Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 (330d,530d) vm.2002 probleemaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rp
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 246

    M57 (330d,530d) vm.2002 probleemaa

    Tämä on ehkä hieman haastava, mutta katsotaan jos jollakin olisi heittää jotain viisasta. Ongelma on vaihteleva starttaus lämpimänä. Kylmänä kone käynnistyy melkein avainta näyttämällä. Kuumana (noin 0-30min ajon jälkeen)saa startata 1-5 sekunttia ja pari kertaa ei ole lähtenyt ennen kuin parin minuutin odotuksen jälkeen. Yleensä lähtee noin 1sek aikana, mitä kai voi vielä pitää normaalina, mutta liian usein saa starttia pyörittää jopa tuon 5sek.

    Vikahan on siis jossakin polttoaineen syötössä (polttoaineen paine ei nouse kuumana yhtä helposti, mistä johtuu ongelman esiintyminen kuumana). Vikamuistiinkin on kirjautunut koodi "common rail pressure on engine startup". Epäilyksenalaisena on siis 330d mallissa common rail korkeapaine pumppu, siirtopumppu auton pohjalla, tankissa oleva siirtopumppu tai sitten putkissa jotain vikaa. Diagnosointi on vähän hankalaa kuulemma kun vika ei ilmene aina ja tuo 1sek aika on vielä normaalin rajoissa.

    Onko arvauksia?

    Korkepainepumppu luultavasti ei, koska se kuulemma aiheuttaa yleensä ongelmia myös ajossa, jos ei toimi kunnolla enkä ole huomannut ettei saisi tarpeekis ainetta kiihdytettäessä. Tankissa oleva pumppu ei myöskään ehkä ole syyllinen, koska sen tapauksessa ongelma korreloi yleensä tankissa olevan löpön määrään, mitä minulla ei tunnu tapahtuvan ainakaan selvästi. Voisikohan Webasto (jälkiasennettu) löpöliitäntä jotenkin sotkea imua?

    Eihän tuo nyt paljoa menoa haittaa ja aluksi tarkoitus olikin rauhassa ootella koska joku osa laukeaa kokonaan, mutta kun tuntuu perhana kestävän ja kestävän ennen lopullista iskua ja on se nyt vähä noloa starttailla parhaimmillaan 5sek.
  • Jeccu
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 2

    #2
    Kuulostaa vähän siltä, että olis ilmaa letkuissa..Jos ne on läpinäkyvät ni helppo kattoa viliseekö siellä kuplia.Jos siel on vaihdettu joku klemmari ns. tavalliseen letkuklemmariin niin voin luvata että vuotaa, kun niillä p*****lla on tapana painaa se letku kasaan.
    Voihan tietysti olla, että pumpun ajoitus on poskellaan jostain syystä..

    Comment

    • rp
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 246

      #3
      Ok, hyvä vihje.
      Mutta miksi vain kuumana ja startissa haittaa jos jostain pääsee ilmaa sekaan?

      Mikä ajoitus voisi olla pielessä? Käsittääkseni kaikki pumput käynnistyy "täysillä" kun aletaan startata ja nostavat painetta kunnes käynnistyy. Ainakaan pumppujen käynnistymisessä ei ollut häikkää, sen verran tutkivat vikakoodin luvun yhteydessä.

      Comment

      • Appe
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 590
        • Salo

        #4
        Viittaisi lämpötilaan... Moottorin lämpötunnistin..

        Comment

        • rp
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 246

          #5
          Pitää lisätä sekin tarkastettavien listalle.

          Comment

          • holle
            Newbiemmer
            • Sep 2005
            • 2

            #6
            Päivää

            Just rekistyröidyin.

            Itselläni on 525d -02 ja samanlainen ongelma paheni siihen pisteeseen, ettei auto lähtenyt kuumana ollenkaan käyntiin. Vikakoodi näytti juuri samaa tekstiä. Ongelmaa etsittiin ja etisittiin ja paloi aikaa rahaa ja tupakkaa. Vika on diesel ruistkun suuttimessa. Se päästää naftaa lorona läpi ja puottaa paineen alas käynnistäessä. Osa maksaa noin 330 euroa. Nyt toimii, kuin junan vessa´.

            Comment

            • holle
              Newbiemmer
              • Sep 2005
              • 2

              #7
              Pahoja kirjoitusvirheitä...

              Mut toivottavasti tulin ymmärretyksi...

              Comment

              • P-Kuikka
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 26
                • Kyröö (se parempi)

                #8
                Kaveri on töis Käyttö autolla ja sana et 330d ja 530d noin 150-200 tuhanen välein menee polttoaine pumppu ja niitä on sit kaks pumppua. Sano että kestää huomattavasti paremmin ku pitää tankkia yli 1/4 osan "ei joudu pumppu niin koville"

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kyllähän tuo viittaisi suuttimen/suuttimien vuotamiseen? Lyökö mustaa tuon "pitkän startin" jälkeen?

                  Comment

                  • anttij
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 56

                    #10
                    Siirtopumppuko...

                    Itsellä myös 525d -02 ja ongelma seuraavanlainen: Ihmettelin tänään kun starttautti yhden kerran pitkään, 300km ajon jälkeen tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista huomasin jonkun surinan, jota ei aikaisemmin ole kuulunut. Ääni paikallistui auton alle. Kun kääntää avaimesta 2 pykälää, eli hehkuttaa, muttei starttaa, niin surina kuuluu n. 20s ja loppuu sitten. Jos starttaa niin surina kuuluu koko ajan ajossa ja parkissa. Aikaisemmin ilmeni silloin tällöin nykimistä kiihdytyksessä 4200rpm kohdalla ikäänkuin kierrostenrajoitin iskisi päälle, nyt ilmiö toistuu joka kerta täyskaasukiihdytyksessä (ilmeisesti naftaa ei tule riittävästi). Onko muilla vastaavia kokemuksia (330d,530d, 525d)?
                    - E70 X5 3.0d Sport 2009
                    - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                    - ex. E60 530dA 2004 -
                    - ex. E46 318i 2002 -
                    - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                    - ex. E39 525dA 2002 -

                    Comment

                    • jms-btcf
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 696
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by anttij
                      Onko muilla vastaavia kokemuksia (330d,530d, 525d)?
                      Samanlaisia oireita oli mulla, syynä tosiaan siirtopumppu.
                      e61 535d

                      Comment

                      • anttij
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 56

                        #12
                        Vaihdoin siirtopumpun, ei nyki kiihdytyksessä ja tuntuu muutenkin että voimaa olisi paremmin tarjolla (kuvitelmaa...) Pumpun surina kuuluu todella hiljaisena, pitää oikein keskittyä kuuntelemaan. Eli homma kunnossa.
                        - E70 X5 3.0d Sport 2009
                        - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                        - ex. E60 530dA 2004 -
                        - ex. E46 318i 2002 -
                        - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                        - ex. E39 525dA 2002 -

                        Comment

                        • henri
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 5752
                          • Kiuruvesi/Iisalmi

                          #13
                          Täällä kanssa alkanut surina/humina kuulumaan eilen (ns. mittariston takaa tai jostain sieltä), tyhjäkäynnillä kuuluu aika selvästi, ajossa ei saa oikeen selvää, mutta ku auto ei ole käynnissä,niin kuuluu ihan selvästi . Surina loppuu heti kun auton sammuttaa ja alkaa kun virrat on 2.asennossa (surisee ja humisee n. 20-30s ja loppuu sitten) jos autoa ei käynnistä.
                          Autona siis E46 330d -03:nen M57N (commonrail). Minkähän hintanen tuo siirtopumppu suunnilleen ja missä päin se sijaitsee...onko se enää pohjan alla kuskin penkin alueella vai onko se näissä M57N-koneissa missä? Tosiaan tosta omasta ääni kuuluu konehuoneesta.

                          Ääni tulee konehuoneesta, kävin tossa pihalla ja aukasin konepellin...tulee jostain sieltä öljytikun lähettyviltä tarkemmin en ääntä saanut paikallistettua.

                          Ajossa ei ilmene mitään oireita, joskus tyhjäkäynnillä täristää autoa pitkän seisonnan jälkeen...loppuu kun lisää vähän kierroksia ja vähän ajan päästä tyhjäkäyntikin täysin normaali, eikä tee tätä kuin tosi harvoin.

                          Eli kyse olis sillon tosta osasta nro 6





                          En tiiä sitte varmaks mikä ääntä pitää, mutta tuolta suunnalta se ääni kuuluu, mutta tuolta alempaa ei siis ihan nuolenkären kohalta



                          EDIT:

                          Kävin taas pihalla ja kuuntelin ja tutkin lisää:


                          - Ääni kuuluu kun laittaa siis virran 2.asentoon, loppuu heti ku sammuttaa auton
                          - Kuuluu tyhjäkäynnilläki
                          -Ääni ei kuulu joka kerta ku auton käynnistää tai laittaa virrat 2.asentoon esim. jos auto on seisonut ajon jälkeen ja sitte 1. kerran laittaa virrat ja käynnistää ni sitte kuuluu. Mutta jos et käynnistäkkään autoa ja sammutat virrat ja kokeilet uudelleen ääntä ei kuulu uudestaan. Sitte kuuluu vasta ku käynnistät auton ja annat pyötiä jonki aikaa ja sammutat sen ja sitte se kuuluukin taas.
                          -Ääni on sellasta hurisevaa tasasta ääntä, joka kuuluu n. 20-30s ja sitten loppuu, pienen naksauksen jälkeen.

                          Eli ääni kuuluu myös pohjan-allaki edestä sinne kuskin kohille asti.
                          Last edited by henri; 20-02-2009, 14:54. Reason: Tutkittu hieman ja yritetty paikallistaa äänilähdettä lisää
                          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                          Ex. E30 320i 2d GTS -88


                          E46 330Cd (projekti V.2)


                          ----------------------------

                          Comment

                          • JTP
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 506
                            • Hpj

                            #14
                            Originally posted by henri View Post
                            Täällä kanssa alkanut surina/humina kuulumaan eilen (ns. mittariston takaa tai jostain sieltä), tyhjäkäynnillä kuuluu aika selvästi, ajossa ei saa oikeen selvää, mutta ku auto ei ole käynnissä,niin kuuluu ihan selvästi . Surina loppuu heti kun auton sammuttaa ja alkaa kun virrat on 2.asennossa (surisee ja humisee n. 20-30s ja loppuu sitten) jos autoa ei käynnistä.
                            Autona siis E46 330d -03:nen M57N (commonrail). Minkähän hintanen tuo siirtopumppu suunnilleen ja missä päin se sijaitsee...onko se enää pohjan alla kuskin penkin alueella vai onko se näissä M57N-koneissa missä? Tosiaan tosta omasta ääni kuuluu konehuoneesta.

                            Ääni tulee konehuoneesta, kävin tossa pihalla ja aukasin konepellin...tulee jostain sieltä öljytikun lähettyviltä tarkemmin en ääntä saanut paikallistettua.

                            Ajossa ei ilmene mitään oireita, joskus tyhjäkäynnillä täristää autoa pitkän seisonnan jälkeen...loppuu kun lisää vähän kierroksia ja vähän ajan päästä tyhjäkäyntikin täysin normaali, eikä tee tätä kuin tosi harvoin.

                            Eli kyse olis sillon tosta osasta nro 6





                            En tiiä sitte varmaks mikä ääntä pitää, mutta tuolta suunnalta se ääni kuuluu, mutta tuolta alempaa ei siis ihan nuolenkären kohalta

                            Kyllä se siirtopumppu siellä pohjassa kuskinpenkin kohdilla majailee. Ja tuossa kuvassa olevan nuolen alapuolella ei pitäisi olla mitään "surisevia" osia....ainoa joka tuollaista ääntä vois pitää, on kuvassa näkyvä kiertovesipumppu. Mutta jos ääni tulisi tuosta pumpusta, niin sen aiheuttaja luulisi olevan helppo paikallistaa...
                            e90 330i lci -09
                            Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                            Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                            Comment

                            • henri
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 5752
                              • Kiuruvesi/Iisalmi

                              #15
                              Originally posted by JTP View Post
                              Kyllä se siirtopumppu siellä pohjassa kuskinpenkin kohdilla majailee. Ja tuossa kuvassa olevan nuolen alapuolella ei pitäisi olla mitään "surisevia" osia....ainoa joka tuollaista ääntä vois pitää, on kuvassa näkyvä kiertovesipumppu. Mutta jos ääni tulisi tuosta pumpusta, niin sen aiheuttaja luulisi olevan helppo paikallistaa...

                              Edit:En tiiä sitte varmaks mikä ääntä pitää, mutta tuolta suunnalta se ääni kuuluu, mutta tuolta alempaa ei siis ihan nuolenkären kohalta. Ääntä kuuluu myös auton pohjanalta etuosasta. Ei oikeen saa tarkasti selvää.

                              - Ääni kuuluu kun laittaa siis virran 2.asentoon, loppuu heti ku sammuttaa auton
                              - Kuuluu tyhjäkäynnilläki
                              - Ääni ei kuulu joka kerta ku auton käynnistää tai laittaa virrat 2.asentoon esim. jos auto on seisonut ajon jälkeen ja sitte 1. kerran laittaa virrat ja käynnistää ni sitte kuuluu. Mutta jos et käynnistäkkään autoa ja sammutat virrat ja kokeilet uudelleen ääntä ei kuulu uudestaan. Sitte kuuluu vasta ku käynnistät auton ja annat pyöriä jonki aikaa ja sammutat sen ja sitte se kuuluukin taas.
                              - Ääni on sellasta hurisevaa tasasta ääntä, joka kuuluu n. 20-30s ja sitten loppuu, pienen naksauksen jälkeen. Mutta jos auto käynnistetään äänen kuuluessa, ni se kuuluu sitte niin pitkään ku moottori on käynnissä.
                              - Kuuluu minusta "vain" kuskinpuolelta
                              Last edited by henri; 20-02-2009, 15:40.
                              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                              Ex. E30 320i 2d GTS -88


                              E46 330Cd (projekti V.2)


                              ----------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎