Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40B16 --> B18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karhunen
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 490
    • Helsinki

    M40B16 --> B18

    Käyttöautoni M40 alkaa olla lopussa, eikä yläkerran remontointi kiinnosta, kun alakerran kunnosta ja kilometreistä ei ole mitään tietoa.

    Olen kuullut, että kyseinen swappi, siis 1.6 litraisesta 1.8 litraiseen, menisi ihan heittämällä, onkohan näin ?

    Siis että sama boksi ynnä muut kävisivät. Ainoastaan ilmamäärämittari olisi eri, ja B16-mittari toimisi hyvin muutaman naksun säädöllä suuntaan tahi toiseen.

    Olisi kiva saada faktoja pöytään, nimittäin ei olisi hirveän mukava koneenvaihdon jälkeen huomata, ettei auto käy.
    Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
    Ex: E30 316i 04/'90
    Ex: E28 Hartge H5S "528i"
  • Xhawk
    OBTCF Member
    • Jul 2004
    • 2326
    • Kierrosalueella (hki)

    #2
    Boxi ja kansi menee ainakin vaihtoon. Lisäksi epäilen että suuttimet ja imusarja pitää kans vaihtaa. Netti-ETK:sta kannattaa katella niitten osien numeroita.

    Ite ainakin meinasin että ku kone tuosta leipoo niin vaihdan siihen jonkun toisen koneen ku M40. M10B18/20, M20B25, M50B20/25 tai M42 tai sitten osta toisen korin ku tuo oma paska on vähäpäästöinen.
    "Position One, Position One"
    Punainen miesten voimisteluauto

    BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

    Comment

    • ari.kivinen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 51
      • Kylmäkoski

      #3
      jees

      Eli varmaa on että ainakin boksi menee vaihtoon, 1.6 boksilla tuo 1.8 on aikas kuminauha kone
      Muusta en tiedä sanoa, kokonaisen koneen kun löytäisi jostain niin vaihto voisi olla vielä jossain määrin järkevää.
      On vaan vähissä nuo missä ei kansi ole finaalissa.
      Jos konetta lähtee vaihtamaan kokonaan toisen tyyppiseen niin on aikas mukavat talkoot edessä..
      Itsellä kokemusta m40b18->m10b18.


      -ari-
      -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #4
        Kyllä nimenomaan koko moottoria apulaitteineen olisin vaihtamassa.
        Vanhalla joutaa heittää vaikka vesilintua.
        Eli järkeväksi ratkaisuksi jäisi ihan täyden tekniikkapaketin osto, taikka sitten tuon nykypannun remppaus.. Kallein vaihtoehto varmasti olisi metsästää boxit ja muut härpäkkeet erikseen.
        Yhtään ei huvittais ruveta isompaa talkoota tekemään, aika ja rahat pitäisi laittaa tuohon vanhempaan leidiin. Koneen nostossa ja vaihdossakin on tarpeeksi urakkaa viikonlopuksi.
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • Venture
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 278
          • Kempele

          #5
          Joskus olen tästäkin väitellyt täällä
          ja sen perusteella yllättävän moni osa olisi samanlainen sekä 316i ja 318i:ssä..

          Mielenkiintoinen projektihan tuosta tulis. Varmasti monella 316i:n omistajalla mielessä sama(itselläkin käynyt )
          Turhaahan tämä vaihto ei tosiaankaan ole.. Heppoja tulee vissiin 15 ja vääntöäkin mukavasti kulutuksen pysyessä tilastojen mukaan samana. Muutoksiakin pitää tehdä yllättävän vähän(tässä projektissa ja näillä näkymin)

          Mutta kelpaako "vanha" kaasuläppä? tai suutimet?

          EDIT:
          Njoo.. Tuli vähän turhaa toistoa.. En huomannut, että olet suoraan koko konetta ostamassa Sittenhän homma on entistä helpomi
          Last edited by Venture; 17-10-2005, 21:07. Reason: ooops

          Comment

          • karhunen
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 490
            • Helsinki

            #6
            Jokainen "voitettu" osa olisi tietysti helpotusta kukkarolle, ja vaihtomoottorin osien kunnostahan ei ikinä voi olla varma, jollei osta koekäytettyä moottoria jonkinlaisella takuulla.
            Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
            Ex: E30 316i 04/'90
            Ex: E28 Hartge H5S "528i"

            Comment

            • ari.kivinen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 51
              • Kylmäkoski

              #7
              Ruitan osista

              Itsellä tuossa vielä toistaiseksi tallessa M40b18 motin ruiskukilkkeet tallilla jos joku kaipaa jotakin suuttimien ja läppien tietoja tai vaikka koko ruittaa
              Boksi ja kansi hävitetty, muuten osat tallessa ja mitä nyt tyypillisesti niin ilmamäärämittari sökö.
              Ja eipä nuo m40 osat kai kauheissa hinnoissa ole, tuntuisi lähinnä porukka olevan vaan tyytyväistä kun saa pois pellin alta ja maailmalle.
              Jos joku haluaa tosiaan vertailutietoja niin voin katsella sarjasta mitä tarvii.

              -ari-
              -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

              Comment

              • Xhawk
                OBTCF Member
                • Jul 2004
                • 2326
                • Kierrosalueella (hki)

                #8
                Minä voin myydä oman M40B18 koneen sulle. Se vähän nakuttaa ja tyhjäkäynti on jossain 1000 kieppeillä. Muuten hyvä
                "Position One, Position One"
                Punainen miesten voimisteluauto

                BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                Comment

                • karhunen
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 490
                  • Helsinki

                  #9
                  Njoo, nyt on pakun takaluukussa parivuotta sitten yläkerran osalta rempattu B18, Ilmamäärämittareineen, johtosarjoineen ja bokseineen.. Vitun kiva irrottaa mökkiolosuhteissa käsivoimin ja vajaavaisin työkaluin.. Toisin sanoen, miten lähtee lohkosta irti kytkinkopan pultti, jonka kanta on rälläköity irti ?
                  Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                  Ex: E30 316i 04/'90
                  Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                  Comment

                  • vpernu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 522
                    • Kouvola

                    #10
                    hyvil lukkopiheil..tai putkipihil..tai hyväl säkäl kopauttamal vasaral päähän ja sorminee kääntämäl

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Originally posted by karhunen
                      Njoo, nyt on pakun takaluukussa parivuotta sitten yläkerran osalta rempattu B18, Ilmamäärämittareineen, johtosarjoineen ja bokseineen.. Vitun kiva irrottaa mökkiolosuhteissa käsivoimin ja vajaavaisin työkaluin.. Toisin sanoen, miten lähtee lohkosta irti kytkinkopan pultti, jonka kanta on rälläköity irti ?
                      Oliko pahan hintanen paketti? Mihis sen vanhan ajattelit hukata, myy, hinta privaa?
                      Se pultti lähtee ku hitsaat siihen tapin ja pyörität pois.
                      ...

                      Comment

                      • Xhawk
                        OBTCF Member
                        • Jul 2004
                        • 2326
                        • Kierrosalueella (hki)

                        #12
                        Originally posted by reddewil
                        ...
                        Se pultti lähtee ku hitsaat siihen tapin ja pyörität pois.
                        Samaa meinasin itsekkin ehdottaa, mutta arvelin sitten että vajavaiset työkalut = ei hitsiä.
                        "Position One, Position One"
                        Punainen miesten voimisteluauto

                        BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                        Comment

                        • karhunen
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 490
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by reddewil
                          Oliko pahan hintanen paketti? Mihis sen vanhan ajattelit hukata, myy, hinta privaa?
                          Se pultti lähtee ku hitsaat siihen tapin ja pyörität pois.

                          Noh, kyllä tosta aika monta pelimerkkiä joutu laittamaan, mutta on tosiaan täydellinen paketti, ja kun itse kaksi keulalta purkaa, niin eiköhän siinä jo osaa yhden pistää tilallekkin.. Vanha pannu lähtee uuden koneen myyjälle, kunhan saan sen keulilta.

                          Pultti lähti lukkopihdeillä, ei ollu kovaa kiinni. Kanta vaan oli purrut kytkinkoppaan niin perkeleesti.
                          Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                          Ex: E30 316i 04/'90
                          Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #14
                            Samat kannet ja ruiskut on M40B16 ja B18:ssa.Ilmamäärämittari on halkaisijaltaan pienempi b16:ssa mutta mitään käytännönöeroa en huomannut vaikka ajoinkin vähänaikaa b16 mittarilla.Boxi myös erilainen ainaki numeroiden perusteella mutta käyännöstä ei tietoa onko suurempaa merkitystä.

                            Comment

                            • karhunen
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 490
                              • Helsinki

                              #15
                              Tossa tänään repäisin B16 pannun pois keulasta, viikolla pitää sovittaa B18 tilalle. Ylimääräiset paskat meinas valahtaa housuun, kun lambdan liitintä avatessani tajusin, että vaihtomoottorini on katittomasta korista. Onneksi johtosarjassa kuitenkin löytyy tuo lambdan liitin tulpattuna. B18 olisi nokalla jo tänään, mutta moottorinosturin omistava tallikaveri teki sitten oharit. Kyllähän tuo käsipelillä pois nousee, mutta takaisin on vähän vittumaisempi laittaa..

                              Mitenköhän tämä nyt sitten menee. Tarvitsenkohan katillisen B18-boxin, ja mitenköhän tuo ilmamäärämittarin CO-säätöruuvi suhtautuu lambda-anturiin ja vice versa.. Noh, aika ja päästölaput näyttää..
                              Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                              Ex: E30 316i 04/'90
                              Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎