Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47 2.0D automaatin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanhus
    Newbiemmer
    • May 2020
    • 21
    • Espoo

    N47 2.0D automaatin ongelma

    Postasin tämän eilen tekniikkaan, mutta ilmeisesti ylläpito heitti Mini-foorumille (otsikko oli Mini...), josta tuskin samalla tavalla vastausta irtoaa kuin täältä. Tekniikka kuitenkin ihan perus BMW:tä, joten josko saisi täältä kuitenkin

    Yleensä muutanman kilometrin ajomatkan jälkeen paikaltaan, tai hitaasta liikkeestä lähtiessä kone ei ota kierroksia (n. 1500 rpm) ellei ota kaasua ylös ja paina uudestaan. Aina ei ensimmäinen yritys edes auta. Nykyisin yleisempää kuin ennen ja myös lämpimänä alkanut ilmaantua. Aikaisemmin hyvin rauhallinen kaasun polkeminen harvemmin tuotti vikaa, mutta sekään ei aina auta. Mikäli pitää kaasupolkimen pitempään päällä tuossa tilanteessa alkaa kevyesti rallattamaan/nakuttamaan. Onko ollut vastaavaa ongelmaa muilla?

    Anturivika? Turbon wastegate? EGR? Vakavampaa? Polttoaineenkulutus hiukan korkea mielestäni (maantiellä ei oikein mene alle 6,5 l/100). Ennen Laakkoselle vientiä olisi kiva kuulla ajatuksia tai vastaavia kokemuksia (jos on)

    Auto siis Minii Countryman R60 2013, 2.0D A (112hv) ja 50tkm mittarissa
    Z4 2.5 E85
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1265
    • Kajjjaani

    #2
    Ilman vikakoodeja hankala arvailla. Rallattaako se kone kokoajan/mistäpäin kuuluu? N47 kun kyseessä niin tulee mieleen olisiko jakoketju venynyt?

    https://youtu.be/emkclto5t-c

    https://youtu.be/3xm-YYmtkFY
    Last edited by alpine3; 08-07-2020, 00:30.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • Vanhus
      Newbiemmer
      • May 2020
      • 21
      • Espoo

      #3
      Ei ole ketju, koska tulee ainoastaan tietyssä tilanteessa hetkellisesti ja liittyen siihen hyytymiseen. Ilmeisesti EGR, koska siihen liittyviä vikakoodeja oli 2.

      Onko kokemusta näiden vaihdosta takuuna/recallina N47 osalta? N57 ainakin X3 tehtiin juuri tehtaan piikkiin EGR:n vaihto (recall)
      Z4 2.5 E85

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1265
        • Kajjjaani

        #4
        EGR:stä on jatkuva kamppis ainakin bemareissa päällä juurikin niiden vikaantumisen takia. Kannattaa kysyä marmorilta asiasta.
        Last edited by alpine3; 08-07-2020, 16:13.
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Vanhus
          Newbiemmer
          • May 2020
          • 21
          • Espoo

          #5
          Originally posted by alpine3 View Post
          EGR:stä on jatkuva kamppis ainakin bemareissa päällä juurikin niiden vikaantumisen takia. Kannattaa kysyä marmorilta asiasta.
          Marmori ei tullut vastaan lainkaan.

          Onko kenelläkään kokemuksia EGR:n ohittamisesta/deletoinnista? Sellaista suositeltiin. Katsatus/päästöt/kulutus/yms. Onko siitä itse asiassa lainkaan haittaa?
          Z4 2.5 E85

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1265
            • Kajjjaani

            #6
            N47 moottoriin on saatavilla esimerkiksi eBaystä sarjoja, joilla EGR poistetaan fyysisesti. Tuon lisäksi auto vaatii ohjelmoinnin moottorinohjaimeen, jolla EGR ja siihen liittyvät vikakoodit poistetaan käytöstä. EGR voidaan poistaa myös ainoastaan käytöstä (ohjelmoidaan kiinni asentoon) em. mainitulla tavalla ohjelmoimalla, jolloin EGR jää fyysisesti paikoilleen.

            Pelkästään käytöstä poistamalla on olemassa riski, että EGR on karstoittunut eikä se ei sulkeudu kunnolla ja jää vuotamaan imusarjaan, jolloin se aiheuttaa erinäisiä vikakoodeja moottorista.

            EGR:n käytöstäpoiston on sanottu hidastavan moottorin lämpeämistä, itse en ole moista huomannut. Poisto ei vaikuta päästömittauksen tulokseen, tosin EGR on saastelaite ja yli-innokas katsastusmies voi sen puuttumisen vuoksi hylätä auton katsastuksessa.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • Vanhus
              Newbiemmer
              • May 2020
              • 21
              • Espoo

              #7
              Tarkoitus oli käsittääkseni jättää se sinne, mutta "tulpata" pois ja ohjelmoida pois käytöstä. Katsastusmiehelle lienee hankala rasti todeta tuo vaihtoehto.

              Onko uusi EGR-venttilli parempi laadultaan? Vai uusiutuuko vika joka tapauksessa? Ilman sitä imusarja pysynee puhtaampana.

              Hoitoaika varattu, pitäis äkkiä päättää kumpaa toimenpidettä varten...
              Z4 2.5 E85

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎