Announcement

Collapse
No announcement yet.

B47 turbo-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • riparipa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 92
    • Jyväskylä

    B47 turbo-ongelma

    Mikäköhän voisi olla uudessa/kunnostetussa turbossa vikana kun osakaasulla toimii ihan hyvin, mutta kiihdyttäessä alkaa rykimään vastaan ja välillä häviää ahdot kokonaan (kiihtyy kun joku vanha hiace).

    Taustaa:

    520dLCI:n lähdettiin vaihtamaan turboa ja pakosarjan tiivisteitä auton sisälle tulevan pakokaasunkäryn takia.

    Korjaamolle tullut ensimmäinen turbo oli akselistaan väljä ja seuraavaa varaosaa odoteltiin parisen viikkoa. Ja nyt tämäkin osa taitaa olla susi.

    Vanhassa turbossa vikana oli että vuotaa VNT säätöakselin juuresta pakokaasua.

    Auto siis toimi ennen vaihtotoimenpiteitä muuten ok, paitsi ajoittainen pakokaasun käry sisällä.
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Nytpä on varsin erikoisen kuuloinen episodi alusta alkaen.

    Säätimen akselilta tuskin niin paljoa kaasua tulee, että on lopun viimein syy hajulle.
    Useinhan ne on mustia siitä, muttei meinaa sen kummempaa vuotoa. Pahoin uskon, että haku tulee muualta, kuten pakoputken jousto-osasta tai egr-coolerin rikkinäisestä bypass putkesta. Näin 9/10 haju vaivaisesta.

    Korjatussa ahtimessa on nyt varmaan vääränlainen säädin kiinni tai vaurioitunut.

    Väljäähän siellä akselilla täytyy uudessakin ahtimessa olla ihan tuntuvasti sivusuuntaisesti.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • Wesulius
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 304
      • Mynämäki

      #3
      Tuossa b47 koneessa on sitten kuulalaakeriturbo.
      Ihan hirveesti ei akselissa väljää ole , oikeestaan yhtään.
      Onko hiukkaspöntön nokimäärää tarkastetu , yleensä kun se alkaa tukkeentua pakopaine nousee ja pakokaasu tykkää tulla ulos milloin mistäkin.

      Comment

      • riparipa
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 92
        • Jyväskylä

        #4
        lisätietoa

        Joo kaikenkaikkiaan todella omituinen tämä homma on. Löyty kuvakin tuosta alkuperäisestä turbosta, tosin tuosta ei näy oikeastaan kun tuon paineanturin putken vuoto.

        Kokeilivat vaihtaa myös säätimen vanhasta turbosta uuteen, mutta tälläkään ei vaikutusta toimintaan.

        Autolla ajettu 155tkm ja olikohan ash mass bimmertool litellä katsottuna joku 40-50grammaa (en pysty nyt varmistamaan ku auto tosiaa pajalla edelleen).

        Kulkine on nyt ollu kohta kuukauden korjattavana ja vähän alkaa olla epätoivoinen olo.
        Attached Files

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #5
          Omaankin korvaan äkkiseltään omituinen tapahtumien kulku.
          Onko korjaamo ns. Ammattitaitoinen vai vaikuttaako sille että enemmän arvailua?

          Suuttimen pohjatiivisteen vuotohan tuo myös käryn nokkaan, tosin se on bmw moottoreissa melko harvinaista jollei ole perseelleen asennettu.

          Aivan pienen pientä pakovuotoa ei helposti kyllä haista, jos kunnolla käryää on mieluummin isompi vuoto kyseessä
          Last edited by Urpo_rotta; 08-01-2021, 16:57.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • riparipa
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 92
            • Jyväskylä

            #6
            Tuosta kuvasta ei näy, mutta pakosarjan ja ahtimen välinen liitos oli aivan musta. Ainakin vielä on luottoa korjaamoon ja auto oli tosiaan muuten aivan ok paitsi pakokaasun käry sisällä aika ajoin. Konepelti avoinna pystyi myös haistamaan pakokaasun käynnistämisen jälkeen.

            Korjaamo hoitelee nyt takuuasiana tätä toista turboa takaisin varaosatoimittajalle ja sovittiin että auto kasataan ensiviikolla vanhalla turbolla, uusi sitten tilalle ehkäpä kun se joskus tulee... Tilanne on aika älytön, mulla on ollut korjaamon sijaisauto nyt kuukauden.

            Sikäli erikoinen tilanne, että kyseessä eka remppa viiteentoista vuoteen, jonka tekee joku muu kuin itse ja aivan järkyttävää säheltämistä.

            Tämäkin olisi varmaan kannattanut tehdä itse Nyt tilanne, että auto hankittu 6kk sitten ja otettu vielä lisäturva, joka kattaa nyt tässä tilanteessa suurimman osan kustannuksista.

            Comment

            • riparipa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 92
              • Jyväskylä

              #7
              status update

              Autoon nyt vaihdettu vanha turbo ja toimii täysin. Aika erikoinen tilanne, että kaksi vaihtoturboa oli rikki. Kolmatta odotellessa.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2236
                • Vantaa

                #8
                En kyllä ikimaailmassa olisi hyväksynyt "korjattua" ahdinta autooni, varsinkin jos maksaja muualla.

                Nuo "tehdas" korjatut Garretit ei sitten ole Garretin korjaamia, vaan todennäköisesti kiina tms. kamoilla läjätty aivan jossain muualla. Tehdasuuden ahtimen saa maailmalta 900€, ja todennäkölisesti kotimaasta pari sataa lisää laittamalla. En ihmettelisi jos olet kohta uutta remonttia tekemässä.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • riparipa
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 92
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Juu, siis nyt tosiaan autossa kiinni se vanha toimiva turbo. Ja pisteenä i:n päälle perjantaina emäntä valitteli että autossa haisee taas pakokaasu sisällä. No pihaan tullessa oli semmonen tsupsuttava ääni ja konepelti auki niin sieltä oli tipahtanu matkan varrella pakosarjassa kiinni oleva banjopultti mikä syöttää pakokaasun paineanturia.

                  Täytyy sanoa että heikolla levelillä seilataan nykykorjaamoilla kun tää työn jälki on tällä tasolla.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    #10
                    Originally posted by riparipa View Post
                    Juu, siis nyt tosiaan autossa kiinni se vanha toimiva turbo. Ja pisteenä i:n päälle perjantaina emäntä valitteli että autossa haisee taas pakokaasu sisällä. No pihaan tullessa oli semmonen tsupsuttava ääni ja konepelti auki niin sieltä oli tipahtanu matkan varrella pakosarjassa kiinni oleva banjopultti mikä syöttää pakokaasun paineanturia.

                    Täytyy sanoa että heikolla levelillä seilataan nykykorjaamoilla kun tää työn jälki on tällä tasolla.

                    Mikä korjaamo kyseessä?
                    On kyllä niin kamalan kuulonen suhmurointi että hävettää heidän puolesta jo
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • riparipa
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 92
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Kuten tuossa jo aiemmin totesin, mulla ei ole kokemusta autokorjaamotoiminnan laatu/hinta tai mistään tasosta 15 vuoden ajalta, jolloin olen korjannut autoni itse.

                      Viimeisin itse maksettu korjaamoreissu ennen tätä oli erääseen autoon teetetty ohjauskulmien säätö alustasarjan asennuksen jälkeen ja yrittivät rahastaa väljistä raidetangon päistä, vaikka alustasarjan asennuksen yhteydessä en mitään väljyyttä ollut havainnut. Tämän liikkeen nimeä en muista.

                      Oma oletukseni kuitenkin oli että taso olisi parantunut 15 vuoden aikana, mutta näemmä näitä virheitä edelleen sattuu. Nykyään sentäs oletusarvoisesti lähes kaikki korjaamot tarjoavat sijaisauton, eli tässä suhteessa tilanne parempi. Myös tämä liike tarjosi sijaisauton ja siitä olen heille kiitollinen (auto oli kuitenkin yli kuukauden pajalla).

                      Jos jotain tästä touhusta olen oppinut, en ehkäpä osta enää autoa automyyjältä, jolla ei ole omaa korjaamotoimintaa.

                      Tämän casen osapuolina oli/on:

                      Auton myyjä: SAKA (josta ostettu heidän lisäturva, mikä kattaa esim. turbon rikkoutumisen, muutenhan tämä liike ei korvaa yhtään mitään)
                      Varaosaturbon toimittaja: Meretek
                      Korjaamo: Mikan ja Anssin Autohuolto, JKL

                      Tähän mennessä olen saanut ehkäpä parasta asiakaspalvelua tuolta korjaamolta, mutta mielestäni pulttien kiristämättä jättäminen on aikamoinen huolimattomuusvirhe, jota ei pysty korvaamaan asiakaspalvelulla.

                      Asiassa paistaa läpi mielestäni se, että samaa asiaa veivaa ihan liian monta toimijaa. Jos homma menisi esim. niin että korjaamo voisi tilata varaosansa haluamaltaan toimijalta ja esittää laskun suoraan auton myyjälle, eikä niin että auton myyjä tilaa varaosat omilta toimittajiltaan ja laittaa osat korjaamolle ja korjaamo asentaa. Tällöin myös takuuasiat olisivat selkeämpiä.

                      Comment

                      • kimmon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Tuusulantien päässä...

                        #12
                        Meretekhän myy pääsääntöisesti purkuosia? Avk:n vanha varaosatoiminta myytiin tuolle firmalle.
                        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by kimmon View Post
                          Meretekhän myy pääsääntöisesti purkuosia? Avk:n vanha varaosatoiminta myytiin tuolle firmalle.
                          Saa aieltä uuttakin tavaraa.

                          Mika ja Anssi tietääkseni ok, ongelma lienee SAKA ja meretek...
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • riparipa
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 92
                            • Jyväskylä

                            #14
                            juu soittelinkin korjaamolle ja kuulemma olisi voinut hinauttaa auton heidän tallille ja ottaa vuokra-auton alle. olisivat kuulemma maksaneet kulut. no niin tai näin laitoin auton ajokuntoon itse.

                            kaiketi asentaja vaihtunut useamman kerran korjaussession aikana ja sitten jäänyt pultti kiristämättä.. mistäpä näistä tietää.

                            kaikenkaikkiaan itsellä alkaa väsymys painaa tän rumban kanssa

                            Comment

                            • Wesulius
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2012
                              • 304
                              • Mynämäki

                              #15
                              Jos homma menisi esim. niin että korjaamo voisi tilata varaosansa haluamaltaan toimijalta ja esittää laskun suoraan auton myyjälle, eikä niin että auton myyjä tilaa varaosat omilta toimittajiltaan ja laittaa osat korjaamolle ja korjaamo asentaa. Tällöin myös takuuasiat olisivat selkeämpiä.
                              Kyllä ainakin me saadaan hommata SAKAn korjauksiin osat itse.
                              Paljon ihmiset vievät viallisia autoja vaihtoon , lähes jokainen.
                              Yleensä vaan vikaa korjatessa huomaa , miten sitä on jo yritetty korjata siinä onnistumatta ja sitten viety vaihtoon.

                              Selvisikö tästäkään lopulta sitä vikaa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎