Announcement

Collapse
No announcement yet.

Täysin läpikäyty M50 savuttaa sinistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smulii
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 71
    • Tampere/Turku

    Täysin läpikäyty M50 savuttaa sinistä

    Iltaa arvon herrasväki



    Kesän mittaa e30 keulille tiensä löytänyt m50b25 moottori on aiheuttanut harmaita hiuksia ensimmäisen lenkin yhteydessä. Moottoriin uusittu mm. seuraavaa:

    Lohko hoonattu ja tasopinta oikaistu
    Uudet kiertokankien ja kampiakselin laakerit ja pultit
    Uudet männänrenkaat
    Uusi kannentiiviste + muut moottorin tiivisteet
    Uusi jakoketju, laahaimet ja kiristimet
    Uudet kannenpultit
    Kansi rempattu tammerdieselillä

    Moottori käynnistetty ensimmäisen kerran alkukesästä, uudemman kerran jäähdytysjärjestelmän ilmauksen ohessa. Ensimmäisen parin kilometrin lenkin ajoin sen jälkeen, kun tuttavani hitsuutteli autoon pakoputken. Tällöin huomasin auton tupruttavan sinertävää savua etenkin tyhjäkäynnillä. Luulin tämän johtuvan osittain siitä, että putsasin brakkiksella tyhjäkäyntimoottorin jonka jälkeen voitelin sen wd-40. (Loogistesti ajattelin että wd40 päätyy tk-moottorista imusarjaan ja sieltä sylintereihin)
    
Kuluneella viikolla siirtokilvet haettuani kävin nelipyöräsuuntauksessa, ja tänään ensimmäistä kertaa kunnon lenkillä. Kilometrejä kertyi 225km, joista suurin osa ajettiin maantiellä 2000-3000rpm. Muutaman kerran kiihdytin 2000-3500rpm ripeästi. Lenkillä huomasin että moottorilla jarruttaessa putkesta tuli jälleen sinertävää savua. Sama homma auton ollessa tyhjäkäynnillä lämpimänä. Kiihdyttäessä ei juurikaan savuttanut (ainakaan yhtä paljon kuin moottorijarrulla). Tallille päästyäni pakoputken pää oli musta ja märkää, rätillä pyyhkäistyäni totesin että öljyähän se.

    Toivon löytäväni vastauksen ongelmiini täältä. Moottori kasattu uusilla osilla juurikin siksi, ettei tarvisi pitkään aikaan huolehtia mistään. Näyttääkö kuitenkin siltä, että moottori pitää jälleen purkaa? Jostain pääsee öljyä palotilaan, mutta uusitut osat huomioiden ei vian pitäisi johtua kannentiivisteestä, männänrenkaista tai venttiilien ohjurikumeista. Mistä lähtisi ongelmaa etsimään?

Pääsen autoon käsiksi vain viikonloppuisin. Ensiviikonloppuna kannattaa aloittaa varmaan imusarjan irroittamisesta.

    

Kiitos jo etukäteen!
  • biimerrrrville
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 296
    • Suomi

    #2
    ekana tulis mieleen että joku venttiilinvarren kumeista on huonosti laitettu paikolleen ja irti nyt. ei toki kokemusta tuommosesta, että miten savuttasi tuommosessa tilanteessa. kuhan arvailen :think

    Comment

    • Juho_
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2016
      • 1062
      • Suomi

      #3
      Voi olla mahdollista, ettei männänrenkaat ole "asettuneet" tiiviisti sylintereihin mikäli ns. sisäänajoa ei ole tehty.

      Sisäänajo lyhyesti = ajo mineraaliöljyllä tai sisäänajoöljyllä kunnes renkaat on sisäänajettu, ja sisäänajolla tarkoitetaan sitä että kuormitetaan moottoria vaihtelevilla kierroksilla mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.. esim. 80% max kierroksista.

      Ja jotkut moottorien rakentajat tykkää kasata männät renkaineen sylintereihin hyvin minimaalisella öljyllä tai jopa wd40 tai vastaavan kanssa.

      Kokeile nyt vielä kuormittaa moottoria kunnolla.
      Reippaasti vaan kierroksia.

      Vaikka tahtoo noissa käyvän niin, että jos sylinterit pääsee lasittumaan eikä renkaiden sisäänajo ole onnistunut, niin silloin joutuu hoonaamaan sylinterit uudestaan ja renkaat uusiks...
      Kuuleman mukaan - ite oon vaa kasannut nyt käytetyillä renkailla, enkä edes yrittänyt varsinaisesti sisäänajaa niitä - mutta savutus väheni silti merkittävästi kun koneella pääs antamaan kunnolla kierroksia ajossa.
      Tosin sille lieväksi jääneelle savutukselle löytyi lopulta syykin: ohjaimet kuluneet ihan älyttömän väljiksi.

      Jos haluat vielä varmistaa mistä öljynkulutus voisi johtua (vaikka mie oon sitä mieltä, että johtuisi renkaista), niin imusarja irti ja tarkistaa ettei kanavat ole öljyisiä / venttiilien varsissa näy merkkejä öljystä.
      Tai oikeastaan voisi olla ihan fiksua kattoa tuo ekana.:think

      edit: en kyllä tiedä onko kukaan oikeastaan edes "sisäänajanut" näitä koneita koskaan tuolla tavoin.. saati ne koneet mitä jollai korjaamoilla korjattu, ja asiakkaat sitte vaa körötelleet entiseen malliin kunnostetulla moottorilla.
      Että onko näissä kuitenkin niin tiukka öljyrenkaan jousi, että se paikkaa tuollaista mahdollisuutta.. enpä tiedä, tuli vaan mieleen oisko mahdollista.
      Last edited by Juho_; 21-09-2019, 22:16.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        Huohotus kunnossa?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • tepi_k
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 60
          • Iisalmi

          #5
          Veikkaisin että sulla on väärät männänrenkaat siellä, onko vanos vai nonvanos moottori kyseessä, jos on nonvanos moottori niin yleensä varaosaliikkeesä myyvät väärät männänrenkaat tuohon moottoriin.
          Iisalmi///Works

          Comment

          • Smulii
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 71
            • Tampere/Turku

            #6
            Kiitos kaikille vastauksista!

            Aloitetaan ensi viikonloppuna imusarjan irroittamisella ja tsekkaan samalla tuon huohotuksen. Männänrenkaat on Mahlen ja tuotenumero on 083 06 N0. Oem koodit tuotteelle 1 437 077 ja 1 437 078. Moottori on non-vanos, ja varaosamyyjän mukaan nämä ovat non-vanos moottorille. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

            Comment

            • Smulii
              Bimmer Rookie
              • Dec 2015
              • 71
              • Tampere/Turku

              #7
              Originally posted by Juho_ View Post
              Voi olla mahdollista, ettei männänrenkaat ole "asettuneet" tiiviisti sylintereihin mikäli ns. sisäänajoa ei ole tehty.

              Sisäänajo lyhyesti = ajo mineraaliöljyllä tai sisäänajoöljyllä kunnes renkaat on sisäänajettu, ja sisäänajolla tarkoitetaan sitä että kuormitetaan moottoria vaihtelevilla kierroksilla mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.. esim. 80% max kierroksista.

              Ja jotkut moottorien rakentajat tykkää kasata männät renkaineen sylintereihin hyvin minimaalisella öljyllä tai jopa wd40 tai vastaavan kanssa.

              Kokeile nyt vielä kuormittaa moottoria kunnolla.
              Reippaasti vaan kierroksia.

              Vaikka tahtoo noissa käyvän niin, että jos sylinterit pääsee lasittumaan eikä renkaiden sisäänajo ole onnistunut, niin silloin joutuu hoonaamaan sylinterit uudestaan ja renkaat uusiks...
              Kuuleman mukaan - ite oon vaa kasannut nyt käytetyillä renkailla, enkä edes yrittänyt varsinaisesti sisäänajaa niitä - mutta savutus väheni silti merkittävästi kun koneella pääs antamaan kunnolla kierroksia ajossa.
              Tosin sille lieväksi jääneelle savutukselle löytyi lopulta syykin: ohjaimet kuluneet ihan älyttömän väljiksi.

              Jos haluat vielä varmistaa mistä öljynkulutus voisi johtua (vaikka mie oon sitä mieltä, että johtuisi renkaista), niin imusarja irti ja tarkistaa ettei kanavat ole öljyisiä / venttiilien varsissa näy merkkejä öljystä.
              Tai oikeastaan voisi olla ihan fiksua kattoa tuo ekana.:think

              edit: en kyllä tiedä onko kukaan oikeastaan edes "sisäänajanut" näitä koneita koskaan tuolla tavoin.. saati ne koneet mitä jollai korjaamoilla korjattu, ja asiakkaat sitte vaa körötelleet entiseen malliin kunnostetulla moottorilla.
              Että onko näissä kuitenkin niin tiukka öljyrenkaan jousi, että se paikkaa tuollaista mahdollisuutta.. enpä tiedä, tuli vaan mieleen oisko mahdollista.
              Jos nyt tuon imupuolen tsekkaan ensiksi, jos sieltä ei löydy mitään hälyttävää niin voisin käydä antamassa kierroksia vähän enemmän kuin tuolla aiemmalla lenkillä. Postailen tänne vaikka kuvien kera ensiviikonloppuna.

              Comment

              • ooopeee
                BTCF Member
                • Dec 2011
                • 2108
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by tepi_k View Post
                Veikkaisin että sulla on väärät männänrenkaat siellä, onko vanos vai nonvanos moottori kyseessä, jos on nonvanos moottori niin yleensä varaosaliikkeesä myyvät väärät männänrenkaat tuohon moottoriin.
                Tämä!

                M20 männänrenkaat porukka vissii ottanu jos nv konetta tekee ni tulee oikeat ainaki.
                VW passat 1.9tdi 4motion
                E36 "328" cabrio

                Comment

                • Busch
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 271
                  • Seinäjoki/Lapua

                  #9
                  Originally posted by Smulii View Post
                  Kiitos kaikille vastauksista!

                  Aloitetaan ensi viikonloppuna imusarjan irroittamisella ja tsekkaan samalla tuon huohotuksen. Männänrenkaat on Mahlen ja tuotenumero on 083 06 N0. Oem koodit tuotteelle 1 437 077 ja 1 437 078. Moottori on non-vanos, ja varaosamyyjän mukaan nämä ovat non-vanos moottorille. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

                  Nuo antamasi bmw:n oe numerot ovat vanoskoneen mannänrenkaille ja kääntyvät juuri tuohon mahlen numeroon.


                  Bmw:n oe numerot non vanoskoneen männänrenkaille ovat: 11251713192 tai 11251713193 jotka kääntyvät mahlen numeroon 081 21 N0.


                  Eli niinkuin tepi_k vähän epäili että näin olisi voinut käydä.

                  Comment

                  • Smulii
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 71
                    • Tampere/Turku

                    #10
                    Originally posted by Busch View Post
                    Nuo antamasi bmw:n oe numerot ovat vanoskoneen mannänrenkaille ja kääntyvät juuri tuohon mahlen numeroon.


                    Bmw:n oe numerot non vanoskoneen männänrenkaille ovat: 11251713192 tai 11251713193 jotka kääntyvät mahlen numeroon 081 21 N0.


                    Eli niinkuin tepi_k vähän epäili että näin olisi voinut käydä.


                    Okei, no positiivista että löytyi vika. Onko nv ja vanoksellisen männänrenkaissa suuriakin eroja?

                    Tosiaan uusilla osilla on ajettu nyt sen 225km, joten miten käy kannen ja lohkon tasopinnan. Mahtaako vaatia oikaisua? Kannen pultit nyt menee uusiksi, entä kannentiiviste tai kiertokankien pultit? Sorry, oon vielä kohtuullisen keltanokka.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Itse en enää luota satunnaisen varaosamyyjan sanomisiin sellaisten osien kohdalla, jotka on työläät vaihtaa (poikkeuksena muutoma tuttu varaosamyyjä). Milloin tulee väärät tiivisteet ja milloin mitäkin, kantapään kautta tämäkin opittu. Alkuperäisen numeron kun kaivaa varaosaluettelosta, niin tietää saavansa oikeat osat. BMW tapauksessa todella helppoa kun jopa BMW virallinen varaosaluettelo on avoin kuluttajille. Itse otan sen alkuperäisen varaosanumeron mukaan kun lähden osia ostamaan, niin sillä helppo etsiä osa vaikka tiskin takana olisikin kokematon myyjä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • tepi_k
                        BTCF Member
                        • Sep 2010
                        • 60
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by Smulii View Post
                        Okei, no positiivista että löytyi vika. Onko nv ja vanoksellisen männänrenkaissa suuriakin eroja?

                        Tosiaan uusilla osilla on ajettu nyt sen 225km, joten miten käy kannen ja lohkon tasopinnan. Mahtaako vaatia oikaisua? Kannen pultit nyt menee uusiksi, entä kannentiiviste tai kiertokankien pultit? Sorry, oon vielä kohtuullisen keltanokka.
                        Tais olla niin että,
                        Non vanos koneen renkaat öljy 3mm, keskimäinen 1.75mm ja ylin 1.5mm
                        Vanos koneen öljy 2mm, keskimäinen 1.5mm ja ylin 1.5mm
                        Iisalmi///Works

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          #13
                          Eikö tuollaisen 1 mm eron pitäisi sokean reetankin huomata asentaessa, että joku ei nyt täsmää.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Smulii
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2015
                            • 71
                            • Tampere/Turku

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Eikö tuollaisen 1 mm eron pitäisi sokean reetankin huomata asentaessa, että joku ei nyt täsmää.
                            Pitääkin kaverilta kysyä joka koneen on kasannut, itse en sitä meinaan tehnyt.

                            Comment

                            • Busch
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 271
                              • Seinäjoki/Lapua

                              #15
                              Originally posted by Smulii View Post
                              Okei, no positiivista että löytyi vika. Onko nv ja vanoksellisen männänrenkaissa suuriakin eroja?

                              Tosiaan uusilla osilla on ajettu nyt sen 225km, joten miten käy kannen ja lohkon tasopinnan. Mahtaako vaatia oikaisua? Kannen pultit nyt menee uusiksi, entä kannentiiviste tai kiertokankien pultit? Sorry, oon vielä kohtuullisen keltanokka.

                              Tasopinta tietysti olis hyvä oikasta. Kannenpultit ja tiivisteen joutuu ainakin vaihtaa kiertokankien pultit jotku vaihtaa aina, mutta kyllä ne voi kertaalleen ainakin uudelleen käyttää.



                              Itseä tämä ainakin ärsyttäisi, melkein kokeilisin vielä jotain 10w-60 öljyä
                              Last edited by Busch; 22-09-2019, 19:20.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎