Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 ja katoileva alavääntö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • buubaa
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 140
    • Lahti

    M57 ja katoileva alavääntö

    M57-TU2D30 e65 730d, välillä ei alle ~2krpm tapahdu oikeen mitään ja välillä taas toimii normaalisti. Sillon kun ei kiihdy niin hetkellinen kulutuskin näyttää Max ~10l/100km. Tulee ilmi esim kun käännyt risteyksestä ja pitäis kiihdyttää niin ei tapahdu mitään, sit kun lisää reilummin kaasua niin heittää pienempää vaihdetta ja taas kulkee myös pienemmilläkin kierroksilla. Toinen mikä on todella ärsyttävää on kun ajelet motaria vakkari päällä niin auto rupee yhtäkkiä hyytyyn, hetken kun on hyytynyt niin heittää pienempää vaihdetta ja kiihdyttää asetettuun nopeuteen ja taas toimii normaalisti. Vikakoodin antoi ilmamassamittarille, se on vaihdettu hellan valmistamaan muttei ollut mitään vaikutusta, muita koodeja ei ole ja niitä on luettu carlylla, inpalla ja istalla. Ahdin myös uusittu alle vajaa 6kk/10tkm sitten. Autossa vuotaa imusarja jonkin verran, voisko se tehdä moista? Tai sitten jumittavat imusarjan läpät? Täytyisi tässä joku ilta nypätä toi imusarja ylös, uusia tiivisteet ja heittää läpillä vesilintua mikäli siellä vielä sellaiset on.
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1265
    • Kajjjaani

    #2
    Jonkun aikaa sitten oli ihmeteltävänä N47 jossa samanlaiset oireet kuin sinulla, syyksi paljastui jumittava EGR-venttiili.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1761
      • HKI/Orimattila

      #3
      Kyllä imusarjan vuotaminen voi asiaan vaikuttaa ja aiheuttaa ilmamassamittarille outoja arvoja. Tuollaiseen kausittaiseen tehojen uupumiseen voisi vaikuttaa kyllä myös egr:n toiminta, kuten edellinenkin sanoi. Ilmamassamittarin oikea toiminta onkin auton oikean kulkupuolen kannalta melkoisen merkittävää, niin kaikki siihen vaikuttava kannattaa tutkia.

      Mitä imusarjan läppiin tulee niin ne ei ihan oikeasti ole näissä M57tu2 koneissa, mulla oli ekassa M57tu2:ssa läpät 0-690tkm kiinni eikä juuri minkäänlaista karstoittumista niin että olisi ollut järkeä alkaa kaivamaan läppiä irti. Läppien pois ottaminen kun vaikuttaa hienoisesti alavääntöön heikentävästi, niin en niitä itse ottaisi ilman perusteita pois. Tietysti jos auto käy jatkuvasti kylmänä (termarit ei pelitä) tai egr jumittelee auki niin voi sinnekin päätyä karstaa, mutta vikaa on silloin jossain muualla.

      N57:t onkin sitten melkein poikkeuksetta ihan karstasta tukossa, jopa vaikka olisi pelkässä maantieajossa. Egr:t jumittelee, imusarjat sulaa, map-anturit muurautuu umpeen ja imusarjan läpät antavat koodia kun käytön seurauksena imusarjan läpät pääsevät kääntymään nolla-asennon yli.
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • hetfield
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 330
        • pirkkala

        #4
        Toi ajoittainen hyytyminen on outoa, ja jotenkin saattaisi viitata myös laatikkoon... Ahtopaineen oudosta käytöksestä tulee kyllä vikakoodi, ellei sitten joku "optimointi".
        Livedata olis poikaa tossa kohtaa.
        Ne ahtoputkien tiivisteet on varmaan aika väsyneet, jo ei ole koskaan vaihdettu. EGR kurttuputki oli itellä kokonaan poikki. Oli hankala huomata.
        Last edited by hetfield; 18-11-2021, 09:44.
        - E65 730d 2003

        Comment

        • TinoTK
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 809
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by buubaa View Post
          M57-TU2D30 e65 730d, välillä ei alle ~2krpm tapahdu oikeen mitään ja välillä taas toimii normaalisti. Sillon kun ei kiihdy niin hetkellinen kulutuskin näyttää Max ~10l/100km. Tulee ilmi esim kun käännyt risteyksestä ja pitäis kiihdyttää niin ei tapahdu mitään, sit kun lisää reilummin kaasua niin heittää pienempää vaihdetta ja taas kulkee myös pienemmilläkin kierroksilla. Toinen mikä on todella ärsyttävää on kun ajelet motaria vakkari päällä niin auto rupee yhtäkkiä hyytyyn, hetken kun on hyytynyt niin heittää pienempää vaihdetta ja kiihdyttää asetettuun nopeuteen ja taas toimii normaalisti. Vikakoodin antoi ilmamassamittarille, se on vaihdettu hellan valmistamaan muttei ollut mitään vaikutusta, muita koodeja ei ole ja niitä on luettu carlylla, inpalla ja istalla. Ahdin myös uusittu alle vajaa 6kk/10tkm sitten. Autossa vuotaa imusarja jonkin verran, voisko se tehdä moista? Tai sitten jumittavat imusarjan läpät? Täytyisi tässä joku ilta nypätä toi imusarja ylös, uusia tiivisteet ja heittää läpillä vesilintua mikäli siellä vielä sellaiset on.
          Ootko kokeillut toimiiko, kun otat maffista johdon irti?
          EGR:ää syynäisin myös ensin ja tietysti jos imusarja vuotaa niin siitä liikkeelle.
          ///BMW M550d LCI

          Comment

          • Masander
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2010
            • 1396
            • Dingolfing

            #6
            Onko dpf paikallaan?
            sigpic

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3725
              • Finnland

              #7
              Vähän eri moottori, mutta -05 M47:ssa teki näitä kun oli huohotinputki mennyt ruttuun kun jollain käynyt hassut asentaessa sitä. Samalla vaihdoin ilmamassamittarin, kun olin jo ostanut, mutta tuo paikaltaan irti oleva putkihan se loogisesti syy oli. Ei pistänyt silmään päälle päin.
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • buubaa
                Bimmer Rookie
                • May 2013
                • 140
                • Lahti

                #8
                Nyt kun muistelee niin sie tais alkuun olla myös egr vikakoodi ennenkö ekan kerran nollasin ne, sen jälkeen pariin kertaan katoin mitä tulee takaisin ja vain imm oli tullut ja nyt ei tosiaan tuu sitäkään. Täytynee imusarja jumpan yhteydessä ottaa myös egr käteen ja putsata sekä perehtyä siihen. Läpät lähtee ihan mielenrauhan takia pois samalla, ei tarvi ressata että löytyykö ne joku kaunis päivä männän päältä vaikka ns. vahvistetut onkin. Dpf on paikallaan ja sen tukkoisuutta mietin mutta toi satunnaisuus, yhtäkkiä ilmeneminen ja yhtä nopeasti " korjaantuminen" sotii vähän sitä vastaan. Laatikkoon en kyllä näe tän liittyvän, selkeästi moottorista katoo voima mutta mistä sitä tietää :think
                Last edited by buubaa; 18-11-2021, 13:33.

                Comment

                • Masander
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2010
                  • 1396
                  • Dingolfing

                  #9
                  Mulla oireili tukkoon menevä dpf samalla tavalla.
                  sigpic

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1568

                    #10
                    istalla vastapainetestiä niin näkee dpfstä

                    Comment

                    • buubaa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2013
                      • 140
                      • Lahti

                      #11
                      Otin imm liittimen irti kauppareissun ajaksi (edestakas yht~20km taajamaa), ei ainakaan tolla matkalla temppuillut. Emäntä lähtee käymään ideaparkissa (edestakas ~50km motaria) niin katotaan vielä temppuileeko sillä matkalla.

                      Comment

                      • TinoTK
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 809
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Vilkase mappianturin kunto samaan vauhtiin, kun teet EGR jumpat ynnämuut.
                        Identtiset ongelmat kokeneena veikkaisin kyllä EGR:ää, mutta onhan siinä vielä vaihtoehtoja.
                        Last edited by TinoTK; 18-11-2021, 15:21.
                        ///BMW M550d LCI

                        Comment

                        • buubaa
                          Bimmer Rookie
                          • May 2013
                          • 140
                          • Lahti

                          #13
                          Joo kyllä tolla imm johdon irrotuksella vaikutus oli, ei ollu Ideapark reissulla temppuillu ja kävin itekkin vielä heittämässä lenkin ja hyvin toimi.

                          Täytyy toi mappi tsekata kans samalla!

                          Comment

                          • Jesse93
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 938
                            • Mustio

                            #14
                            Käytä moottorin suojamuovi irti ja kato polttoainekiskon päästä railpaineanturin piuha, onko eriste kulunut puhki siitä liittimen juurelta
                            E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                            Comment

                            • buubaa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2013
                              • 140
                              • Lahti

                              #15
                              Nyt on imusarjan tiivisteet vaihdettu ja egr sekä imusarja putsattu, ei ollut vaikutusta eikä niissä juuri moskaa ollutkaan, egr venttiili liikku hyvin ei takerrellut. Map anturin putsasin kans samalla. Termarit kun vaihdoin siinä samalla ja pelti ylhäällä vähän kaasuttelin niin suhisee jonkin verran kaasuttaessa, katoin sitten ajaessa livedataa ja sillon kun ei kiihdy niin ahtopaineen pyyntiä on paljon mutta ahtopaine ei nouse. Ahtovuotoonhan toi viittais mut luulis sen vuotavan aina ja myös isommilla kierroksilla :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎