Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52- turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Busch
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 271
    • Seinäjoki/Lapua

    N52- turbo keskustelua osista 2021

    Tietysi mikään ei voita m5x-koneita ja allekirjoittaneeltakin sellainen löytyy. Olisiko tässä kuitenkin mitään ideaa ja löytyykö muita asiasta kiinnostuneita?



    Youtuben puolelta löytyy ihan muutama tubettaja kyseistä aiheesta.








    Suuttimethan ei olisi mikään ongelma koska vielä ihan perinteiset.


    Pakosarja ilmeisesti N54 ja N55 sarjat sopii. N55 sarja ei sovi ilmastoinnin kompressorin kanssa.



    Lähde: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1537504


    ''The N55 'Turbofold ' and turbocharger will bolt onto the N52 head but you will need to use a 1" spacer and the block water inlet is located where the turbo sits and requires modification to fit and the A/C compressor sits on that side of the engine right where the N55 turbo sits. So unless you are willing to remove the A/C compressor, the N55 'Turbofold' is a not possible.''


    Moottorinohjaus? aftermarket vai taipuuko vakio? Ilmeisesti tuossa toisella videolla jokin Aem:n piggyback :think





    Vai säästetäänkö rahat kokonaan N54 ja haudataan koko idea.
    Last edited by Busch; 11-08-2021, 22:26.
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    Mitehän tuo lohkon kestävyys?
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #3
      Joskus katoin jonku youtube videon, niin siinä vertailussa n54 ja n52 kannet ja lohkot(männät/kanget/yms).
      Mieleen jäi, että N54 parempi/kestävämpi alakerta, ja n52 parempi yläkerta tehon tuoton suhteen.

      Ennemmin remmiä n52 kylkeen. Helpommalla turbon makuun pääsee kun vaihtaa n54 ja sitä virittää. Tai ei ehkä helpompi työmäärän suhteen, mutta kestävämpi ja tehokkaampi näin, sekä turboa, yms viripalikkaa saatavilla mielinmäärin.
      Last edited by bemmeri; 12-08-2021, 10:35.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        Valvetronicin ohjaus vaatii varmaan moottorinohjaukselta paljon.
        Toki sitä ei liene pakko käyttää mutta siinä menetetään kyllä isosti ominaisuuksia.

        Miksi ei lohko kestäisi ahtamista? Harvassa on ylipäätään autot joista lohko pettää ensimmäisenä lun aletaan ahtaa sitä.

        N52b30 kun lyö kilon painetta, niin on aivan varmaa että johan sysää...
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Valvetronicin ohjaus vaatii varmaan moottorinohjaukselta paljon.
          Toki sitä ei liene pakko käyttää mutta siinä menetetään kyllä isosti ominaisuuksia.

          Miksi ei lohko kestäisi ahtamista? Harvassa on ylipäätään autot joista lohko pettää ensimmäisenä lun aletaan ahtaa sitä.

          N52b30 kun lyö kilon painetta, niin on aivan varmaa että johan sysää...
          Tässä lohko hommassa oon samaa mieltä sun kanssa. Tuntuu nykyään kun lohko on alumiinia ni heti ensimmäisenä se on täysi paska. Jännä kun billetti lohkot harvoin on "paska" Raudasta

          Ja teet jos sua kiinnostaa tehdä. Pitää tehdä sitä mitä haluaa ja ei ns uuden kokeileminen oo pahasta.

          Eipä se varmaan Papadakistakaan paljon kiinnostanut ku avas uuden b58 ja jysäytti siitä 1000hv ulos
          Last edited by Matuh; 12-08-2021, 13:02.
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2539
            • .

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Valvetronicin ohjaus vaatii varmaan moottorinohjaukselta paljon.
            Toki sitä ei liene pakko käyttää mutta siinä menetetään kyllä isosti ominaisuuksia.

            N52b30 kun lyö kilon painetta, niin on aivan varmaa että johan sysää...
            Tai sitten koneistaa koko Valvetronicin sieltä kuikkaan, kuten Suomessa ralliautoihin tehdään. Se että onko siitä vastaavaa hyötyä turbokäytössä, niin onkin toinen asia.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #7
              Lähinnä mitä se open deck kestää...
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • Busch
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 271
                • Seinäjoki/Lapua

                #8
                N54 näyttäisi olevan myös open deck, mutta lohko ilmeisesti täysin alumiinia. Väittäisin N52 nyt jotakin edes kestävän, vaikka lohko onkin eri materiaalia.




                N54 lohkoja maailmalla muokkaavat closed dekiksi, mutta N52 lohkoa ei varmaan sellaiseksi pysty tekeen. Toki siinä varmasti tavoitellaan jo 1000hv lukemia.



                Tietysti tutkimisen aihe olisi jos N52 kansi kävisi N54 lohkoon :think

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 900
                  • Kymenlaakso

                  #9
                  bimmerboost.com

                  https://youtu.be/rFDZT0oKYBQ jossa n52 lohko verrattu n54:seen

                  The N54 engine block is often discussed in the forums. If you have sixteen minutes to spare watch the video below and learn a few things. If not, BimmerBoost will summarize it for you:

                  * The N52 block includes magnesium for weight savings. N54 has steel liners.
                  * The N54 is built more for strength than weight.
                  * The cooling pipes are located in different areas.
                  * The N52 does not have oil drains for turbos as it is naturally aspirated.
                  * The N54 has a smaller bore of 84 mm. N52 is 85 mm.
                  * The N54 has a longer stroke of 89.6 mm. The N52 88 mm.
                  * The N54 has a smaller bore for more cylinder material.
                  * The bottom end design is identical.
                  * Forged crank on the N54 and cast crank on the N52.
                  * 8-bolt main on the N54, 6-bolt on N52.
                  * N54 cylinder head bolt is 11 mm. N52 cylinder head bolt is 10 mm. Both have 9 mm bolts in cylinders 6 and 1.
                  * Both rods are forged. N52 has smaller 8 mm rod bolt.
                  * N54 has larger 22 mm wrist pin to the N52 20 mm.
                  * N52 is higher compression with N52B25 11.0.0:1 and N52B30 10.7:1.
                  * N52 head gasket has larger cooling passages.
                  * N52 head will physically fit an N54.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎