Missähän voisi olla vikaa kun moottorista (M20B25) kuuluu 1800 rpm alkaen ainakin tonne 3500 rpm asti sellanen terävähkö ääni, sellanen "NNÄÄRRRRRRR"?
Ihan kun joku resonoisi jotain vasten mutta oon kokeillu kaikki paikat moottoritilasta enkä saa ääntä pois. Jostain venttiilikopan tai imusarjan seudulta se kuuluu, enempi ehkä moottorin etupäästä. Venttiilien välykset katoin kesällä kohdalleen ja venakopan alla oli kaikki ehjänä ja paikoillaan. Myös vesipumppu on vaihdettu hihnan kanssa äskettäin. Ääni on kuulunu ainakin 5 tkm ajan eikä venttiilien välysten säätö vaikuttanu mitenkään. Sen verran kova ääni on, että se kuuluu hiljaa ajaessa myös ohjaamoon. Tehot on tallella ja kaikki pelaa normaalisti mut toi ääni mua jännittää.
Ylimääräinen ääni M20B25:ssa
Collapse
X
-
Tags: None
-
Ei tolla kiristimellä oo kyl ajettu kun 3 tkm ja ääni kuului muistaakseni ennen sen vaihtoakin.
Edit: Pitää huomenna katsoa nokkahihna ettei se vaan ota kiinni johonkin ja kattoo vielä toi kiristin. Mut jotenkin kuulostais niinkun ääni kuuluis venttiilikoneistosta. Jännä vaan ettei sitä kuulu lainkaan alle 1800 rpm, mutta sen jälkeen se alkaa välittömästi kuulua ihan selvästi. Mun mielestä se ääni kuitenkin pysyy ihan samanlaisena vaikka kierrokset nousee.Last edited by himonussija; 09-10-2005, 20:29.
Comment
-
Ettei olisi joku kiertokangenlaakeri menossa? Jos siis ääni on sen verran voimakas... Yleensä se kyllä ääntää noin 3000 rpm -> ylöspäin...
Mutta tämä vain ehdotus.
Comment
-
Ymmärtääkseni kiertokangen laakeri pitää sellasta naputtavaa ääntä. Ja eiks ne yleensä laukee miltei heti kun ääni rupee kuulumaan? Tää ääni on ihan kun joku pelti rämisis jotain metallia vasten, sellanen pärinä... vaikee kuvailla sanallisesti... Kilometrejä tolla on takana 220 tkm et luulis laakereiden nyt kestävän pidempään.Originally posted by ZoMbiEEttei olisi joku kiertokangenlaakeri menossa? Jos siis ääni on sen verran voimakas... Yleensä se kyllä ääntää noin 3000 rpm -> ylöspäin...
Mutta tämä vain ehdotus.Last edited by himonussija; 09-10-2005, 21:25.
Comment
-
Ettei pakoputkessa/änkkärissä ois välilevy sisältä irti, ja se kantautuis sit konehuoneeseen? Tuskinpa?
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria!
Ja kyllä helpottaa.
Comment
-
Tuonhan voi testata. Pistät koneen käyntiin ja pidät siinä kierrosalueella, missä ääni alkaa kuulua. Sitten napsit yksitellen tulpanhatut irti ja kuuntelet muuttuiko ääni. Kun kipinä häipyy vikaisesta sylinteristä, niin äänen pitäisi pienentyä tai hävitä kokonaan. Näin vanhassa motissa ei varmaan haittaa vaikka tulpanhattu käy "tyhjänä" vähän aikaa.// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment
-
Kokeilin tuota äsken lämpimällä koneella muttei sillä ollut mitään vaikutusta ääneen. Tietty käynti muuttui raskaaksi kun yksi pytty aina putosi pelistä pois.Originally posted by BMW 325I avoTuonhan voi testata. Pistät koneen käyntiin ja pidät siinä kierrosalueella, missä ääni alkaa kuulua. Sitten napsit yksitellen tulpanhatut irti ja kuuntelet muuttuiko ääni. Kun kipinä häipyy vikaisesta sylinteristä, niin äänen pitäisi pienentyä tai hävitä kokonaan. Näin vanhassa motissa ei varmaan haittaa vaikka tulpanhattu käy "tyhjänä" vähän aikaa.
Aamulla lähdin käymään autolla kaupassa. Laitoin auton käyntiin ja kokeilin nostaa kierroksia niin sitä ääntä ei kuulunut yhtään millään kierroksilla (tietty en huudattanu kylmänä mut vajaaseen 4 tonniin nostin kierroksia useita kertoja). Sitten ajelin kaupungilla about 1 km ja moottorin lämmetessä ääni tuli pikkuhiljaa esille siihen 1800-> rpm kierroksille. Mitä enemmän moottori lämpesi, sitä selvemmin ääni alkoi kuulua. Voiko laakerivika noin esiintyä, eli ei kylmänä kuuluis ollenkaan?
Eikä se nyt sillai pahene jos laitan kierrokset vaikka 2000 rpm ja polkasen siitä kierroksia kunnolla. Tosin tuntuu se äänen taajuus nousevan kierrosten mukana.Last edited by himonussija; 10-10-2005, 16:30.
Comment
-
Eikös tuo juuri voisi viitata kk laakeriin, koska kylmä öljy on jäykempää ja näinollen laakeri on tiukempi, öljy kun kuumenee laakeri väljistyy ja antaa sitten ääntä myös.
itsellä oli joskus fordissa sellanen kk laakeri vika että kun ajo öljyt kuumiksi ja tarkkaan kuunteli öpohjan alta sen kyllä kuuli, muuten ei kuullut.
Ja kun purettiin ni kyl sieltä oli laakerit "valmiit"
Tuurilla huomasin ku auto pyöri nosturilla tyhjäkäyntiä
Comment
-
Näytin tota autoo yhdelle autoja enemmän laittelevalle kaverille ja hän heitti sellasen ajatuksen ilmoille että ääni voisi tulla myös venttiilikoneistosta. Mikäs tuolla venttiilikoneistossa sitten voisi alkaa pärisemään kun moottori lämpenee? Voiko liittyä venttiilien välyksiin? Meinaan että voiko liian suuri tai pieni välys aiheuttaa tuon äänen moottorin lämmettyä?
Nyt otetaan viikonloppuna toi auto käsittelyyn ja katotaan jos selviis mistä se ääni tulee. En oo nyt uskaltanu sil pahemmin ajaakaan, mitä nyt kävin pikku lenkin heittämässä et sain näytettyy tota sille kaverille. Taas lämpömittarin päästyä puoleen väliin (siitä se ei nouse enempää normaalisti) alkoi 1800 rpm kuulua se ääni ja se loppui sit 2200 rpm. Sitten kun kone pyöri vielä vähän aikaa niin ääni kuului 1800-3500 rpm, siitä ylöspäin sitä ei enää kuule kun on niin paljon melua konehuoneessa muutenkin
Last edited by himonussija; 13-10-2005, 15:44.
Comment
-
Noneh! Käytin tänään korjaamolla tota autoo ja 4 eri asentajaa sitä ihmetteli siellä. Ei kukaan osannu sanoo mikä toi ääni on mut sanoivat ettei missään nimessä laakerista lähde koska ääni alkaa ihan täsmälleen 1800 rpm:ssä ja kierroksia löysätessä taas täsmälleen samoilla kierroksilla loppuu. Ja kuulemma laakerivika ei kuulosta tollaselta. Joku korjaaja siin oli pääasiassa näitä Bemuja korjaillu ja sanoi jotta ois mahdollisesti joku venttiili joka liittyy alipaineeseen tms (siis ei imu- tai pakoventtiili vaan joku ihan muu) muttei tienny et mikä se tarkalleen ois. Kaikki tuntui olevan kuitenkin yhtä mieltä ettei toi mitään vaarallista ole muttei ääni normaalikaan ole. Jotenkin ne paikallisti sitä ääntä et se tulis jostain moottorin etu- tai keskiosasta ja enemmän ylhäältä. Kuulosuojaimilla ja rautaputkella kuunnellessa ääni kuului parhaiten lohkosta. Ihan kun joku ottais kiinni johonki, siis niinku joku pieni osa naputtais jotain vasten, hemmetin vaikee tässä sitä selittää...
Niin että mikäs tuossa kattilassa ny vois sitten vielä sitä ääntä pitää? Korjaamolla sanoivat että anna mennä vaan ja korjataan sitten jos hajoo, vaan ei tota ny tahallaan viittis ajaa rikki kun ei toi tosiaan normaalilta kuulosta.
Comment
-
Saatko autoa ylös? siis kunnolla, että voisit auton ollessa käynnissä käydä siellä alla? Kun toi on mun mielest edelleen semmoinen toi sun selostus ,että olis laakeri... Luulis kuuluvan aika selkeesti öljypohjan läpi se ääni jos on laakeri. Olethan kattonu, että mikään apulaite ei tuota aiheuta? esim hihna hetkeks irti ja käymään ,että ääntääkö...
Comment

Comment