Announcement

Collapse
No announcement yet.

S54 savuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete95zhn
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 208
    • Boostby

    S54 savuttaa

    Kaverin puolesta kyselen...


    ...2001 M3 S54, täysi koneremppa (ehkä, paperit on, mutta...) tehty n. 10000 km/3 vuotta sitten, lähes kaikki senkin jälkeen rata-ajoa. Alkoi kuulemma savuttamaan ja syömään runsaasti öljyä viime kesällä, itse en ko käikäleellä ole vielä ajanut. Puristuspaine- ja ohivuotomittauksissa tasaisesti samaa kaikissa pytyissä ja arvot suht järkevät (11,8-12,2 bar, 10-15%). CCV on uusi ja päällisin puolin letkut imusarjaan ovat oikein kiinni.
    Plenumissa on öljyä, samoin kaasuläpissä.
    Imukanavat näyttävät olevan suht puhtaat. Tulpat ovat karstaiset. Boroskoopilla ei näy ainakaan isoa oljyvuotoa imuventtiilien varsiin.


    Onko varmaa tietoa tai hyviä arvauksia, ennenkuin konetta aletaan purkamaan enemmänkin?
    Last edited by pete95zhn; 16-02-2021, 11:34.
    Pete

    Menneet:
    E36 320iT '97 E46 320dT '03 E91 320iT '06 E61 525dTA '08 M-sport
    Nyt:
    F11 530 dTA '11 M-Sport
    0,33x E46 M3 '01
    G31 530eX TA '21 M-sport
    996 turbo

    fortistuning.fi

    ERIKOISMOOTTORI.fi:n ohjelmaviritysten virallinen jälleenmyyjä
  • Wesulius
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 304
    • Mynämäki

    #2
    Originally posted by pete95zhn View Post
    Kaverin puolesta kyselen...


    ...2001 M3 S54, täysi koneremppa (ehkä, paperit on, mutta...) tehty n. 10000 km/3 vuotta sitten, lähes kaikki senkin jälkeen rata-ajoa. Alkoi kuulemma savuttamaan ja syömään runsaasti öljyä viime kesällä, itse en ko käikäleellä ole vielä ajanut. Puristuspaine- ja ohivuotomittauksissa tasaisesti samaa kaikissa pytyissä ja arvot suht järkevät (11,8-12,2 bar, 10-15%). CCV on uusi ja päällisin puolin letkut imusarjaan ovat oikein kiinni.
    Plenumissa on öljyä, samoin kaasuläpissä.
    Imukanavat näyttävät olevan suht puhtaat. Tulpat ovat karstaiset. Boroskoopilla ei näy ainakaan isoa oljyvuotoa imuventtiilien varsiin.


    Onko varmaa tietoa tai hyviä arvauksia, ennenkuin konetta aletaan purkamaan enemmänkin?
    Oisko vaan öljy käyny liian kuumana.

    Comment

    • Juho_
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2016
      • 1062
      • Suomi

      #3
      Huohottaako selkeästi (puhaltaako reilusti huohottimen letkusta)?

      Toki hyvä olisi tietää savuttaako moottorijarrulla, kiihdyttäessä reilulla kaasulla, vai tyhjäkäynnillä aikaa oltuaan. Noin niinku esimerkiks.
      Ja miten merkittävä se öljynkulutus on (joku määrä)?

      Onko siihen rempassa vaihdettu männät ja porattu sylinterit tai hoonattu / pelkät m-renkaat uusittu?

      Esim. venttiilivarren kumit tai väljät (imupuolen) ohjurit, niin silloin näkyy yleensä heti siinä että imukanavat/venttiilit selkeästi öljyiset.
      Varsinkin venttiilien varsiin hyvä silloin kiinnittää huomiota.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #4
        Originally posted by pete95zhn View Post
        Plenumissa on öljyä,

        En ole S-moottorien asiantuntija, mutta käsittääkseni sinne plenumiin ei pitäisi öljyä päästä kun huohotusjärjestelmästä?






        Kuvan perusteella on kaksi reittiä, joista todennäköisin on osien 1-2 läpi jos jostain syystä järjestelmä ei toimi.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Wesulius
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 304
          • Mynämäki

          #5
          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          En ole S-moottorien asiantuntija, mutta käsittääkseni sinne plenumiin ei pitäisi öljyä päästä kun huohotusjärjestelmästä?






          Kuvan perusteella on kaksi reittiä, joista todennäköisin on osien 1-2 läpi jos jostain syystä järjestelmä ei toimi.
          Kyllä siellä aina vähän öljyä on.
          Olisi hyvä tietää missä ja milloin alkoi savuttamaan.

          Comment

          • dynss
            BTCF Member
            • Jul 2016
            • 178
            • Tuusula

            #6



            Tuon kolmosen kautta pitäisi palata ylimääräinen öljy öljypohaan? Itsellä ainakin ollut todella vähän öljyä plenumissa, ei voi oikeestaan edes sanoa että olisi öljyä. Myös viimeiset 10tkm ollut oil catch can käytössä ja eipä ole paljon mitään jäänyt siihenkään. Oil catch can sinne vähäksi aikaa käyttöö ja katsoo kuinka nopeasti täytyy
            BMW huollot ja korjaukset
            https://www.micars.fi/
            Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

            E46///​​M3 supercharged
            MB W447 111cdi

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9994
              • KVLA

              #7
              Lototaan: Konerempan yhteydessä asennetut (tarvike) venariohjurien kumit kovettuneet tai korkanneet kovassa rata-ajossa ja hörii nyt yläpäästä ölppää.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Lototaan: Konerempan yhteydessä asennetut (tarvike) venariohjurien kumit kovettuneet tai korkanneet kovassa rata-ajossa ja hörii nyt yläpäästä ölppää.

                Tämä näkyisi useimmiten sinisenä pölläyksenä kylmäkäynnistyksessä
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9994
                  • KVLA

                  #9
                  Kuten moottorijarrullakin,kaasu uudelleen avatessa. Ja kun tuosta aloitusviestistä en ymmärtänyt milloin ja miten savuttelee,niin sen takia tuo "lotto". Eli arvaus muiden joukossa.
                  Last edited by Heguli 31; 21-02-2021, 17:58.

                  Comment

                  • pete95zhn
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 208
                    • Boostby

                    #10
                    Originally posted by Juho_ View Post
                    Huohottaako selkeästi (puhaltaako reilusti huohottimen letkusta)?

                    Toki hyvä olisi tietää savuttaako moottorijarrulla, kiihdyttäessä reilulla kaasulla, vai tyhjäkäynnillä aikaa oltuaan. Noin niinku esimerkiks.
                    Ja miten merkittävä se öljynkulutus on (joku määrä)?

                    Onko siihen rempassa vaihdettu männät ja porattu sylinterit tai hoonattu / pelkät m-renkaat uusittu?

                    Esim. venttiilivarren kumit tai väljät (imupuolen) ohjurit, niin silloin näkyy yleensä heti siinä että imukanavat/venttiilit selkeästi öljyiset.
                    Varsinkin venttiilien varsiin hyvä silloin kiinnittää huomiota.
                    Hyviä kysymyksiä, kaikkiin ei ole vastauksia, kun en ole ajanut sitä. Mutta öljyä meni radalla kuulemma 1l / 100km. Ajaessa ei peilistä näe savua, mutta auton perä on aivan musta...valkoisessa autossa...takana ajava näki savutuksen alkavan aina kaasulle mentäessä. Papereitten mukaan männät ja renkaat on vaihdettu.
                    Plenumin pohjalla/kaasuläpissä/alipaineputkessa (se siinä bensatukin vieressä) oleva öljyinen karsta voi olla kertynyt auton koko historian aikana. En tiedä, kun en itse ole remppaa tehnyt. Jos olisin, niin olisin myös nuo putsannut. Mutta imukanavat sekä imuventtiilien varret että venttiilit itse ovat puhtaat, eikä niissä näy öljyä.

                    Anyway, mosa varmaan irtoaa ensi viikolla.
                    Pete

                    Menneet:
                    E36 320iT '97 E46 320dT '03 E91 320iT '06 E61 525dTA '08 M-sport
                    Nyt:
                    F11 530 dTA '11 M-Sport
                    0,33x E46 M3 '01
                    G31 530eX TA '21 M-sport
                    996 turbo

                    fortistuning.fi

                    ERIKOISMOOTTORI.fi:n ohjelmaviritysten virallinen jälleenmyyjä

                    Comment

                    • pete95zhn
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 208
                      • Boostby

                      #11
                      No, jos kaikkien öljyrenkaiden välykset ovat 0.10-0.20 mm liian suuret, yhdessä sylinterissä molemmat puristusrenkaat ja melkein kaikissa muissa jompi kumpi liian väljä, niin kai sitä öljyä alkaa palamaan. Lisäksi 5/12 pakoventtiilin vartta öljyssä. Nuo ohivuoto- ja puristupainemittaukset oli tehty lisätyllä öljyllä, joten siksi kohtuulliset luvut.


                      Mutta vähän aihetta sivuava kysymys: Onko S54-moottorissa samaa ongelmaa kuin S50-moottorissa, eli kun konetta laulattaa pitkään korkeilla kierroksilla, niin öljy pakkaantuu kanteen, eikä ehdi valumaan sieltä pois? S50:n kilpaversioihin tehdas on näköjään kehittänyt kuristimen kannen öljynkiertoa varten.
                      Pete

                      Menneet:
                      E36 320iT '97 E46 320dT '03 E91 320iT '06 E61 525dTA '08 M-sport
                      Nyt:
                      F11 530 dTA '11 M-Sport
                      0,33x E46 M3 '01
                      G31 530eX TA '21 M-sport
                      996 turbo

                      fortistuning.fi

                      ERIKOISMOOTTORI.fi:n ohjelmaviritysten virallinen jälleenmyyjä

                      Comment

                      • meteor
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 123
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Tuskin on samaa ongelmaa. Kyseinen ongelma koski s50b30 ja siihen on saatavilla Group N Restrictor "putki" joka ujutetaan kanteen nokka-akselin pinnapulttien väliin rajoittaen öljyn nousua kanteen.
                        S50b32 asia on hoidettu lohkon yläpinnassa olevalla kuristimella jossa on pieni sihti.

                        Comment

                        • pete95zhn
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 208
                          • Boostby

                          #13
                          Itse tein, katsotaan paljonko säästettiin...

                          Kansi oli muuten OK, sinne vaihdettiin uudet venttiilinvarren kumit. Männät on rengastettu uudestaan, sylinterit olivat tasaisesti pyöreät.

                          Näin kasauksen loppumetreillä yksi VANOS-kysymys:

                          Pystyykö/pitääkö pystyä nokkia kääntämään "Full retard" asennosta "Full advanced" asentoon nokka-akselista kääntämällä, kun mekanismit ovat kiinni ja kiristetty momenttiin?
                          Tämä on nimittäin ainoa asia, mikä minua vaivaa, ennenkuin laitan kannnen kiinni. Kolmen eri ohjeen mukaan ajoitus on kohdallaan, mosa pyörii kampiakselin päästä kääntämällä ja molemmat nokat ovat "Full Retard".



                          Itse itselleni vastaten...ei pidä. Katsoin opetusvideon aiheesta, ja pitäisi olla oikein.



                          Tämä lähinnä varmistuksena...
                          Last edited by pete95zhn; 02-04-2021, 10:45.
                          Pete

                          Menneet:
                          E36 320iT '97 E46 320dT '03 E91 320iT '06 E61 525dTA '08 M-sport
                          Nyt:
                          F11 530 dTA '11 M-Sport
                          0,33x E46 M3 '01
                          G31 530eX TA '21 M-sport
                          996 turbo

                          fortistuning.fi

                          ERIKOISMOOTTORI.fi:n ohjelmaviritysten virallinen jälleenmyyjä

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by dynss View Post
                            http://bmwfans.info/parts-catalog/E4..._oil_separator


                            Tuon kolmosen kautta pitäisi palata ylimääräinen öljy öljypohaan? Itsellä ainakin ollut todella vähän öljyä plenumissa, ei voi oikeestaan edes sanoa että olisi öljyä. Myös viimeiset 10tkm ollut oil catch can käytössä ja eipä ole paljon mitään jäänyt siihenkään. Oil catch can sinne vähäksi aikaa käyttöö ja katsoo kuinka nopeasti täytyy
                            Ei, vaan nelosen kautta, eli se putki, mikä kulkee pakosarjan välistä. Mulla oli se koko matkalta tukossa, mutta ei silti aiheuttanut savutusta.


                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Originally posted by pete95zhn View Post
                              Itse tein, katsotaan paljonko säästettiin...

                              Kansi oli muuten OK, sinne vaihdettiin uudet venttiilinvarren kumit. Männät on rengastettu uudestaan, sylinterit olivat tasaisesti pyöreät.

                              Näin kasauksen loppumetreillä yksi VANOS-kysymys:

                              Pystyykö/pitääkö pystyä nokkia kääntämään "Full retard" asennosta "Full advanced" asentoon nokka-akselista kääntämällä, kun mekanismit ovat kiinni ja kiristetty momenttiin?
                              Tämä on nimittäin ainoa asia, mikä minua vaivaa, ennenkuin laitan kannnen kiinni. Kolmen eri ohjeen mukaan ajoitus on kohdallaan, mosa pyörii kampiakselin päästä kääntämällä ja molemmat nokat ovat "Full Retard".



                              Itse itselleni vastaten...ei pidä. Katsoin opetusvideon aiheesta, ja pitäisi olla oikein.



                              Tämä lähinnä varmistuksena...
                              Jos solenoidit on irti niin käytännössä sen saa käännettyä nytkyttämällä, mutta ei helposti. Mutta ymmärrän mitä haet takaa. Ei saa käännyttyä pelkästään kääntämällä.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎