Originally posted by e24
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lohkon maalaus - yhdistetty topikit
Collapse
X
-
Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella
-
-
Originally posted by T3Jos haluat pilata lohkosi, laita se puhalluskaappiin ja anna palaa...
tuo oli kyllä mielessä, että lohkossa on pintoja ja paikkoja jotka ei tykkää puhallusideasta, ja suojaaminen on aika mahdotonta. joten se on haudattu idea heti tuon kysymyksen lähetyksen jälkeen, mut en viitsinyt enään poistellakaan ko. tekstiäkäyttis Honda CR-v
.... MR2
----------------------------
ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
Comment
-
-
Originally posted by pipo_esaMä puhalsin volkkarin lohkon ihan bilteman pönttömallin hiekkapuhalluslaitteella. Suojasin arat paikat ihan maalarin teipillä ja muutenkin varoin tarkkaan puhaltamasta mihinkään arkaan paikkaan.
Joutuu vaan pesee lohkon aika hyvin ton jälkeen.
Sama täällä - kyllä sen voi puhaltaa, kunhan ei teetä homma urakalla millään laivanrunkojen puhaltajalla. Kunnollinen suojaus ilmastointiteipillä ja jos löytyy, niin öljypohja ja kansi paikoilleen - väliin vaseliinia tai silikoonia, niin pysyy suuremmat pölyt pois sisätiloista. Tietty muutkin reijät pitää tulpata esim hydralikka liikkestä löytyvillä punisilla tulpilla (sopivankokoisilla)
Lopuksi jokunen litra cleaneria ja varovasti paineilmaa - a vot
Hengityssuojaimella - ei tule pää niin kipeäksi
Comment
-
-
lohkon maalaus apuja
enpä löytänyt tästä juttua...
eli minkälaista maalia kannattaa käyttää moottori lohkon maalaamiseen ja mistä saa kunnon maalia?
onhan täällä nuissa liikkeissä niitä lämmön kesto maaleja ja oikeitakin juuri moottorille tarkoitettuja maaleja mutta ne on kaikki kilikili tölkeissä ja en oikein luota tommoisiin vai tekeekö niillä yhtään mitään? ja vielä se että joissain purkeissa oli ettei kestä pensa roiskeita. varmaan niillä tulee aika ohut kerroskin.
sais jotain kunnon pensselöitävää paksua maalia...
ajattelin hiekka puhaltaa sen lohkon niin ei viittis suhauttaa siihen jotain paska maalia päälle joka varisee irti eka lämpeämisen jälkeen...E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View Postenpä löytänyt tästä juttua...
eli minkälaista maalia kannattaa käyttää moottori lohkon maalaamiseen ja mistä saa kunnon maalia?
onhan täällä nuissa liikkeissä niitä lämmön kesto maaleja ja oikeitakin juuri moottorille tarkoitettuja maaleja mutta ne on kaikki kilikili tölkeissä ja en oikein luota tommoisiin vai tekeekö niillä yhtään mitään? ja vielä se että joissain purkeissa oli ettei kestä pensa roiskeita. varmaan niillä tulee aika ohut kerroskin.
sais jotain kunnon pensselöitävää paksua maalia...
ajattelin hiekka puhaltaa sen lohkon niin ei viittis suhauttaa siihen jotain paska maalia päälle joka varisee irti eka lämpeämisen jälkeen...
Paremmin se "hengittää" ku suht ohkanen maalikerros..Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.
-49 Mercury LQ4 Twin Turbo
-Mitsubishi "runkkari"
Comment
-
-
Originally posted by S.Kaulaote View PostMinä en kyllä mitään kovin paksua kerrosta siihen lohkoon laittas!:think
Paremmin se "hengittää" ku suht ohkanen maalikerros..E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Tämä maalikerroksen vaikutus lämmönluovutus kykyyn on hyvin oikukas juttu.
Näin joskus porin tekulla teetetystä kokeesta loppuraportin jossa tutkittiin maalikalvon vaikutusta vesikiertoisen patterin lämmitystehoon. Lopputulos oli yllättäen se että maalattu patteri tuotti suuremman lämpötehon kuin maalaamaton patteri. Eroa maalatulla ja maalaamattomalla oli n. 10%.
Comment
-
-
Miranolia on tullut vedettyä useaan lohkoon ja muihinkin tekniikan osiin. Automaalilla taas vedin esim. 325:sen vaihdelaatikon ym. alustan/tekniikan osia pari vuotta sitten. Tosin keinohartsia eli melkein samaa kuin mirre. Huolellinen rasvan/ruosteen/paskan poisto ja paksuhko kerros maalia, että on jatkossakin maalissa. Sprayt antaa sen verran heikon maalivahvuuden, että unohtaisin ne tässä kohtaa.-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
löytyhän tuolta pari vuotta vanha juttu moottorin maalauksesta.
sielä lueteltiin maaleja laidasta laitaan ja oli myös puhetta että ei siihen ainakaan mitään lämmön kestävää vaikuta laittaa koska kaikki maalit kyllä kestävät sen lämmön mikä koneessä normaalisti on.
ajattelin vain että olisko kahden vuoden aikana tullu myntiin jotain ihan oikeaa sivellettävää moottori maalia?
eli vissiin ihan sama vaikka vetäsen siihen ton hyllyssä olevan ferreksi purkin kylkeen ja siihen päälle lakkaa kiilloksi...E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View Postajattelin vain että olisko kahden vuoden aikana tullu myntiin jotain ihan oikeaa sivellettävää moottori maalia?
Kaksi edellistä lohkoa olen maalannut paikallisen Standox-edustajan suosittelemalla kamalla, oliskohan ollut jotain multimixiä. Taisi olla ihan jotain perus teollisuuskamaa rajoitetulla väriskaalalla. Hyvin on pysynyt. Edellisen vedin ruiskulla, jälkimmäisen laiskuuttani pensselillä, jäljessä ei juuri eroa, kun pitää viskositeetin järkevänä. Pohjatöinä lohko on ensin pesty koneessa ja sitten hiekkapuhallettu, niin ei kulu aikaa turhaan nysväämiseen. Tai no, tasopintojen suojaamisessa on kyllä aina vähän nysväämisen makua, mutta mielummin noin.
Ja mitä siihen lämmönjohtumiseen tulee, niin en ressaisi maalikerroksen paksuudesta tässä asiassa... kyllä se lämmönsiirto tapahtuu näissä vehkeissä pääasiassa jäähdyttimessä. Ilmajäähdytteiset koneet sitten erikseen. Ja vaikka sen lohkon kylkeen vetäisi 20 kerrosta, niin aivan varmasti se tuntuu käteen kuumalta ajon jälkeen -> lämpöä siiryy.
Paljon itse maalia tärkeämpää on tässäkin paikassa ne pohjat... Eli irtotauhkasta puhdistettu ja rasvaton pinta. Parhaat pohjat lohkon kylkeen saa ihan tylysti hiekkapuhaltamalla, mutta vaatii vielä kertaalleen konepesun maalauksen jälkeen. Sitä putua kuitenkin tahtoo mennä joka paikkaan, mutta lähtee kyllä pesussa.
Eikä sen nyt niin justiinsa tarvitse olla, vähänkään uudemman vehkeen konehuone tulee muutenkin jo niin täyteen kaikkea tauhkaa, että eihän sitä pannua meinaa edes nähdä, hyvä jos vähän venakoppaa...
Ota joku maali, tee riittävät pohjat ja vedä pintaan. Moottorin rakentamisessa on paljon muita olennaisempia vaiheita joista ressata, kuin lokin maalaaminen!
(mutta mielummin vaikka se miranol kuin ferrex. ja lakat eivät yleensä kestä lämpöä sitäkään vähää, kellastuvat ja lohkeilevat pois... jos se oli läppä niin hyvä, mutta jos ei, niin unohda lakat, siis jos aiot vielä ajaakin sillä... eriasia sitten jos se tulee olohuoneeseen koristeeksi?)6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Originally posted by Erich View PostKuten itsekin totesit, ei sen tarvitse mitään sen kummempaa maalia olla, ihan tavallinen 2-komponentti ajaa asiansa oikein hyvin. Tai vaikka se miranol. Tai vasaralakka. Kaikkia on täälläpäin käytetty ja ihan hyvin ovat pysyneet. Täällä on puhuttu vain lämmönkestosta, mutta ihan yhtä tärkeitä ovat liuottimien ja iskujen kesto. Sellaisessa konehuoneessa, jonka lohko maalataan, luultavasti tullaan puuhaamaan paljon muutakin.
Kaksi edellistä lohkoa olen maalannut paikallisen Standox-edustajan suosittelemalla kamalla, oliskohan ollut jotain multimixiä. Taisi olla ihan jotain perus teollisuuskamaa rajoitetulla väriskaalalla. Hyvin on pysynyt. Edellisen vedin ruiskulla, jälkimmäisen laiskuuttani pensselillä, jäljessä ei juuri eroa, kun pitää viskositeetin järkevänä. Pohjatöinä lohko on ensin pesty koneessa ja sitten hiekkapuhallettu, niin ei kulu aikaa turhaan nysväämiseen. Tai no, tasopintojen suojaamisessa on kyllä aina vähän nysväämisen makua, mutta mielummin noin.
Ja mitä siihen lämmönjohtumiseen tulee, niin en ressaisi maalikerroksen paksuudesta tässä asiassa... kyllä se lämmönsiirto tapahtuu näissä vehkeissä pääasiassa jäähdyttimessä. Ilmajäähdytteiset koneet sitten erikseen. Ja vaikka sen lohkon kylkeen vetäisi 20 kerrosta, niin aivan varmasti se tuntuu käteen kuumalta ajon jälkeen -> lämpöä siiryy.
Paljon itse maalia tärkeämpää on tässäkin paikassa ne pohjat... Eli irtotauhkasta puhdistettu ja rasvaton pinta. Parhaat pohjat lohkon kylkeen saa ihan tylysti hiekkapuhaltamalla, mutta vaatii vielä kertaalleen konepesun maalauksen jälkeen. Sitä putua kuitenkin tahtoo mennä joka paikkaan, mutta lähtee kyllä pesussa.
Eikä sen nyt niin justiinsa tarvitse olla, vähänkään uudemman vehkeen konehuone tulee muutenkin jo niin täyteen kaikkea tauhkaa, että eihän sitä pannua meinaa edes nähdä, hyvä jos vähän venakoppaa...
Ota joku maali, tee riittävät pohjat ja vedä pintaan. Moottorin rakentamisessa on paljon muita olennaisempia vaiheita joista ressata, kuin lokin maalaaminen!
(mutta mielummin vaikka se miranol kuin ferrex. ja lakat eivät yleensä kestä lämpöä sitäkään vähää, kellastuvat ja lohkeilevat pois... jos se oli läppä niin hyvä, mutta jos ei, niin unohda lakat, siis jos aiot vielä ajaakin sillä... eriasia sitten jos se tulee olohuoneeseen koristeeksi?)
kiitoksia vastanneilleE30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Comment