Announcement

Collapse
No announcement yet.

N55 vikavalo (drivetrain failure) - yhä rikki on

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #46
    Softan laittaisin vakioksi tällaisessa tapauksessa, varmuuden vuoksi.

    Ecuvikakin ob mahdollinen.

    Itse tutkisin suuttimet vielä erittäin tarkasti. Vaihtaa vaikka suuttimien paikkoja ja katsoo siirtyykö vika.

    Ohivuotomittaus ja puristuspainemittaus ois myös paikallaan
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2690
      • .fi

      #47
      Originally posted by ximmo View Post
      Schmiedmann heitti ajatuksen ongelmasta moottorinohjauksessa, mutta siihen en oikein usko. Vika tulee aina ensin kakkossylinteriin ja käytännössä ilmaantuu vain alhaisilla kierroksilla, mutta moottorinohjausvian ei pitäisi olla naimisissa yhden sylinterin kanssa.
      kyllähän viat moottorinohjauksessa voivat olla sidoksissa yhteen sylinteriin.

      googleen vaikkapa "n55 dme cylinder 2" ja tuloksia löytyy paljon, joista monet toki täysin asiaan liittymättömiä,
      mutta osaapa se google ekan sivun tuloksiin asti nostaa myös myynti-artikkelina vaihto dme:tä n55:seen.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • JHe
        BTCF Member
        • Oct 2016
        • 184
        • Vantaa

        #48
        Originally posted by JHe View Post
        Itse vaihtaisin etummaisen lambdan seuraavaksi.
        Edelleen tämä. Uusi maksaa noin 130€.
        E46 M3

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1568

          #49
          Minulla oli n63ssa eku vikaa joka ilmeni misfirenä yhdessä sylinterissä

          Comment

          • ximmo
            Bimmer Rookie
            • Jan 2023
            • 47
            • Helsinki

            #50
            Kyllä tätä googlailtu on, ei siinä, ja monia teorioita sieltäkin löytyy. Vien sen tiistaina toista kertaa samaan firmaan samalla opastuksella: laittakaa se kuntoon. Toivottavasti tällä kertaa se toteutuu, eikä vaihdella lisää ehjiä, lähes uusia osia enemmän uusiin. Raportoin toki jälleen tänne, kun tilanne etenee.

            Jonkin verran tässä on viime viikkoina katseltu jo seuraavaa autoa, ei voi kiistää. Mutta samalla: jos tämän vian saa katoamaan pysyvästi, niin eiköhän sillä taas tovin ajele hyvätuulisena.
            M135i xDrive

            Comment

            • ximmo
              Bimmer Rookie
              • Jan 2023
              • 47
              • Helsinki

              #51
              Luvattu päivitys tilanteeseen: vein auton maanantaina Schmiedmannille, jotta tiistaina tehdään kuntoon. Tiistaina ei soittoa vikadiagnoosin päälle kuulu ja kun soittelen sinnepäin, niin selvisi, että olivat soitelleet väärään numeroon (toiselle asiakkaalle). Nyt jo naurattaa, tuolloin ei. Ehdottivat suuttimien vaihtoa ykköseen ja kakkoseen, mutta dumasin tämän, koska ne ovat uudet, heiltä ostettu. Tässä vaiheessa kello oli kuitenkin jo lähellä sulkemisaikaa, joten todettiin, että palataan seuraavana päivänä lisädiagnoosien jälkeen.

              Keskiviikkona autoa oli tutkittu lisää, muun muassa mittailtu puristuksia yms. ja järjellistä vikaa ei löydy. Samalla huomattiin, että kaikki suuttimet eivät ole "samassa asennossa" ja vaikka sen bensasuihkun pitäisi olla tästä huolimatta sama, niin laittoivat kaikki linjaan: hyvin kävi tyhjäkäyntiä ja arvot kohdallaan, joten koeajolle ja kaikki ok. Halusivat kuitenkin pitää yön yli, jotta selviää, miten se toimii kylmänä. Muistissa on edellinen visiitti, kun auto toimi hyvin 25 km.

              Torstaina aamusella kylmänä tulille ja heti käy selväksi, että eihän tämä toimi alkuunkaan. Seuraavaksi ohjelmassa on johtosarjan kuormitustesti, mutta valitettavasti sitä ei tänään ehdi tekemään, kun tämän auton oli tarkoitus valmistua jo tiistaina ja kalenteri on täynnä uusia potilaita. Jos johtosarja on kunnossa, niin katse kohdistuu ECUn komponentteihin, joissa kuulemma on N54:ssä ollut ongelmia, ei niinkään N55:ssa. Pidän tuota johtosarjapulmaa mahdollisena, koska tässähän oli taustalla moottorivaihto ja jos suuttimet ovat menneet "vääriin asentoihin", niin tiedä häntä millaista käsittelyä johtosarja on saanut.
              M135i xDrive

              Comment

              • ximmo
                Bimmer Rookie
                • Jan 2023
                • 47
                • Helsinki

                #52
                Auto on yhä pajalla, johtosarjakin osoittautui virheettömäksi, joten ECU rikki. Lasku kasvaa ja autottomuutta jatkuu vielä parisen viikkoa näillä näkymin.
                M135i xDrive

                Comment

                • ximmo
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2023
                  • 47
                  • Helsinki

                  #53
                  ECU on matkustanut Tampereelle. Toivoakseni se avataan ensi viikolla ja vikakin löytyy. Eli voipi olla jo parin viikon päästä auto ajossa.
                  M135i xDrive

                  Comment

                  • ximmo
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2023
                    • 47
                    • Helsinki

                    #54
                    Stauspäivitys: auto seisoo viidettä viikkoa Vantaalla. Ohjausyksikkö on yhä Tampereella korjaamattomana, vaikkakin vika on sentään jo ehditty kuukaudessa paikantaa. Voin sanoa, että alkaa pinnaa kiristää aika lailla, kun kyseessä on/oli käyttöauto.
                    M135i xDrive

                    Comment

                    • ximmo
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2023
                      • 47
                      • Helsinki

                      #55
                      ...ja viikko on taas mennyt, eikä oo BMW pihassa. Kaverilta sain sentään lainaan 15-vuotiaan Seat Ibiza TDI:n, niin ei tarvitse jatkuvasti kysellä treenikyytejä kavereilta. Oon tässä autottomana huomannut, ettei se bensan litrahinta niin paha olekaan, paljon kalliimmaksi alkoholilitrat tulee.
                      M135i xDrive

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5400
                        • S:t Karins

                        #56
                        Olisko toi mennyt helpommin käytetyllä toisella eculla, tietysti koodattuna sun autoon?
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • ximmo
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2023
                          • 47
                          • Helsinki

                          #57
                          Originally posted by Tommix View Post
                          Olisko toi mennyt helpommin käytetyllä toisella eculla, tietysti koodattuna sun autoon?
                          Se oli yhtenä vaihtoehtona pöydällä, mutta siinä tuumailtiin tätä asiaa niin, että jos samanlainen ECU tulee käsiin, niin huonolla tuurilla se laukeaa samasta syystä jo kuukauden päästä. Tietenkin sellaisen voi ostaa huollettuna, mutta sitten hinnat pompsahtaa. Eikä ECUja markkinoilla liikaa pyöri. Tuossa vaiheessa elimme myös uskossa, että ECU käy Tampereella ja tulee viikon päästä takaisin, niin tuumasimme sen olevan helpoin vaihtoehto. Jos tämän kaiken tiesin lähtötilanteessa, niin kenties sitä olisi voinut miettiä muitakin vaihtoehtoja. Tai jos tämän kaiken tiesin jo kesäkuussa, niin ehkä olisin tehnyt muuta kuin vaihtanut ehjiä osia uusiin useampaan kertaan. Näin sitä elämä kouluttaa viatonta kulkijaa!

                          Hyvät uutiset: ECU on saapunut jo Vantaalle. Voi veljet! Ja bonuksena saan pitää Seattia vähän pidempään lainassa mitä oli aikanaan lupaus, joten sentään jokin kiulu on alla tarvittaessa. Kauhulla odottelen, millainen loppulasku siellä minua vaanii.
                          M135i xDrive

                          Comment

                          • ximmo
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2023
                            • 47
                            • Helsinki

                            #58
                            No niin, Bemari tuli viimein perjantaina alle, 6 vk ehdinkin olla ilman. Eilen tuli ajelua noin 40 km ja tänään 30 km ja toistaiseksi toimii. Sen verran tässä on ollut erikoisuutta, että pyysivät huollossa oikein erikseen laittamaan joka tapauksessa ensi viikolla raporttia, että miten auto toimii. Ilmeisesti eka N55:n ECUn hajoaminen heille ja jatkoa varten kiinnostaa, niin tietävät jatkossa nopeammin tunnistaa oireista, ettei vaihda turhaan ehjiä osia uusiin. Ja tottahan toki raportoin, koska se nyt vaan kuuluu hyviin tapoihin antaa heillekin jotain tästä. Kyllä tässä rahaa ja aikaa paloi, kun tämä ketjukin on jo monta kuukautta vanha, mutta kiitokset Schmiedmannille tästä vikasta laskusta, kohtuullistivat sitä sattuneista syistä. (Hauska anekdootti: perjantaina totesin duunissa, että nyt lähden hakemaan autoa, niin toimarin kanssa turistessa paljastui, että hänen BMW on samassa osoitteessa levällään.)
                            Last edited by ximmo; 29-10-2023, 13:59.
                            M135i xDrive

                            Comment

                            • ximmo
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2023
                              • 47
                              • Helsinki

                              #59
                              Voin sanoa, että suusta tuli tänään voimasanoja, kun ajelin töihin ja JÄLLEEN kuului ajotietokoneesta BLING ja vikavalo syttyi. Tällä kertaa sentään valitti jarrupaloista, ei drivetrain failurea. Eipä oo tarvinnut ajella viikkoakaan kesäkuun lopun jälkeen ilman vikavaloa taulussa. Ja pitäis lähtee parin päivän päästä mökille sillä, eli ei ehdi mitenkään vaihtamaan sitä ennen. Mitenköhän lopussa ne on siinä vaiheessa, kun tuo alkaa ensi kertaa moista huutelemaan ja mistä se osaa niiden pinnan aistia?

                              EDIT: lisätietona vielä se, että takapaloista on kyse.
                              Last edited by ximmo; 01-11-2023, 19:56.
                              M135i xDrive

                              Comment

                              • ximmo
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2023
                                • 47
                                • Helsinki

                                #60
                                Mentiinhän sitä taas muutama viikko eteenpäin, josta auto tosin seisoi noin viikon ajan mutsini pihalla, kun itse olin reissussa. Tänään auto oli parin päivän seisonnan vuoksi tovin tyhjäkäynnillä, kun halusin kosteuden pois ikkunoiden sisäpinnoilta ennen ajamaan lähtöä ja niinpä se taas kuului tuttu PLING ja ruutuun tuli Drivetrain Failure ja viidelle sylinterille. En jaksanut edes OBD-mokkulalla tsekata, että mikä siellä voisikaan olla vikana, koska ennustajanlahjani ovat sen verran hyvät tässä asiassa. No sentään on uudet takapalat, lohduttaa ihan suunnattomasti.
                                M135i xDrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎