Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ylimääräinen ääni M20B25:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juice777
    BTCF Member
    • May 2004
    • 230
    • E-P

    #16
    melkein löisin vetoa

    aina vaan vahvistuu epäilys LAAKERI.
    -E21-

    Comment

    • himonussija
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 392
      • Finland

      #17
      Sää vaihtelee, ääni pysyy! On tullu ajettuu nyt taas 1500 km tosta edellisestä postauksesta ja ääni pysyy ennallaan, ei ole koventunut yhtään. Öljytkin vaihdoin siihen äskettäin ja öljyissä ei ollu mitään ylimääräisiä partikkeleita. Enää en oo säästelly vaan ajanu ihan normaalisti.

      Ääni kuuluu samalla tavalla niin moottorin ylä- kuin alapuoleltakin. Uskokaa vaan että oon könynny ton alla ja moottoritilassa pitkin ja poikin kuulosuojaimet päässä ja metallitanko stetoskooppina. Laturi ja ohjaustehostin on eliminoitu noista vaihtoehdoista kokeilemalla. Yks tuttu asentaja tota katteli taas ja sanoi että viskon laakeri mut sitten laitto sanomalehden viskon väliin ja starttailtiin niin ei se ääni hävinny. Ihan sama miten visko pyörii vai pyöriikö ollenkaan niin ääni kuuluu 1800 rpm ylöspäin ja alkaa todellakin kuin katkaisijasta kääntäisi ON/OFF noilla kierroksilla. Toinen epäilys oli että venttiilikoneistossa ois jotain irti mut avattiin vaihteeks koppa ja kaikki tiukasti paikoillaan, ei ylimääräistä kulumaa jne. Vittu mua ei huvita yhtää mikää!!

      Comment

      • Jjala
        Newbiemmer
        • Dec 2004
        • 3
        • HKI

        #18
        Liityn kerhoon, eli aivan samanlainen ongelma on omassa m20b23 koneessa. Kun sain koneen niin sillä oli ajettu n.30tkm remontin jälkeen ja ääntänyt koko ajan. Itse olen ajellut kohta 3tkm eikä ääni ole muuttunut miksikään. Tehot on tallessa ja öljyä ei syö. Noita laakereita on moni epäillyt mutta noilla kilometreillä olisi jo hajonnut. Muita veikkauksia on tarjottu männän-tapeista alkaen. Aion perehtyä ongelmaan paremmin vasta kun saan vara kannen koneistettua ja ehkä ensikesänä on aikaa laittaa se paikalleen, tai sitten kun koko motti leviää.

        Comment

        • äksä
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 108
          • Jyväskylä

          #19
          Mites hihnan kiristin?

          Onko tuossa vesipumppu ja hihnanvaihtohuollossa vaihdettu myös kiristin?
          Onko kiristin ostettu muualta kuin merkkiliikkeestä? Itellä nimittäin kävi juuri tuollain, kun kiristin hankasi alumiini suojaan hihnan päällä. Luulisi, että kuluttaa pian kolon suojaan, mutta kyllä piti purkaa kun ei alkanut asettumaan... Merkkiliikkeen osa oli tässä tapauksessa pari milliä matalampi - juuri ne ratkaisevat millit... Samoin käy, jos suojakannet on koottu väärässa järjestyksessä kiristimen pultin alle.

          X
          "Not all performance cars hibernate for the winter"

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #20
            Originally posted by äksä
            Onko tuossa vesipumppu ja hihnanvaihtohuollossa vaihdettu myös kiristin?
            Onko kiristin ostettu muualta kuin merkkiliikkeestä? Itellä nimittäin kävi juuri tuollain, kun kiristin hankasi alumiini suojaan hihnan päällä. Luulisi, että kuluttaa pian kolon suojaan, mutta kyllä piti purkaa kun ei alkanut asettumaan... Merkkiliikkeen osa oli tässä tapauksessa pari milliä matalampi - juuri ne ratkaisevat millit... Samoin käy, jos suojakannet on koottu väärässa järjestyksessä kiristimen pultin alle.

            X
            On vaihdettu joo. Mutta laitoin entisen ja uuden kiristimen vastakkain ennen asennusta ja ne olivat täysin saman mittaiset.

            Tuollaiset perusjutut tarkistan AINA kun vaihdan osia autoon, koska muuten toiminta ei ole tietenkään taattua. Toki parannetut ja vahvistetut osat on asia erikseen ja järkeä voi käyttää kun miettii onko osien eroavaisuus ratkaisevaa toiminnan kannalta.

            En usko äänen tulevan mistään hankauksesta koska ääni alkaa vasta kun moottori on lämmin ja täsmälleen 1800 kierroksessa kuin katkaisijasta kääntäisi äänen päälle. Voiskohan ääni tulla virranjakajaa pyörittävästä akselista? Jos se ois väljä jotenkin?

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #21
              Originally posted by himonussija
              Voiskohan ääni tulla virranjakajaa pyörittävästä akselista? Jos se ois väljä jotenkin?
              TÄH!!! Sullahan on M20B25 ja ne on aina Motronicilla. Niissähän on jakaja kannessa ja pyörijä siis nokan päässä. Nokkako väljä, vai mitä tarkoitat?
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • himonussija
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 392
                • Finland

                #22
                Turkanen sentään, ihan höpöjä kirjottelin Tarkotin öljypumpun käyttöakselia, mutta nythän mää hokasin ettei tuossa se jakaja ole siihen yhteydessä niin kuin vanhemmissa moottoreissa.

                Mutta mitä tohon ääneen tulee, niin koko ajan uskon vähemmän siihen että toi ois kiertokangen laakeri. Oon about 7-8 tkm ajanu äänen kanssa eikä se oo muuttunu miksikään.

                Comment

                • ZoMbiE
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2583
                  • Lohja, Virkkala

                  #23
                  No jos se olisi joku muu kuin laakeri, niin onhan siellä tietty siinä öljypumpun käyttöakselissa ne muoviprikat, jotka saattaa mennä kappaleiksi. Mutta en tiedä pitäisikö se öljypumpun akseli silti tuollaista ääntä. Saattaa toki olla, jos sulta ne "prikat" on kadonnu/hajonnu. Niiden tarkoitus ilmeisesti pitää sitä akselia pituussuunnassa paikoillaan, eli siihen suuntaan se saattaa silloin heilua... Jos jollain kokemusta että pitäisi ääntä silloin, niin varmaan kertoo?

                  Comment

                  • f1zz
                    GTi:stä tuttu
                    • Sep 2003
                    • 1469
                    • Veikkola

                    #24
                    Onko toi nyt niinku otsikko kertoo: YLIMÄÄRÄINEN ääni m20:stä?

                    Mulla on jokainen auto tainnu pitää kummaa resonointia xxxx kierroksella, nykyinen pitää ehkä eniten mutta se ei todellakaan ole kiertokangen ääni. Enemmän epäilisin melkein värinänvaimenninta, jakopään osia, yms..

                    tälläkin yksilöllä 15tkm -> and still running

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      #25
                      No joo, itellä taas männät kolisee, mut sekään ei kuullosta kiertokangelta, ainahan noissa on jotain mikä hiukan kolisee/naputtaa

                      Comment

                      • jrbeemer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1844
                        • Muurame

                        #26
                        Samaa resonanssiääntä ja samoilla kierrosalueilla se mullakin pitää ja on pitäny jo varmaan 25tkm eikä oo ollu mitään vaikusta mihinkään. Ihmetelty on muttei oo paljoa hullua hurskaammaksi tultu

                        E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
                        Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
                        Myydään E6x LCI M-Sport ratti
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

                        Comment

                        • Kiree äMMä
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 309
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Joo, kummallinen resonanssiääni kuuluu mullakin 1700-jotain rpm, metallinen ääni ehkä enemmänkin koneen etupuolelta. Se ei kuulosta miltään terävältä naputukselta tai kolinalta vaan ääni on ikään kuin pehmeämpi ja vähän kuin pelti rämisisi jossakin koneen sisuksissa...Ääni alkaa tarkalleen tietyllä kierrosluvulla ja sen huomaa hyvin kesim. kun nostaa kierrokset vaikka 3rpm ja päästää sitten jalan kaasulta niin kun kierrokset tippuu niin tietyssä kohdassa +2000rpm:ssa särähtää ja kyseinen ääni jatkuu aina tuonne 1700rpm jonka alapuolella (tyhjä)käynti on taas ihan suht nätin kuuloinen...

                          Myllyhän on S38 3.6

                          Autoon vaihdettiin merkkiliikkeessä kiertokangen laakerit, jotka oli aika heikolla hapella, joten kampuraa jouduttiin hieman käsittelemään, mutta liike sanoi että pitäsi kyllä pelittää. Ajoin varovasti sisään korjaajan ohjeen mukaan, mutta en tiedä onko mahdollista, että joku ois mennyt pieleen laakereiden kanssa, koska auton altakin tuntuu kuuluvan jos jonkin moista ääntä eikä tyhjäkäyntikään mikään hiljainen ole ja startatessa toi on aivan hirveä traktori sound-alike...

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #28
                            puinen vinkki

                            Tässä vaiheessa topiccia pitää ottaa konstit käyttöön;

                            Laita auto rumpsuttamaan tuota 1800 rpm kierrosnopeutta. Ota puinen harjanvarsi, toinen pää korvaan ja toista siirtelet, harjan päällä "äänilähdettä koskettamalla" -> olettamaasi äänilähdettä kohti... Melko epeli konsti.

                            Siis oikeasti. Resonanssiääni voi kuulua aivan jostain muualta kuin...
                            Last edited by nullzwei; 25-02-2006, 20:09.

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by nullzwei
                              Tässä vaiheessa topiccia pitää ottaa konstit käyttöön;

                              Laita auto rumpsuttamaan tuota 1800 rpm kierrosnopeutta. Ota puinen harjanvarsi, toinen pää korvaan ja toista siirtelet, harjan päällä "äänilähdettä koskettamalla" -> olettamaasi äänilähdettä kohti... Melko epeli konsti.

                              Siis oikeasti. Resonanssiääni voi kuulua aivan jostain muualta kuin...
                              Joo. Varovasti sitten sen harjanvarren kanssa.. Esim hihnoista tai muista liikkuvista kappaleista ei kannata tällä menetelmällä kokeilla. Usein on ruuvarilla kuuntelemalla paikallistettu liian iso venttiilivälys.

                              t.Ville

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #30
                                Originally posted by Kyytsis
                                Joo. Varovasti sitten sen harjanvarren kanssa.. Esim hihnoista tai muista liikkuvista kappaleista ei kannata tällä menetelmällä kokeilla. Usein on ruuvarilla kuuntelemalla paikallistettu liian iso venttiilivälys.

                                t.Ville
                                Villellä mopo keulii Mutta kun topicci ja korjaamot eivät ole antaneet OIKEAA vastausta, niin kopaisepa ihan oikeasti tuota "puukeppiä". Siinäpä se ihme

                                T. nimim. "Älä tee ongelmasta liian hankalaa".
                                Last edited by nullzwei; 26-02-2006, 02:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎