Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikea öljy E-30 vaihteistoon ja perään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    Oikea öljy E-30 vaihteistoon ja perään?

    Perä lukoton,Kumpaa noihin GL 4 vai 5 :Sta???
    E30 ja E46 ///M
  • Jarpeli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 510
    • vaasa

    #2
    kysympäs samassa topicissa et mitäs laitetaan lukolliseen?

    Comment

    • Velho
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 267
      • Tampere

      #3
      Vaihteistoon käy tuo GL-4 ellei vaihteiston kyljessä ole tarraa, että ATF eli jos on tarra niin sitten automaattivaihteistoöljy.

      Lukottomaan perään periaateessa käy tuo GL-5 mutta BMW ei ole hyväksynyt sinne muuta öljyä kuin MOBIL GEARLUBE VS 600 joka synteettinen erikoishypoidivaihteistoöljy ja itse suosittelen ainakin laittamaan tuota.

      Lukolliseen perään MOBIL GEARLUBE VS 500 saa esim. KL-varaosista hinta 25€/litra hain juuri 2 litraa.
      Last edited by Velho; 12-09-2005, 23:47.
      Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
      Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

      Comment

      • Jarno80
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 246
        • Riihikoski

        #4
        Paljonko tonne 325:sen perään menee öljyä?
        Ahdin määrää tahdin...

        www.jarno80.suntuubi.com

        Comment

        • bmwcruiser
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 412
          • Lappeenranta

          #5
          1,7 litraa/50 eskoo sinne sujahtaa. Tai mahtuuhan sitä sinne varmaa enemmänki, mut ton verran sinne ite laitoin ja nii se ohjekirjaki käski
          E30

          Comment

          • HarzaTheMan
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 458
            • Sawo

            #6
            Öljyntäyttöaukkoon asti laitettuna sain 325:n laatikkoon menemään 1,4 litraa ja isoon perään 1,7 litraa, sen jälkeen rupesi vuotamaan ulos.

            VS500 lukkoperäöljyä voi laittaa myös lukottomaan kuten aiheesta ennenkin on kirjoitettu. Eli jos ei ole varma onko lukkoa vai ei niin VS500 perään, mutta jos tietää ettei lukkoa varmasti ole niin VS600. Hinta noilla on about sama. Myös Castrolilta löytyy peräöljyä, joka ainakin paikallisella AD:lla oli vähän halvempaa kuin Mobil ja sillä on myös BMW hyväksyntä.
            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 334

              #7
              Kannatanee sit tarkistaa se vaihteistö oljy että on oikeaa, ite laiton perus keppivaihe öljyä vaikka ois näköjään sittenki tarvinnu jonkun atf, eli automaattiloota ölpät. Kyl ne vaihteet silmään napsuu, mut hieman tahmaselta tuntuvat..
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                #8
                Originally posted by Bnito
                Kannatanee sit tarkistaa se vaihteistö oljy että on oikeaa, ite laiton perus keppivaihe öljyä vaikka ois näköjään sittenki tarvinnu jonkun atf, eli automaattiloota ölpät. Kyl ne vaihteet silmään napsuu, mut hieman tahmaselta tuntuvat..
                Tuo onkin juuri vähän kettumainen juttu koska se ATF merkintä on ilmeisesti vain tarra laatikon kyljessä ja jos siitä se tarra on lähtenyt pois niin entäs sitten. Onko tuohon vaihteisto/öljytyypin tunnistamiseen olemassa joku muu keino kuin se tarra? Minä en mitään ATF merkintää vaihteistosta löytänyt, joten laitoin sinne 80W manuaaliöljyt vaikka entisen omistajan jäljiltä olikin ATF:ää. Nyt kun ilmat on ruvenneet kylmenemään, niin alkaa tuo manuaaliöljy tahmoa. Lämpimänä kyllä pelaa niin kuin pitääkin. Pitäisköhän sinne sittenkin ATF:t vaihtaa ennen kuin on taulussa -30 astetta pakkasta

                Jostain luin että noita alun perin manuaaliöljyille tarkoitettuja Getrageja on käytetty myös ATF:llä paremman toimivuuden vuoksi talvella, mutta se kuluttaisi synkroja. Pitääköhän tuo paikkaansa?

                Edit: Näinhän se olikin, eli öljytulppa kertoo öljyn. Lainattu täältä
                In the gearbox (manual transmission), some BMW's made between 1986 and 1992 had "labeled" gearboxes with a red or green label on the passenger side of the bellhousing. These had 17mm EXTERNAL wrenching oil plugs. If the label is green, use Redline MT90. If the label is red, use Redline D4 ATF. If there was no label, the gearbox will have 17mm INTERNAL wrench oil plugs, and should use Redline MTL GL-4 70W-80.
                Last edited by HarzaTheMan; 13-09-2005, 22:04.
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • kole
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 506
                  • Joensuu

                  #9
                  Kyllä ne mulle on työtänyt ATF:ää joka autoon vaikka en ole huomannut mitään tarroja.

                  Comment

                  • Jaska.T
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1535
                    • TaNpere

                    #10
                    Originally posted by kole
                    Kyllä ne mulle on työtänyt ATF:ää joka autoon vaikka en ole huomannut mitään tarroja.
                    Öljy ei sitten ole aina atf:ää vaikka väri olisi punaista. Tuli vain mieleen jos olet pelkän värin nähnyt-

                    G30 530e Msport
                    -------------------------------------------------
                    F30 330e Msport
                    E60 525d Msport LCI
                    E39 530d Touring
                    Ex E46 320i coupé
                    Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                    Ex ALPINA B6
                    Ex E34 525i Touring
                    Ex E36 328i Coupe
                    Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                    Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                    Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                    Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                    Never Drive Faster Than
                    Your GuardianAngel Can Fly

                    Comment

                    • HarzaTheMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 458
                      • Sawo

                      #11
                      Onkos noissa ATF:issä isojakin eroja? Kävin katsomassa eilen yhdestä liikkeestä, niin siellä oli Mobil ATF 220 Premium hintaan 5,50€ / litra ja toinen oli Mobil ATF täyssynteettinen hintaan 14,50€ / litra. Onko tuo kalliimpi hintansa arvoista tavaraa?

                      Offtopic:
                      Kumpaakohan noista ATF:istä kannattais laittaa ohjaustehostimeen?
                      ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                      Comment

                      • Jarno80
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 246
                        • Riihikoski

                        #12
                        Volvon merkkihuollussa laittavat kuulemma nykyään joka laatikkoon tota automaattiöljyä...on kuulemma paljon parempaa tavaraa! Mene ja tiedä sopiiko se sitten joka laitteeseen...
                        Ahdin määrää tahdin...

                        www.jarno80.suntuubi.com

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎