Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljysyöppö M52

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    Öljysyöppö M52

    E38 M52B28 automaatti on alkanut olla aika perso öljylle. 600 km reissun jälkeen jouduin lisäämään litran. Isot vuodot ulospäin on tukittu (venakopan tiiviste, öljynsuodatinjalan tiiviste, separaattori), joten ainoa vaihtoehto on, että se polttaa sitä. Kohta menee viikossa enemmän öljyä kuin bensaa

    Naamakirjassa suositeltiin Fortea tms. engine flush -käsittelyä, työkaveri taas sanoi että pitäisi mennä vetämään pakkovaihteilla 3000-3500 kierroksilla motarille vartiksi niin karstat häviää koneesta. Kummassakin taitaa olla pahin skenaario se, että paskat lähtee kyllä liikkeelle, mutta tukkii öljykanavia tms. ja sitten onkin moottorin vaihto edessä.

    Kumpaa kokeilisi? Vai auttaisiko vaihto paksumpaan öljyyn (nyt 5w-40, jos vaihtaisi 5w-30 tai 0w-30)?

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #2
    Originally posted by Kv1984 View Post
    E38 M52B28 automaatti on alkanut olla aika perso öljylle. 600 km reissun jälkeen jouduin lisäämään litran. Isot vuodot ulospäin on tukittu (venakopan tiiviste, öljynsuodatinjalan tiiviste, separaattori), joten ainoa vaihtoehto on, että se polttaa sitä. Kohta menee viikossa enemmän öljyä kuin bensaa

    Naamakirjassa suositeltiin Fortea tms. engine flush -käsittelyä, työkaveri taas sanoi että pitäisi mennä vetämään pakkovaihteilla 3000-3500 kierroksilla motarille vartiksi niin karstat häviää koneesta. Kummassakin taitaa olla pahin skenaario se, että paskat lähtee kyllä liikkeelle, mutta tukkii öljykanavia tms. ja sitten onkin moottorin vaihto edessä.

    Kumpaa kokeilisi? Vai auttaisiko vaihto paksumpaan öljyyn (nyt 5w-40, jos vaihtaisi 5w-30 tai 0w-30)?

    5w-30 sekä 0w-30 ovat käyntilämpöisenä vetelämpiä kuin 5w40
    Mitä pienempi ensimmäinen luku, sitä parempi voitelevuus ja vetelämpi viskositeetti pakkasessa, mitä suurempi jälkimmäinen luku, sitä jäykempi öljy on käyntilämpöisenä. Näin niinkuin karrikoidusti

    Eri öljyjä voi palaa eri määrä mutta perusongelma ei ole varmaankaan öljyssä vaan karstaisissa männänrenkaissa (öljyrengas lähinnä) venttiilinvarren kumeissa tai huohotusjärjestelmässä.
    Joissain tapauksissa kiillottuneet sylinterit voivat olla syyllisinä öljynkulutukseen.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Itse lähtisin ensimmäisenä etsimään vikaa separaattorista ja letkuista.. tukkeutunut huohotin sylkee öljyt renkaiden välistä palotilaan.
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Miuge
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 630
        • Tampere

        #4
        Jos männänrenkaat on tukossa siihen ei auta fortet tai muutkaan huuhtelut, vaatii ihan mekaanista karstan irrotusta. Aiemmassa koneessa oli öljyrenkaat yhtä puuta, öljynkulutus myös likimain litra/1000km. Avauksen jälkeen ei vienyt tippaakaan.
        Tietysti kannattaa tarkistaa nuo helpommat kohteet ensin.
        Webshop - MRT Engineering
        Facebook - MRT Engineering
        Instagram - mrtengineering
        YouTube - miugemrt

        Comment

        • Kv1984
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 584
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Axum View Post
          Itse lähtisin ensimmäisenä etsimään vikaa separaattorista ja letkuista.. tukkeutunut huohotin sylkee öljyt renkaiden välistä palotilaan.
          Huohotin sekä sen letkut on vaihdettu viime syksynä. MUtta onhan se periaatteessa mahdollista, että separaattori on tukkeutunut jo talven aikana, kun lyhyttä ajoa tuolla on enimmäkseen ajettu (noin 5 km suuntaansa/pvä). Toisaalta taas tuo on mielestäni syönyt öljyä ihan samalla lailla jo ennenkin huohotinremonttia ja heti sen jälkeen.

          Näkisikös tuon öljyn palamisen muuten tulpista joka tapauksessa? Jos ensin vaikka katsoisi missä kunnossa tulpat on, ne kun on edellinen omistaja vaihtanut noin vuosi sitten. Ne pitäisi muutenkin vaihtaa, kun en edes tiedä mitkä kiinanihmeet siellä on.
          Last edited by Kv1984; 15-03-2020, 07:20.

          E34 518i Jet Black (ex)
          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
          E38 M52B28 Oxfordgrün

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1761
            • vihti

            #6
            Noilla taikalitkuilla ei ole muuta vaikutusta kuin lompakon keventyminen Männänrenkaat SAATTAA saada puhdistumaan siten että ottaa sytytystulpat irti ja kaataa sylinterit täyteen esim. dieseliä ja antaa olla paripäivää tai vaikka pidempään jos mahdollista.
            E39 523i Turbo

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14453
              • Oulu

              #7
              Kyllä tulpatkin menee aika karstaiseksi kun öljyä palaa. Pöläyttääkö sinistä kun käynnistät seuraavana aamuna ajon jälkeen? Edellinen 528 söi kans mahdottomasti öljyä. Viikottain sai kaataa ja siinä vika oli ventiilivarrenkumeissa. Vaihdon jälkeen ei 10tkm välein tarvinnut liaätä. Se toki pöläytti selvästi joka startissa kun hetken oli parkissa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎