Announcement

Collapse
No announcement yet.

s5d 320z laatikon sielunelämä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mofe
    Bimmer Rookie
    • Aug 2019
    • 72
    • ylöjärvi

    s5d 320z laatikon sielunelämä

    juu elikkä laatikossa kovin jokin irto-osa kilisi kun sen autosta otin pois ja boroskoopilla sitä aikani tutkittua päädyin lopputulokseen että
    Liitteissä näkyvässä boroskoopin kuvassa sekä laatikon räjäytyskuvassa esiintyvä osa nro 24 ”sliding piece” on vapaana kilkattamassa pitkin laatikkoa

    mikä on tuommoisen tehtävä ja joutaako laatikko romukoppaan. laatikko toimi kyllä edelleen normaalisti.
    Attached Files
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3713
    • Finnland

    #2
    Eikö nuihin saa osiakin ostettua jos avaa?
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1673
      • vihti

      #3
      Gearmotivella vois jotai jämäosia olla kun niissä suorakytky vaihteistossa käytetään tällaisen laatikon kuoret vain
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Mofe
        Bimmer Rookie
        • Aug 2019
        • 72
        • ylöjärvi

        #4
        Originally posted by Jarger View Post
        Eikö nuihin saa osiakin ostettua jos avaa?
        mistään en ole vielä löytänyt kuinka tuollaisen saa pienimmällä väkivallalla auki mutta olettaisin että kun ottaa noiden vaihtajan haarukoiden akselit irti kopasta ja päräyttää pyssyllä vetolaipan pultin auki niin lähteekö tuo perimmäinen koppa suosiolla sitten irti

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11079
          • Oulu

          #5
          Kytkinkoppakai tosta irrotetaan eka. Pultit auki ulkokehältä ja sit painaa pää ja apuakselista puoliskot erilleen. Se apuakselin muovikuppi pitää ottaa eestä.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Mofe
            Bimmer Rookie
            • Aug 2019
            • 72
            • ylöjärvi

            #6
            Originally posted by Pazi88 View Post
            Kytkinkoppakai tosta irrotetaan eka. Pultit auki ulkokehältä ja sit painaa pää ja apuakselista puoliskot erilleen. Se apuakselin muovikuppi pitää ottaa eestä.

            tulin jostain katsoneeksi että siinä kytkimen puolella laakerissa olisi siellä laatikon sisällä sellaiset kannattimet jotka pitää laakerin pesässään jotka pultataan sisäpuolelta. viittaisi siihen että tehtaallakin kasattu niin että peräpää menee kiinni vikana. jossain youtube videossa otettiin auki työntämällä kytkimen puolelta akselista ja kyseiset kannattimet sitten vaurioittuivat ja taittuivat pois tieltä. laakerikin ilmeisesti oli jonkinmoisella hammastuksella lukitettu tuohon kytkimen akseliin siten että liukuu yhteen suuntaan sisään ja napsahtaa kiinni.

            tuossa liitteenä kuva vaurioittuneista kannattimista.
            Attached Files

            Comment

            • MET
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 200
              • Lappeenranta

              #7
              Juuri tuollaisen laatikon avanneena ja niputtaneena voisin sanoa, että melko viheliäinen laittaa takaisin nippuun! Laakerit kyllä kesti irroituksen ja niputuksen ihan mainiosti.Tuon alemman apuakselin päätylaakerin kanssa pitää olla varovainen, että ei paina ruttuun, mutta kytkinakselilla olevan sisäpuolelta lukitun laakerin kanssa ei miulla ainakaan ollut ongelmaa. Kuvassa nuo 23 ja 24- osat täytyy myös muistaa avata, niin ei tule kytkinkoppaa irroittaessa romua.

              Osia laatikkoon saa mainiosti Laakkoselta ja Ebaysta. Eivät lähtökohtaisesti edes olleet kalliita.

              Kytkinakselista painamalla tosiaan kytkinkoppa irtoaa muusta laatikosta ja pääsee kilkkeisiin käsiksi. Siihen on joku erikoistyökalukin olemassa, mutta itse rakensin putkesta, 10mm levystä(tän pitää oikeasti olla järeä ettei väänny!) ja ulosvetäjän pultista työkalun. Kehäpulteilla vedättämällä sitten takaisin kasaan varovasti ja tasaisesti kirrailemalla ristikkäin. Siirtäjät on melko haastava saada takaisin paikoilleen ja laatikon takaisin kasaan, eli siimat ulos pulttien rei'istä, niin saa passattua kohdalleen ja nuo 23 ja 24-numerolla olevat kiinnikkeet kiristettyä oikeaan paikkaan.

              Ei mikään erityisen kiva homma ja rankasti kärsivällisyyttä vaatii, mutta ei mitenkään mahdoton paikka. Kasaaminen laatikko normaalissa asennossa, pystyssä ei onnistu. Ja kannattaa ehdottomasti uusia samalla nuo 5.-vaihteen ja pakin sylinterit samalla. Itse lumpsautin vaihtaessa tuon holkin laatikkoon sisälle mistä koko show johtuikin.
              Last edited by MET; 07-12-2022, 23:34.

              Comment

              • Mofe
                Bimmer Rookie
                • Aug 2019
                • 72
                • ylöjärvi

                #8
                itse aloin nyt ottamaan takaa auki. tosiaan joku tollanen putkenpätkä täältäkin varmaan toimisi. ei meinaa hevillä tulla ja kuvastakin näkyy että keinoja on kokeiltu
                Attached Files

                Comment

                • MET
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 200
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Todella tasaisesti ja monelta suunnalta pitää kyllä tuosta välistä kammeta. Kohtalaisen paksu se kytkinakselin laakeri, niin meinaa loppua ruuvineisseleistä ”varat” kesken kampeamisessa ja vaikeaa saada tasaisesti aukeamaan. Siksi päädyin itse painamaan akselin päästä. Kokeilin kyllä tuotakin tapaa, mutta loppui usko kesken. 😂

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1673
                    • vihti

                    #10
                    Voiskohan olla että laakerit vaihtamalla saisi hillittyä sitä rallatusta mikä näissä laatikoissa ilmaantuu ku laittaa kevyen vauhtipyörän?
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15225
                      • Ajamisen Iloa

                      #11
                      Hyvä että näiden laatikoiden erikoisosaamista karttuu harrastajille. Ehkä sitten myöhemmin on joku kenelle viedä laatikko huollettavaksi. Itellä kaksi näitä lodjuja zetassa (ei yhtä aikaa asennettuna) ja kummassakin jonkunverran feelua mahdollisesti.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • Mofe
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2019
                        • 72
                        • ylöjärvi

                        #12
                        näin se sitten ratkesi.
                        ja kaiken hulluuden nimissä näyttää siltä että joku on tätä joskus avannut ja jättänyt kyseisen palan pyörimään sisälle. mistään se ei meinaa puutu😂
                        Attached Files

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by naikou View Post
                          Voiskohan olla että laakerit vaihtamalla saisi hillittyä sitä rallatusta mikä näissä laatikoissa ilmaantuu ku laittaa kevyen vauhtipyörän?
                          Enpä oikein usko, kyllä kai se johtuu siitä että laatikon välykset hakkaa laidasta toiseen, ja niitä välyksiä on enimmäkseen muualla kuin laakereissa.

                          Painavampi vauhtipyörä niin vähenee hakkaus. Myös tyhjäkäynnin korotus auttaa.
                          Omassa m50 ei rallata kyllä edes pahasti. M60 perässä getrag vähän enemmän MUTTA pyhä isä mikä meteli lähtee 53dz laatikosta 500hv OM606 koneen kaverina... se on älytön kuolinkorina
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Mofe
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2019
                            • 72
                            • ylöjärvi

                            #14
                            ja tässä vielä kuva lopputuloksesta. melko siististi sen saa tuolta takaakin tosiaan ulos.
                            Attached Files

                            Comment

                            • e36coupe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 719
                              • Nokia

                              #15
                              Jos vaan virtaa riittää niin tee diy-hengessä step by step ohje purkamisesta ja kasauksesta. Varmasti kiinnostuneita riittää.
                              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                              Työn alla: E21 320/6
                              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎