Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RRR77
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2016
    • 232
    • Tuusula

    Säteilylämmitin

    Siinäpä hiukan karumpaa kieltä asiasta.

    Kuva otettu meidän toisesta autosta. Auton akkua ladattu 19h, aamulla muistin että myös säteilylämmitin on edelleen kytkettynä järjestelmään, eli sitäkin on hehkutettu 19h yhtä soittoa. Hiukan surkuhupaisaa lienee että lataus/lämmitys laitettiin päälle moottorin ollessa osalämmin. Ulkolämpötila oli silloin -20c ja aamulla -15c. Oikeasti moottorin lämmittämiseen käytetään Binaria, kummassakin autossa.

    Kyseessä n47d20c, eli jos kyseessä olisi n57 niin lämpötilat olis vielä naurettavammat.
    Attached Files
    Last edited by RRR77; 16-01-2021, 18:03.
    535d F07
    120d M-Sport F20
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14357
    • Oulu

    #2
    Niin, vaan katsoppa öljyn lämpöjä.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • M-ERiMiEs
      BTCF Member
      • Jun 2013
      • 210
      • Porvoo

      #3
      Tässä ihmeteltiin yhtä n57 miten se ei tunnu lämpeävän oikein millään, mutta heti kun koneen käynnisti niin arvotpas muuttui huomattavasti.
      F11 LCI 535i M-Sport
      Voorti -12

      Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        #4
        -22C aamulla katoksessa, nelisen tuntia säteilijä oli päällä.
        N46B18A moottori. Säteilylämmitin lohkon alaosassa.
        Sylinterikannen lämpötila (Coolant) +15C.

        Jos pakkanen laskee -10C tasolle, nesteet on jo yli +30C.
        Arvot tarkastettu Livedatasta Torque pro apilla, obd:sta luettuna.


        Todellakin toimii.
        Last edited by Antti O; 16-01-2021, 18:43.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by RRR77 View Post
          Siinäpä hiukan karumpaa kieltä asiasta.

          Kuva otettu meidän toisesta autosta. Auton akkua ladattu 19h, aamulla muistin että myös säteilylämmitin on edelleen kytkettynä järjestelmään, eli sitäkin on hehkutettu 19h yhtä soittoa. Hiukan surkuhupaisaa lienee että lataus/lämmitys laitettiin päälle moottorin ollessa osalämmin. Ulkolämpötila oli silloin -20c ja aamulla -15c. Oikeasti moottorin lämmittämiseen käytetään Binaria, kummassakin autossa.

          Kyseessä n47d20c, eli jos kyseessä olisi n57 niin lämpötilat olis vielä naurettavammat.
          Minä en näe tuossa mitään hälyttävää, toki on huomattava että lämmitin ollut päällä erittäin kauan, mutta on se sen tehnyt mitä moottorin esilämmityksellä haetaan eli lämmittänyt öljyt.

          Veikkaan että pari tuntia tekee jo sen normipakkasella että moottori on turvallinen käynnistää.

          Mukavuusvarusteeksi tarkoitetut webastot, Eberit, yms. On kyllä ihmiselle mukavia mutta lämmittävät öljyä valitettavan vähän.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Niin, vaan katsoppa öljyn lämpöjä.
            Tämä. Se tärkein kylmäkäynnistyksessä ja tärkein moottorin kestoiän kannalta.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              #7
              E46 N46, näkeekös inpalla dme alta öljynlämmöt... Vois meinaan katsoa miten toi säteilijä öljyjä lämmittää.

              Comment

              • RRR77
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2016
                • 232
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by zener View Post
                Niin, vaan katsoppa öljyn lämpöjä.
                19 tunnin jälkeen öljynlämpö on 17 astetta. Parin tunnin lämmityksellä se on vielä miinuksella. Tämä öljynlämpö ei ole edea lämmittämällä saatu aikaiseksi, vaan käytännössä toi säteilijä on vaan estänyt öljyä jäähtymäatä enempää.

                Toki onhan tuollanen säteilylämmitin parempi kun ei mitään, mutta kyllä se käytännössä melko onneton kapistus on.
                535d F07
                120d M-Sport F20

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6935
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by RRR77 View Post
                  19 tunnin jälkeen öljynlämpö on 17 astetta. Parin tunnin lämmityksellä se on vielä miinuksella. Tämä öljynlämpö ei ole edea lämmittämällä saatu aikaiseksi, vaan käytännössä toi säteilijä on vaan estänyt öljyä jäähtymäatä enempää.

                  Toki onhan tuollanen säteilylämmitin parempi kun ei mitään, mutta kyllä se käytännössä melko onneton kapistus on.
                  Jos -20C pakkasella kannen lämpötila +15, onko se onneton? Aika mallikohtasia eroja taitaa olla.
                  M54 moottori lämpes kanssa aikanaan hyvin.

                  Comment

                  • RRR77
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2016
                    • 232
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Antti O View Post
                    Jos -20C pakkasella kannen lämpötila +15, onko se onneton? Aika mallikohtasia eroja taitaa olla.
                    M54 moottori lämpes kanssa aikanaan hyvin.
                    Kannen lämpötila ei ole 17 astetta. Öljynlämpö 17 astetta, coolant -7.
                    535d F07
                    120d M-Sport F20

                    Comment

                    • daro
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 113
                      • Oulu

                      #11
                      M57, -28 pakkasta, 3h lämppärissä, käynnistäessä nesteenlämpö näytti Torquella +6 astetta, noin minuutti käynnissä ja neste ilmeisesti kiertänyt sen verran että nesteen lämpö olikin muuttunut jo 30 asteeseen.

                      Omasta mielestäni ihan ok suoritus säteilylämppärille. Öljynlämpöjä tuollaisesta E60 -ikäkauden laitteesta ei taida nähdä mistään?

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 502
                        • Kouvola

                        #12
                        Säteilylämmitin ja N54, -27, auto seisonut 2vrk, 3,5h lämpässä -> öljynlämpö +18 ja nesteen +6. JB4:lla katsoin ennen starttausta. On se nyt mielestäni parempi, kun ei mitään.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎