Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magneettiventtiili tukkii vedenkulun kennolle? Näin on.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    Magneettiventtiili tukkii vedenkulun kennolle? Näin on.

    Tuossa E28 528i:ssä on sellaista vikaa, että lämmityslaite puhaltaa lämmintä vain pienillä kierroksilla. Kierrosraja on 1450, jonka alapuolella tulee normaalisti lämmintä, mutta jos menee yli, niin johan alkaa ilma kylmenemään. Ongelmaan ei vaikuta millään tavalla auton ajonopeus - ainoastaan moottorin kierrokset.


    Termostaatti on kunnossa ja uusi.
    Jäähdytysjärjestelmää on ilmattu yhteensä jo n. 2 tuntia ja alkaa sormet olla kipeänä letkujen painelusta. Ilmausta on tehty tasamaalla ja pienessä ja isossa ylämäessä. Mistään ei jäähdytysjärjestelmä vuoda.

    Sitten tuli mieleen, että voiko tuo magneettiventtiili tukkia nesteen kierron, kun virtaus nopeutuu?
    Kun venttiilille tulevaa letkua painelee auton ollessa sammuksissa, niin mag.venttiili napsuu.
    En ole irroittanut venttiiliä, joten en tiedä sen tarkkaa rakennetta.


    Apua kaivataan, pakkaa tuo talvi lähestyä...


    Venttiili on siis tuo osa nro. 1.
    EDIT: Kuva ei pelitä enää. Mutta täältä se löytyy. (jos kuva ei näy, niin paina "paivitä" pari kertaa)
    Last edited by kaol; 27-10-2005, 22:24.
    Kokeilemalla se selviää...
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #2
    Originally posted by kaol
    Tuossa E28 528i:ssä on sellaista vikaa, että lämmityslaite puhaltaa lämmintä vain pienillä kierroksilla. Kierrosraja on 1450, jonka alapuolella tulee normaalisti lämmintä, mutta jos menee yli, niin johan alkaa ilma kylmenemään. Ongelmaan ei vaikuta millään tavalla auton ajonopeus - ainoastaan moottorin kierrokset.


    Termostaatti on kunnossa ja uusi.
    Jäähdytysjärjestelmää on ilmattu yhteensä jo n. 2 tuntia ja alkaa sormet olla kipeänä letkujen painelusta. Ilmausta on tehty tasamaalla ja pienessä ja isossa ylämäessä. Mistään ei jäähdytysjärjestelmä vuoda.

    Sitten tuli mieleen, että voiko tuo magneettiventtiili tukkia nesteen kierron, kun virtaus nopeutuu?
    Kun venttiilille tulevaa letkua painelee auton ollessa sammuksissa, niin mag.venttiili napsuu.
    En ole irroittanut venttiiliä, joten en tiedä sen tarkkaa rakennetta.


    Apua kaivataan, pakkaa tuo talvi lähestyä...


    Venttiili on siis tuo osa nro. 1.
    Yleensähän nuilla magneettiventtiileillä on ollut tapana jumittua kokonaan jolloin lämmintä ei tule ollenkaan millään kierroksilla.Siinä tapauksessahan koputtelu siihen venttiilin kanteen voisi auttaa, tuleekos lämmintä ilmaa silloinkin jos hanikat on kylmällä pienillä kierroksilla??

    Comment

    • visa e36
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 753
      • Järvenpää

      #3
      Luulempa että on tuo venttiili rikki, päätellen siitä napsunnasta... eli kun on matalat kierrokset koneessa ja näin ollen vähän painetta järjestelmässä niin venttiili pysyy auki. Kun taas kierrokset nousee ja paine kasvaa niin paine työntää venan kiinni eikä näin ollen lämmintä vettä pääse enään kennostolle. Tämä vain arvaus ,mutta mielestäni ihan järkeen käypä selitys.
      Nykyiset
      -63 Pontiac Catalina convertible
      -05 E53 X5 3.0d

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by Racink
        Yleensähän nuilla magneettiventtiileillä on ollut tapana jumittua kokonaan jolloin lämmintä ei tule ollenkaan millään kierroksilla.Siinä tapauksessahan koputtelu siihen venttiilin kanteen voisi auttaa, tuleekos lämmintä ilmaa silloinkin jos hanikat on kylmällä pienillä kierroksilla??
        Toimii aivan normaalisti kierrosten ollessa alle 1450, eli käytettävissä on jopa [] säätökin [/].

        Olen kyllä tietoinen, että venttiilit jumittaa, mutta tämä venttiili ei ole jumissa.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          #5
          Aukaise se venttiili ja poista sieltä semmonen sihti. Se auttoi mun himmeliin aikoinaan.

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by luntti
            Aukaise se venttiili ja poista sieltä semmonen sihti. Se auttoi mun himmeliin aikoinaan.
            Oliko sulla oireet samantyyppiset? Mahtaako sihdin puhdistus auttaa, vai hapettuuko nämä ajankanssa tukkoon - poistokunnossa?

            Täytyypä viikonloppuna korkata tuo venttiili.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Luntti
              2Wheel Driver
              • Jul 2003
              • 5021
              • Yka

              #7
              Oireet samat. Vaikka sihti oli puhdas, niin kovempi vedenvirtaus painoi venttiilin kiinni ja silloin ei tullut lämmintä. Ilmeisesti venttiili vanhenmuuttaan ei jaksa pysyä auki.

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Kenties huomenna uusi venttiili paikalleen...

                Vika selvisi.

                Kyllästyin tärisemään aamuisin kylmässä autossa ja asialle oli tehtävä välittömästi jotain.

                Vedenkierron esti tosiaan tuo magneettiventtiili. Sihti on puhdas, mutta testasin tuon venttiilin asentamalla sen vesihanan jatkeeksi - lukkoon löi.

                Kiitokset Luntille selventämisestä!



                EDIT: Ainiin, sen venttiilin kuuluukin napsua, kun letkusta painelee. Venttiilissä on oma takaiskuventtiili, joka ilmeisesti suojelee tuota sihtiä.
                Last edited by kaol; 27-10-2005, 22:52.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Luntti
                  2Wheel Driver
                  • Jul 2003
                  • 5021
                  • Yka

                  #9
                  Vielä venttiilistä.
                  Eli tuo venttiili napsuu sen takia kun se sellanen ON/OFF tyylinen "hana".
                  Sen ajoitus vain muuttuu termostaatin ohjeiden mukaan. Termari sijaitsee kuskinjalka tilassa. Jos sisätilat vaatii lisää lämpöä niin venttiili on kauemmin auki. Ja päinvastoin.
                  Näin on toteutettu termostaatti ohjattu lämmönsäädin.

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #10
                    Originally posted by luntti
                    Vielä venttiilistä.
                    Eli tuo venttiili napsuu sen takia kun se sellanen ON/OFF tyylinen "hana".
                    Sen ajoitus vain muuttuu termostaatin ohjeiden mukaan. Termari sijaitsee kuskin jalkatilassa. Jos sisätilat vaatii lisää lämpöä niin venttiili on kauemmin auki. Ja päinvastoin.
                    Näin on toteutettu termostaatti ohjattu lämmönsäädin.
                    Oikein.

                    Tässä venttiilissä napsunta kumminkin tuli juuri tuolta venttiilin alaosasta, joka on takaiskuventtiili.

                    Nimim. Venttiili paloina kädessä.


                    EDIT: Tuossa ekan postauksen linkin kuvassa tuo numero 1 osoittaa juuri siihentakaiskuventtiiliin magneettiventtiilissä.
                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎