Originally posted by rp
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M57 (330d,530d) vm.2002 probleemaa
Collapse
X
-
Originally posted by henri View PostEdit:En tiiä sitte varmaks mikä ääntä pitää, mutta tuolta suunnalta se ääni kuuluu, mutta tuolta alempaa ei siis ihan nuolenkären kohalta. Ääntä kuuluu myös auton pohjanalta etuosasta. Ei oikeen saa tarkasti selvää.
- Ääni kuuluu kun laittaa siis virran 2.asentoon, loppuu heti ku sammuttaa auton
- Kuuluu tyhjäkäynnilläki
- Ääni ei kuulu joka kerta ku auton käynnistää tai laittaa virrat 2.asentoon esim. jos auto on seisonut ajon jälkeen ja sitte 1. kerran laittaa virrat ja käynnistää ni sitte kuuluu. Mutta jos et käynnistäkkään autoa ja sammutat virrat ja kokeilet uudelleen ääntä ei kuulu uudestaan. Sitte kuuluu vasta ku käynnistät auton ja annat pyötiä jonki aikaa ja sammutat sen ja sitte se kuuluukin taas.
- Ääni on sellasta hurisevaa tasasta ääntä, joka kuuluu n. 20-30s ja sitten loppuu, pienen naksauksen jälkeen.
- Kuuluu minusta "vain" kuskinpuolelta
Kyllä noitten havaintojen perusteella veikkaisin 99% varmuudella surinan kuuluvan siirtopumpusta. Mut sehän on vain hyvä että hurisee....enemmän olisin huolissani, jos ei tuolta suunnalta kuuluisi mitään ääntä...e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
-
Originally posted by JTP View PostKyllä noitten havaintojen perusteella veikkaisin 99% varmuudella surinan kuuluvan siirtopumpusta. Mut sehän on vain hyvä että hurisee....enemmän olisin huolissani, jos ei tuolta suunnalta kuuluisi mitään ääntä...
Kiitti tiedosta
Juu hyvähän se on, että se surisee se ku lakkaa ni sittepä sitä ei liikuta mihinkään suuntaan, mutta pikkusen liian kova tuo ääni...Ku ennen sitä ääntä ei edes kuullut, tai ei ainakaan kiinnittänyt huomioo siihen. Ratkaisu ei ole sekään, että musiikkia kovemmalle
Pitää nyt käyttää/näyttää tota jollekkin viisaammalle eka , ni sitte pistetään osat uusiks.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by henri View PostJuu hyvähän se on, että se surisee se ku lakkaa ni sittepä sitä ei liikuta mihinkään suuntaan, mutta pikkusen liian kova tuo ääni...Ku ennen sitä ääntä ei edes kuullut, tai ei ainakaan kiinnittänyt huomioo siihen. Ratkaisu ei ole sekään, että musiikkia kovemmalleE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKyllähän sinulta näyttää löytyvän perinteinen siirtopumppu. (Puhelimessa tuli turhaan johdatettua harhapoluille). Kysäise jo varoiksi hintaa ja saatavuutta Heinäpäästä Oulun sähködieselistä.
edit:
220€...seuraavalle arkipäivälle saa, kun ei oo vaan viikonloppua välissä...eli jos maanantaina tilais vaikka, ni tiistaiks pitäs olla
Pitäskö sitä vielä kattoo eka, että onko varmasti tuo, ennen ku tilaa ja mistä tilaa/ostaa.
Sopisko esim. la / su missään vaiheessa?Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Äänet hävis siirtopumpun vaihdolla
Nyt on siirtopumppu ja suodatin vaihettu...Ei kuulu enää kovaa surinaa virrat päällä ja ajaessa, pieni nätti hiljanen hurina kuuluu, ku pumppu lähtee päälle ja ajaessa ei kuulu enää kabiiniin asti oikeestaan mitään ääntä tai ainaki ääni madaltu paljon, että ei huomaa enää sitä.
Jos siellä jokin muu on menossa vielä, ni katotaan sitte, kun osa hajoaa kokonaan
edit: Elikkäs siirtopumppu ei pidä enää niin kovaa ääntä, mutta kohehuoneesta ja sisälle kuuluu edelleen kovaa jurinaa...on sitten virrat 2-asennossa tai auto käynnissä. Seuraavissa viesteissä lisää aiheesta.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
No nyt siirtopumppu ei piä enää sitä kovaa surinaa, mutta konehuoneesta kuuluu edelleen ylimäärästä ääntä, sama ääni mikä kuulu ennen pumpunvaihtoakin, se on se ääni mikä kuuluu "ns. mittariston takaa" sisälle...semmonen jyrinä/jurina/surina/yninä...niinku vaimeesti joku yhteen putkeen toistas mvyy--yyyyyyyyy ääntä, ei kuulu koko aikaa ihan tasaisena äänenä...Konepellin aukasee niin tuntuu tulevan siitä kuskinpuolen iskaritolpan läheltä aika voimakasta surinaa...pitääkö sen surista koko ajan virrat 2-asennossa?
(surisee on auto käynnissä tai vain virrat 2.asennossa), eberi toimii ihan oikein,lämmöt nousee ainakin ja puhaltaa lämmintä ja kylmää, voisko kiertovesipumppu olla menossa ja siitä kuulus ääni sisälle, abs boxin releet (onko ne tossa E46:ssa siinä kuskinpuolen tuulilasin etuosassa, mustan muovikotelon sisässä), mitään valoja ei kyllä pala. Prkl ku tuntuu, että surisee joka puolella jokin...tiiän, että ääntä pitääkin kuulua, mutta kun ennen tota ei oo kuulunut.
Prkl , että ärsyttää tollaset äänet mitä ei oo ennen kuulunut. Pitääkö tohon perkele vaihtaa kaikki pumput, releet ja sähkömoottorit, boxit.
Tuoki ääni nimittäin hävis tänään, mutta tuli takasin päivän mittaan, ei oo ennen hävinnyt tuo ääni tässä 1,5vk:n aikana...Välillä kuuluu ja välillä ei ja sitte ku se alkaa kuulumaan niin kuuluu niin pitkään ennen kun auton sammuttaa. Ääni alkaa vähä sen jälkeen kun auto on pyörinyt jonkin aikaa. Ääneen ei vaikuta ilmastoinnin tai puhaltimen laittaminen pois päältä, sisäkierrot (päällä/pois), polttoaineen määrällä ei vaikutusta, lämmintä tulee ihan normaalisti ainaki vielä, ratin kääntelykään ei vaikuta eli ei ole ohjaustehostinkaan jne. Ääni ei välttämättä kuulu joka kerta, mutta sitten kun alkaa kuulumaan, niin ei lopu ennen kuin auton sammuttaa.
Jatketaan selvittelyä, no ompahan yksi surina ja vaihtokunnossa oleva osa vähemmän
vastaavaa juttua muista topiceista:
ps. enkä oo tullut hulluksi, ei ole ennen tuo ääni kuulunut tai ainakaan sitä ei ole erottanut auton sisälleLast edited by henri; 05-03-2009, 11:11.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
kävin äsken autolla:
virrat kun laittaa 2.asentoon alkaa surina kuulumaan, kuuluu n. 15s ja sitte kuuluu hanskalokerosta pieni naks-ääni ja ääni loppuu. Ääni on voimistunut tänään. Konepelti aukastunu se pikku mötikkä siinä kuskinpuolen iskarintolpan juuressa (mihin menee 2-johtoja) pitää surinaa, moottorin pyöriessä ääni kuuluu siitä paikkeilta koko ajan kuin myös virrat 2-asennossakin. Eihän sen pidä "surista" koko aikaa vai ?.
Osa äänistä varmaan tulee noista moniurahihnoista ja rullista (ne menee vaihtoon pikapuoliin).
Samalla kun jurina alkaa, alkaa rattikin hieman tärisemään tai ainakin tuntuu sellasta lievää tärinää...samaa ilmiötä kuin tuossa 1.linkin topiccissa (tossa edellisessä viestissä)
Kun auto ns. vielä lämmöt alhaalla mittari sinisen puolella...kokeilin noita eri puhallusvoimakkuuksia ja lämpötiloja, lämpötiloilla ei vaikutusta ääneen. Mutta takalasinlämppärin ku pistin päälle ääni hävisi, sitte pois päältä ja ääni palasi, mutta kun lämmöt alkoi nousemaan tämä ei enää vaikuttanut ja ääni kuuluí teki mitä tahansa. Surinaa kuuluu auton käydessä konehuoneesta koko ajan, luulen, että se on se ääni mikä kuuluu sisälle. Tänään tuolla takalasinlämppärin päälle laittamisella ei ollut vaikutusta mihinkään.
edit: tänään huomattua...
Tossa äsken kuuntelin, niin ääni ei siis kuulu aina ja sen huomion tein, että kun kierrokset nousee yli 1500rpm, niin ääni häviää ja sitte ku kierrokset tippuu takasi sen alle ja tyhjäkäynnille, niin jurina ja surina alkaa taas kuulumaan...voisko prkl olla joku resonanssi, onkohan moottorin tukikumit sittekään enää kunnossa, vaikka päällisinpuolin jees? Sitte kun käytin jonku aikaa kiekkoja n. 3000:ssa ja anto kierrosten tippua takasin tyhjäkäynnille, niin eipä surinaa ja jurinaa kuulunut. Sitte sama uusiks ja sitte kuulukin. Alkaa mennä jo ymmärrys yli :think: Tämäkään ei auta lähellekkään joka kerta. Useinmiten siis hurisee/humisee koko ajan ajaessa, ääni kuuluu myös tosi heikosti isoillakin kierroksilla 1500-2500rpm, mutta eniten juuri tyhjäkäynnillä. Ajaessa on sama mitä tekee, niin ääni kuuluu sitte koko ajan. Kiihytät, jarrutat tai ajat tasaisesti taikka auto paikallaan vaikka vapaalla, vaihteilla ei ole merkitystä.
Yhessä vaiheessa auto rupes vähä tärisemään tyhjäkäynnillä ja kierrokset tippu hieman...tätä kesti ehkä 1s.
En tiiä onko merkitystä, mutta autosta on 2 hehkua pimeemä ja imusarjanläpät poistettu...kaikki menee vaihtoon tässä kohta
Pitää tosiaan saada joku viisaampi auton kimppuun.
Kaikista neuvoista ollaan kiitollisia. Tosiaan kulkupuolessa ei ole mitään vikaa, ei nykimistä eikä mitään vastaavaa. Auto lähtee ihan ok käyntiin (kylmänä tai kuumanakin), ei tartte vinguttaa starttia.
Suuttimen korjausarvot todella hyvät...ainaki vielä viikko sitten
Siis selvityksenä se, että ääni mikä häiritsee on se surina ja jurina mikä kuuluu auton sisälle tyhjäkäynnillä koviten ja selvimmin (kuuluu niinku tulis suoraan mittariston takaa eli näin ollen konehuoneesta...oletus, tämä ääni ei kuulu sisälle muulloin, kuin moottorin käydessä), en tiedä onko samaa surinaa mikä tuolta konehuoneesta kuuluu virrat 2-sennossa, muulloin se häviää moottorin äänien sekaan. Sisälle kuuluva ääni ehkä hieman vaimenee kun painaa vähän kaasua tai ainaki tuntuu sille, että ääni on paljon voimakkaampi tyhjäkäynnillä. Siirtopumppu ei siis enää surise se vaihdettiin eilen. Siirtopumppu surisee aikansa ja se sammuu sitten ihan normaalisti, tämän jälkeen sisällä on ihan hiljasta. Sitten kun käynnistää auton, niin n. 5-10s kuluttua alkaa kuulumaan se kova surina ja jurina. Loppuu heti ku auton sammuttaa.
LISÄÄ juttua tia oikeestaan toistoa:
Kävin kaverin luona ja seki ihmetteli ja kummasteli ääntä...
Eka surisee ku laittaa virrat 2-asentoon tuo ääni lienee siirtopumpusta? ja sitte se naksahtaa n. 15s päästä ja koittaa hiljaisuus...sitte starttaus ja auto käyntiin...n. 5-10s pyörii normaalisti ilman mitään ääniä ja sitten alkaa surina taas kuulua en tiiä onko sama surina vai mikä hurina , ujellus, volina...tuntuu tosiaan, että ääni kuuluu juuri mittariston takaa konehuoneesta tuulilasin läheltä.
Eli ei ainakaan siis kuulu omasta päästä tuo tai sitte kaverikin tulossa hulluks
videoo:
Tossa tommonen kameralla kuvattu videon pätkä äänestä...alussa surisee ja sitte alkaa uudestaan 37s kohdalla kun auto on pyörinyt vähän aikaa
View My VideoLast edited by henri; 07-03-2009, 20:28.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Eikö kellään ole vinkkejä, mikä tollasta ääntä voisi pitää?Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Ihan mutu ajatus mutta jossain autoissa kun ilmastoinnin ilman ohjaus läppiin tulee häikkää alkaa servo moottorit surisemaan ja läpät plotisemaan. Ääni kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. En tiedä voisko tollasesta tulla koodia IHKA:an:think
Ainakin äänen suunta olisi sopiva, kojelaudan takaa ja vesikaukalosta päin.:think''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment
-
-
Originally posted by Pekuz View PostIhan mutu ajatus mutta jossain autoissa kun ilmastoinnin ilman ohjaus läppiin tulee häikkää alkaa servo moottorit surisemaan ja läpät plotisemaan. Ääni kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. En tiedä voisko tollasesta tulla koodia IHKA:an:think
Ainakin äänen suunta olisi sopiva, kojelaudan takaa ja vesikaukalosta päin.:thinkNykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Elikkäs tänään auton oli moniurahihnojen ja rullien vaihdossa. Samalla tutkittiin ja kummasteltiin tota surina/hurina ääntä.
Moottorin päällysmuovi veke, ni pääsi lähemmäks imusarjaa, sieltä suunnalta kun se ääni tuntu tulevan.
Lopulta selvis kuunteluiden ja kokeilujen jälkeen, että ääni tulee polttoaineen paaluuputkesta. Niitä letkuja/putkia ja johtoja kun liikutteli hieman, niin surina ja humina loppu virrat 2-asennossa. Mutta edelleen kuuluu harvakseltaan, ei läheskään aina.
Mutta edelleen se surina alkaa sitten, kun moottori ollut käynnissä sen n. 5s. Tuntus, että ratti tärisee samalla vähän ja kun kierroksia pikkusen nostaa, ni sitte loppuu.
Joka on sama ääni mikä kuuluu virrat 2-asennossakin.
Kokeiltiin "kuuntelulaitteella" ja moottorin käydessä polttoaineen tulolinja resonoi, rämisee, hurisee kovasti (varsinkin siinä lämpöanturin lähelle/kohdalla).
Nyt olisin kiitollinen kaikesta avusta, joilla siis on M57N dieselkone, niin resoinoiko teillä tuo polttoaineen tulolinja kuinka paljon. Sen tuntee myös sormellakin ihan ainakin mulla...tärisee melko paljon. Että mikähän sen aiheuttaa vai onko normaalia, jostain tuo "hurina" kuitenkin sisälle on alkanut kuulumaan.
En sitte tiiä onko mitään tekemistä asian kanssa, mutta muutaman kerran hurina loppui kun laitoin takalasinlämppärin päälle, toimi kaksi kertaa eikä ole sen jälkeen vaikuttanut (kokeiltu muutama viikko sitten)...alkaa vain auto täristämään vähän kun sen kytkee päälle, tekee edelleen tätä, mutta äänen katoamiseen se ei ole enää vaikuttanut.
Ajonaikana ei mitään nykimistä eikä muitakaan oireita, kuin ei myöskään käynnistymisessä ongelmia.
Samppasialle ja Clavurionille:
Ku lähin siitä pihasta, ni suris taas kovasti virrat päällä ja käynnistäessä hurina alkoi taas kuulumaan, ajonaikana joskus se äänen taajuus muuttui ja välillä tuntu, että häviäisi. Pysähdyin matkalla tankkaamaan ja sitte virrat päällä sitä ääntä ei taas kuulunu, kun vasta käynnistyksen jälkeen. Saman kokeilin vielä kämpän pihassa. Eli nyt ääni kuuluu aina ajossa, ei kuitenkaan aina enää virrat päällä. Pikkusen se taajuus ehkä vaihtelee välillä ja tuntuu, että ei ois aina ihan niin kova se ääni, mutta sitte palas taas "tuttuun kovaan ääneen". Ei tuosta tosiaankaan oo ennen noin kovaa ääntä ajossa kuulunut eli jokin siellä on, mutta mikä...HELP.
Muuten auto toimi ihan normaalisti.Last edited by henri; 06-04-2009, 13:55.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
Comment