Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maitoa manuaalilaatikossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hyvonen
    BTCF Member
    • Jul 2017
    • 9
    • Espoo

    Maitoa manuaalilaatikossa?

    Aloitin kytkimen vaihdon laskemalla vaihdelaatikosta öljyt. Yllätys oli melkoinen, kun huomasin öljyn joukossa maitomaista harmaata ainesta. Kimaltelua ei näkynyt. (Kuvassa näkyvät kokkareet olivat ennen öljyä astian pohjalla.)

    Potilaana oleva E36 on seissyt talven pukeilla, ja moottori ollut viimeksi käynnissä joskus viime vuoden lopulla. Laatikkona ZF s5d-320z.

    Voiko maito johtua kosteudesta, eli vettä olisi päässyt laatikkoon? Normaalia? Vai onko se nestemäiseen muotoon muuttuneet laaakerit? Edellistä öljynvaihdon ajankohdasta ei ole tietoa. Laatikko toimi lokakuussa vielä hienosti eikä ääntänyt poikkeuksellisesti.

    Uutta laatikkoa vai uutta öljyä sisään ja kovaa ajoa? Vai jotain muuta?
    Attached Files
  • 330Driver
    BTCF Member
    • Feb 2015
    • 459
    • Pori

    #2
    Uudet redline mt-90 öljyt sisään ja tsekkaa samalla toimiiko laatikon huohotin ettei päästä molempiin suuntiin jollonka ois mahdollista kosteutta kerryttää
    E36 ///M3 evolution cabriolet
    E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
    E91 330D Käyttis
    Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
    Koodit/koodaukset PORI
    ___________________________
    EX E92 335D LCI 405hp/801nm
    EX E46 330D Touring
    EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1681
      • vihti

      #3
      Öljyn vaihto ja kovaa ajoa, nämä laatikot ei ihan pienestä säikähdä
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Hyvonen
        BTCF Member
        • Jul 2017
        • 9
        • Espoo

        #4
        Kiitos! Ollaan kaikki samaa mieltä, että vettä tai kosteutta on jostakin päässyt laatikkoon, ja se aiheuttaa harmauden öljyyn.

        Red Linen MTL:t ostin jo ennalta tätä varten. Täytyy kaataa ne laatikkoon, kunhan vauhtipyörä on koneistettu ja uus kytkin on saatu paikalle.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          #5
          Muistaakseni juuri redline MTL oli öljy joka ei toiminut ainakaan Getrag 420g laatikossa alle 10 lämpötiloissa ollenkaan.
          Vahva suositus alkuperäistyyliselle öljylle joka on tietääkseni ennemminkin atf tyyppinen kuin jokin muu.
          Omaan zf kun laitan uudet litkut keväällä, laitan orkkista/vastaavaa
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Muistaakseni juuri redline MTL oli öljy joka ei toiminut ainakaan Getrag 420g laatikossa alle 10 lämpötiloissa ollenkaan.
            Vahva suositus alkuperäistyyliselle öljylle joka on tietääkseni ennemminkin atf tyyppinen kuin jokin muu.
            Omaan zf kun laitan uudet litkut keväällä, laitan orkkista/vastaavaa
            Itse olen käyttänyt Redline D4 ATF manuaaleissa, käyttiksissä.
            Mopoihinkin loistava, missä erillinen öljy kytkimelle ja laatikolle (BMW GS).
            Tuossa on GL-4 luokitus manuaaleihin.
            Huomattavasti notkeampaa, ei talviongelmia.
            Kisakireään ratapeliin /kesäautoon varmaan sitten tuo MTL parempi??

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1681
              • vihti

              #7
              Oon ajellu 5vuotta zf lootalla redlinen mtl sisällä, lämpimästi suosittelen käyttämään sellaista öljyä mitä on alunperin tarkoitettu käytettävän näissä vaihteistoissa. Tuossa redlinen lirussa ei ole _mitään_ ominaisuutta mikä parantaisi zf manuaalilaatikon toimintaa, kylmänä on jopa vähän huonompi, ei muuta eroa
              E39 523i Turbo

              Comment

              • 330Driver
                BTCF Member
                • Feb 2015
                • 459
                • Pori

                #8
                Itse törkkäsin viimeksi mt-90 redlinet. Lienee aikalailla samaa kun tuo MTL:think
                E36 ///M3 evolution cabriolet
                E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                E91 330D Käyttis
                Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                Koodit/koodaukset PORI
                ___________________________
                EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                EX E46 330D Touring
                EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎