Kyselläänpäs täältäkin... Potilaana vanhemman mallin 1-sarjalainen N46 koneella, automaattiaski, ECU lienee MEV9 ja Boschin tekele jos oikein oon ymmärtänyt. Käyntihäiriöitä pienillä kierroksilla, erityisesti kuumalla koneella. INPA:n mukaan ongelma Vanos systeemistä, ja vikakoodikin viittaa Vanosiin. Valvetronic pelaa ainakin INPAn näyttämän perusteella niinkuin pitääkin, nostot seuraa komentoa nopeasti ja tarkasti jne. Seuraava selitelmä hieman kapulakielellä, kun en tunne järjestelmää kovin hyvin, siksipä siitä kyselenkin...
Vikakoodi "2A83 Nockenwellensteuerung Einlass" eli viittaisi tuolla perusteella imunokkaan. Lisäselitys "Regelanschlag zu lange zu gross", mikä mun huonolla saksalla kääntyis ehkä jotenkin että "säätö(alue) laidassa liian pitkään" tai jotain tuon tyyppistä.
Ko. ECU:lla INPA näyttää nokka-akseleiden live-arvoja vain neljä arvoa (ActivationInput, ActualValueInput, ActivtionOutput, ActualValueOutput) eli ilmeisesti solenoideille menevät PWM-arvot ja sitten akselin luettu asento. Näistä oletettavasti "input" viittaa imunokkaan ja "output" pakonokkaan...? Näitä kun katteli koneen pyöriessä, niin ongelmaa näkyi olevan pikemminkin pakonokassa kuin imunokassa. Toisaalta Output-arvot heitteli yleisesti jonkin verran enemmän kuin Input-arvot, ja toisaalta maallikon silmään näytti usein siltä kuin Output-ohjaussignaali ei olisi saanut OutputActualValue arvoa kääntymään niin paljon kuin olisi ehkä halunnut. OutputActualValue oli aina alkujaan 120-astetta, ja säädön perusteella se tuli pienemmäksi, mutta näytti "ehkä" jäävän isommaksi kuin mitä säätö olisi halunnut. Tää viimeinen siis spekulaatiota, kun en tietysti tiedä mitä ECU sen kulman oikeasti haluaisi olevan. Nokkien adaptaatio oli samalla tavalla vasemmalle kallellaan, kuin mitä vepissä hyvin yleisesti näkee, output-nokka hieman punaisen puolella ja input-nokka sekin reilusti vasemmalla mutta kuitenkin vielä vihreällä.
Käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä paikallistui mielestäni tohon OutputActualValue arvoon. Kun piti autoa jarrulla paikallaan siten että aski D-asennossa, niin kierrokset soutaa jonkin verran, toisinaan tukehtuu koko kone, ja kierrosten heittely menee samanaikaisesti tuon OutputActualValue vatkauksen kanssa. Oletus on että ECU yrittää säätää kulmaa, se ei käänny kuten pitäisi, ja jossain vaiheessa joko ECU luovuttaa tai sitten tulee joku öljynkiertotekninen juttu, akseli pyörähtää takaisin isompaan kulmaan, moottori nyökkäilee, ja toi kuvio toistuu. Toisinaan on tullut sitten vika koodi, ja ilmeisesti ECU mennyt vikatilaan ja lopettaa VANOS säädön kokonaan (akselit menee kulmaan 120 astetta pysyvästi) kunnes auton käynnistää uudestaan.
Jakoketjulle ei oo tehty mitään sinä aikana kun auto on mun huollettavana ollut, ei ainakaan mekkaloi, muuten en osaa sanoa siitä mitään. Molemmat vanos-solenoidit ja molemmat nokkien asentoanturit vaihdettu uusiin, ei vaikutusta. Kun vaihtoi öljyt paksumpiin 5W50 laatuun, niin kuumalla koneella ei enää mennyt vikatilaan, mut ilmiö sinänsä edelleen näkyi mittausarvoissa. Koska ilmiö eniten näkyvillä tyhjäkäynnillä, niin oletettavasti liittyy jotenkin öljynpaineeseen. Voisi olla joko tukos öljykanavissa tai vuoto siten että paine ei pysy säätöpyörässä. Koska kuumalla koneella ja ohuella öljyllä pahempi, níin viittais pikemminkin vuotoon kuin tukokseen. Sitten ne varsinaiset kysymykset...
Onko tietoa tai näkemystä, että miksi vikakoodi puhuu imunokasta ja mittausarvojen perusteella syypää olisi pakonokka? Solenoidien piuhat ei oo ainakaan itsellä menneet ristiin, mutta historiasta ei tietysti mitään käsitystä.
Jos toi jonkinlainen öljyn vuotaminen vanos-piiristä olis syy, niin onko näkemystä mikä olis todennäköisin paikka. Vaihtoehtoja lienee ainakin vanos-säätöpyörä itsessään, ja ne nokka-akselin kaksi tiivisterengasta, joiden välistä öljy virtaa laakeripukista pyörivän akselin porauksiin. Olisko muita mahdollisia paikkoja? Teoriassa vois myös olla että öljypumppu ei jaksa tehdä tarpeeksi painetta, mutta onko toi realistinen vaihtoehto, ei oo aiheesta kokemusta että voiko pumppu puutua noin.
Ja/tai, tuleeko jotain muita vaihtoehtoja mieleen?
Vikakoodi "2A83 Nockenwellensteuerung Einlass" eli viittaisi tuolla perusteella imunokkaan. Lisäselitys "Regelanschlag zu lange zu gross", mikä mun huonolla saksalla kääntyis ehkä jotenkin että "säätö(alue) laidassa liian pitkään" tai jotain tuon tyyppistä.
Ko. ECU:lla INPA näyttää nokka-akseleiden live-arvoja vain neljä arvoa (ActivationInput, ActualValueInput, ActivtionOutput, ActualValueOutput) eli ilmeisesti solenoideille menevät PWM-arvot ja sitten akselin luettu asento. Näistä oletettavasti "input" viittaa imunokkaan ja "output" pakonokkaan...? Näitä kun katteli koneen pyöriessä, niin ongelmaa näkyi olevan pikemminkin pakonokassa kuin imunokassa. Toisaalta Output-arvot heitteli yleisesti jonkin verran enemmän kuin Input-arvot, ja toisaalta maallikon silmään näytti usein siltä kuin Output-ohjaussignaali ei olisi saanut OutputActualValue arvoa kääntymään niin paljon kuin olisi ehkä halunnut. OutputActualValue oli aina alkujaan 120-astetta, ja säädön perusteella se tuli pienemmäksi, mutta näytti "ehkä" jäävän isommaksi kuin mitä säätö olisi halunnut. Tää viimeinen siis spekulaatiota, kun en tietysti tiedä mitä ECU sen kulman oikeasti haluaisi olevan. Nokkien adaptaatio oli samalla tavalla vasemmalle kallellaan, kuin mitä vepissä hyvin yleisesti näkee, output-nokka hieman punaisen puolella ja input-nokka sekin reilusti vasemmalla mutta kuitenkin vielä vihreällä.
Käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä paikallistui mielestäni tohon OutputActualValue arvoon. Kun piti autoa jarrulla paikallaan siten että aski D-asennossa, niin kierrokset soutaa jonkin verran, toisinaan tukehtuu koko kone, ja kierrosten heittely menee samanaikaisesti tuon OutputActualValue vatkauksen kanssa. Oletus on että ECU yrittää säätää kulmaa, se ei käänny kuten pitäisi, ja jossain vaiheessa joko ECU luovuttaa tai sitten tulee joku öljynkiertotekninen juttu, akseli pyörähtää takaisin isompaan kulmaan, moottori nyökkäilee, ja toi kuvio toistuu. Toisinaan on tullut sitten vika koodi, ja ilmeisesti ECU mennyt vikatilaan ja lopettaa VANOS säädön kokonaan (akselit menee kulmaan 120 astetta pysyvästi) kunnes auton käynnistää uudestaan.
Jakoketjulle ei oo tehty mitään sinä aikana kun auto on mun huollettavana ollut, ei ainakaan mekkaloi, muuten en osaa sanoa siitä mitään. Molemmat vanos-solenoidit ja molemmat nokkien asentoanturit vaihdettu uusiin, ei vaikutusta. Kun vaihtoi öljyt paksumpiin 5W50 laatuun, niin kuumalla koneella ei enää mennyt vikatilaan, mut ilmiö sinänsä edelleen näkyi mittausarvoissa. Koska ilmiö eniten näkyvillä tyhjäkäynnillä, niin oletettavasti liittyy jotenkin öljynpaineeseen. Voisi olla joko tukos öljykanavissa tai vuoto siten että paine ei pysy säätöpyörässä. Koska kuumalla koneella ja ohuella öljyllä pahempi, níin viittais pikemminkin vuotoon kuin tukokseen. Sitten ne varsinaiset kysymykset...
Onko tietoa tai näkemystä, että miksi vikakoodi puhuu imunokasta ja mittausarvojen perusteella syypää olisi pakonokka? Solenoidien piuhat ei oo ainakaan itsellä menneet ristiin, mutta historiasta ei tietysti mitään käsitystä.
Jos toi jonkinlainen öljyn vuotaminen vanos-piiristä olis syy, niin onko näkemystä mikä olis todennäköisin paikka. Vaihtoehtoja lienee ainakin vanos-säätöpyörä itsessään, ja ne nokka-akselin kaksi tiivisterengasta, joiden välistä öljy virtaa laakeripukista pyörivän akselin porauksiin. Olisko muita mahdollisia paikkoja? Teoriassa vois myös olla että öljypumppu ei jaksa tehdä tarpeeksi painetta, mutta onko toi realistinen vaihtoehto, ei oo aiheesta kokemusta että voiko pumppu puutua noin.
Ja/tai, tuleeko jotain muita vaihtoehtoja mieleen?
Comment