Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljynsuodatinta käytät?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eljas
    BTCF Member
    • Apr 2017
    • 309
    • Vantaa

    Mitä öljynsuodatinta käytät?

    Koska moottoriöljyistä on parin topicin verran keskustelua enkä löytänyt öljynsuodattimista mitään keskustelua, niin ajattelin avata uuden topicin.

    Olen itse käyttänyt viritetyssä N54:ssa BMW:n OEM-suodattimia (Schmiedmann) ja öljyjä olen vaihdellut jopa 5tkm välein koska ajan RE85:lla. Olen huomannut välillä öljynvaihdossa, että öljynsuodatin on mennyt vähän ruttuun joka ei varmastikaan vaikuta suodatustehoon ja läpivirtaukseen positiivisella tavalla. Autolla ei ajeta radalla joten lämmöt eivät pyöri siellä 120 asteen tuntumilla (öljynä LiquiMoly 5W-40).

    OEM-suodatin maksaa reilut parikymppiä ja esimerkiksi Mahlen tai MANNin suodattimen saa alle kympillä. Mahlea oon ainakin itse pitänyt ihan hyvänä ja käyttänyt aiemmissa erimerkkisissä autoissa. Jonkin internet-tiedon mukaan MANN valmistaa BMW:n suodattimet.

    Mitä kokemuksia muilla on eri merkkisistä suodattimista? Mielellään hankkisin sellaisen suodattimen vaikka vähän kalliimmalla joka ei mene ruttuun. Ja yritetään välttää tässä topicissa keskustelu moottoriöljyistä
    N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
    Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
    Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #2
    Mä olen pelannut varman päälle tämän filsun kanssa ja suosinut tähän asti pelkkää OEM-tuotetta. Muissa filttereissä olen lipsunut jo koska niiden "tehokkuus" ei ole millään tavalla yhtä merkittävässä asemassa. Lisäksi todettakoon että öljynsuodatin on kaikista suodattimista se edullisin, sen kanssa ei ole isoja eroja mistä ja minkä ostaa - sama pistää parasta, eli minusta se on silloin = OEM.

    Jos kuitenkin jossain vaiheessa teen havainnon että OEM-suodatin esim tiettyä merkkiä, kyseisen merkin mallimerkinnän kera, voisin kuvitella tyytyväni myös tähän tarvikkeeseen. Tärkeää noissa suodattavuuden lisäksi juuri tuo toinenkin asepekti, eli miten hyvin pysyy muodossaan ym mekaaniset ominaisuudet, vahvistukset ja muut. Laadukkaissa suodattimissa on isoja eroja näiltä osin moniin halpismerkkeihin.

    Jos kuitenkin joku tarvike pitää nostaa jalustalle niin omien havaintojen mukaan Knecht on parasta. Mahle saattaa tulla samalta tehtaalta, mutta jostain syystä Knecht on osunut positiivisemmin omaan mieleeni sisältäen aina juuri nuo mekaaniset vahvikkeet ja muut.
    Last edited by Dualfun; 09-11-2020, 10:11.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16419
      • Asikkala

      #3
      Lukkoon. Kaikki tulee kiinasta.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        Se, että öljynpaine painaa suodattimen hieman ruttuun, on yleistä monissa autoissa, varsinkin talvella.
        Se kertoo siitä, että suodatin todellakin tekee töitä eli suodattaa kunnolla. En siis pitäisi sitä kovin vakavana asiana, ainakin oem suodatin on varmasti mitoitettu oikein, eikä viritetynkään auton osalta tilanne muutu jos öljypumppu on alkuperäinen. Suodattimen virtauskapasiteettihan laskee koko ajan kun kilometrejä tulee lisää, lian tukkiessa osan suodattimesta. Käyttämäsi vaihtoväli on varmasti turvallinen.
        Sellanen asia kuin "highflow" suodatin mitä jotkut pilipali tuning merkit markkinoi (mm. Simota) saa itsellä ainakin yökkäysreaktion aikaan, idea on täysin typerä. Suodattimen rooli on pitää se kaikkein haitallisin asia eli lika pois laakereista eikä virrata mahdollisimman vapaasti.

        Joku erittäin jäykkä, vaikka 60 loppuinen öljy saattaa vaikuttaa siten että suodatin menee helpommin ruttuun
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16419
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Joku erittäin jäykkä, vaikka 60 loppuinen öljy saattaa vaikuttaa siten että suodatin menee helpommin ruttuun
          :think

          Comment

          • Krampus
            BTCF Member
            • Nov 2017
            • 373
            • Keski-Suomi

            #6
            Mann-Filter on ollut suodattimena, mitä olen käyttänyt. Ei ole ollut yksikään suodatin rutussa.
            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
            F39 X2 Xdrive20D, käyttis
            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              #7
              BMW OEM, Mann tai Mahle.
              Edellisen kerran kun korkkasin M54 koneeseen tarkotetun orkkis suodattimen, se oli Mannin tekemä.
              Vaihdan kerran vuoteen kaikkiin autoihin öljyt, ei ole koskaan ollut suodattimet vielä rutussa.
              Last edited by Antti O; 09-11-2020, 13:10.

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1832
                • Karjaa

                #8
                Kiinnitin huomiota kun mulla pääsi vähän venähtämään E46:sen kanssa öljynvaihtoväli että oli Mannin suodatin vähän lytyssä. En mielestäni ole aiemmin samaan törmännyt, mutta enpä tuosta nyt kovin huolissani osaa olla.


                Mann, Mahle ja Knecht, tai miksei OEM:nkin, kaikki noista asiallisia. Wixit yms. halpikset kannattanee jättää hyllyyn.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • eljas
                  BTCF Member
                  • Apr 2017
                  • 309
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Mä olen pelannut varman päälle tämän filsun kanssa ja suosinut tähän asti pelkkää OEM-tuotetta. Muissa filttereissä olen lipsunut jo koska niiden "tehokkuus" ei ole millään tavalla yhtä merkittävässä asemassa. Lisäksi todettakoon että öljynsuodatin on kaikista suodattimista se edullisin, sen kanssa ei ole isoja eroja mistä ja minkä ostaa - sama pistää parasta, eli minusta se on silloin = OEM.
                  Hyvää pohdintaa ja näin olen itsekin toiminut

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Se, että öljynpaine painaa suodattimen hieman ruttuun, on yleistä monissa autoissa, varsinkin talvella.
                  Se kertoo siitä, että suodatin todellakin tekee töitä eli suodattaa kunnolla. En siis pitäisi sitä kovin vakavana asiana, ainakin oem suodatin on varmasti mitoitettu oikein, eikä viritetynkään auton osalta tilanne muutu jos öljypumppu on alkuperäinen. Suodattimen virtauskapasiteettihan laskee koko ajan kun kilometrejä tulee lisää, lian tukkiessa osan suodattimesta. Käyttämäsi vaihtoväli on varmasti turvallinen.
                  Sellanen asia kuin "highflow" suodatin mitä jotkut pilipali tuning merkit markkinoi (mm. Simota) saa itsellä ainakin yökkäysreaktion aikaan, idea on täysin typerä. Suodattimen rooli on pitää se kaikkein haitallisin asia eli lika pois laakereista eikä virrata mahdollisimman vapaasti.
                  Samaa mieltä näistä "highflow"-filttereistä Hyvä kuulla, että ruttuun menemistä on myös muillakin. Mietin vain, että miten tuo OEM-filtteri menee välillä vähän ruttuun jo näin lyhyillä vaihtoväleillä vaikka ei tosiaan ole mitään päivitettyä öljypumppua ja öljyt ovat viskositeetiltään ihan "normaalit".
                  N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                  Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                  Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Viimeksi ostin reilumman erän Purolator:in suotimia koska ovat OEM:aa

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1673
                      • vihti

                      #11
                      Kyllä mä yleensä orkkiksia käytän, viimeks tais mennä bosch merkkinen koneeseen, se on mutanetissa maininnalla ”alkuperäislaatu” ja ihan saman näköinen ainakin on. Joskus oli yhdessä autossa edellisen omistajan laittama wix ja se oli aika jumissa suodattimenkannessa et ihan hetken sai miettiä miten saa irrotettua ilman että rikkoo sen sisäputken, mut kyllä se sitten kohtuuttoman voiman käytöllä(kumivasara) irtosi.
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Tuoppo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 558
                        • Joensuu

                        #12
                        Alkuperäistä vastaavia suodattimia (bosch, mann) on tullut käytettyä ja öljyt olen vaihtanut n. 20tkm välein tai kerran vuoteen. Koskaan en muista suodatimen olleen rutussa. :think
                        G30 530e xDrive iPerformance -20
                        E70 X5 xDrive40d -10

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Kysymys suodattimen ruttaantumisesta, kuvassa on M54 suodatin joka meni ruttuun, mutta vasta siinä vaiheessa kun irrotin sitä suodatinkannesta, suodatinta joutuu puristamaan jonkin verran että irtoaa, ruttaantuu helposti.
                          Last edited by BMW525Xda; 11-11-2020, 06:28.

                          Comment

                          • M_Power
                            Moderator
                            • Jul 2003
                            • 2758
                            • Espoo, HML

                            #14
                            Mann made in Germany on mennyt käyttöautoon. Harrasteautoon OEM.
                            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                            Team vier Zylinder!

                            Comment

                            • Petsku333
                              BTCF Member
                              • Jun 2014
                              • 349
                              • Kerava

                              #15
                              Mahlea käytän itse, Wixiäkin joskus erehtynyt käyttämään, mutta on kyllä jotenkin tosi lelun oloisia. 10tkm vaihtovälillä ei kumpikaan ole kuitenkaan mennyt ruttuun. Kylmällä koneella isot kierrokset ruttaa helposti suodattimia.
                              Seat Cupra 290

                              Ex. F20 118i MHD Stage 2
                              E60 2006 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎