moottori käynnistetty ensimmäisen kerran alkukesästä, uudemman kerran jäähdytysjärjestelmän ilmauksen ohessa. Ensimmäisen parin kilometrin lenkin ajoin sen jälkeen, kun tuttavani hitsuutteli autoon pakoputken. Tällöin huomasin auton tupruttavan sinertävää savua etenkin tyhjäkäynnillä. Luulin tämän johtuvan osittain siitä, että putsasin brakkiksella tyhjäkäyntimoottorin jonka jälkeen voitelin sen wd-40. (Loogistesti ajattelin että wd40 päätyy tk-moottorista imusarjaan ja sieltä sylintereihin)
Kuluneella viikolla siirtokilvet haettuani kävin nelipyöräsuuntauksessa, ja tänään ensimmäistä kertaa kunnon lenkillä. Kilometrejä kertyi 225km, joista suurin osa ajettiin maantiellä 2000-3000rpm. Muutaman kerran kiihdytin 2000-3500rpm ripeästi. Lenkillä huomasin että moottorilla jarruttaessa putkesta tuli jälleen sinertävää savua. Sama homma auton ollessa tyhjäkäynnillä lämpimänä. Kiihdyttäessä ei juurikaan savuttanut (ainakaan yhtä paljon kuin moottorijarrulla). Tallille päästyäni pakoputken pää oli musta ja märkää, rätillä pyyhkäistyäni totesin että öljyähän se.
Toivon löytäväni vastauksen ongelmiini täältä. Moottori kasattu uusilla osilla juurikin siksi, ettei tarvisi pitkään aikaan huolehtia mistään. Näyttääkö kuitenkin siltä, että moottori pitää jälleen purkaa? Jostain pääsee öljyä palotilaan, mutta uusitut osat huomioiden ei vian pitäisi johtua kannentiivisteestä, männänrenkaista tai venttiilien ohjurikumeista. Mistä lähtisi ongelmaa etsimään? Pääsen autoon käsiksi vain viikonloppuisin. Ensiviikonloppuna kannattaa aloittaa varmaan imusarjan irroittamisesta.
Kiitos jo etukäteen!
Comment