Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zf6hp19z

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • p.a.immonen@gmail.com
    Newbiemmer
    • Jul 2017
    • 13
    • Vantaa

    Zf6hp19z

    Nyt on sellainen ongelma, että laatikon "kytkilevyjen" arvot useamman 100 plussalla ja ajossa tuntuu ravistavan. Kardaanin osissa ei ole vikaa. Eli ilmeisesti laatikon kytkimet kuluneet. Nyt tarvitsisi uutta laatikkoa, mutta minulle on epäselvää, onko kaikki BMW:n 6HP19Z laatikot samanlaisia? Itsellä E64 3.0, niin voiko tilalle vaihtaa vaikka E90 320iA laatikon? Vaihdevälitykset ym. samanlaiset?
    Edit: Eli ilmeisesti ovat. Todennäköisesti mechatronic syytä vaihtaa vanhasta, että toiminta samalla lailla.
    Petri
    Last edited by [email protected]; 20-07-2021, 18:04.
    BMW E64 630i, F11 530d xDrive
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 919
    • Oulu

    #2
    6HP19Z on toiselta nimeltään 6HP21 eli 2gen laatikko 6-lovisesta automaatista, jota ei pidä sekoittaa vanhempaan 6HP19 malliin.
    Heittäisin äkkiseltään että laatikot itsessään ovat samanlaisia, erot tulevat turbiineissa bensan ja dieselin välillä.

    Minkälaisia adaptaatioarvoja laatikossa on ja ilmeneekö ravistaminen kokoajan ajaessa? Laatikko menee vikatilaan jo pienestäkin sisäisestä luistosta joten ensimmäisenä en epäilisi itse kitkalevyjä jos kilometrit ovat maltillisia. Voisiko tärinä tulla rikkinäisestä turbiinista?
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • p.a.immonen@gmail.com
      Newbiemmer
      • Jul 2017
      • 13
      • Vantaa

      #3
      Laatikko on kuitenkin ymmärtääkseni 6hp19z-nimellä. Adaptaatiot on 500-700 luokkaa plussalla. Tuo diagnoosi tehty Autokeskuksessa. Ravistaa käytännössä hiukankin vedätettäessä, kun taas turbiinin luisto tulee ilmeisesti esiin humppaamalla kierrosnopeutta? No joka tapauksessa "uusi" laatikko hommattu MY2006 325A:sta. Nyt täytyisi saada selville, että tarvitseeko vanhasta vaihtaa mechatronicin musta "ohjausosa", vai ei. Jos autoon asentaa vaihtolaatikon, niin ei kai silloinkaan vanhasta vaihdeta mitään? Adaptaatio täytyy varmaan tehdä, mutta vaatiiko mitään sellaista, mitä kerhon kautta ei voisi tehdä?

      Edit: Vielä paria tietoa kaivattaisi. Mikä ero laatikolla, jos perässä UO, eli GA6HP19Z - UO? Samoin turbiinien ero: S90 ja B121?
      Last edited by [email protected]; 24-07-2021, 11:56.
      BMW E64 630i, F11 530d xDrive

      Comment

      • p.a.immonen@gmail.com
        Newbiemmer
        • Jul 2017
        • 13
        • Vantaa

        #4
        Päivitys. Mekonomen Viinikka vaihtoi laatikon turbiineineen. Ainakin sellainen ero ETKA-kuuviin, että S90 turbiini kolmella pultilla (kuvassa oli kuusi pulttia), kun B121 kuudella. No autossa nyt kuitenkin kuusipulttinen turbiini vaihtolaatikon kanssa. Samalla vaihdettiin myös kannatinlaakeri, "rättilaippa" ja kardaanin keskitinholkki. Asentaja kertoi suorittaneensa tarvittavat ohjelmoinnit ja adaptoinnit. Tuon jälkeen olen ajanut n. 50 km ja ainakin toistaiseksi laatikko toimii tosi hyvin. Mekonomenin toiminta todella positiivista. Korjaamo valikoitui Autojerryn kautta.
        BMW E64 630i, F11 530d xDrive

        Comment

        • bemu530
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 163
          • Ekenäs

          #5
          Originally posted by Shatter View Post
          6HP19Z on toiselta nimeltään 6HP21 eli 2gen laatikko 6-lovisesta automaatista, jota ei pidä sekoittaa vanhempaan 6HP19 malliin.
          Heittäisin äkkiseltään että laatikot itsessään ovat samanlaisia, erot tulevat turbiineissa bensan ja dieselin välillä.
          Onko tämä tulkittavissa esim. siten, että jos luovuttaja-auto (320d -10), jossa askina GA6HP19Z - W4N mekaanisella vaihdekepillä sopisi E61 520d LCI-malliin (GA6HP19Z - W6D), jossa sähköinen keppi? Vaatiiko ko. laatikon käyttö sähköisen kepin kanssa jotain muutostöitä vai onko se mahdotonta ylipäänsä?

          BMWETK:n mukaan vaikka momenttimuunnin näissä askeissa on eri, niin se sopisi kuitenkin myös kyseiseen E61:een.

          Itse askia ei esim. RealOEM kuitenkaan määrittele keskenään vaihdettavaksi näiden mallien välillä. Mistähän syystä?
          BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
          BMW 320dA -09

          Comment

          • Shatter
            BTCF Member
            • Mar 2013
            • 919
            • Oulu

            #6
            Mekaanisella ja sähköisellä kepillä olevia ei voi sekottaa sillä mekatroniikka on erilainen parkkilukon osalta. Mekaanisessa on vaijeri ja sähköisessä solenoidiohjaus.
            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

            E91 330dA xDrive M-Sport '09
            VW Golf mk4 1.6 '03
            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
            MB W108 250S '67 x2

            Comment

            • bemu530
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 163
              • Ekenäs

              #7
              Saakeli, olisi ollut tiedossa edullinen, 170 tkm ajettu aski, mutta jää nyt sitten väliin. Toisaalta, kiitoksia toki infosta, niin säästyi tuoltakin virhehankinnalta.

              Ilmeisesti valikoima on sitten varsin rajattu, jos koneena on N47-D20-O0 (PX31), askina tuo 6HP21 (6HP19Z) ja LCI:n sähköisellä kepillä, niin ei oikein voi muuta ajatella, kuin samanlaisesta autosta purettua tilalle.

              Ilmeisesti edes M47:an (PX11, PX12) 6HP19Z/21-askit eivät sovi N47-motin kanssa?
              BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
              BMW 320dA -09

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎