Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF + Kova VP + 765, irroitaa huonosti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaketsyygeli
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 20
    • Finland

    ZF + Kova VP + 765, irroitaa huonosti?

    E46 328I & s5d-320z;

    Tuli korkanneen kaksoismassan ja luistavan levyn tilalle seuraava setti;

    -Kova, kaksoismassan mitoilla tehty vauhtipyörä
    -765 asetelma (KL-racing)
    -240x8mm jousitettu massalevy (KL-Racing)
    -Silmälaakeri (sasch)
    -Painelaakeri (sasch)
    -Työsylinteri (tarvike, gs6-37dz:n)
    -''Leaning Shifter fix'' 1 & 5)
    -Lootaöljyt n.1500km ajetut liqui molyt tuolla penarin luokituksella (ei atf)
    -Jne huoltotarpeita

    Aiemmin oli paikoin huonohkoa irroitusta havaittavissa vanhalla setillä, ei kuitenkaan lattiaan tarvinnu polkea. Stopparit ja kaikki revitty pois ja just ja just irroittaa välttävästi, silti paikoin vaikea saada pykälä tupaan paikaltaan. Kytkin tarraa miltei heti kytkintä nostaissa.

    CDV ei näyttänyt linjassa olevan.

    Orggis, uuden näköinen työsylkkä vaihtui remonttia seuraavana päivänä täysin uuteen ja on varmasti ilmattu täysin ilmattomaksi. (ei juuri muutosta)

    Linja ei näytä pullistelevan kytkintä painaissa.

    Painelaakerin ja asetelman välinen välys mitattu olevan 3-4mm eli mitä pitääkin.

    Vauhtis on olakkeellinen, eli pitäisi kelvata 8mm levylle, suorahan on 9-9,5mm levylle.


    Jotenkin kallistun huonoon, tukkoiseen kytkinlinjaan tai pääsylinteriin, onko muita ideoita?


    Älä ehota asetelman resetointia
    Älä ehota työsylinterin tapin jatkoa
    Emme puhu vakio-osista ja tapin jatkolla muutetaan tuota painelaakerin välystä, joka hyväksi mitattu. (Toiseen ryhmään meni usko, kun näitä kahta asiaa ehdoteltiin sivu täyteen) Jospa täältä löytyisi hyviä vinkkejä, niin saisin penarin kytkyttimen pelaamaan oikein. Kiitän

    Vastaavia settejä useampaan kertaan räveltänyt, mutta nyt eka joka ei omalla tutkailulla selvinnyt (vielä).. penarit ei oikein oo se mun vahvuus..

    Ps. vastaavaa settiä jos mietitte, niin aivan ehdottomasti se asetelma vauhtipyörän kanssa painotukseen! Hyvän tuntuinen setti, lootan räminät ym minimalistisia mutta asetelman+vauhtiksen painoero oli 10g. Ja vauhtiksen painotus on yhtä turhaa, kuin sateen kuivaus hiustenkuivaajalla. Koko setti painoon, heitto on asetelmassa miltei poikkeuksetta.

    E: Penari on kevyet 500tkm++ rullattu, eli kuluma voi olla sielläkin, missei sitä yleensä ole..
    Last edited by kaketsyygeli; 15-10-2021, 21:54.
    E36 318IS
    E46 328I

    +Kymmeniä muilta merkeiltä
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1766
    • vihti

    #2
    Ootko varmistanut ettei kytkinlevy hankaa painelaakerin liukuputkeen? Itellä kävi näin ja autoa ei saanu työnnettyä kytkinpoljin lattiassa 1-vaihde päällä mut kolmosella jo onnistui, ite jouduin luikuputken lyhentämisen lisäksi lyhentää uutta kytkinkäpälän tappia että kytkintuntumasta tuli semmoinen kun pitää(liikkeellelähtö muutama cm poljin lattiasta irti)

    Mulla BF 6,9kg billet pyörä, jousitettu massalevy + sre765
    Last edited by naikou; 15-10-2021, 22:25.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      #3
      Laita pienemmällä männällä oleva työsylinteri, se auttaa irrotusongelmaan suoraan.

      Mulla on e34 kopassa e34 530i v8 koneisen sylkkä, se on n. 20,5mm männällä ja se pelaa kun ajatus. Sama asetelma käytössä kun sulla. Sylinterin koko mainitaan bmw etkassa kuten esim. Bmwfans tai realoem

      Laita laatikkoon säädettävä tappi sen muovinännin tilalle johon siis se käpälä vastaa. Eli poraat läpireiän siihen nännin asennusreikään ja teet kierteen. Pultti reikään ja toisen pään muotoilet kuten se muovinänni on, ja peräpäähän ajat uran mistä voit ruuvimeisselillä laatikon ulkopuolelta sitä säätää.

      Sitten säädät nännin pituuden niin että käpälä on aavistuksen takaviistossa kytkimen ollessa ylhäällä.(siis siten että sylinterin pää on aavistuksen taempana kuin se toinen pää)

      Ite en oo koskaan koskenu työsylinterin tappiin, mutta saattaa sitäkin joutua mulkkaamaan joskus. Mutta pääasia on että käpälä on suorassa kun se alkaa painaa sitä asetelmaa.

      3-4mm välyskin on aika iso, riittää että kytkin ei kanna. Ja ei lepuuta jalkaa kytkimellä
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • kaketsyygeli
        Newbiemmer
        • Jan 2016
        • 20
        • Finland

        #4
        Originally posted by naikou View Post
        Ootko varmistanut ettei kytkinlevy hankaa painelaakerin liukuputkeen? Itellä kävi näin ja autoa ei saanu työnnettyä kytkinpoljin lattiassa 1-vaihde päällä mut kolmosella jo onnistui, ite jouduin luikuputken lyhentämisen lisäksi lyhentää uutta kytkinkäpälän tappia että kytkintuntumasta tuli semmoinen kun pitää(liikkeellelähtö muutama cm poljin lattiasta irti)

        Mulla BF 6,9kg billet pyörä, jousitettu massalevy + sre765
        Ei ole tullut mieleen katsoa, tarkistan jos lootan joutuu irroittamaan :think
        E36 318IS
        E46 328I

        +Kymmeniä muilta merkeiltä

        Comment

        • kaketsyygeli
          Newbiemmer
          • Jan 2016
          • 20
          • Finland

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Laita pienemmällä männällä oleva työsylinteri, se auttaa irrotusongelmaan suoraan.

          Mulla on e34 kopassa e34 530i v8 koneisen sylkkä, se on n. 20,5mm männällä ja se pelaa kun ajatus. Sama asetelma käytössä kun sulla. Sylinterin koko mainitaan bmw etkassa kuten esim. Bmwfans tai realoem

          Laita laatikkoon säädettävä tappi sen muovinännin tilalle johon siis se käpälä vastaa. Eli poraat läpireiän siihen nännin asennusreikään ja teet kierteen. Pultti reikään ja toisen pään muotoilet kuten se muovinänni on, ja peräpäähän ajat uran mistä voit ruuvimeisselillä laatikon ulkopuolelta sitä säätää.

          Sitten säädät nännin pituuden niin että käpälä on aavistuksen takaviistossa kytkimen ollessa ylhäällä.(siis siten että sylinterin pää on aavistuksen taempana kuin se toinen pää)

          Ite en oo koskaan koskenu työsylinterin tappiin, mutta saattaa sitäkin joutua mulkkaamaan joskus. Mutta pääasia on että käpälä on suorassa kun se alkaa painaa sitä asetelmaa.

          3-4mm välyskin on aika iso, riittää että kytkin ei kanna. Ja ei lepuuta jalkaa kytkimellä

          Rehellisiä kun ollaan, niin mun tekstin kokoonpanot tuttuja enimmäkseen noiden ''superturbojen'' pohjalta, niissä tuo perus lensun myymä ZF/Getrag työsylkkä pelannu, toki noissa mersuissa pääsylkkä varmasti ihan eri mitoilla kuin näissä, niin voinee toki joo vaikuttaa vaadittuun työsylinteriinkin

          Tutkailen kahan listoja maanantaina, kuhan töihin joutuu ja katselen josko tuollainen työsylinteri löytyisi.. Kytkimen vaatima voima mulle ok, tuollaisiin tottunut, kunhan vaan saisi irroittamaan hyvin.. pitää tutkailla

          Jokusen noita säätöjä joutunu tekee noihin hitsattuihin laatikoihin, mitä ennen oon joutunu räveltämään, niissä 6mm asti ainakin pelannut hyvin, ainut vaihtuva komponentti ollut vrt. mun, ollut pääsylinteri ja kori mun nähden. (26mm todettu olevan raja, missä just ja just toimii hetken, ennenkuin työsylinteri oksentaa osat kytkinkopan sisään, älä kysy, mistä tiedän )

          Tää mun 3-4mm välys saavutettu täysin muokkaamatta mitään, niin oletin kulman ym olevan ok käpälälle.

          Maanantaina häätyy jonkinsorttinen sotasuunnitelma kyhätä ja katsoa missä järjestyksessä lähtee kokeilemaan.

          Hyvä on kyllä tää ryhmä, kun ei tietämätöntä mutua ole tullut, tästä mä tykkään. Heti tuli asioita, mitä tarkistaa, mitä ei ollut mielessä
          E36 318IS
          E46 328I

          +Kymmeniä muilta merkeiltä

          Comment

          • Hcet
            BTCF Member
            • Oct 2018
            • 124
            • Tampere

            #6
            Työsylinteri liika iso. Tai toisin sanoen pääsylinterin ja työsylinterin suhde väärä. Ei riitä työsylinterille tuleva liike 765:sen asetelman vaatimaan isoon liikkeeseen että irroittaa.

            Comment

            • evilracer
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2015
              • 218
              • Suomi

              #7
              Mulla on itselllä melko lailla samanlainen setup paitsi askina 37dz ja alkuun oli myös ongelmia irrottamisen kanssa, kertaalleen käytin laatikonkin alhaalla ja korotin vielä haarukkaa kun välys oli jäänyt liian isoksi mutta tuo korottaminen ei tuntunut juurikaan auttavan, edelleen ykkönen ja pakki oli vaikeita menemään päälle. Tuon jälkeen autolla on ajettu muutama kierros pesämäkeä ympäri sekä vajaa parisataa kilsaa kadulla ja nyt kytkin irroittaa erinomaisesti Muuttuuko sulla tuntuma kytkintä pumppaamalla?
              Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

              Comment

              • kaketsyygeli
                Newbiemmer
                • Jan 2016
                • 20
                • Finland

                #8
                Originally posted by evilracer View Post
                Mulla on itselllä melko lailla samanlainen setup paitsi askina 37dz ja alkuun oli myös ongelmia irrottamisen kanssa, kertaalleen käytin laatikonkin alhaalla ja korotin vielä haarukkaa kun välys oli jäänyt liian isoksi mutta tuo korottaminen ei tuntunut juurikaan auttavan, edelleen ykkönen ja pakki oli vaikeita menemään päälle. Tuon jälkeen autolla on ajettu muutama kierros pesämäkeä ympäri sekä vajaa parisataa kilsaa kadulla ja nyt kytkin irroittaa erinomaisesti Muuttuuko sulla tuntuma kytkintä pumppaamalla?
                Kytkintuntuma tuntuu aina samalle, ei muutu, jos 1 tai pakki ei taho mennä päälle, niin aikasa kun kelailee muiden vaihteiden ja vapaan väliä niin löytyy ne pienemmätkin, viimeistään 'tunteella' kytkemällä..

                Ikävästi muutaman kerran olen saanut lootan kurnahtamaan, kun ei olekkaan irrottanu..

                Nyt 30-60km ajoa tuolla kytkimellä, muutamia pikku kytkinniittejä saattanut antaa Vielä koitan vähän varoin ajella että romut hakee sijansa
                E36 318IS
                E46 328I

                +Kymmeniä muilta merkeiltä

                Comment

                • kaketsyygeli
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 20
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by Hcet View Post
                  Työsylinteri liika iso. Tai toisin sanoen pääsylinterin ja työsylinterin suhde väärä. Ei riitä työsylinterille tuleva liike 765:sen asetelman vaatimaan isoon liikkeeseen että irroittaa.
                  Luulin että vaikutti enimmäkseen vaadittuun voimaan, mitä polkimelle pitää antaa jotta kytkin irrottaa.

                  Pitääpä pistää tiluuseen heti maanantaina niin pääsee tiistaina ruuvailemaan kiinni ja koittamaan.

                  Jospa on tosiaan näin pienestä kiinni
                  E36 318IS
                  E46 328I

                  +Kymmeniä muilta merkeiltä

                  Comment

                  • Hcet
                    BTCF Member
                    • Oct 2018
                    • 124
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by kaketsyygeli View Post
                    Luulin että vaikutti enimmäkseen vaadittuun voimaan, mitä polkimelle pitää antaa jotta kytkin irrottaa.

                    Pitääpä pistää tiluuseen heti maanantaina niin pääsee tiistaina ruuvailemaan kiinni ja koittamaan.

                    Jospa on tosiaan näin pienestä kiinni
                    Kyllä se jäykkeneekin, mutta pitenee myös liike. Jos sama määrä nestettä työnnetään pienempi halkasijaiseen sylinteriin on sen pakko liikkua vain pidemmälle että sama määrä nestettä mahtuu.
                    Painelaakeri joko käpälän muokkauksella tai laakerin eteen spaceri että saa sopivan lähelle. Loppu on sylinterien oikeasta koosta kiinni. Tuo 765 vaatii ison liikkeen että irroittaa.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by Hcet View Post
                      Kyllä se jäykkeneekin, mutta pitenee myös liike. Jos sama määrä nestettä työnnetään pienempi halkasijaiseen sylinteriin on sen pakko liikkua vain pidemmälle että sama määrä nestettä mahtuu.
                      Painelaakeri joko käpälän muokkauksella tai laakerin eteen spaceri että saa sopivan lähelle. Loppu on sylinterien oikeasta koosta kiinni. Tuo 765 vaatii ison liikkeen että irroittaa.
                      Täsmälleen näin.
                      Tää tuntuu olevan monelle hankala asia ymmärtää.

                      Jotkut jopa vaihtaa isompaan työsylinteriin kun ei kytkin irrota
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Hcet
                        BTCF Member
                        • Oct 2018
                        • 124
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Jotkut jopa vaihtaa isompaan työsylinteriin kun ei kytkin irrota
                        se on tuon 765:sen irrottamaan saaminen korkeampaa taikuutta

                        Comment

                        • kaketsyygeli
                          Newbiemmer
                          • Jan 2016
                          • 20
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Täsmälleen näin.
                          Tää tuntuu olevan monelle hankala asia ymmärtää.

                          Jotkut jopa vaihtaa isompaan työsylinteriin kun ei kytkin irrota
                          Joo, ei aiemmin ole joutunu kovin tuota ajattelemaan, kun on pelannut muissa.. Nähtävästi mersuissa ollu isommat pääsylkät.

                          Nyt kun otti aivon kätteen ja ajatteli niin käy järkeen. Pitää maanantaina pistää tiluuseen tuo työsylinteri
                          E36 318IS
                          E46 328I

                          +Kymmeniä muilta merkeiltä

                          Comment

                          • Matuh
                            BTCF Member
                            • Apr 2013
                            • 3702
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by Hcet View Post
                            se on tuon 765:sen irrottamaan saaminen korkeampaa taikuutta
                            Eikai se taikuruutta oo... Lähinnä vaan sitä ettei tuota paska sekasikiö comboa ole luotu suoraan toimimaan vakio osilla.
                            E36 328i M50B30 turbo
                            Skoda vRS
                            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                            Comment

                            • sierra4x4tbo
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 2098
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Onko vauhtipyörän ja asetelman pinnat suorat?

                              Itsellä oli teräspyörä, massalevy ja sre-paketti ottanut lämpöä jolloin vauhtipyörä ja asetelma menneet kuperaksi.
                              Kylmänä irroitti hyvin, mutta lämpimänä osien ”kierous” lisääntyi ja alkoi takertelemaan. Huomasin vauhtipyörän vaurion vasta asetelman vaihdon jälkeen, kun vika ei hävinnytkään..

                              -Timo
                              M535i BiTurbo -85
                              740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                              --=MushroomMotorsport=--
                              --=MaxTuned.com=--

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎