Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 alumiinisen öljypohjan muokkaajaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 719
    • Nokia

    M52 alumiinisen öljypohjan muokkaajaa?

    Onkos tekijöitä tiedossa alumiinisen öljypohjan muokkaukselle?

    Auto on matala ja moottorin asennus mielellään mahdollisimman alas. Tarkoittaa öljypohjan asettuvan suunnilleen auton alimmaksi kohdaksi.

    Jos öljypohjan pahkaa madaltaisi pari-kolme senttiä olisi se paremmassa turvassa "etuakselin" tason yläpuolella. Toki öljytilavuus olisi hyvä säilyttää, joka tarkoittaisi pahkan pientä levitystä sivuttaissuunnassa. Mahdollisesti sen öljypumpun imuputken lyhennys myös ettei kolahda pohjaan.

    Ei tarvetta kuitille, mutta ei se nyt mitään haittaakaan. Ei sattuis kukaan tietään tekijää vaikka Tampereen lähistöltä?


    Jos tää nyt meni pahasti väärään osioon niin josko ystävällinen moderaattori siirtäisi vähemmän pahennusta aiheuttavaan kohtaa foorumia?
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 683

    #2
    Voin olla väärässäkin (ja tietysti se riippuu vähän mistä sitä hitsaa) mutta hitsauksen aikana öljypohja olisi hyvä olla pultattuna vaikka romu lohkoon jotta ei väänny ainakaan paljoa.


    Joskus hitsattiin omaan RB26dett öljypohjaan kuivasumppu imut ja muutenkin muotoa vähän muokattiin. Öljypohja oli pultattuna suoraksi ajettuun I-palkkiin mutta silti etunurkka vähän vääntyi. Tässä se nyt tietysti oli siinä mielessä tärkeä asia koska etuperä on tossa öljypohjan valussa.

    Lappeenrannan seudulla kyselisin kustannusarviota L-weldistä.

    Comment

    • MH motorsport
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 2301
      • Turku

      #3
      M50 öljypohjan ja imusihdin olen madaltanut. Imuputki piti rakentaa kokonaan uudestaan, alkuperäinen valu oli huonoa hitsattavaa ja halkesi kun hitsattuna vähän vasaralla napautti.
      Onko öljypohja uusi käyttämätön vai 25vuotta öljyssä uinut?
      Autopalvelu MH-motor
      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
      Maxxecu myynti ja asennus
      www.mh-motor.fi
      0503218217
      Kulkineet:
      E6 2000 touring
      E6 2002 touring
      E30 318is ///Mtechnic 2
      E34 ///M5 nürburgring
      E34 S62b50 turbo dct
      E39 523i ///Msport
      F30 320d

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Originally posted by MH motorsport View Post
        M50 öljypohjan ja imusihdin olen madaltanut. Imuputki piti rakentaa kokonaan uudestaan, alkuperäinen valu oli huonoa hitsattavaa ja halkesi kun hitsattuna vähän vasaralla napautti.
        Onko öljypohja uusi käyttämätön vai 25vuotta öljyssä uinut?
        Tuskin on kovin hyvää alumiinia, luulen että varsin sekalaista useamman seoksen materiaalia, luultavasti silumiinia joka vaatii omat aineet jne hitsaamiseen. Samanlaista kuin mm bmw oem ohjauspyörien siällä oleva ”alumiini” joka on todella vaikeaa hitsattavaksi.

        Comment

        • Tuukkaw
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 745
          • Tre

          #5
          Itse olen kyllä onnistunut m52 öljypohjaa hitsaamaan. Isoin työ on saada se tarpeeksi puhtaaksi.
          61 Ford
          79 HD

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by Tuukkaw View Post
            Itse olen kyllä onnistunut m52 öljypohjaa hitsaamaan. Isoin työ on saada se tarpeeksi puhtaaksi.
            Hapolla ja esikuumentaa osa vaikka pizzauunissa ennen kuin hitsaa.

            Comment

            • e36coupe
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 719
              • Nokia

              #7
              Originally posted by MH motorsport View Post
              M50 öljypohjan ja imusihdin olen madaltanut. Imuputki piti rakentaa kokonaan uudestaan, alkuperäinen valu oli huonoa hitsattavaa ja halkesi kun hitsattuna vähän vasaralla napautti.
              Onko öljypohja uusi käyttämätön vai 25vuotta öljyssä uinut?
              Huolellisesti pesty ja silmämääräisesti puhdas "kiiltävä", mutta 25 vuotta öljyssä uinut. Eli onko materiaalin huokoisiin jäänyt jotain öljyn jäämiä, ehkäpä.
              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

              Työn alla: E21 320/6
              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

              Comment

              • MH motorsport
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 2301
                • Turku

                #8
                Yleensä joutuu hitsaamaan kahteen kertaan vaikka kuinka putsaa ja polttaa puhtaaksi ennen hitsaamista. Ensimmäinen sauma on musta ja huokoinen ja elektrodia saa kokoajan teroitella. Sen kun lamellilla pyyhkäisee tasaiseksi ja toisen kerran päälle hitsaa niin saa yleensä asiallisen sauman.
                Uuden öljypohjan hitsaamisessa ei ole mitään ongelmaa se menee hienosti. Nykyään taitaa esim käytetyt e34 m50 ö pohjat olla melkein uusien hintaisia.
                Autopalvelu MH-motor
                Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                Maxxecu myynti ja asennus
                www.mh-motor.fi
                0503218217
                Kulkineet:
                E6 2000 touring
                E6 2002 touring
                E30 318is ///Mtechnic 2
                E34 ///M5 nürburgring
                E34 S62b50 turbo dct
                E39 523i ///Msport
                F30 320d

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  En lähtisi ”likaista” edes hitsaamaan tigillä, vaan MIGillä.

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    #10
                    Ei riitä usein edes kahteen kertaan hitsattu, muutamia tuli joskus tehtyä, mutta nyt olen suoraan kieltäytynyt tekemästä kun hommaan menee useita tunteja ja lopputulos saattaa olla ainakin omasta mielestä ala-arvoinen.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • janne[l
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 861
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      itellä olis samalle hommalle tarvetta kun kone käännetty pystympään niin pohjan reuna töröttää nyt alimpana kohtana. Ja tosiaan hitsaus ilmeisesti haastavaa ja työlästä.
                      Sen verran suolanen hinta uudella pohjalla että melkein teettäisin vaan laipan ja tekisi koko pohjan uusiksi juuri niillä mitoilla kun tarvitsee,samalla saisi fiksua loiskelevyä sinne ja sitä onnetonta öljytikun kiinnitystä parannettua. En oo hitsari mutta veikkaan että tuollaisen kustomipohjan jossa kaikki uutta hitsaa nopeammin kasaan ja varmasti pitää, kuin että alkaa sen vanhan pohjan kanssa pelaan.Tolle laipalle vois olla enempikin kysyntää jos joku sellasen haluaa piirtää.
                      Last edited by janne[l; 04-02-2022, 05:39.
                      e46 330i cabriolet
                      e91 320d
                      e36 328 törpö

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15225
                        • Ajamisen Iloa

                        #12
                        Tuommonen kannattais varmaankin koneistaa billetistä uusi niin välttyy hitsailuilta ja ei mene kieroksi työstäessä. Tai sitten 3D-printtaa, tasopinnat joutuu tuolloin ajamaan suoriksi kuitenkin.

                        Onko muuten öljypohjalla joku pakottava syy olla metallia?
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1831
                          • Karjaa

                          #13
                          Originally posted by Remotion View Post
                          Onko muuten öljypohjalla joku pakottava syy olla metallia?
                          Se on öljyn jäähtymisen kannalta ihan hyvä asia että ovat metallia. :think
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • [Snowboarder]
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 2184
                            • Karstula

                            #14
                            Originally posted by Wespa View Post
                            Se on öljyn jäähtymisen kannalta ihan hyvä asia että ovat metallia. :think
                            Onhan näitä joillakin valmistajilla tehtaalta asti esim. "muovisena" tarkemmin en toki seosta ole tutkinut et mitä on,mut kuitenkin muuta kuin metallia.
                            Last edited by [Snowboarder]; 05-02-2022, 16:22.
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                            Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                            Comment

                            • kimmon
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1461
                              • Tuusulantien päässä...

                              #15
                              Originally posted by Remotion View Post
                              Tuommonen kannattais varmaankin koneistaa billetistä uusi niin välttyy hitsailuilta ja ei mene kieroksi työstäessä. Tai sitten 3D-printtaa, tasopinnat joutuu tuolloin ajamaan suoriksi kuitenkin.

                              Onko muuten öljypohjalla joku pakottava syy olla metallia?
                              Kuorma-autoissa ovat usein komposiittia.
                              Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎