Sää vaihtelee, ääni pysyy! On tullu ajettuu nyt taas 1500 km tosta edellisestä postauksesta ja ääni pysyy ennallaan, ei ole koventunut yhtään. Öljytkin vaihdoin siihen äskettäin ja öljyissä ei ollu mitään ylimääräisiä partikkeleita. Enää en oo säästelly vaan ajanu ihan normaalisti.
Ääni kuuluu samalla tavalla niin moottorin ylä- kuin alapuoleltakin. Uskokaa vaan että oon könynny ton alla ja moottoritilassa pitkin ja poikin kuulosuojaimet päässä ja metallitanko stetoskooppina. Laturi ja ohjaustehostin on eliminoitu noista vaihtoehdoista kokeilemalla. Yks tuttu asentaja tota katteli taas ja sanoi että viskon laakeri mut sitten laitto sanomalehden viskon väliin ja starttailtiin niin ei se ääni hävinny. Ihan sama miten visko pyörii vai pyöriikö ollenkaan niin ääni kuuluu 1800 rpm ylöspäin ja alkaa todellakin kuin katkaisijasta kääntäisi ON/OFF noilla kierroksilla. Toinen epäilys oli että venttiilikoneistossa ois jotain irti mut avattiin vaihteeks koppa ja kaikki tiukasti paikoillaan, ei ylimääräistä kulumaa jne. Vittu mua ei huvita yhtää mikää!!
Liityn kerhoon, eli aivan samanlainen ongelma on omassa m20b23 koneessa. Kun sain koneen niin sillä oli ajettu n.30tkm remontin jälkeen ja ääntänyt koko ajan. Itse olen ajellut kohta 3tkm eikä ääni ole muuttunut miksikään. Tehot on tallessa ja öljyä ei syö. Noita laakereita on moni epäillyt mutta noilla kilometreillä olisi jo hajonnut. Muita veikkauksia on tarjottu männän-tapeista alkaen. Aion perehtyä ongelmaan paremmin vasta kun saan vara kannen koneistettua ja ehkä ensikesänä on aikaa laittaa se paikalleen, tai sitten kun koko motti leviää.
Onko tuossa vesipumppu ja hihnanvaihtohuollossa vaihdettu myös kiristin?
Onko kiristin ostettu muualta kuin merkkiliikkeestä? Itellä nimittäin kävi juuri tuollain, kun kiristin hankasi alumiini suojaan hihnan päällä. Luulisi, että kuluttaa pian kolon suojaan, mutta kyllä piti purkaa kun ei alkanut asettumaan... Merkkiliikkeen osa oli tässä tapauksessa pari milliä matalampi - juuri ne ratkaisevat millit... Samoin käy, jos suojakannet on koottu väärässa järjestyksessä kiristimen pultin alle.
X
"Not all performance cars hibernate for the winter"
Onko tuossa vesipumppu ja hihnanvaihtohuollossa vaihdettu myös kiristin?
Onko kiristin ostettu muualta kuin merkkiliikkeestä? Itellä nimittäin kävi juuri tuollain, kun kiristin hankasi alumiini suojaan hihnan päällä. Luulisi, että kuluttaa pian kolon suojaan, mutta kyllä piti purkaa kun ei alkanut asettumaan... Merkkiliikkeen osa oli tässä tapauksessa pari milliä matalampi - juuri ne ratkaisevat millit... Samoin käy, jos suojakannet on koottu väärässa järjestyksessä kiristimen pultin alle.
X
On vaihdettu joo. Mutta laitoin entisen ja uuden kiristimen vastakkain ennen asennusta ja ne olivat täysin saman mittaiset.
Tuollaiset perusjutut tarkistan AINA kun vaihdan osia autoon, koska muuten toiminta ei ole tietenkään taattua. Toki parannetut ja vahvistetut osat on asia erikseen ja järkeä voi käyttää kun miettii onko osien eroavaisuus ratkaisevaa toiminnan kannalta.
En usko äänen tulevan mistään hankauksesta koska ääni alkaa vasta kun moottori on lämmin ja täsmälleen 1800 kierroksessa kuin katkaisijasta kääntäisi äänen päälle. Voiskohan ääni tulla virranjakajaa pyörittävästä akselista? Jos se ois väljä jotenkin?
Turkanen sentään, ihan höpöjä kirjottelin Tarkotin öljypumpun käyttöakselia, mutta nythän mää hokasin ettei tuossa se jakaja ole siihen yhteydessä niin kuin vanhemmissa moottoreissa.
Mutta mitä tohon ääneen tulee, niin koko ajan uskon vähemmän siihen että toi ois kiertokangen laakeri. Oon about 7-8 tkm ajanu äänen kanssa eikä se oo muuttunu miksikään.
No jos se olisi joku muu kuin laakeri, niin onhan siellä tietty siinä öljypumpun käyttöakselissa ne muoviprikat, jotka saattaa mennä kappaleiksi. Mutta en tiedä pitäisikö se öljypumpun akseli silti tuollaista ääntä. Saattaa toki olla, jos sulta ne "prikat" on kadonnu/hajonnu. Niiden tarkoitus ilmeisesti pitää sitä akselia pituussuunnassa paikoillaan, eli siihen suuntaan se saattaa silloin heilua... Jos jollain kokemusta että pitäisi ääntä silloin, niin varmaan kertoo?
Onko toi nyt niinku otsikko kertoo: YLIMÄÄRÄINEN ääni m20:stä?
Mulla on jokainen auto tainnu pitää kummaa resonointia xxxx kierroksella, nykyinen pitää ehkä eniten mutta se ei todellakaan ole kiertokangen ääni. Enemmän epäilisin melkein värinänvaimenninta, jakopään osia, yms..
Samaa resonanssiääntä ja samoilla kierrosalueilla se mullakin pitää ja on pitäny jo varmaan 25tkm eikä oo ollu mitään vaikusta mihinkään. Ihmetelty on muttei oo paljoa hullua hurskaammaksi tultu
Joo, kummallinen resonanssiääni kuuluu mullakin 1700-jotain rpm, metallinen ääni ehkä enemmänkin koneen etupuolelta. Se ei kuulosta miltään terävältä naputukselta tai kolinalta vaan ääni on ikään kuin pehmeämpi ja vähän kuin pelti rämisisi jossakin koneen sisuksissa...Ääni alkaa tarkalleen tietyllä kierrosluvulla ja sen huomaa hyvin kesim. kun nostaa kierrokset vaikka 3rpm ja päästää sitten jalan kaasulta niin kun kierrokset tippuu niin tietyssä kohdassa +2000rpm:ssa särähtää ja kyseinen ääni jatkuu aina tuonne 1700rpm jonka alapuolella (tyhjä)käynti on taas ihan suht nätin kuuloinen...
Myllyhän on S38 3.6
Autoon vaihdettiin merkkiliikkeessä kiertokangen laakerit, jotka oli aika heikolla hapella, joten kampuraa jouduttiin hieman käsittelemään, mutta liike sanoi että pitäsi kyllä pelittää. Ajoin varovasti sisään korjaajan ohjeen mukaan, mutta en tiedä onko mahdollista, että joku ois mennyt pieleen laakereiden kanssa, koska auton altakin tuntuu kuuluvan jos jonkin moista ääntä eikä tyhjäkäyntikään mikään hiljainen ole ja startatessa toi on aivan hirveä traktori sound-alike...
Tässä vaiheessa topiccia pitää ottaa konstit käyttöön;
Laita auto rumpsuttamaan tuota 1800 rpm kierrosnopeutta. Ota puinen harjanvarsi, toinen pää korvaan ja toista siirtelet, harjan päällä "äänilähdettä koskettamalla" -> olettamaasi äänilähdettä kohti... Melko epeli konsti.
Siis oikeasti. Resonanssiääni voi kuulua aivan jostain muualta kuin...
Tässä vaiheessa topiccia pitää ottaa konstit käyttöön;
Laita auto rumpsuttamaan tuota 1800 rpm kierrosnopeutta. Ota puinen harjanvarsi, toinen pää korvaan ja toista siirtelet, harjan päällä "äänilähdettä koskettamalla" -> olettamaasi äänilähdettä kohti... Melko epeli konsti.
Siis oikeasti. Resonanssiääni voi kuulua aivan jostain muualta kuin...
Joo. Varovasti sitten sen harjanvarren kanssa.. Esim hihnoista tai muista liikkuvista kappaleista ei kannata tällä menetelmällä kokeilla. Usein on ruuvarilla kuuntelemalla paikallistettu liian iso venttiilivälys.
Joo. Varovasti sitten sen harjanvarren kanssa.. Esim hihnoista tai muista liikkuvista kappaleista ei kannata tällä menetelmällä kokeilla. Usein on ruuvarilla kuuntelemalla paikallistettu liian iso venttiilivälys.
t.Ville
Villellä mopo keulii Mutta kun topicci ja korjaamot eivät ole antaneet OIKEAA vastausta, niin kopaisepa ihan oikeasti tuota "puukeppiä". Siinäpä se ihme
T. nimim. "Älä tee ongelmasta liian hankalaa".
Comment