Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43 kiertokangen laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erstmeister
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 33
    • Hyvinkää

    M43 kiertokangen laakerit

    Mikähän M43- koneissa saa nuo kiertokangen laakerit menemään? Tuntuu että väistämättä mitä lähemmäks 300tkm mennään. Ryhmissä tulee säännöllisin väliajoin vastaan videoita, missä ihmiset kyselee koneen kolinaa ja ainahan se on nää laakerit.

    Itsellä meni kolmospytystä, juuri siitä tasapainotusrattaiden kohdalta. Olisikohan mahdollista että voitelu ei jostain syystä ole niin tehokasta siitä kohtaa?

    Jos täällä sattuu olemaan muita, joilta on koneesta porsinut, kertokaashan mistä pytystä teillä meni.



    Tähän koneeseen ei enää laakereita vaihdettu. Toinen auto olis odottelemassa jossa alkaa orastamaan sama ongelma. Kaipa siihen olis mahdollista vaihtaa, mutta ei hotsittais, jos menee hetken kuluttua uudestaan. Vai onko nää laakerit ja toleranssit niin paskoja että niitä ei ole suunniteltukaan kestämään tän enempää?
    sigpic
    E36 325i -93 Coupè ~ E91 320d m47 -07
    Ex: e36 320i, e39, e46
    Instagram
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11093
    • Oulu

    #2
    Originally posted by Erstmeister View Post
    mutta ei hotsittais, jos menee hetken kuluttua uudestaan. Vai onko nää laakerit ja toleranssit niin paskoja että niitä ei ole suunniteltukaan kestämään tän enempää?
    Originally posted by Erstmeister View Post
    300tkm
    :think

    Vaan joo mulla nyt ei oo oikeen muuta annettavaa tähän topikkiin. Yleensähän tommoiset johtuu ihan vaan koneen huoltojen laiminlyönneistä. Varsinkin kun kyse on jostain hinnat alkaen pikkukoneisesta bemmistä, niin ei perus käyttäjää paljoa kiinnosta öljyjä vaihdella tms. työnnellään vaan menemään, kun kulkeehan tuo ilmankin.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Pasi sanoi tuossa yllä sen mitä minä olisin sanonut.
      Edit.. Enkä oikeastaan puhu huoltamisestakaan. Jos pikku bensakone kestää 300tkm niin eikö se oo siihen mennessä työnsä tehny? Mä aina mietin kauanko näitten pitäisi kestää pelkällä öljynvaihdolla että jengi olis tyytyväisiä? Laakerisarja näyttää maksavankin melkein 30€..
      Last edited by petrolhead; 16-12-2019, 14:57.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        -----
        Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:59.

        Comment

        • meteor
          Bimmer Rookie
          • Sep 2013
          • 123
          • Hämeenlinna

          #5
          Originally posted by Juppe View Post
          Ihan sama kävi itselläkin mielessä. 300tkm on semmonen määrä, että alkaa vähän jo merkitä, miten huollot on tehty ja millä öljyllä ajettu. Ei tuossa nyt kauhesti voi mistään tyyppiviasta enää puhua.
          Tuli mieleen eräs toinen merkki( Skoda Felicia 1.3) autolla oli ajettu n.300tkm ja viimeinen vuosi peltoautona ja saanut kenkää. Tarvitsin tästä koneen tai oikeastaan kampuran ja se oli ihan virheetön ja mitoissaan, varmasti vaikutusta oli hyvä huoltokirja missä oli säännölliset öljynvaihto välit .

          Comment

          • Topi08
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 4458
            • .

            #6
            Komppaisin yllä olevia, huollot eniten määrittää sen miten ne laakerit kestää.

            Tosin, itselläni oli joskus m43 koneinen e36 käyttö/talviautona. maksoi 600e, ajoin sillä 260->340t, taisin kerran öljyt vaihtaa, saiko kenkää?, aivan vitusti.

            En kyllä olisi tuon hintaluokan autoon alkanut laakereita vaihtamaan, kuitenkin hyvin tehnyt työnsä tolla hinnalla.

            Jos vastaan tulisi matalakilometrinen e36 m43 koneella, hyvällä korilla, kelpaisi käyttöautoksi, kulutus ei päätähuimaa ja tekniikka perusvarma

            Comment

            • Erstmeister
              Bimmer Rookie
              • Mar 2018
              • 33
              • Hyvinkää

              #7
              Tuossa e46 öljyjä oli huoltokirjan mukaan vaihdettu suht tiuhaan, aika säntillisesti 10tkm välein. Mutta omassa ajossa sai kieltämättä kyllä aika paljon kenkää. Siinä alkoi naputtamaan 265tkm kohdalla ja öp valo syttyi 272tkm kohdalla, jolloin otin auton pois ajosta.

              Toisaalta jos joku omistaja on mennyt bemarin suosituksen mukaan ja vaihtanut öljyt 20-25tkm välein en kyllä ihmettele että nämä ei sen pidempään kestä.

              Yllättävän pitkään onnistuin sinnittelemään tolla koneella, ainakin 7tkm ennen kun ei ollut pokkaa enää lähteä koittamaan onnea. Nyt tohon onkin jo vaihdettu tilalle terve kone.
              Mielenkiinnosta, olisko esim. paksumpien öljyjen laittamisesta ollut mitään apua pienesti väljään laakeriin? Tuossa oli 5w40 sisällä aina.
              sigpic
              E36 325i -93 Coupè ~ E91 320d m47 -07
              Ex: e36 320i, e39, e46
              Instagram

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16427
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Erstmeister View Post
                Mielenkiinnosta, olisko esim. paksumpien öljyjen laittamisesta ollut mitään apua pienesti väljään laakeriin?
                Negative.

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  #9
                  Joo, ei se öljyjä vahventamalla siitä parane. Meillä oli yksi AVK:lta pikkupusun saaneena ostettu 318i, jossa myös moottori kolisi vienosti. Kolmosen laakeri siinäkin oli huonoin, mutta kuluneita kaikki muutkin. Tuosta tuli laakerit vaihtamalla vielä ihan soiva peli noilta osin. Sitä vaan yritän sanoa, että kyllä näissä kannattaa jo ensioireilla vaihtaa ne laakerit jos autolla on muuten vielä käyttöarvoa. Tasapainokoneiston venypultit oli muistaakseni aika tyyriit, mutta muuten halpa ja työläs homma. M43 on kyllä vähävikaisuudessaan mainio moottori.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4645
                    • Tuusula

                    #10
                    Aika varmatoimisia nuo M43;t vaikuttaa olevan, joskin omassa tuttavapiirissä yksi jäi moottoritien varteen (tuli kanki moottorin kyljestä läpi, lieneekö kiertokangen laakeri antautunut lopullisesti?). Nykyisellä menty jo 290tkm vaihtelevalla huoltohistorialla, saas nähdä kuin pitkään kestää :think Työmäärä tuossa kk-laakereiden vaihdossa on turhan suuri että sitä näin etupeltoon lähtisi tekemään.

                    Jännä "ominaisuus" tuossa koneessa vaikuttaisi olevan naputus joka tulee silloin-tällöin siinä 2000-2500rpm kieppeillä, sekä kylmänä startatessa. Naputtaa jonkin aikaa kunnes häviää ilmestyäkseen uudelleen jonkin ajan kuluttua. Ei vaikuttaisi olevan mekaniikassa sen kummempaa vikaa koska täysin samoilla kierroksilla / kuormalla toisinaan kuuluu ja toisinaan ei.
                    Lieneekö sitten DISA-venttiilin taikka bensatankin tuuletusventtiilin peruja tjms..
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Iemel
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1654
                      • Muhos

                      #11
                      Onko nuo koneet joissa mennyt tuo 3-pytyn kk-liuska m43b19 mallisia joissa on nimenomaan tuo tasapainoakseli?
                      Olen kuullut että noihin pidempiskuisiin koneisiin on liittynyt ongelmia jo vähäisemmillakin kilsoilla. :think

                      Oma talvipirssi m43b16 motilla ei juuri antautumisen merkkejä näyttänyt 300tkm --> 380tkm ja on saanut monoa
                      Perushuolloilla melko pomminvarma moottori.
                      Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                      Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                      Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                      Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                      Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                      Comment

                      • kunaripeski
                        Newbiemmer
                        • Jan 2020
                        • 11
                        • Vantaa

                        #12
                        Mistäs muuten erottaa m43b19 koneessa onko vika jakopään ketjussa vaiko kk-laakereissa?

                        Anopin motissa oireena vaeltava tyhjäkäynti ja käyntihäiriöt sekä 2.pytyssä jotain häikkää välillä. Ei kolise/kilise eli onko niin että jakopää ois finito. Kilsoja tais olla 238tkm ja säännöllisesti huollettu.

                        Jakopään uusinta kai jotain 1200€ ja jos konetta avaa noilla kilsoilla niin kk-laakerit ois toki järkevää laittaa samalla... Mitäs muuten laakereiden vaihto kustantaa, on varmaan niin työläs homma että paali odottaa noilla kilsoilla tai sitten vaihtomoottori?

                        Comment

                        • jarza.
                          Bimmer Rookie
                          • May 2014
                          • 42
                          • Turku

                          #13
                          Katos nyt tuli ketju vastaan mitä etsinyt hieman. Omassa M43B18 motissa (240 tkm) alakerta hieman naputtaa ja tätä epäilin ongelmaksi itsekkin. Vaikka huoltohistoria autolla onkin aikas hyvä niin ihmettelin ja vitutti joko näissä kilometreissä koneessa isompi remppa eessä. Eihän noi mee yleensä missään näissä kilsoissa.

                          Toisen kulkineen hommaaminen ei kiinnostais kun tämän kulkineen laittanut muuten kuntoon, kori ehjä (parit ruosteet toki korjattu) ja muuten huokeaa ajoa mielestäni.

                          Mietityttää pystyykö koko operaation tekemään alakautta ettei kantta tarvitse purkaa pois, tietääkö joku? Etu kelkan joutuu vissiin ottamaan pois kokonaan ainakin. Entä millä todennäköisyydellä kampiakseli tai kiertokanki on vahingoittunut vaihto kuntoon?
                          Last edited by jarza.; 18-09-2020, 13:35.
                          BMW E36 318i -97

                          Comment

                          • Jonsku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 4645
                            • Tuusula

                            #14
                            Jos sitä konetta meinaa suuremmin alkaa remppailemaan niin kannattaa nypätä samantien pukkiin se. Tuollainen nelipyttyinen pikkukone tulee hyvinkin helposti yläkautta ulos
                            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                            ex. Alpina D10 Touring #33/94
                            ... and many more

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1688
                              • vihti

                              #15
                              Ihan yhtä paskoja on kun bmw kutoskoneetkin, plussana on halvemmat huoltokulut ja pienempi kulutus. Alle 300tkm ja laakerit valmiina jep tosi v*tun luotettava :think
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎