Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 320i -13 xDrive moottorin kalkatus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PekkaV
    Newbiemmer
    • Feb 2021
    • 17
    • Imatra

    F30 320i -13 xDrive moottorin kalkatus

    Kokeillaan vielä täällä alueella mallikohtaisen alueen lisäksi, jos tavottaisi enemmän tietoutta (arvauksia)


    Kyseessä 320k ajettu N20B20 moottori, joka pitää tyhjäkäynnillä/alakierroksilla dieselmäistä kalkatusta. Pistän tähän pari videota, jotka kuvattu tyhjäkäynnillä, laittelemalla vaihdetta päälle/pois (automaatti)


    Kaasuttamalla siis ääni häviää/peittyy tuolla 2500+ kierroksilla.


    Kuunneltu on konetta monilla korvilla, sieltä täältä stetoskoopilla / ilman.

    Omat havaintoni stetoskoopista, lohkon pultista kuuluu ihan takaosasta konetta, kun taas öljykopan pulteista enemmänkin moottorin etupuolelta.



    - jakopää on edellisen omistajan toimesta vaihdettu, mutta ei öljypumpun ketjua. Stetoskoopin perusteella ääni ei ole sieltä lähtöisin.

    - tuskin on venttiilinostajajumia kun ei öljykorki auki kuulu yhtään enempää?
    - olen paria samanlaista konetta kuunnellut, toisessa ei ollut ko. ääntä, toisessa oli samankaltainen mutta vaimeampi
    - auto toimii täysin, tehot tallella & ei vikakoodeja. Eipä taida viedä öljyäkään. Ääni on siis vain ärsytys, jonka toivoisin häviävän.

    -kylmällä koneella ääni alkaa kuulua vajaan minuutin päästä, lämpimällä koneella 10sek päästä. Ei siis heti käynnistäessä. Öljynpaineet... ?
    -veto päällä kuten myös tyhjäkäynnillä kuuluu, moottorijarruttaessa ei. Vai vaimeneeko vain taustameluun?



    Nythän siis kun rajoituksia koronasta tulee, olisi täydellinen aika ottaa kone irti, mutta kun ei yhtään sitten tiedä kummasta päästä konetta aukoisi ja mitä sieltä tarkistaisi... Oikean diagnoosin tekijälle wiskipullo postissa


    PS. olisi voinut jättää vaimennusmaton päälle niin suuttimien ääni ei sotkisi.






  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Hyvän ja kalliin whiskyn takia pitää osallistua.

    Suuttimet tai männät.

    Comment

    • PekkaV
      Newbiemmer
      • Feb 2021
      • 17
      • Imatra

      #3
      Tarkennan, wiskin valitsen itse mutta on vähintään 0,5L pullo


      Okei, suuttimet voi tsekata koneen ollessa paikallaan mutta mitä niistä tarkistetaan?



      Männän ollessa kyseessä, kone luonnollisesti purettava mutta mikä aiheuttaisi äänen? Heiluu kuopassaan? Laakeri?

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        N20 moottorille tyypilliset ääntelijät ovat hukkaportti, venttiilinnostimet, ja vanoksen osat.

        Nätisti nämä harvoin käyvät nämä n20 moottorit
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          #5
          Täältä voi alkaa arpomaan.

          Comment

          • fransesco
            BTCF Member
            • Jul 2014
            • 232
            • Vantaa

            #6
            Tämä on nyt ihan maallikon heitto, mutta erityisesti tuossa ensimmäisessä videossa kuului semmoinen tikittävä ääni. Minulla oli vastaava N43-moottorissa ja ilmeni muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Oireen syyksi paljastui tankin huohotinventtiili (fuel tank ventilation valve) joka nimestään huolimatta on siinä koneen kyljessä eikä jossain tankin suunnalla. Huollossa ottivat sen irti ja ääni poistui. Osa N43 koneeseen oli noin 100 eur luokkaa.
            Last edited by fransesco; 04-03-2021, 10:58.
            E88 & F56 electric

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Sylkkykohtaisia (laakeri) tai muita vikoja voi koittaa kaivella kokeilemalla estää ko. sylkyn käynti. Puolasta johto irti lennossa (en ota vastuuta etteikö rikkoisi mitään) mutta omasta uskaltaisin koittaa.

              Tuossa oli joku laakerivikainen mutta ei kyllä taida kuulostaa samalle.


              Luulisi että jos öljynpaine olisi alhainen niin pienikin kierrosten nosto korjaisi asian.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • AlpinWeiss
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 927
                • West coast

                #8
                Originally posted by fraatti View Post
                Sylkkykohtaisia (laakeri) tai muita vikoja voi koittaa kaivella kokeilemalla estää ko. sylkyn käynti. Puolasta johto irti lennossa (en ota vastuuta etteikö rikkoisi mitään) mutta omasta uskaltaisin koittaa.

                Tuossa oli joku laakerivikainen mutta ei kyllä taida kuulostaa samalle.


                Luulisi että jos öljynpaine olisi alhainen niin pienikin kierrosten nosto korjaisi asian.

                Noin kokeilisin itsekin sulkea mäntä yms. seikat pois. Tuolla tekniikalla paikallistui omasta n20 koneesta sen ainoa vika mitä on ollut 150tkm aikana ollut, yksi suutin. Edes moottorinvikavalo ei jäänyt palamaan. Tuossa omassa ei videon kaltaista ääntä ole ollenkaan.
                MBCLK240 -02
                E36 318 -93
                E46 320 Ci -01
                E46 330 CiA -01
                E60 520i -04
                E93 325i -07
                F36 420xi -16

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎