Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 öljynpaineen valo vilkahtelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1887
    • Turku

    N43 öljynpaineen valo vilkahtelee

    Potilaana 2008 318i, jossa siis N43. Ekan kerran vika ilmeni viime keväänä pitkän maantien ajon päätteksi liikenne valoissa. Siitä auto jäi seisontaa ja vähän pitkittyneeseen korjaukseen.

    Autoon on nokkaketju vaihdettu vajaa kolme vuotta ja noin 10000km sitten. Se on vielä nyt tarkistettu ja avattu sylinterinkansi ja kaikki näyttää hyvältä. Avattu myös öljypohja ja tarkistettu sihti. Yleisimmät syylliset on siis pyritty sulkemaan pois.

    Ja ketju on tiukka eikä hölsky yhtään.

    Vikakoodit luettuna ja koodina on 30C1 DME: Engine-oil pressure control , static.

    Aina kun vikakoodi on tullut on kyse ollut lämpimästä koneesta ja tyhjäkäyntikierroksista. Mutta se ei aina tule tyhjäkäyntikierroksilla vaan satunnaisesti.

    Yritin Inpalla saada tästä livedataa näillä Bimmerproffsin ohjeilla: https://bimmerprofs.com/oil-pressure-n-series-engines/
    Mutta ei onnistu sillä mulla noi vaihtoehdot ei toimi Inpassa. Mulla Inpassa MSD80 versiolla 1.001, kun Bimmerproffsin ohjeissa on maininta että no menut on versiossa 2.023.

    Tähän mennessä on siis arvattu syylliseksi jakoketjua ja öljysihtiä, mutta voisko öljynpaineen säätöventtiili olla viallinen? Osa 12 tässä kaaviossa:



    Entä olenko mä nyt ton Inpan suhteen vaan kädetön, kun en saa tuota livedataa sieltä kaivettua?

    Kuvia lisään kohta.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1887
    • Turku

    #2
    Virhekoodi:


    Inpan valikko mistä ei öljynpaineen livedataa sää käynnistettyä.


    Jakoketjun kireys (video):


    Sanokaas asiantuntijat, onko ketju teistä kulunut tai löysä?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1887
      • Turku

      #3
      Tässä hieman googalaillut lisää ja tämmöinen ketju löytyi aiheesta.


      Jo tätä ennen kun yhdessä aiemmin asiaa tutkittiin poikani kiinnitti huomiota siihen että öljyä oli aika paljon vuotanut koneen kyljelle jostain öljynsuodattimen jalan alueelta. No, tuossa linkkaamassani ketjussa on myös maininta siitä miten eräällä ongelma korjaantui vaihtamalla vuotava tiiviste tuosta jalasta.

      Tuossa ketjussa on tosin lähinnä kyse vikakoodien ilmenemisetä, mutta ei punavalosta mittaristossa.

      Kun vielä miettii tilanteita, joissa tuo valo on syttynyt, niin koskaan ei ole tullut, kun kone on kylmä tai auto on liikkeessä (kierroksia). Vaan nimenomaan kun on pysähtynyt hetkeksi seisomaan, jolloin suodattimen ympäristö lämpenee ja öljyt notkistuu. Sitten vuoto yltyy ja paine laskee sen takia.

      Kyllä tässä nyt ensimmäinen toimenpide on ton tiivisteen vaihto. Jos se ei auta niin sitten seuraava epäilys on toi säätöventtiili.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Juho_
        BTCF Member
        • Jul 2016
        • 1070
        • Suomi

        #4
        Kannattaa tuo öljynsuodatinjalan tiiviste vaihtaa ja mitata öljynpaine mittarin kanssa et mitä se oikeesti on.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6767
          • PK-seutu

          #5
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1887
            • Turku

            #6
            Originally posted by Juho_ View Post
            Kannattaa tuo öljynsuodatinjalan tiiviste vaihtaa ja mitata öljynpaine mittarin kanssa et mitä se oikeesti on.
            Tää voi mennä jo tämmöiselle harrastelijalle hiukan liiian hankalaksi erillisen mittarin kanssa pelehtiminen - varsinkin koeajolenkillä.

            Toisaalta tätä mä yritin etsiä Inpasta, mutta se ei tossa mun Inpan versiossa taida olla mahdollista.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1887
              • Turku

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Vanokset vai? Toki nekin voisi tarkistaa, mutta kun tää on (talvi)Pulkka, niin tätä ei pidetä niin "kukkaa kämmenellä" kuin tuota Aarretta, joten ylihuoltoon en viitsi ryhtyä.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1887
                • Turku

                #8
                Toki tähänkin minä olen jo vaihtanut öjyjä siihen tahtiin, että Aarteessakin on ehtinyt olemaan enemmän ajetut öljyt.

                Edellisten omistajien vaihdot ei tosin ole olleet samaa tahtia.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1887
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Silmaauki View Post

                  Jakoketjun kireys (video):


                  Sanokaas asiantuntijat, onko ketju teistä kulunut tai löysä?
                  Onko tähän mitään asiantuntevia mielipiteitä?
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    #10
                    Tuosta on vaikee sanoo mutta minusta tuo ei näytä kovin löysälle.
                    Öljynpaine tuskin voi laskea ulkoisen vuodon takia, sitä tulisi todella paljon maahan.
                    N43 on öljynpaineventtiili jota ecu ohjaa, lisäksi on tietysty öljynpaineanturi. Ellen väärin muista.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • StreetA
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 296
                      • ?

                      #11
                      Vaihda ne öljynsuodatinjalan tiivisteet, sillä korjaantuu.
                      Muutama kuukausi sitten oli n46 joka vilkutteli öljynpainevaloa ja siinä oli myös hieman jo vuotoa öljyjalassa ulospäin, mutta ne tiivisteet on niin kasaanpainuneet että vuotanee sisäisesti kanavasta toiseen niin paine ei riitä.

                      Comment

                      • MH motorsport
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 2301
                        • Turku

                        #12
                        Öljynpaineet mittaukseen mekaanisella mittarilla.
                        Jos ovat oikeasti tyhjäkäynnillä alhaiset lämpimillä öljyillä niin säätöventtiili ensin vaihtoon.
                        Kannattaa öljynsuodatin myös tarkistaa josko sattuisi olemaan laakerisilppua kiertokangen laakereista ennen kuin mitään muuta tekee.
                        Autopalvelu MH-motor
                        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                        Maxxecu myynti ja asennus
                        www.mh-motor.fi
                        0503218217
                        Kulkineet:
                        E6 2000 touring
                        E6 2002 touring
                        E30 318is ///Mtechnic 2
                        E34 ///M5 nürburgring
                        E34 S62b50 turbo dct
                        E39 523i ///Msport
                        F30 320d

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1070
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Tää voi mennä jo tämmöiselle harrastelijalle hiukan liiian hankalaksi erillisen mittarin kanssa pelehtiminen - varsinkin koeajolenkillä.

                          Toisaalta tätä mä yritin etsiä Inpasta, mutta se ei tossa mun Inpan versiossa taida olla mahdollista.
                          Joutokäynnillä mittausta tarkoitin ja ehkä 2000...2500rpm paikoillaan.
                          Öljynpaineanturin tilalle mekaaninen mittari, sillä oletuksella et nää ei mee sekaisin öljynpainetiedon puuttumisesta.. ei kyl pitäisi.

                          Eli sama mitä MH motorsport sanoi.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1887
                            • Turku

                            #14
                            Öljynsuodattimenjalan tiiviste tuli vaihdettua tuossa jo jokunen aika sitten ja sen jälkeen on tullut hieman nurkka-ajoa (~300km). Tähän mennessä ei ole öljynpaineen osalta tullut uudestaan vikakoodia tai vikavaloa.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1887
                              • Turku

                              #15
                              No, tänään sitten taas tämä punainen valo syttyi. Sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei sitten syttynyt uudestaan.

                              Huoh!
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎