Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahdetun bensiini moottorin nakutuksesta/moottoriohjaimen sielun elämästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1237
    • Kainuu

    Ahdetun bensiini moottorin nakutuksesta/moottoriohjaimen sielun elämästä

    Ihan yleisesti nykyaikaisella moottorinohjauksella varusten ahdetun auton nakutuksesta. Tuollainen systeemihän myöhästää kyllä sytytystä ja laskee ahtoja sitten kun nakutusta ilmenee. Sen on selvää että epätoivottava ilmiö on ja voi johtua liian "agressiivisesta" ohjelmasta, vääristätulpista tai karstasta.
    Millainen todennäköisyys moottorivaurioon teoriassa voisi olla lyhyt aikaisella nakutuksella ennen kuin ohjain ehtii korjata asiaa eli tyypillisesti 1-2 s luokkaa?
    Kanteen ja mäntää tulee ainakin sellaista rypylää pitempi aikaisesta nakutuksesta mutta eikös tulppakin ole hyvä indikaattori tuon suhteen?
    Last edited by makebm5; 10-06-2021, 07:44.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16427
    • Asikkala

    #2
    "Ihan yleisesti"... Eli mikä on ongelma ja missä koneessa ?

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1237
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      "Ihan yleisesti"... Eli mikä on ongelma ja missä koneessa ?
      Joo ihan yleisesti. N63 vakiona ei ongelmaa ja toisen tekijän ohjelmalla havaittavissa alkavaa nakutusta tai nyt toisen ei. Tai tällä toisella voit kerrasta kaasunpohjaan polkaistaessa kuulla 1 tai 2 napsahdusta mitkä ei näy sytytyksen myöhästymisenä toisella taas nakuttelee ja ennakot painuu miinukselle. Näin siis kiihdyttäessä kaasu kerrasta pohjaan ja heti tietenkin poljin ylös kun ääntä kuuluu.:think
      Last edited by makebm5; 11-06-2021, 11:20.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by makebm5 View Post
        Joo ihan yleisesti. N63 vakiona ei ongelmaa ja toisen tekijän ohjelmalla nakuttaa tai nyt toisen ei. Tai tällä toisella voit kerrasta kaasunpohjaan polkaistaessa kuulla 1 tai 2 napsahdusta mitkä ei näy sytytyksen myöhästymisenä toisella taas rallattaa ja ennakot painuu miinukselle. Näin siis kiihdyttäessä kaasu kerrasta pohjaan ja heti tietenkin poljin ylös kun ääntä kuuluu.:think
        No ohjelmat on kyllä sitten aika persiistä - nykynakutuksentunnistus on sen verran herkkä että niiden pitäisi reagoida nakutustilanteeseen kauan ennenkuin korvalla kuulee. Jotain on softassa pahasti vialla ja suosittelen kyllä vaihtamaan ritinöitten kuuntelemisen sijaan.

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1237
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by naukkis View Post
          No ohjelmat on kyllä sitten aika persiistä - nykynakutuksentunnistus on sen verran herkkä että niiden pitäisi reagoida nakutustilanteeseen kauan ennenkuin korvalla kuulee. Jotain on softassa pahasti vialla ja suosittelen kyllä vaihtamaan ritinöitten kuuntelemisen sijaan.
          Ainakin toinen noista liian agressiivinen. Tämä toinen meni nyt kuten tekijä sanoi että alkuun voi yksittäisiä "napsahtaduksia" kuulua kun nakutusrajaa haetaan.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1237
            • Kainuu

            #6
            Miten asiaan perehtyneet toimii Boschin MG1 (MEVD) moottorinohjain tuon sytyskartan suhteen? Meneekö niin että hakee aktiivisesti nakutusrajaa ja tallentaa jotain adaaptio arvoja.
            Last edited by makebm5; 10-06-2021, 09:24.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by makebm5 View Post
              Ainakin toinen noista liian agressiivinen. Tämä toinen meni nyt kuten tekijä sanoi että alkuun voi yksittäisiä "napsahtaduksia" kuulua kun nakutusrajaa haetaan.
              Vaikea ymmärtää miten tuollaisella tavalla saisi aikaiseksi muuta kuin rikkinäisiä laitteita. Ei sytkää pidä vetää niin pitkäksi että nakutusanturit rajoittavat normaalissa käytössä, eikä se ole mitenkään sanottua että paras teho tulisi aivan nakutusrajalla.

              Alumiini on siitä hauska materiaali, että sillä ei ole samanlaista ikuisen eliniän väsymisrajaa kuin teräksellä. Kuormitus kerryttää kakkua, nakutuksesta johtuvat reilusti mitoitusta suuremmat voimat tuovat loppua lähemmäs kovaa vauhtia. Kyse ei ole siis siitä hajoaako, vaan milloin. Jos kuuluu sisälle asti naulaaminen vähän jokaisessa kiihdytyksessä, voi ajokausi jäädä kovin lyhyeksi.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1237
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Vaikea ymmärtää miten tuollaisella tavalla saisi aikaiseksi muuta kuin rikkinäisiä laitteita. Ei sytkää pidä vetää niin pitkäksi että nakutusanturit rajoittavat normaalissa käytössä, eikä se ole mitenkään sanottua että paras teho tulisi aivan nakutusrajalla.

                Alumiini on siitä hauska materiaali, että sillä ei ole samanlaista ikuisen eliniän väsymisrajaa kuin teräksellä. Kuormitus kerryttää kakkua, nakutuksesta johtuvat reilusti mitoitusta suuremmat voimat tuovat loppua lähemmäs kovaa vauhtia. Kyse ei ole siis siitä hajoaako, vaan milloin. Jos kuuluu sisälle asti naulaaminen vähän jokaisessa kiihdytyksessä, voi ajokausi jäädä kovin lyhyeksi.
                Tarkoitin tuolla agressiivisuudella että toisessa alhaalta vääntöä selkeästi enemmän. En usko että tarkoituksellisesti olisi tehty sellainen ohjelma että särkymisvaara olemssa. Logista katsottuna jotakuinkin niin että 1,4-1,5 bar ja 5 astetta ennakkoa oli molemmilla ohjelmilla mutta ahtojen nousu erillainen tuohon pisteeseen.
                Ei kuulunut naulaamista mitä tuossa eilen sitten vielä kävin ajelemassa.
                Last edited by makebm5; 10-06-2021, 11:36.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1237
                  • Kainuu

                  #9
                  Tälläisen löysin
                  A knock does not set a code, a code is set for an electrical malfunction, not excessive knocking.

                  As was mentioned the knock sensor is a microphone. All engine make noise. If the noise in the particular frequency of a knock is detected just after a spark event, and it is loud enough, it is considered a knock by the control unit.
                  For Bosch and Denso systems it works like this:
                  Cylinder X fires
                  Control unit looks at the sensor signal from knock sensor (if more than one, looks at the one closest to the cylinder)
                  Control units decides that yes, cylinder knocked.
                  On the next time cylinder X is due to fire the timing on that cylinder is retarded 3 degrees from the timing map
                  cylinder X fires
                  (assume cylinder knocks again)
                  The next spark event is retarded 3 degrees again.
                  Lather rinse repeat until one of the following occurs:
                  Cylinder X stops knocking at which time after a while (a few thousand revolutions give or take) the control until will start advancing the timing about .3 degrees per firing event. This continues until the engine starts knocking or the timing is at the ignition map.
                  Engine moves to a different place in the load/speed range, in which case the values from the previous range are stored as a starting point for the next time the engine is in that load/speed range.
                  Ignition is turned off, values are stored for the next drive.

                  So you have cylinder selective (all cylinders can be firing at a different timing values) adaptive (adapts for crappy fuel) knock control. """
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #10
                    Originally posted by makebm5 View Post
                    En usko että tarkoituksellisesti olisi tehty sellainen ohjelma että särkymisvaara olemssa.

                    Ei se ole uskon asia. Kyllä niitä perseelleen tehtyjä ohjelmointeja vaan myydään jos joku ostaa.


                    Tuo sylinterikohtainen nakutunnistus on ollu jo 90-luvulta BMW:n ohjaimissa. Mm. Siemens MS41:ssä (jo)
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1237
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Ei se ole uskon asia. Kyllä niitä perseelleen tehtyjä ohjelmointeja vaan myydään jos joku ostaa.


                      Tuo sylinterikohtainen nakutunnistus on ollu jo 90-luvulta BMW:n ohjaimissa. Mm. Siemens MS41:ssä (jo)
                      Tahtoo olla sellainen homma että enemmän tai vähemmän ohjelman tekijät tuntuvat moittivan toisten ohjelmia. Otappa sitten selvää mikä on hyvä.
                      Lienee kuitenkin ohjainlaitteiden suorituskyky muuttunut yli 20 vuoden aikana.
                      Last edited by makebm5; 10-06-2021, 21:19.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • ekkoo1
                        BTCF Member
                        • Jun 2019
                        • 1368
                        • Pohjanmaa

                        #12
                        90-luvun sporttisten mallien moottorinohjaimilla oli paljon selkeämmät prioriteetit (mennään kovaa ja koitetaan pitää moottori ehjänä), tuo N63 ohjainlaite ja moottorin suunnittelu ylipäätään joutuu yrittämään:

                        1) Tuottamaan mahdollisimman vähän CO2 päästöjä tyyppihyväksyntää varten
                        2) Kuluttamaan mahdollisimman vähän bensaa WLTP-testisyklillä, koska jostain syystä kuluttajat kuitenkin ihmettelevät, että V8 turbobensa vie polttoainetta.
                        3) Valmistus mahdollisimman halvalla, katteet ylös.
                        4) Tuottamaan riittävästi voimaa suhteessa kilpaileviin malleihin

                        Nuo 1. - 3. kohdat aiheuttavat melkoisia "teknologisia innovaatioita", jotka eivät millään tavalla tue harrastajan tavoitetta huolettomista kilometreistä nilkka suorana. Spekuloisin myös että nuo kaikki tekijät yhteensä tarkoittavat, että (bensa)moottorit nykyään ovat keskimäärin tehtaalta jo aika korkeaviritteisiä, kts. esim. hybridikoneet ja sulaneet männät.

                        Ne softaajat ovat myös joskus/usein suurella itsevarmuudella varustettuja pien- tai yksinyrittäjiä joilla ei ole mitään mitään aikomusta ottaa vastuuta tekosistaan jos/kun jotain menee pieleen.

                        Anteeksi turha postaus, nostan hattua kyllä rohkeudelle sörkkiä N63 moottoria kyseenalaisilla viriohjelmilla.
                        E39 540i -96 Ajamisen iloa
                        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1237
                          • Kainuu

                          #13
                          Originally posted by ekkoo1 View Post
                          90-luvun sporttisten mallien moottorinohjaimilla oli paljon selkeämmät prioriteetit (mennään kovaa ja koitetaan pitää moottori ehjänä), tuo N63 ohjainlaite ja moottorin suunnittelu ylipäätään joutuu yrittämään:

                          1) Tuottamaan mahdollisimman vähän CO2 päästöjä tyyppihyväksyntää varten
                          2) Kuluttamaan mahdollisimman vähän bensaa WLTP-testisyklillä, koska jostain syystä kuluttajat kuitenkin ihmettelevät, että V8 turbobensa vie polttoainetta.
                          3) Valmistus mahdollisimman halvalla, katteet ylös.
                          4) Tuottamaan riittävästi voimaa suhteessa kilpaileviin malleihin

                          Nuo 1. - 3. kohdat aiheuttavat melkoisia "teknologisia innovaatioita", jotka eivät millään tavalla tue harrastajan tavoitetta huolettomista kilometreistä nilkka suorana. Spekuloisin myös että nuo kaikki tekijät yhteensä tarkoittavat, että (bensa)moottorit nykyään ovat keskimäärin tehtaalta jo aika korkeaviritteisiä, kts. esim. hybridikoneet ja sulaneet männät.

                          Ne softaajat ovat myös joskus/usein suurella itsevarmuudella varustettuja pien- tai yksinyrittäjiä joilla ei ole mitään mitään aikomusta ottaa vastuuta tekosistaan jos/kun jotain menee pieleen.

                          Anteeksi turha postaus, nostan hattua kyllä rohkeudelle sörkkiä N63 moottoria kyseenalaisilla viriohjelmilla.
                          Empä tiedä sulkeeko nuo nyt toisiaan pois(Päästöjä ja suorituskykyä) jos ajatellaan että tuosta seuraisi vaikka se että sytytyksen ajoitus ja polttoaine määrä olisi juuri optimaalinen joka kierrosalueella.


                          Paljastetaan sen verran että molemmat ovat nk isoja tekijöitä suomenmaasssa ja tälläkin foorumilla on monella kokemuksia ja keskusteluja heidän ohjelmistaan.
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1237
                            • Kainuu

                            #14
                            Pari muuttujaa tässä voi olla itsellä jopa ohjelman "vikaa" todennäköisempiä. Päivää aiemmin oli imusarjan karstan poistoa ainetta laitettu ja sitten tuo xHp joka poistaa vaihdekohtaiset väännönrajoituksen.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎