Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B25 käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • snadell
    Newbiemmer
    • Mar 2020
    • 22
    • Kainuu

    M54B25 käyntiongelma

    Kys. moottori aloitti 3 viikkoa sitten temppuilun hävittämällä tehot ja kierroksia humppaamalla. Käytin kannen auki, yhdestä pakoventtiilistä oli ilmeisesti sulanut pala pois. Kannen vein ammattilaiselle jossa venttiilit tarkastettiin/läpättiin ja vaihdettiin osa, myös venttiilivarren kumit vaihdettiin.

    Siitä auto kasaan tottakai uudella kansipahvilla ja pulteilla jne. Nyt ongelmana on pienillä kierroksilla heikko tyhjäkäynti (200-1000rpm) ja tyhjäkäynnillä kun laittaa kaasun pohjaan kone sammuu, varovaisella kaasulla alkaa kiertämään ja n.2k jälkeen kiertää normaalisti loppuun. Kipinä tulee joka sylinteriin, mutta 6 sylinterin johdon irroitus käynnissä ollessa ei vaikuta paitsi ylemmillä kierroksilla...
    Testeri herjasi kattia (koko minulla olo ajan herjannut) vitos sylinteriä ja imupuolen vanoksen solenoidia, kokeilin toisella solenoidilla, ei vaikutusta. Vaihdoin myös imunokan asentotunnistimen, ei vaikutusta. 1-3 pyttyjen pönttö menee punahehkuun suht vähäisellä käynnillä. Tulppia/puolia pyöritelty ristiin, ei vaikutusta kutos sylinteriin
    Last edited by snadell; 12-04-2020, 13:34.
  • snadell
    Newbiemmer
    • Mar 2020
    • 22
    • Kainuu

    #2
    Moottori käy normaalisti 5-10 sek yön yli seisomisen jälkeen, jonka jälkeen häviää sylinteri tai useampi. Välillä täyskaasulla ei kierrä 4k enempää jos ei kaasua löysää ihan pintakaasulle.
    Ilmamassan johdon irrottaessa käynti jopa ehkä paranee:think.
    Pakonokan anturin johdon irroittamalla sahaus aika lyhenee hieman ja pitää kierroksia kaasuttamisen jälkeen hetken yli 1000rpm josta laskee normaaliin mutta silti käy vajailla.
    Ilmamassamittarilta kuuluu melkonen ryystämis ääni johdon paikallaan ollessa. Imuvuotojakin koittanut etsiä, ei löydy.


    Ideoita ja ehotuksia, kaikkea maan ja taivaan väliltä otetaan vastaan Alkaa itellä ideat ja motivaatio menemään

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5258
      • Pirkkala

      #3
      Katti tukossa
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • snadell
        Newbiemmer
        • Mar 2020
        • 22
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Katti tukossa
        Siinähän se vika olikin, 4-6 pyttyjen katti tukossa Taidampa 1-3 katinki ottaa työn alle samalla

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by snadell View Post
          Siinähän se vika olikin, 4-6 pyttyjen katti tukossa Taidampa 1-3 katinki ottaa työn alle samalla
          Hienoa että vika löytyi
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • snadell
            Newbiemmer
            • Mar 2020
            • 22
            • Kainuu

            #6
            Mitenhän nuo pakosarjat on helpoin irroittaa? On kyllä ahtaaksi suunniteltu

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by snadell View Post
              Mitenhän nuo pakosarjat on helpoin irroittaa? On kyllä ahtaaksi suunniteltu
              Alakautta ja yläkautta, kyllä sinne mahtuu räikän kanssa. Kannattaa paineilmaräikällä nappailla ne mutterit auki asti. Suurinosa tulee pinnapultteineen ulos. Uudet pinnapultit ja mutterit kannattaa ostaa varalle.
              Moottorikannakkeen joutui muistaakseni ottamaan paikaltaan että saa tilaa alapuolen muttereiden avaamiseen.

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                #8
                Ei tarvitse irroittaa moottorinkannaketta,jos pukeilla teet niin tunkkaa mahdollisimman ylös niin jää tilaa pakosarjojen pyörittelyyn.
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1833
                  • Karjaa

                  #9
                  Kyllä se aika tuskaa on yrittää pyöritellä pakosarja sieltä ulos apukuskin puoleinen moottorinkannake paikoillaan, varsinkin jos on Defan säteilijä asennettuna. Itse ainakin irrotin suosiolla kannakkeen, ei ole iso lisä ja helpottaa hommaa huomattavan paljon.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by Wespa View Post
                    Kyllä se aika tuskaa on yrittää pyöritellä pakosarja sieltä ulos apukuskin puoleinen moottorinkannake paikoillaan, varsinkin jos on Defan säteilijä asennettuna. Itse ainakin irrotin suosiolla kannakkeen, ei ole iso lisä ja helpottaa hommaa huomattavan paljon.
                    Ja samalla vaihtaa moottorin puslan jotka yleensä on kahdessa osassa.
                    Korvakkeen irroitus antoi kyllä mukavuutta hommaan kivasti, korvan irroitus oli 10min juttu ja säästi pakosarjojen irroitusessa ja kasauksessa luultavasti tunnin.

                    Comment

                    • snadell
                      Newbiemmer
                      • Mar 2020
                      • 22
                      • Kainuu

                      #11
                      Nojoo, eipä tullukkaan vielä täydellisesti kuntoon. Kattien tyhjennys auttoi hieman, silti sammui kun tyhjäkäynnillä painoi kaasun pohjaan ja kävi hieman oudosti. Tänään hain bensansuodattimen jonka jälkeen tyhjäkäynti ongelmat ja hyytyminen ratkesi.
                      Ongelmana on vielä että lämmetessä hävittää runsaasti tehoja. Uskoisin että useampi sylinteri lähtee pois pelistä, välillä kiertää vain 4k ja ei kiihdy mihinkään luonnollisesti.
                      Epäilyksenä tulpat/puola(t):think
                      Voiko rikkinäinen lambda aiheuttaa moista? Lambdan piuhoja olen irti käyttänyt ja en ole huomannut mitään vaikutusta toimintaan. Lambdasta antaa myös vikakoodia.

                      Tuohon pakosarjojen irroitukseen sen verran että löysäsin ensin lähemmän pakosarjan, siitä kummatkin lambdat irti ja konehuoneesta abs? yksikön muovi kansi irti jonka jälkeen se mahtui tulemaan yläkautta pois ja siitäpä mahtuikin jo toisen sarjan irroittamaan.
                      Ei ollutkaan niin paha homma kuin aluksi vaikutti

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Eli kateissa ei ehkä ollutkaan mitään vikaa, uusia etsimään vaan

                        Jos kutospytty on pois pelistä pienemmillä kierroksilla, mittaa ohivuodot, testaa suutin/suuttimet (virtaus) ja mittaa tuleeko suuttimelle ja puolalle ohjaukset (skoopilla).

                        Mistä pytystä pakoventtiili oli rikki?

                        Mitä lambdat näyttää, vetääkö/onko vetänyt seoksen säädön jommasta kummasta (1-3 / 4-6) toiseen laitaan?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • snadell
                          Newbiemmer
                          • Mar 2020
                          • 22
                          • Kainuu

                          #13
                          Alkaa kyllä henkimaailman jutuiksi menemään pikkuhiljaa Pakosarjan irroitin niin auto toimi normaalisti, siitä päättelin että katti tukossa, eipä korjautunukkaan tyhjennyksellä. Loppu putkikaan ei ole tukossa ku oon kokeillu liitos irti käynnissä.
                          Pitääpä hakee puristuspaine mittari ja kahtoo mitä mikäki pytty sanoo ja käyttää vikakoodeissa uudestaan kunhan kerkeää, jos samalla näkisi jotain livedataa toiminnasta.
                          Ainakin 3 tai 4 pyttyyn vaihdettiin venttiili mistä pieni pala uupui, en nyt saa päähäni kumpi se oli Muista kahdesta vaihdetusta ei tietoa mistä pytyistä oli. Toinen oli kiero ja toinen alkoi olemaan niin ohut seinämistä että oli viisain uusi laittaa.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            onko kammen anturi missä kuosissa? Mulla kun se teki kuolemaa, välillä toimi ihan ok, mutta välillä ei suostunut millään kiertämään yli 3k ja tyhjäkäyntikin oli vähän mitä sattui, kuitenkaan vikakoodeja ei ollut.
                            Kokeilin harakirianturia kun ei heti ollut saatavilla OEM-osaa, niin sitten alkoi antamaan vasta vikakoodia, joskin auto toimi jotenkuten. Lopulta sain OEM-osankin käteen, niin tilanne ratkesi.

                            edit: oli siis M52-kone, mutta aika samanlaisiahan nuo ovat, M52 ja M54.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • snadell
                              Newbiemmer
                              • Mar 2020
                              • 22
                              • Kainuu

                              #15
                              Kaikki asentotunnistimet bmw logolla, empähän ihmettele vaikka oisi alkuperäisiä Kumminkin 410tkm mittarissa niin voipi kyllä olla tiensä päässä�� Tuli mieleen että muutama kk sitten auton minulle tullessa kun lähdössä sammui niin sahuutti pitkään ja oli tehottoman oloinen, ei edes lumella sutostanut:think Netistä taisin just lukea että kammen asentotunnistin aiheuttaa moista. Pitääpä seuraavaksi sillä kokeilla jos vaikka heräisi
                              Näissä asentotunnistimissa taisi olla että ainoastaan oem osaa kannattaa laittaa
                              Last edited by snadell; 21-04-2020, 12:15.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎