Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohkon maalaus - yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheMan
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 4759
    • Tikkaslovakia

    #16
    Originally posted by e24
    kuulemma venttiilokopan kannessa ja imusarjassa kestää tavan automaalit, mutta pitääkö tuo paikansa?
    Kestävät reilun 100 astetta joten pysyy.
    Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
    PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

    Comment

    • e24
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 628

      #17
      Originally posted by T3
      Jos haluat pilata lohkosi, laita se puhalluskaappiin ja anna palaa...

      tuo oli kyllä mielessä, että lohkossa on pintoja ja paikkoja jotka ei tykkää puhallusideasta, ja suojaaminen on aika mahdotonta. joten se on haudattu idea heti tuon kysymyksen lähetyksen jälkeen, mut en viitsinyt enään poistellakaan ko. tekstiä
      käyttis Honda CR-v
      .... MR2
      ----------------------------
      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

      Comment

      • pipo_esa
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 28

        #18
        Mä puhalsin volkkarin lohkon ihan bilteman pönttömallin hiekkapuhalluslaitteella. Suojasin arat paikat ihan maalarin teipillä ja muutenkin varoin tarkkaan puhaltamasta mihinkään arkaan paikkaan.

        Joutuu vaan pesee lohkon aika hyvin ton jälkeen.

        Comment

        • metsberg
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 20
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by pipo_esa
          Mä puhalsin volkkarin lohkon ihan bilteman pönttömallin hiekkapuhalluslaitteella. Suojasin arat paikat ihan maalarin teipillä ja muutenkin varoin tarkkaan puhaltamasta mihinkään arkaan paikkaan.

          Joutuu vaan pesee lohkon aika hyvin ton jälkeen.

          Sama täällä - kyllä sen voi puhaltaa, kunhan ei teetä homma urakalla millään laivanrunkojen puhaltajalla. Kunnollinen suojaus ilmastointiteipillä ja jos löytyy, niin öljypohja ja kansi paikoilleen - väliin vaseliinia tai silikoonia, niin pysyy suuremmat pölyt pois sisätiloista. Tietty muutkin reijät pitää tulpata esim hydralikka liikkestä löytyvillä punisilla tulpilla (sopivankokoisilla)

          Lopuksi jokunen litra cleaneria ja varovasti paineilmaa - a vot
          Hengityssuojaimella - ei tule pää niin kipeäksi

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #20
            lohkon maalaus apuja

            enpä löytänyt tästä juttua...

            eli minkälaista maalia kannattaa käyttää moottori lohkon maalaamiseen ja mistä saa kunnon maalia?

            onhan täällä nuissa liikkeissä niitä lämmön kesto maaleja ja oikeitakin juuri moottorille tarkoitettuja maaleja mutta ne on kaikki kilikili tölkeissä ja en oikein luota tommoisiin vai tekeekö niillä yhtään mitään? ja vielä se että joissain purkeissa oli ettei kestä pensa roiskeita. varmaan niillä tulee aika ohut kerroskin.

            sais jotain kunnon pensselöitävää paksua maalia...

            ajattelin hiekka puhaltaa sen lohkon niin ei viittis suhauttaa siihen jotain paska maalia päälle joka varisee irti eka lämpeämisen jälkeen...
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #21
              Ihan normaalit automaalitkin kestää sen lämmön mihin lohko lämpenee. On täällä laitettu miranolit ja futuratkin lohkon pintaan ja eihän noista oo kukaan pahemmin valittanut.

              Comment

              • Veltsu
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 886
                • Varkaus

                #22
                Toissa talvena maalasin ton M20 lohkon automaalilla (ruiskulla) lakkasinkin vielä ja hyvin on kestänyt.

                Comment

                • S.Kaulaote
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1579
                  • Woikkaalla

                  #23
                  Originally posted by GOOFY View Post
                  enpä löytänyt tästä juttua...

                  eli minkälaista maalia kannattaa käyttää moottori lohkon maalaamiseen ja mistä saa kunnon maalia?

                  onhan täällä nuissa liikkeissä niitä lämmön kesto maaleja ja oikeitakin juuri moottorille tarkoitettuja maaleja mutta ne on kaikki kilikili tölkeissä ja en oikein luota tommoisiin vai tekeekö niillä yhtään mitään? ja vielä se että joissain purkeissa oli ettei kestä pensa roiskeita. varmaan niillä tulee aika ohut kerroskin.

                  sais jotain kunnon pensselöitävää paksua maalia...

                  ajattelin hiekka puhaltaa sen lohkon niin ei viittis suhauttaa siihen jotain paska maalia päälle joka varisee irti eka lämpeämisen jälkeen...
                  Minä en kyllä mitään kovin paksua kerrosta siihen lohkoon laittas!:think
                  Paremmin se "hengittää" ku suht ohkanen maalikerros..
                  Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                  -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                  -Mitsubishi "runkkari"

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #24
                    Originally posted by S.Kaulaote View Post
                    Minä en kyllä mitään kovin paksua kerrosta siihen lohkoon laittas!:think
                    Paremmin se "hengittää" ku suht ohkanen maalikerros..
                    no joo... totapa en ajatellutkaan... mut aina se paksumpi kerros olisi kestävämpi:think
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • Ekape
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 205
                      • Luvia

                      #25
                      Tämä maalikerroksen vaikutus lämmönluovutus kykyyn on hyvin oikukas juttu.
                      Näin joskus porin tekulla teetetystä kokeesta loppuraportin jossa tutkittiin maalikalvon vaikutusta vesikiertoisen patterin lämmitystehoon. Lopputulos oli yllättäen se että maalattu patteri tuotti suuremman lämpötehon kuin maalaamaton patteri. Eroa maalatulla ja maalaamattomalla oli n. 10%.

                      Comment

                      • S.Kaulaote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1579
                        • Woikkaalla

                        #26
                        Voihan nää olla niitä henkimaailmanjuttuja mutta mä en ainakaa omia lohkoja millään mirrellä vetele paksuja kerroksia!! Just sen verran mattamustaa että peittää..
                        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                        -Mitsubishi "runkkari"

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          #27
                          Miranolia on tullut vedettyä useaan lohkoon ja muihinkin tekniikan osiin. Automaalilla taas vedin esim. 325:sen vaihdelaatikon ym. alustan/tekniikan osia pari vuotta sitten. Tosin keinohartsia eli melkein samaa kuin mirre. Huolellinen rasvan/ruosteen/paskan poisto ja paksuhko kerros maalia, että on jatkossakin maalissa. Sprayt antaa sen verran heikon maalivahvuuden, että unohtaisin ne tässä kohtaa.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            #28
                            löytyhän tuolta pari vuotta vanha juttu moottorin maalauksesta.

                            sielä lueteltiin maaleja laidasta laitaan ja oli myös puhetta että ei siihen ainakaan mitään lämmön kestävää vaikuta laittaa koska kaikki maalit kyllä kestävät sen lämmön mikä koneessä normaalisti on.

                            ajattelin vain että olisko kahden vuoden aikana tullu myntiin jotain ihan oikeaa sivellettävää moottori maalia?

                            eli vissiin ihan sama vaikka vetäsen siihen ton hyllyssä olevan ferreksi purkin kylkeen ja siihen päälle lakkaa kiilloksi...
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #29
                              Originally posted by GOOFY View Post
                              ajattelin vain että olisko kahden vuoden aikana tullu myntiin jotain ihan oikeaa sivellettävää moottori maalia?
                              Kuten itsekin totesit, ei sen tarvitse mitään sen kummempaa maalia olla, ihan tavallinen 2-komponentti ajaa asiansa oikein hyvin. Tai vaikka se miranol. Tai vasaralakka. Kaikkia on täälläpäin käytetty ja ihan hyvin ovat pysyneet. Täällä on puhuttu vain lämmönkestosta, mutta ihan yhtä tärkeitä ovat liuottimien ja iskujen kesto. Sellaisessa konehuoneessa, jonka lohko maalataan, luultavasti tullaan puuhaamaan paljon muutakin.

                              Kaksi edellistä lohkoa olen maalannut paikallisen Standox-edustajan suosittelemalla kamalla, oliskohan ollut jotain multimixiä. Taisi olla ihan jotain perus teollisuuskamaa rajoitetulla väriskaalalla. Hyvin on pysynyt. Edellisen vedin ruiskulla, jälkimmäisen laiskuuttani pensselillä, jäljessä ei juuri eroa, kun pitää viskositeetin järkevänä. Pohjatöinä lohko on ensin pesty koneessa ja sitten hiekkapuhallettu, niin ei kulu aikaa turhaan nysväämiseen. Tai no, tasopintojen suojaamisessa on kyllä aina vähän nysväämisen makua, mutta mielummin noin.

                              Ja mitä siihen lämmönjohtumiseen tulee, niin en ressaisi maalikerroksen paksuudesta tässä asiassa... kyllä se lämmönsiirto tapahtuu näissä vehkeissä pääasiassa jäähdyttimessä. Ilmajäähdytteiset koneet sitten erikseen. Ja vaikka sen lohkon kylkeen vetäisi 20 kerrosta, niin aivan varmasti se tuntuu käteen kuumalta ajon jälkeen -> lämpöä siiryy.

                              Paljon itse maalia tärkeämpää on tässäkin paikassa ne pohjat... Eli irtotauhkasta puhdistettu ja rasvaton pinta. Parhaat pohjat lohkon kylkeen saa ihan tylysti hiekkapuhaltamalla, mutta vaatii vielä kertaalleen konepesun maalauksen jälkeen. Sitä putua kuitenkin tahtoo mennä joka paikkaan, mutta lähtee kyllä pesussa.

                              Eikä sen nyt niin justiinsa tarvitse olla, vähänkään uudemman vehkeen konehuone tulee muutenkin jo niin täyteen kaikkea tauhkaa, että eihän sitä pannua meinaa edes nähdä, hyvä jos vähän venakoppaa...

                              Ota joku maali, tee riittävät pohjat ja vedä pintaan. Moottorin rakentamisessa on paljon muita olennaisempia vaiheita joista ressata, kuin lokin maalaaminen!

                              (mutta mielummin vaikka se miranol kuin ferrex. ja lakat eivät yleensä kestä lämpöä sitäkään vähää, kellastuvat ja lohkeilevat pois... jos se oli läppä niin hyvä, mutta jos ei, niin unohda lakat, siis jos aiot vielä ajaakin sillä... eriasia sitten jos se tulee olohuoneeseen koristeeksi?)
                              Last edited by Erich; 24-05-2007, 01:14. Reason: typoja
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                #30
                                Originally posted by Erich View Post
                                Kuten itsekin totesit, ei sen tarvitse mitään sen kummempaa maalia olla, ihan tavallinen 2-komponentti ajaa asiansa oikein hyvin. Tai vaikka se miranol. Tai vasaralakka. Kaikkia on täälläpäin käytetty ja ihan hyvin ovat pysyneet. Täällä on puhuttu vain lämmönkestosta, mutta ihan yhtä tärkeitä ovat liuottimien ja iskujen kesto. Sellaisessa konehuoneessa, jonka lohko maalataan, luultavasti tullaan puuhaamaan paljon muutakin.

                                Kaksi edellistä lohkoa olen maalannut paikallisen Standox-edustajan suosittelemalla kamalla, oliskohan ollut jotain multimixiä. Taisi olla ihan jotain perus teollisuuskamaa rajoitetulla väriskaalalla. Hyvin on pysynyt. Edellisen vedin ruiskulla, jälkimmäisen laiskuuttani pensselillä, jäljessä ei juuri eroa, kun pitää viskositeetin järkevänä. Pohjatöinä lohko on ensin pesty koneessa ja sitten hiekkapuhallettu, niin ei kulu aikaa turhaan nysväämiseen. Tai no, tasopintojen suojaamisessa on kyllä aina vähän nysväämisen makua, mutta mielummin noin.

                                Ja mitä siihen lämmönjohtumiseen tulee, niin en ressaisi maalikerroksen paksuudesta tässä asiassa... kyllä se lämmönsiirto tapahtuu näissä vehkeissä pääasiassa jäähdyttimessä. Ilmajäähdytteiset koneet sitten erikseen. Ja vaikka sen lohkon kylkeen vetäisi 20 kerrosta, niin aivan varmasti se tuntuu käteen kuumalta ajon jälkeen -> lämpöä siiryy.

                                Paljon itse maalia tärkeämpää on tässäkin paikassa ne pohjat... Eli irtotauhkasta puhdistettu ja rasvaton pinta. Parhaat pohjat lohkon kylkeen saa ihan tylysti hiekkapuhaltamalla, mutta vaatii vielä kertaalleen konepesun maalauksen jälkeen. Sitä putua kuitenkin tahtoo mennä joka paikkaan, mutta lähtee kyllä pesussa.

                                Eikä sen nyt niin justiinsa tarvitse olla, vähänkään uudemman vehkeen konehuone tulee muutenkin jo niin täyteen kaikkea tauhkaa, että eihän sitä pannua meinaa edes nähdä, hyvä jos vähän venakoppaa...

                                Ota joku maali, tee riittävät pohjat ja vedä pintaan. Moottorin rakentamisessa on paljon muita olennaisempia vaiheita joista ressata, kuin lokin maalaaminen!

                                (mutta mielummin vaikka se miranol kuin ferrex. ja lakat eivät yleensä kestä lämpöä sitäkään vähää, kellastuvat ja lohkeilevat pois... jos se oli läppä niin hyvä, mutta jos ei, niin unohda lakat, siis jos aiot vielä ajaakin sillä... eriasia sitten jos se tulee olohuoneeseen koristeeksi?)
                                joo taidampa sitä miranolia tohon vetästä. maalihan tulis siis m10 mottiin, joten kyllä ne ruosteiset lohkon kyljet sieltä näkyvät. koneremppaa tossa tekemässä niin samahan siihen olis nakata maali päälle kun se kerta on tossa osina ja hiekkapuhallus vehkeet itseltä löytyypi.

                                kiitoksia vastanneille
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎