Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 118 vanos ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timppis1000
    Newbiemmer
    • Oct 2021
    • 7
    • Nokia

    BMW 118 vanos ongelmat

    Kyselläänpäs täältäkin... Potilaana vanhemman mallin 1-sarjalainen N46 koneella, automaattiaski, ECU lienee MEV9 ja Boschin tekele jos oikein oon ymmärtänyt. Käyntihäiriöitä pienillä kierroksilla, erityisesti kuumalla koneella. INPA:n mukaan ongelma Vanos systeemistä, ja vikakoodikin viittaa Vanosiin. Valvetronic pelaa ainakin INPAn näyttämän perusteella niinkuin pitääkin, nostot seuraa komentoa nopeasti ja tarkasti jne. Seuraava selitelmä hieman kapulakielellä, kun en tunne järjestelmää kovin hyvin, siksipä siitä kyselenkin...

    Vikakoodi "2A83 Nockenwellensteuerung Einlass" eli viittaisi tuolla perusteella imunokkaan. Lisäselitys "Regelanschlag zu lange zu gross", mikä mun huonolla saksalla kääntyis ehkä jotenkin että "säätö(alue) laidassa liian pitkään" tai jotain tuon tyyppistä.

    Ko. ECU:lla INPA näyttää nokka-akseleiden live-arvoja vain neljä arvoa (ActivationInput, ActualValueInput, ActivtionOutput, ActualValueOutput) eli ilmeisesti solenoideille menevät PWM-arvot ja sitten akselin luettu asento. Näistä oletettavasti "input" viittaa imunokkaan ja "output" pakonokkaan...? Näitä kun katteli koneen pyöriessä, niin ongelmaa näkyi olevan pikemminkin pakonokassa kuin imunokassa. Toisaalta Output-arvot heitteli yleisesti jonkin verran enemmän kuin Input-arvot, ja toisaalta maallikon silmään näytti usein siltä kuin Output-ohjaussignaali ei olisi saanut OutputActualValue arvoa kääntymään niin paljon kuin olisi ehkä halunnut. OutputActualValue oli aina alkujaan 120-astetta, ja säädön perusteella se tuli pienemmäksi, mutta näytti "ehkä" jäävän isommaksi kuin mitä säätö olisi halunnut. Tää viimeinen siis spekulaatiota, kun en tietysti tiedä mitä ECU sen kulman oikeasti haluaisi olevan. Nokkien adaptaatio oli samalla tavalla vasemmalle kallellaan, kuin mitä vepissä hyvin yleisesti näkee, output-nokka hieman punaisen puolella ja input-nokka sekin reilusti vasemmalla mutta kuitenkin vielä vihreällä.


    Käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä paikallistui mielestäni tohon OutputActualValue arvoon. Kun piti autoa jarrulla paikallaan siten että aski D-asennossa, niin kierrokset soutaa jonkin verran, toisinaan tukehtuu koko kone, ja kierrosten heittely menee samanaikaisesti tuon OutputActualValue vatkauksen kanssa. Oletus on että ECU yrittää säätää kulmaa, se ei käänny kuten pitäisi, ja jossain vaiheessa joko ECU luovuttaa tai sitten tulee joku öljynkiertotekninen juttu, akseli pyörähtää takaisin isompaan kulmaan, moottori nyökkäilee, ja toi kuvio toistuu. Toisinaan on tullut sitten vika koodi, ja ilmeisesti ECU mennyt vikatilaan ja lopettaa VANOS säädön kokonaan (akselit menee kulmaan 120 astetta pysyvästi) kunnes auton käynnistää uudestaan.


    Jakoketjulle ei oo tehty mitään sinä aikana kun auto on mun huollettavana ollut, ei ainakaan mekkaloi, muuten en osaa sanoa siitä mitään. Molemmat vanos-solenoidit ja molemmat nokkien asentoanturit vaihdettu uusiin, ei vaikutusta. Kun vaihtoi öljyt paksumpiin 5W50 laatuun, niin kuumalla koneella ei enää mennyt vikatilaan, mut ilmiö sinänsä edelleen näkyi mittausarvoissa. Koska ilmiö eniten näkyvillä tyhjäkäynnillä, niin oletettavasti liittyy jotenkin öljynpaineeseen. Voisi olla joko tukos öljykanavissa tai vuoto siten että paine ei pysy säätöpyörässä. Koska kuumalla koneella ja ohuella öljyllä pahempi, níin viittais pikemminkin vuotoon kuin tukokseen. Sitten ne varsinaiset kysymykset...



    Onko tietoa tai näkemystä, että miksi vikakoodi puhuu imunokasta ja mittausarvojen perusteella syypää olisi pakonokka? Solenoidien piuhat ei oo ainakaan itsellä menneet ristiin, mutta historiasta ei tietysti mitään käsitystä.


    Jos toi jonkinlainen öljyn vuotaminen vanos-piiristä olis syy, niin onko näkemystä mikä olis todennäköisin paikka. Vaihtoehtoja lienee ainakin vanos-säätöpyörä itsessään, ja ne nokka-akselin kaksi tiivisterengasta, joiden välistä öljy virtaa laakeripukista pyörivän akselin porauksiin. Olisko muita mahdollisia paikkoja? Teoriassa vois myös olla että öljypumppu ei jaksa tehdä tarpeeksi painetta, mutta onko toi realistinen vaihtoehto, ei oo aiheesta kokemusta että voiko pumppu puutua noin.



    Ja/tai, tuleeko jotain muita vaihtoehtoja mieleen?
    Last edited by Timppis1000; 11-02-2022, 21:35.
  • Timppis1000
    Newbiemmer
    • Oct 2021
    • 7
    • Nokia

    #2
    Tuossa vielä esimerkkikuva INPA näyttämistä mittausarvoista, kuva lainattu vepistä, ei nyt kyseessä olevasta autosta.
    Attached Files

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2694
      • .fi

      #3
      justincase

      itse topikin aiheeseen ei o kokemusta/tietoa, mutta vastaavien tutkimiseen suosittelisin INPAn sijaan TestOa.
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245335
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        #4
        Ootko putsannu / vaihtanu öljynpaineen ohjaus solenoidin?
        Vai oliko tässä koneessa sellaista kuten n43ssa.
        Entä onko imusihti tukossa?
        Last edited by Wesulius; 13-02-2022, 18:17.

        Comment

        • Timppis1000
          Newbiemmer
          • Oct 2021
          • 7
          • Nokia

          #5
          Originally posted by Wesulius View Post
          Ootko putsannu / vaihtanu öljynpaineen ohjaus solenoidin?
          Vai oliko tässä koneessa sellaista kuten n43ssa.
          Entä onko imusihti tukossa?

          Vanos solenoidit vaihdettu, jos sitä tarkoitit. Öljypohjaa ei ole avattu, pumpun ja imusihdin jne. kunnoista ei käsitystä.
          Last edited by Timppis1000; 13-02-2022, 21:55.

          Comment

          • Timppis1000
            Newbiemmer
            • Oct 2021
            • 7
            • Nokia

            #6
            Vanos-ongelma senkuin jatkuu

            Nostetaas tätä, jos sattuisi joku aiheeseen tutustunut lukemaan. Eli N46-koneessa Vanoksen kanssa ongelmia. Alkuperäisessä postissa selitinkin jo seikkaperäisesti asiaa Eli vanos menee vikatilaan, vikakoodit "2A83 Nockenwellensteuerung - Einlass" ja "2A88 Nockenwellensteuerung - Auslass". Vikoja sekä imunokkaan että pakonokkaan, ja vika kuvauksen mukaan oletettavasti että softa on sitä mieltä että "säätää täysillä liian pitkään", ja oletettavasti nokan asento ei seuraa säätöä vaikka pitäisi. Tähän mennessä vaihdettua:


            Molemmat nokkien asentoanturit
            Molemmat Vanos-solenoidit
            Molemmat Vanos-ketjupyörät


            Vikoja alkaa tulla vasta moottorin lämmettyä käyntilämpöön, eli voisi kuvitella tuon riippuvan öljyn lämmöstä/juoksevuudesta jollain tavoin. Ja niitä tulee herkiten koneen ollessa tyhjäkäynnillä, eli öljynpaineen ollessa pienimmillään. Koneessa 5W50 öljyt, joka auttoi alkujaan ongelmaan hieman mut nyt on taas pahentunut. Yksi vaihtoehto on viat ohjauspuolella, mut ainakin INPAn mukaan näyttäis ohjaussignaalit käyttäytyvän normaalisti vikaantumiseen asti, sitä ei toistaiseksi tiedä että tuleeko ohjaus oikeasti Vanoksen liittimeen asti. Mut jos olis tosta johtuvaa, niin ei luulisi olevan lämpötilasta riippuvainen. Ja silloin olisi varmaan todennäköisemmin vain toisessa nokassa.


            Hypoteesi on siis, että öljynpaine voisi olla liian pieni, se ei pääse riittävän voimalla Vanos-pyörille asti, ja sen seurauksena ketjupyörä ei seuraa ohjetta tarpeeksi hyvin. Onko kokemuksia/tietoa, mikä tuon öljynpaineen pienuuden voisi näissä aiheuttaa, vikaa pumpussa, tukos pumpun imussa, voiko öljy vuotaa jostain pumpun jälkeisestä linjasta siten että paine jää liian pieneksi tms.? En heti löytänyt vepistäkään, että miten toi ylipäätään säätää öljynpainetta. öljynpainetta ei näissä vissiin mitata, on vain painekytkin hälytystä varten, joka ei ole varoitellut, eli ECU ei sitä öljynpainetta säädä. Joku muu siis oletettavasti säätää jollain ohivirtausventtiilillä tai pumppu alkaa vuotamaan väärän suuntaan tms. kun muuten tulis ylipaine isoilla kierroksilla. Onko tietoa paljonko öljynpaineen ylipäätään pitäisi olla tuommoisessa normaalisti, kylmä kone ja kuuma kone, kun oletettavasti arvot poikkeaa toisistaan. Jos öljynpaine on pieni siksi että jostain vuotaa liikaa, niin oletettavasti tuo piste on jossain muualla kun sen pisteen jälkeen missä kanavat erkanee vanoksille, koska vikaa ilmenee kummassakin vanoksessa. Voiko esim. joku runkolaakeri, kiertokangen laakeri, nokka-akseleiden laakeripukki tms. olla niin "holo", että vuotaa tuommoisesta liikaa? Ainakin kampuraan liittyvien luulisi napsuttavan jos olis noin väljiä...


            Jakoketjua ja kiristintä ei tässä yhteydessä vaihdettu, yläkerrasta katsoen näyttivät ehjiltä mut varmaksi ei tietsti tiedä. Jako pitäisi olla oikein ja ketju oikeassa kireydessä jne., kun sen homman aika tarkkaan koitin tehdä. No, eipä jakoketjun pitäisi tuohon öljyasiaan sen kummemmin vaikuttaakaan, kun öljypumpulle on oma ketjunsa. Öljypohja ei ole vielä käynyt irti, ei millään viitsisi alkaa siihen mut kait se on...


            Ja sitten vielä, INPAlla ei näköjään pysty Vanos-adaptointeja nollaamaan, jossain luki että voi tehdä vain ISTA:lla, pitääkö paikkanasa? Ja pitäisikö adaptointien nollaus tehdä esim. ketjupyörien vaihdon yhteydessä tms.?
            Last edited by Timppis1000; 20-06-2023, 16:14.

            Comment

            • Mppa
              Bimmer Rookie
              • May 2018
              • 91
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Timppis1000 View Post
              Vanos-ongelma senkuin jatkuu

              Nostetaas tätä, jos sattuisi joku aiheeseen tutustunut lukemaan. Eli N46-koneessa Vanoksen kanssa ongelmia. Alkuperäisessä postissa selitinkin jo seikkaperäisesti asiaa Eli vanos menee vikatilaan, vikakoodit "2A83 Nockenwellensteuerung - Einlass" ja "2A88 Nockenwellensteuerung - Auslass". Vikoja sekä imunokkaan että pakonokkaan, ja vika kuvauksen mukaan oletettavasti että softa on sitä mieltä että "säätää täysillä liian pitkään", ja oletettavasti nokan asento ei seuraa säätöä vaikka pitäisi. Tähän mennessä vaihdettua:


              Molemmat nokkien asentoanturit
              Molemmat Vanos-solenoidit
              Molemmat Vanos-ketjupyörät


              Vikoja alkaa tulla vasta moottorin lämmettyä käyntilämpöön, eli voisi kuvitella tuon riippuvan öljyn lämmöstä/juoksevuudesta jollain tavoin. Ja niitä tulee herkiten koneen ollessa tyhjäkäynnillä, eli öljynpaineen ollessa pienimmillään. Koneessa 5W50 öljyt, joka auttoi alkujaan ongelmaan hieman mut nyt on taas pahentunut. Yksi vaihtoehto on viat ohjauspuolella, mut ainakin INPAn mukaan näyttäis ohjaussignaalit käyttäytyvän normaalisti vikaantumiseen asti, sitä ei toistaiseksi tiedä että tuleeko ohjaus oikeasti Vanoksen liittimeen asti. Mut jos olis tosta johtuvaa, niin ei luulisi olevan lämpötilasta riippuvainen. Ja silloin olisi varmaan todennäköisemmin vain toisessa nokassa.


              Hypoteesi on siis, että öljynpaine voisi olla liian pieni, se ei pääse riittävän voimalla Vanos-pyörille asti, ja sen seurauksena ketjupyörä ei seuraa ohjetta tarpeeksi hyvin. Onko kokemuksia/tietoa, mikä tuon öljynpaineen pienuuden voisi näissä aiheuttaa, vikaa pumpussa, tukos pumpun imussa, voiko öljy vuotaa jostain pumpun jälkeisestä linjasta siten että paine jää liian pieneksi tms.? En heti löytänyt vepistäkään, että miten toi ylipäätään säätää öljynpainetta. öljynpainetta ei näissä vissiin mitata, on vain painekytkin hälytystä varten, joka ei ole varoitellut, eli ECU ei sitä öljynpainetta säädä. Joku muu siis oletettavasti säätää jollain ohivirtausventtiilillä tai pumppu alkaa vuotamaan väärän suuntaan tms. kun muuten tulis ylipaine isoilla kierroksilla. Onko tietoa paljonko öljynpaineen ylipäätään pitäisi olla tuommoisessa normaalisti, kylmä kone ja kuuma kone, kun oletettavasti arvot poikkeaa toisistaan. Jos öljynpaine on pieni siksi että jostain vuotaa liikaa, niin oletettavasti tuo piste on jossain muualla kun sen pisteen jälkeen missä kanavat erkanee vanoksille, koska vikaa ilmenee kummassakin vanoksessa. Voiko esim. joku runkolaakeri, kiertokangen laakeri, nokka-akseleiden laakeripukki tms. olla niin "holo", että vuotaa tuommoisesta liikaa? Ainakin kampuraan liittyvien luulisi napsuttavan jos olis noin väljiä...


              Jakoketjua ja kiristintä ei tässä yhteydessä vaihdettu, yläkerrasta katsoen näyttivät ehjiltä mut varmaksi ei tietsti tiedä. Jako pitäisi olla oikein ja ketju oikeassa kireydessä jne., kun sen homman aika tarkkaan koitin tehdä. No, eipä jakoketjun pitäisi tuohon öljyasiaan sen kummemmin vaikuttaakaan, kun öljypumpulle on oma ketjunsa. Öljypohja ei ole vielä käynyt irti, ei millään viitsisi alkaa siihen mut kait se on...


              Ja sitten vielä, INPAlla ei näköjään pysty Vanos-adaptointeja nollaamaan, jossain luki että voi tehdä vain ISTA:lla, pitääkö paikkanasa? Ja pitäisikö adaptointien nollaus tehdä esim. ketjupyörien vaihdon yhteydessä tms.?
              Moro, selvisikö tämä case koskaan, minulla on vähän samanmoista ropleemaa...
              320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
              Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
              Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

              Ex-bimmerit:
              525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
              130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

              Comment

              • Juho_
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2016
                • 1064
                • Suomi

                #8
                Eikö näissä voi ne takaiskut takerrella / tukkeutua? Jotka on lohkossa ja jää syl.kannen alle --- mikäli solenoidit, vanos pyörät, ajoitus, anturit OK ja pistokkeet oikein eikä liittimissä vikaa.  Öljynpaine kannattaa myös kattoa testerillä...
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • Mppa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2018
                  • 91
                  • Tampere

                  #9
                  Tuntuis olevan semmonen koneperhe, jossa on todellakin vaikka ja mitä ja kaikki tuntuis olevan vielä ihan mahdollista ja jopa todennäköistäkin. Tuosta omasta kun eroon pääsen, en kusekaan näihin.

                  Noista takaiskuista olen itsekin kyllä jostain lukenut, mutta millä ihmeellä senkin tuosta sitten saisi diagnosoitua, onko tietoa/ideaa?
                  320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                  Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                  Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                  Ex-bimmerit:
                  525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                  130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                  Comment

                  • Juho_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2016
                    • 1064
                    • Suomi

                    #10
                    Ainut tulkittava keino minkä keksin on, että öljynpaineen tarkastaa ja jos vvt pyörät OK niin seuraavana on nämä takaiskut potentiaalisena vaihtoehtona 
                     Ei ole kokemusta vastaavasta, niin hankala neuvoa käytännön kautta.  edit: ja vanos solenoidien toiminta tarkastettava... samoin jos pistokkeet öljyssä niin putsaa ne. Saattaa tulla omituisuuksia vvt puolella.
                    Last edited by Juho_; 24-11-2023, 21:58.
                    YouTube
                    Instagram // Juhon Moottoripaja

                    Comment

                    • Elätti
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2009
                      • 158
                      • Great Kuopio Area

                      #11
                      https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...e6#post4797001 tuossa projektiketjussa vois olla jotain vinkkiä.

                      Comment

                      • Mppa
                        Bimmer Rookie
                        • May 2018
                        • 91
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Juho_ View Post
                        Ainut tulkittava keino minkä keksin on, että öljynpaineen tarkastaa ja jos vvt pyörät OK niin seuraavana on nämä takaiskut potentiaalisena vaihtoehtona 
                         Ei ole kokemusta vastaavasta, niin hankala neuvoa käytännön kautta.  edit: ja vanos solenoidien toiminta tarkastettava... samoin jos pistokkeet öljyssä niin putsaa ne. Saattaa tulla omituisuuksia vvt puolella.
                        Käytännössä varmaan ainoa vaihtoehto on irroittaa kansi, jolloin noihin takaiskuihin pääsee käsiksi. Vai onko jotain hyvää kikkaa, jolla tästä öljynpaineen saisi jotenkin mitattua? Koko motissa ei taida olla yhtäkään järkevää paikkaa, josta paineen saisi mitattua?
                        320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                        Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                        Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                        Ex-bimmerit:
                        525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                        130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                        Comment

                        • Juho_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2016
                          • 1064
                          • Suomi

                          #13
                          Testerillä pitäisi tuostakin saada mitattua, mitä anturi näyttää. Varmistus mekaanisella mittarilla öljynpaineanturin tilalla.

                          Vanokselle tulevaa öljynpainetta ei kyllä miun mielestä saa mitattua. Kiinnostaa siis vain öljynpaine yleisesti että onko miten alakanttiin siitä mitä pitäisi olla.. näissä on toki melko alhainen öljynpaine normaalistikkin. Startatessa ainakin N43B20 piikkas noin 4bar öljynpaineen ennen kuin alkoi ohjaamaan painetta.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Mppa
                            Bimmer Rookie
                            • May 2018
                            • 91
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Testerillä pitäisi tuostakin saada mitattua, mitä anturi näyttää. Varmistus mekaanisella mittarilla öljynpaineanturin tilalla.

                            Vanokselle tulevaa öljynpainetta ei kyllä miun mielestä saa mitattua. Kiinnostaa siis vain öljynpaine yleisesti että onko miten alakanttiin siitä mitä pitäisi olla.. näissä on toki melko alhainen öljynpaine normaalistikkin. Startatessa ainakin N43B20 piikkas noin 4bar öljynpaineen ennen kuin alkoi ohjaamaan painetta.
                            Ok, täytyy vielä selailla tuota inpaa ja delphiä, josko sieltä löytyisi. Mittaria ei minulla ole, mutta voisihan semmoisen tietty hankkia tätä potilasta ja varmaan tuleviakin varten.

                            Alkaa tästä omalta kohdalta kyllä kohta epätoivo vallata. Kone käy, mutta huonosti, ei koodeja, lisäksi savuttaa helkkaristi lämpöisenä. Lambda näyttää jäätyneen, sillä liven lukemat eivät vaihtele, tilasin tänään uuden, jos sillä tulee kuntoon niin ottaa kyllä kupoliin oikeen huolella. Nyt lukema näyttää laihaa käyntiä. Alunperin minulta meni venttiili todnäk ajoituksen vuoksi tästä katki, ja jouduinkin vaihtamaan kannen kokonaan. Sen jälkeen havahduin kalkatukseen, jonka syyksi onneksi paljastui VVT yhden nostajan jousen irtoaminen. Jakopää on uusittu, vanos solenoidit putsattu ja varmistettu irtonaisina, että liikkuvat, jako on laitettu niillä oikeilla vehkeillä kohdilleen. VVTn säätömoottori vaihdettu ja opetus menee koneella läpi. Vaihdettu myös akselin päässä oleva magneettipyörä.

                            Vanospyörät on vielä avaamatta, hetken tähän sain 2a83 koodinkin, joka näihin ehkä viittaisi, tilasin niihin pyöriin käyvät ihmesupertorxit. Josko sieltä vielä vika paljastuisi, tuntuisi oudolta, tai sit olen alkanut noita takaiskuja vielä miettimään, kun en ihan vielä kantta laittaessa niistä ollut oikein tietoinen, että olisiko siellä sitten jotain paskaa tms ollut, muttei viitsisi huvikseenkaan alkaa kurkkimaan, on sen verta työläs homma, lähinnä se imusarjahan näissä se vittumainen on... Mutta tutkitaan, sanoi tohtori.
                            320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                            Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                            Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                            Ex-bimmerit:
                            525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                            130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                            Comment

                            • Timppis1000
                              Newbiemmer
                              • Oct 2021
                              • 7
                              • Nokia

                              #15
                              Originally posted by Mppa View Post

                              Moro, selvisikö tämä case koskaan, minulla on vähän samanmoista ropleemaa...
                              Ei selvinny, ja huumori on loppumassa tämän auton kanssa. Tilalle taitaa edelleen tulla bemari, kun rouva ei muiden autojen päälle ymmärrä... ja minähän sen kuitenkin sitten korjaan


                              Yksi kohtuu todennäköinen vikapaikka on nokka-akselissa olevat tiivisterenkaat, joiden välistä öljy virtaa akselin poraukseen, tai sitten ko. tiivisteet on syöneet vastinpintoja väljiksi siten että vuotaa. Tässä videossa ne näkyy kohdasta 19min eteenpäin



                              Valvetronic irrotettava ja purettava, että imunokan saa irti ja tiivisteihin pääsee käsiksi. Pakonokka menee vähän helpommalla. Valvetronicin irrotus tällein



                              Ja Valvetronicin purku näin



                              Isohko homma. No toi ei välttämättä edes auta, koska jos väljyys on tiivisteiden vastinpinnoissa, niin niitä ei taida korjata millään. Ja sit jos olikin öljypumpussa se vika niin menee taas turhuuksiin yritelmät. Mulla on koneen alkuperäiset ketjupyörät joutilaana, todennäköisesti ovat ehjät kun vaihto ei vikaan auttanut. Ne saa halutessaan asevelihintaan, mikäli haluaa niiden vaihtoa kokeilla. Ne uudet oli jotain 150-200€ kappale autodocissa, niin tosta saa vanhat mutta toimivat testattavaksi jollain nimellisellä hinnalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎