Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 virittäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tatsga
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 436
    • Vantaa

    M40 virittäminen

    Aloitetaas näin armonvuonna 2023 topikki parjatun M40-moottorin virittämisestä kun kukaan ei ole ollut tähän mennessä tarpeeksi tyhmä sellaiseen

    Itselläni on projektina 318i touring jota ei voi museoida M42-koneella joten tarkoitus olisi tehdä 8v 318is sen sijaan. Nokaksi varmaan valikoituu Dbilaksen 296 asteinen keppi. Pakopuolelle rosteripakosarja läpivirtaavalla 2" rosteriputkella. Imupuolelle FAJS DCOE läppärungot plenumilla ja vapaavirtaussuotimella. Sytkä M43 puolapaketilla ja Maxxecu mini ohjaamaan. Tehotavoite 160v luokkaa 7000rpm rajoittimella.

    Facebookin puolella joku kehui, että kansi virtaisi penkissä vakiona 200hv eli ilmeisesti kannen valulle ei tarvitse siistimistä ihmeempää tehdä? Venttiilit ilmeisesti valmiiksi mallia isot?

    Vakiopuristukset on 9:1 joka on vapariin melko laimea. Vakiomännissähän on melko iso kulho joten flattopeilla puristukset varmaan saa yli 10:1? Onko M42-männät/veivit suoraan sopivat? Ne olis suorat venttiilitaskuja lukuunottamatta. Lohkon ja kannen höyläyksellä sekä ohuella metallipahvilla saa hieman korotettua puristuksia.

    Venttiilijouset tarvii jämymmät. Ehdotuksia sopivista vakiojousista? Jostain syystä löytyy huonosti viriosia M40seen...

    Epytechiltä löytyy 4,8kg vauhtipyörä ja Turboworksilta säädettävä nokkapyörä. Ainakin noi olis ostoslistalla.
    Last edited by Tatsga; 09-07-2023, 12:59.
    E30 "318is 8v" touring

    E30 325cid 5.3 LS-V8
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6193
    • Helsinki

    #2
    Mielenkiintoiselta kuulostaa..Kyl tuolla projekti puolella on yksi e30 farkku M40 turbolla, jos muistelen oikein
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Tatsga
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 436
      • Vantaa

      #3
      Joo turbotettuja M40siä on kyllä, mutta nyt on tosiaan vaparia rakenteilla BMW:n perinteitä kunnioittaen
      E30 "318is 8v" touring

      E30 325cid 5.3 LS-V8

      Comment

      • aae30
        BTCF Member
        • May 2010
        • 2706
        • .fi

        #4
        miettiny tämmöistä?
        STROKER CRANKSHAFT CRANK 88MM BMW E30 E36 318is M40 M42 M43 M44 S42 M47 M47D20
        Sorry I'm Not Sorry
        E34 540iA 93 sedan
        E34 540iA 93 sedan
        E39 530iA 00 touring

        Comment

        • Tatsga
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 436
          • Vantaa

          #5
          M47 kampura, sorvatut S50B30 männät ja muokatut Hondan veivit ei kyl mee itellä stage1 budjettiin. Oli aikanaan tommonen setti hommattuna M42seen.
          E30 "318is 8v" touring

          E30 325cid 5.3 LS-V8

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5265
            • Pirkkala

            #6
            Tuollahan on myyntipuolella ko. Männät justiin myytävänä
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2551
              • .

              #7
              Originally posted by Tatsga View Post
              Aloitetaas näin armonvuonna 2023 topikki parjatun M40-moottorin virittämisestä kun kukaan ei ole ollut tähän mennessä tarpeeksi tyhmä sellaiseen

              Itselläni on projektina 318i touring jota ei voi museoida M42-koneella joten tarkoitus olisi tehdä 8v 318is sen sijaan. Nokaksi varmaan valikoituu Dbilaksen 296 asteinen keppi. Pakopuolelle rosteripakosarja läpivirtaavalla 2" rosteriputkella. Imupuolelle FAJS DCOE läppärungot plenumilla ja vapaavirtaussuotimella. Sytkä M43 puolapaketilla ja Maxxecu mini ohjaamaan. Tehotavoite 160v luokkaa 7000rpm rajoittimella.

              Facebookin puolella joku kehui, että kansi virtaisi penkissä vakiona 200hv eli ilmeisesti kannen valulle ei tarvitse siistimistä ihmeempää tehdä? Venttiilit ilmeisesti valmiiksi mallia isot?

              Vakiopuristukset on 9:1 joka on vapariin melko laimea. Vakiomännissähän on melko iso kulho joten flattopeilla puristukset varmaan saa yli 10:1? Onko M42-männät/veivit suoraan sopivat? Ne olis suorat venttiilitaskuja lukuunottamatta. Lohkon ja kannen höyläyksellä sekä ohuella metallipahvilla saa hieman korotettua puristuksia.

              Venttiilijouset tarvii jämymmät. Ehdotuksia sopivista vakiojousista? Jostain syystä löytyy huonosti viriosia M40seen...

              Epytechiltä löytyy 4,8kg vauhtipyörä ja Turboworksilta säädettävä nokkapyörä. Ainakin noi olis ostoslistalla.
              Kannessa on 42mm imuventtiili eli saman kokoinen kuin M20b25 kannessa. M20b25:n 885-numeroisen kannen saa virtaamaan kohtuu helposti 300 heppaa eli sen perusteella m40:n kannen voisi olettaa saavan virtaamaan kohtuu helposti 200 heppaa. Kansi ei vakiona varmaankaan virtaa 200 heppaa, mutta porttaus moisille lukemille ei siis pitäisi olla ongelma.

              M42 moottorin veivi ja mäntä sopii. M42:n mäntä ei kyllä ole tasalakinen, vaan montulla varustettu. 84 millin tasalakisia mäntiä sopivalla puristuskorkeudella löytyy m5x moottoreista. Jos ei poraamaan halua ryhtyä, niin lohkosta pois jonkin verran ja vakio tiiviste. Käyttää ne metallitiivisteen rahat johonkin järkevään.

              Venajouset nokan ja kierrosluvun mukaan. Tuskin noin kovalle nokalle kannattaa mitään vakiojousia edes miettiä.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Tatsga
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 436
                • Vantaa

                #8
                M50B25TUB männissä olis millin verran ylimääräistä puristuskorkeutta jos haluais sorvaa pienetkin venttiilitaskut pois. Toinen vaihtoehto on m52b25/8 männät.
                E30 "318is 8v" touring

                E30 325cid 5.3 LS-V8

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5265
                  • Pirkkala

                  #9
                  Mulla taitaa olla m52b28tu männät ylimääräsenä, mutta ne taitaa mitoiltaan olla erit kun normi b28

                  Jos kiinnostaa, voin vielä varmistaa mitkä ne olivatkaan
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5265
                    • Pirkkala

                    #10
                    Joo eli pienet venankolot ja puristuskorkeus 31,8mm

                    Halvalla lähtee jos kiinnostaa, kangetkin löytyy
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Tatsga
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 436
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Joo eli pienet venankolot ja puristuskorkeus 31,8mm

                      Halvalla lähtee jos kiinnostaa, kangetkin löytyy
                      Laitoin yv:tä
                      E30 "318is 8v" touring

                      E30 325cid 5.3 LS-V8

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • e-suomi

                        #12
                        Originally posted by Tatsga View Post
                        Venttiilijouset tarvii jämymmät. Ehdotuksia sopivista vakiojousista? Jostain syystä löytyy huonosti viriosia M40seen...
                        Valve spring set for BMW 1,6 - 1,8316i / 318i / 518i ( M 40 ) Double spring No. of springs:16 No. of upper spring retainers: Standard No. of…

                        Comment

                        • Tatsga
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 436
                          • Vantaa

                          #13
                          Joo löysin nämä kans ku googlella hain, dbilaksen sivujen haku joko rajaa liikaa tai näyttää kaikki bmw osat. Tommoset lähtee nokkatilauksen kanssa ostoon.
                          E30 "318is 8v" touring

                          E30 325cid 5.3 LS-V8

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎