Njoo tsori..Unohin merkata että tosiaan käsin vispataan vaihteet tuohon
Enkä noista paljoo uutta löytäny, suurimman osan olin jo aikasemmin kolunnu läpi.
Noista tulpista sen verran, että tein tuossa viikonloppuna huoltoa kun kävin kotopuolessa. Mittasin kulutuksen sinnepäin (n. 300km) 6.4l/100km ja huollon jälkeen takaisin 7.0l/100km. Kulutus nousi siis noin 0.5l/100km, kun vaihdoin NKG kaksikärkitulppien tilalle Bosch nelikärkitulpat. Mitään muuta kulutukseen vaikuttavaa en vaihtanut, ilmanputsarinkin olin vaihtanut jo aiemmin.
Ja ajonopeus ja -tyyli olivat mielestäni ihan samanlaiset.
Pitää vielä mitata jonkin reissun kulutus ja vaihtaa noihin NKG:n tulppiin takaisin jos kulutus tosiaan nousi pysyvästi.
Jaa niin ja mulla tosiaan vaihdelaatikon kyljessä oli punainen lappu jossa luki jotain että automaattilaatikon öljyä kiitos. Perään laitoin lukottoman perän öljyä kun motonetissä ei ollut sitä lukollisen öljyä. Mulla on luistonesto ja pähkäilin, että tuskin siinä sen lisäksi vielä lukkoperää on...
Lohkolämmitinkin tuli samalla asennettua, melkoinen viritelmä se säteilylämmitin, mutta kaippa se jotenkin lämmittää.
Jarrunesteet olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein.Sinullakin tuo aika lähestyy.Menisi vaan tuossa samassa liemienvaihto hässäkässa.
Kaveri ei myös viitsinyt itse vaihtaa,vaan kävi paikallisessa öljynvaihto puljussa vaihdattamassa.Jarrunesteet ja työ maksoi 18e.Yksi vaihtoehto tuokin jos ei itse viitsi ilmausruuveja mytjätä.
Noista tulpista sen verran, että tein tuossa viikonloppuna huoltoa kun kävin kotopuolessa. Mittasin kulutuksen sinnepäin (n. 300km) 6.4l/100km ja huollon jälkeen takaisin 7.0l/100km. Kulutus nousi siis noin 0.5l/100km, kun vaihdoin NKG kaksikärkitulppien tilalle Bosch nelikärkitulpat. Mitään muuta kulutukseen vaikuttavaa en vaihtanut, ilmanputsarinkin olin vaihtanut jo aiemmin.
Ja ajonopeus ja -tyyli olivat mielestäni ihan samanlaiset.
Pitää vielä mitata jonkin reissun kulutus ja vaihtaa noihin NKG:n tulppiin takaisin jos kulutus tosiaan nousi pysyvästi.
Jaa niin ja mulla tosiaan vaihdelaatikon kyljessä oli punainen lappu jossa luki jotain että automaattilaatikon öljyä kiitos. Perään laitoin lukottoman perän öljyä kun motonetissä ei ollut sitä lukollisen öljyä. Mulla on luistonesto ja pähkäilin, että tuskin siinä sen lisäksi vielä lukkoperää on...
Lohkolämmitinkin tuli samalla asennettua, melkoinen viritelmä se säteilylämmitin, mutta kaippa se jotenkin lämmittää.
Hmm, eikös tuohon saa vielä ihan kunnon lohkolämmitimen lohkoon kylkee eikä noita paskoja säteily leluja tarvii laittaa?
Soittelin vähä noista tulpista niin sarja normaaleja tuohon tarkotettuja boscheja maksas 25e, ja enkeekoot sitten halvemmalla, olikoha joku 20tms..En nyt tiiä kummat tässä siihen tunkis, mut ekaa kertaa kuulen että tulpat olis noin paljo vaikuttanu kulutukseen.
Jarrunesteet olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein.Sinullakin tuo aika lähestyy.Menisi vaan tuossa samassa liemienvaihto hässäkässa.
Kaveri ei myös viitsinyt itse vaihtaa,vaan kävi paikallisessa öljynvaihto puljussa vaihdattamassa.Jarrunesteet ja työ maksoi 18e.Yksi vaihtoehto tuokin jos ei itse viitsi ilmausruuveja mytjätä.
No eipä tuossa suuri homma sinänsä ole, ainoo vaan että se jarrujärjestelmän huuhtominen ei juurikaan nappaisi. Eli puljata muutamat nesteet sieltä läpi, kun tulee aina pyrittyä tekemään kaikki nii mahottoma hyvi ja sit siin välissä poltellaa hermot kun ei meinaa onnistua
"Tulee tehtyä kaikki hyvin"...mutta olet kuitenkin valmis jättämään tuon oikeasti tärkeän huoltotoimen tekemättä(jarrunesteeseen kondensoitunut vesi vaurioittaa kokojärjestelmää)?
No, homma on kuitenkin aivan pikku juttu kun otat kaverin polkeen jarrua ja olet itse ilmausruuvilla. Katsot vain että jarrunestekuppi ei pääse tyhjäksi.
Voit huoletta jättää vaikka ne moottoriöljyjen vaihdot vähän vähemmälle ja käydä vaikka homman hoidattamassa lähimmässä huoltoliikkeessä. Ei maksa paljon.
"Tulee tehtyä kaikki hyvin"...mutta olet kuitenkin valmis jättämään tuon oikeasti tärkeän huoltotoimen tekemättä(jarrunesteeseen kondensoitunut vesi vaurioittaa kokojärjestelmää)?
No, homma on kuitenkin aivan pikku juttu kun otat kaverin polkeen jarrua ja olet itse ilmausruuvilla. Katsot vain että jarrunestekuppi ei pääse tyhjäksi.
Juu juu, ei nyt ole siitä kiinni että jättäisin tekemättä. Kyllä sen teen, mutta en välttämättä vain tuon huollon yhteydessä.
On niitä tullu ilmailtua, kaikista mukavin on naisten kanssa ilmata kun penteleet nostaa polkimen ylös ennen kuin kerkee sulkee ilma-ruuvin
Nyt vielä toho tehostimee niitä vinkkejä niin homma alkaa olla illastettu.
Ohjaustehostimeen tietysti mitä korkissa lukee.Ei ainakaan sekoitu eri öljylaadut keskenään.Tuskin saat koko systeemiä aivan "kuivaksi".
Njoo, no atf:fää sinne. Tosin se nykynen on siellä mustaa/tummaa..Joten jos siihen sotkee tätä suomessa käytettyä punasta niin..?
Ja mitä porukka aikoinaan kirjotellu että joku CHS ois sinne parasta vaikka korkissa lukis vaikka mitä??
Njoo, no atf:fää sinne. Tosin se nykynen on siellä mustaa/tummaa..Joten jos siihen sotkee tätä suomessa käytettyä punasta niin..?
Ja mitä porukka aikoinaan kirjotellu että joku CHS ois sinne parasta vaikka korkissa lukis vaikka mitä??
Se nykyinen on ollu tod. näk. punaista kymmenen vuotta sitten. Laita vaan ATF:ää, semmoista jonka jähmepiste on lähellä -50 astetta. Se pelittää talvellakin jos et aja Siperiassa.
Kyllä ne nesteet siitä tehostimesta vaihtuu, kun muutamaan kertaan imee sen säiliön tyhjäksi. Mulla meni pari litraa kaikkiaan chf:ää, kunnes neste alkoi olla oikean väristä. Ja korkissa myös suositeltiin chf-laatua.
Tuskanen oli vaihtaa auton mataluuden ja työkalujen huonouden vuoksi. Eniten ongelmaa tuotti lohkon kyljessä ollut proppu joka on siis pakosarjoista katottuna keskellä.
Ilmaus oli myös kohtuu mielenkiintoinen mutta onnistui.
Näin tänä viikonloppuna, muita ei ollu mahdollisuus vaihtaa koska ei perjantaina kerennytkään käydä tulppia sun muita shoppailemassa.
Magnatecit odottelee tuossa lattialla koneeseen pääsyä. Samoin uusi öljyn suodatin ja tulpat. Suodatin on bmw:n käyttämä ja suosittelema suodatin. Tulpat boschin platinat.
Enää tarvii hommata peräöljyt, vaihteisto-öljyt ja tehostimen öljyt. Jarrunesteet tulee "talon" puolesta. PA-suodatin vaihan jos kerkeen hakee ennen ens viikonloppua sellasen jostain.
Magnat koneessa, putsarin ja tulppien kera. Vaihteisto-öljyt vaihdettu, samoin perä-öljyt.
Käynti parani autossa tulppien vaihdon jälkeen, vaihteet tuntuu menevän mukavemmin päälle ja lukkoperä ilmeisesti autossa Molemmilla raapi testisessioissa
Vastoinkäymisien takia vaihtamatta jäi jarrunesteet ja ohjaustehostimen aineet. Muutaman viikon sisällä vaihdetaan ne tai vaihdatetaan.
Vinkiksi kaikille perä-öljyjen vaihtajille samaiseen automalliin:
Hommatkaa etukäteen 14mm Kuusiokolo hylsy tai avain...
Kerrotko mikä oli tämän "BMW:n käyttämän ja suositteleman" öljynsuodattimen merkki. Itsellä kanssa öljynvaihto edessä ja tuli jo öljyt sekä suodatin hankittua, mutta suodattimen laatu mietityttää. Kyseessä on "Clean Filters" merkkinen suodatin, onko jollain kokemuksia/tietoa ks. suodatin merkistä?
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Comment